گاف جدید خبرگزاری دولت در دستاوردسازی اقتصادی برای دولت ابراهیم رئیسی جنجالی شد

منبع: روزیاتو

2

1402/6/1

13:00


گاف جدید خبرگزاری دولت در دستاوردسازی اقتصادی برای دولت ابراهیم رئیسی جنجالی شد

گاف جدید خبرگزاری دولت در دستاوردسازی اقتصادی برای دولت ابراهیم رئیسی جنجالی شد

ایرنا، خبرگزاری رسمی دولت به تازگی اینفوگرافی ای برای موفق نشان دادن دولت ابراهیم رئیسی در مهار تورم و شکست دولت حسن روحانی در همین حوزه منتشر کرده که جنجال برانگیز شده است. گاف فاحش ایرنا در دستاوردسازی برای دولت ابراهیم رئیسی در این اینفوگرافی سوژه ی شبکه های اجتماعی شده است.

خبرگزاری ایرنا در روزهای گذشته یک اینفوگرافی، ظاهراً با هدف توجیه تورم افسار گسیخته ی دولت ابراهیم رئیسی منتشر کرد. در این اینفوگرافی قیمت‌ مواد غذایی در سال پایانی دولت حسن روحانی با سال نخست دولت ابراهیم رئیسی مورد مقایسه قرار گرفته بود، با این حال، اینفوگرافی ایرنا قیمت های تیر ماه ۱۴۰۰ در دولت روحانی و دولت رئیسی را با ارقام متفاوتی نشان می داد.

گاف ایرنا

بعد از معلوم شدن این گاف، ایرنا برای جبران این خطا با انتشار یک تصویر تازه، بازه ی زمانی بررسی قیمت‌ ها در دولت رئیسی را به ۱۴۰۱ تا ۱۴۰۲ تغییر داد. عنوان این اینفوگرافی نیز به «مقایسه یک سال اخیر دولت رئیسی با سال پایانی دولت روحانی» تغییر یافت. این در حالی است که دولت رئیسی از سال ۱۴۰۰ روی کار آمده و روشن نیست چرا سال نخست استقرار دولت سیزدهم از نظر خبرگزاری ایرنا واجد ارزش پرداختن نبوده است.

گاف ایرنا

پیش از این نیز محمد جواد آذری جهرمی، وزیر ارتباطات دولت حسن روحانی اشتباه فاحش یکی از اینفوگرافی‌ های ایرنا درباره ی دستاوردهای دولت ابراهیم رئیسی در توسعه ی ارتباطی کشور را مشخص کرده بود که این خبرگزاری مجبور به حذف آن شد.

گاف جدید ایرنا در دستاوردسازی برای دولت ابراهیم رئیسی از چشم کاربران توییتر پنهان نمانده و واکنش آن ها را در پی داشته که در ادامه برخی از آن ها را می خوانید:

– یکی از کاربران در همان ابتدا در واکنش به این نمودار نوشت: همون برنج لعنتی از ۳۷ تومن شده ۱۲۰ تومن توی دولت رئیسی نبوده. این افزایش ۳۵۰درصدی توی دولت انتقالی بوده. شماها دارید با دروغ و عددسازی واقعیت رو پنهان می‌کنید. خداوند این کشور را از شر دروغ و خشکسالی نجات دهد.

– شیوا گفت: خب باهوش در سال آخر روحانی با ۴۱ درصد افزایش به ۳۷ تومن رسیده و در سال اول رئیسی با ۳۰۰درصد!!! افزایش به ۱۰۷ تومان رسیده

– رضا: چرا خرداد رو نگرفتی بچه زرنگ؟ چون تیر ماه پارسال قیمت‌ها رشد زیاد داشت تیر امسال نسبت به قیمت‌های تیر پارسال، رشد کمتری را نشان می‌دهد. بچه زرنگ کی بودی جیگر؟

– محمد از قیمت برنج در دولت روحانی گفت: آخه شرف هم خوب چیزی هست که شما ندارید! من ۱۰ کیلو برنج را سال آخر دوره روحانی ۲۵۰ خریدم ولی الان ۴۸۰ هزار تومان! این میشه چند درصد؟ دیگه از گوشت و روغن و شیر و ماست و حبوبات و … که نگو… !

– دماوند هم از تاثیر گرانی بنزین بر تورم نوشت: خب بذار بنزین گرون شه اونوقت قیمت ها رو مقایسه کن. اصلا در کدام دوره ریاست جمهوری گرانی و تورم نبوده؟

– رضا به کنایه نوشت: ‌عاااااخخخخییی دیدی چقدر ما مردم ناسپاسیم. نگو تا حالا وسط بهشت بودیم و خبر نداشتیم.

– مهدی از دروغ در این رسانه‌ خشمگین شد: ‌چقدر حال‌به‌هم‌زن هست رسانه‌ای که بخواد نتیجه قضاوت و آمار را به تعصبات و پیش‌فرض‌های ذهنیش برسونه!

– صالح هم به نکته خوبی اشاره کرد: از نظر این روزنامه، سال آخر دولت روحانی تیرماه ۱۴۰۰ تمام شده، اما سال اول دولت رئیسی تیرماه ۱۴۰۱ شروع شده… حتما تیر ۱۴۰۰ تا تیر ۱۴۰۱ ایران شاید هم خبرگزاری دولت نداشته!!

– نظر میثم هم قابل تامل بود: من فکر‌ کنم دولت روحانی توی ایرنا نفوذی داره چون مهمترین کاربرد این تصویر، اینه که بگه، چقدر زمان روحانی ارزونی بوده. آخه برنج ۳۸ تومانی در دو سال بشه ۱۲۰ تومن؟ راستی کجا برنج رو ۱۲۰ تومن می فروشن؟

– محمدحسن عصبانی شد: وقاحت یعنی این آمارسازی! بچه زرنگ‌های ایرنا تیر ۱۴۰۰ تا تیر ۱۴۰۱ را در نظر نگرفته‌اند! لابد این یکسال دولت روی اتو پایلوت بوده! خجالت بکشید؛ شرم کنید؛ حیا کنید.

– امیر هم در نهایت نوشت: این کار اسمش ‎حقه‌بازی است، توهین به شعور مخاطب است. دولت سیزدهم از ۱۲ مرداد ۱۴۰۰ شروع به کار کرده و شما کلا ۱۴۰۰ را از این مقایسه حذف کرده‌اید. فقط در قلمِ اول برنج ایرانی بر اساس اعداد اعلامی خودتان از فاصله‌ی تیر ۱۴۰۰ تا تیر ۱۴۰۱ میزان افزایش قیمت ۱۸۸٪ است! خیلی زشت است که مخاطب را احمق فرض کنید.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو