سامانه یکپارچه خودرو در حال جمع آوری | پایان کار سامانه یکپارچه خودرو

2

1402/6/2

11:17


سامانه یکپارچه خودرو در حال جمع آوری | پایان کار سامانه یکپارچه خودرو

پایگاه خبری تحلیلی پیشنهاد ویژه :

سامانه یکپارچه خودرو یکی از ابداعات فاطمی‌امین و تیم او در وزارت صمت بود. تاکنون دو مرحله از این سامانه به اجرا درآمده که نتایج چندان جالبی را بر جای نگذاشته است. متقاضیان خودروهای مونتاژی با انصراف گسترده به این سامانه پشت کردند و حتی سایپا نیز موفق نشد سرمایه چندانی از این راه کسب کند. درهمین‌حال وزیر جدید صمت و تیم او درصدد حذف این سامانه از فرایند عرضه خودرو هستند.

بنابر مصوبه سال پیش شورای رقابت، تمامی خودروهای سواری اعم از داخلی، مونتاژی یا وارداتی بایستی در قالب سامانه یکپارچه فروخته شوند. این مصوبه تحت عنوان دستورالعمل تنظیم بازار خودروی سواری شهرت یافته است. بنابراین شورای رقابت قیمت را به‌صورت دستوری تعیین می‌کند و خودروسازان نیز ملزم به فروش خودرو در قالب سامانه یکپارچه هستند. بااین‌وجود، به‌آرامی سامانه یکپارچه و همچنین شورای رقابت، درحال حذف‌شدن از فرایند عرضه خودرو هستند. پیش از این نیز خودروهای داخلی به‌صورت قرعه‌کشی فروخته می‌شدند، درحالی‌که خودروهای مونتاژی بدون محدودیت در اختیار کاربران بودند.

حذف ارز نیمایی، حذف سامانه یکپارچه خودرو

آزادسازی قیمت خودرو و همچنین تغییر روند فروش خودرو، با حذف ارز سهمیه‌ای خودروسازان رخ می‌دهد. بانک مرکزی دیگر ارز خودروسازان را تأمین نخواهد کرد. درنتیجه این شرکت‌ها باید از طریق صادرات قطعات خودرو یا سایر فرآورده‌ها، ارز موردنیاز خود را تأمین کنند. همراه با آزادسازی قیمت خودرو، فرایند یکپارچه نیز حذف خواهد شد و خودروسازان محصولات خود را با قیمت آزاد و شرایط دلخواه خود خواهند فروخت.

همگام با آزادسازی قیمت خودرو، شورای رقابت نیز از فرایند قیمت‌گذاری خودرو حذف خواهد شد. یکی از شرایط دخالت شورای رقابت در قیمت‌گذاری اتومبیل، تأمین ارز سهمیه‌ای برای خودروسازان از سوی بانک مرکزی است. با حذف این شرط، دیگر نیازی به حضور شورای رقابت احساس نمی‌شود. بنابراین قیمت خودروها توسط هیئت‌مدیره خودروسازان مشخص می‌شود. علاوه بر قیمت، روش فروش نیز توسط خودروسازان تعیین خواهد شد. بنابر اظهارات معاون حمل‌و‌نقل وزارت صنعت، معدن و تجارت در گفت‌وگو با رسانه‌ها، حذف سامانه یکپارچه خودرو و آزادسازی قیمت در آینده نزدیک رخ خواهد داد.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو