حقوق کارمندان افزایش یافت؟ | همسان سازی فوق العاده حقوق کارمندان از شهریور !

حقوق کارمندان افزایش یافت؟ | همسان سازی فوق العاده حقوق کارمندان از شهریور !


5

1402/5/31

07:48


حقوق کارمندان افزایش یافت؟ | همسان سازی فوق العاده حقوق کارمندان از شهریور !

پایگاه خبری تحلیلی پیشنهاد ویژه :

حقوق کارمندان در ایران نیز مانند سایر کشورها، شامل حقوق پایه، بیمه‌ها، مزایا، مرخصی و تعطیلات، مزایای خانوادگی و حقوق اضافی مانند ساعات اضافه کاری و پاداش‌هایی است که کارفرما ممکن است به کارمندان خود اعطا کند.حقوق کارمندان بر اساس قانون کار، باید حداقل برابر با حداقل دستمزد مشخص شده در هر سال باشد. بیمه‌هایی مانند بیمه تأمین اجتماعی، بیمه سلامت و بیمه تکمیلی نیز برای حقوق کارمندان در ایران الزامی است.حقوق کارمندان به مبلغ ثابتی که با کارفرما توافق شده است، از جمله حقوق‌های اولیه است. بیمه‌ها نیز معمولاً شامل بیمه‌های سلامت، بیمه عمر و بیمه تامین اجتماعی است.

حقوق کارمندان

میثم لطیفی، رییس سازمان اداری و استخدامی در پاسخ به این پرسش که آیا در نیمه دوم سال حقوق کارمندان و بازنشستگان افزایش خواهد یافت؟ گفت: حقوق بازنشستگان در اختیار ما نیست و درخصوص افزایش حقوق کارکنان در نیمه دوم سال نیز فعلاً برنامه ای نداریم.

وی بیان کرد: اگر بودجه لازم تأمین شود، تلاش می کنیم براساس آیین نامه ای که پیشنهاد دادیم، بحث مربوط به مزایای جانبی که برای دستگاه های اجرایی پیش بینی شده را از طریق شورای حقوق و دستمزد به صورت عادلانه اجرا کنیم.

لطیفی درباره اقدامات سازمان اداری و استخدامی برای تحقق عدالت در پرداخت حقوق کارکنان دولت که مورد تأکید رییس جمهور نیز بوده است، گفت: گزارش مفصلی از برنامه ها و اقداماتی که در این زمینه اجرایی شده، آماده کرده ایم که به زودی ارایه خواهیم داد.

به گزارش پیشنهاد ویژه به نقل از ایرنا، در ادامه جلسه علنی روز دوشنبه ۳۰ مرداد، ایرادات شورای نگهبان در طرح ساماندهی کارکنان موضوع ماده ۲۹ قانون برنامه پنجم توسعه (طرح ساماندهی استخدام کارکنان دولت) را رفع و تصویب کردند.

همسان سازی حقوق کارمندان

براساس اصلاحات صورت گرفته، ماده واحده مذکور و تبصره های آن به شرح ذیل اصلاح شد:

ماده‌ واحده- از تاریخ لازم‌الاجرا شدن این قانون، انعقاد هر نوع قرارداد توسط دستگاه های موضوع ماده (۲۹) قانون برنامه پنج ساله ششم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران مصوب ۱۳۹۵/۱۲/۱۴ با اصلاحات و الحاقات بعدی و سازمان‌ها و شرکتهای تابعه و وابسته به آنها به‌منظور ‌تأمین نیروی انسانی با شرکت ها و اشخاص حقیقی و حقوقی دولتی و غیردولتی ممنوع می‌باشد.

‌تبصره ۱- فعالیت های موسسات و شرکت های پیمانکاری طرف قرارداد دستگاه های موضوع این قانون که فعالیت های مربوط به طرح های عمرانی یا تملک دارایی سرمایه ای با استفاده از امکانات و تجهیزات موسسه یا شرکت را بر عهده دارند از شمول این قانون مستثنی می باشند.

تبصره ۲- دستگاه های موضوع ماده (۲۹) قانون برنامه پنج ساله ششم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران موظفند ظرف حداکثر شش‌ماه از تاریخ لازم‌الاجرا شدن این قانون، با نیروهای شرکتی که به صورت غیرمستقیم و تمام وقت تا پایان سال ۱۴۰۱ در دستگاه های مربوطه مشغول بکار بوده و در سال ۱۴۰۲ نیز در همان دستگاه مشغول به خدمت می باشند، قرارداد مستقیم (بی واسطه) منعقد نمایند. انعقاد قراردادهای مذکور بدون تحمیل هرگونه بارمالی جدید از قبیل احتساب مدرک تحصیلی بالاتر خواهد بود.

همسان سازی حقوق کارمندان

آیین‌نامه اجرائی این تبصره ظرف سه‌ماه از تاریخ لازم‌الاجرا شدن این قانون توسط سازمان اداری و استخدامی کشور تهیه‌ می‌شود و به‌تصویب هیأت وزیران‌ می‌رسد و توسط سازمان مذکور به کلیه دستگاه ها و سازمان‌های موضوع ماده (۲۹) قانون برنامه پنجساله ششم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران ابلاغ‌ می‌گردد.

‌تبصره ۳- انعقاد قرارداد مستقیم با کارکنان موضوع تبصره (۲) این قانون که در پست های موضوع ماده (۱۲۴) قانون مدیریت خدمات کشوری اشتغال می یابند بدون رعایت سقف پست های سازمانی و مشمول قانون کار می باشد و با کارکنانی که در مشاغل تخصصی مشغول به خدمت می گردند، قرارداد کار معین موضوع تبصره ماده (۳۲) قانون مدیریت خدمات کشوری بدون رعایت محدودیت مربوط به سقف پست های سازمانی مذکور در این تبصره منعقد می گردد.

تبصره ۴- ‌سوابق غیردولتی آن دسته از کارکنانی که در دستگاه های موضوع این قانون بکارگیری می‌شوند، مشروط به پرداخت کسور مربوط، براساس دستورالعملی که ظرف شش‌ماه توسط سازمان اداری و استخدامی کشور تهیه‌ می‌شود و به‌تصویب هیأت وزیران می‌رسد، به‌عنوان سابقه، جهت بازنشستگی لحاظ می‌گردد.

تبصره ۹- از تاریخ لازم‌الاجرا شدن این قانون، ماده (۱۷) و تبصره ذیل ماده (۳۲) قانون مدیریت خدمات کشوری مصوب ۸/۷/۱۳۸۶ با اصلاحات و الحاقات بعدی نسخ می‌گردد.

همچنین عبارت «و استفاده از خدمات کارمندان اینگونه شرکت ها و موسسات صرفاً بر اساس ماده ۱۷ این قانون امکان پذیر است» از انتهای ماده (۴۷) قانون مدیریت خدمات کشوری حذف شد.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو