خوش خبری داغ ویژه جاماندگان سهام عدالت: واریز سود سهام جاماندگان تایید شد! | جاماندگان سهام عدالت بخوانند!

2

1402/6/3

09:51


خوش خبری داغ ویژه جاماندگان سهام عدالت: واریز سود سهام جاماندگان تایید شد! | جاماندگان سهام عدالت بخوانند!

پایگاه خبری تحلیلی پیشنهاد ویژه :

پدرحالی که طبق آمار حدود ۴۹ میلیون نفر مشمول سهام عدالت هستند، همواره صدای اعتراض عده‌ای به گوش می‌رسید که چرا با وجود اینکه جزو دهک‌های کم درآمد جامعه هستند، مشمول این سهام نمی شوند. از سویی دولت دوازدهم درحالی به کار خود پایان داد که اعلام شد پرونده ثبت نام سهام عدالت بسته شده است و امکان اینکه مشمول جدیدی پذیرفته شود وجود ندارد. با این حال برخی نماینده های مجلس همچنان قول تخصیص سهام عدالت به جاماندگان را می دادند و آمارهای مختلفی نیز از جاماندگان ارائه می شد و در نهایت نیز زمزمه های یک جامعه آماری ۲۰ میلیون نفری نیز به گوش رسید.

سهام عدالت

حمیدرضا دانش کاظمی عضو شورای عالی بورس، در خصوص بازگشت شرکت‌های تعاونی به موضوع سهام عدالت، اظهار کرد: مبحث سهام عدالت ۱۰ تا ۱۱ درصد بازار سرمایه ایران را شامل می‌شود، مسائلی که بار‌ها در خصوص سهام عدالت دچار تغییر شده دلایلی پشت آن وجود دارد، بیش از ۴۰ گره اساسی و قانونی بر سهام عدالت وجود دارد که تاکنون بخشی از آن رفع شده است. در یک سال و نیم گذشته در تمامی جلسات شورای عالی بورس مسئله سهام عدالت مطرح شده است. یکی از دلایلی که مسئله سهام عدالت را مقام معظم رهبری به شورای عالی بورس سپرده، بحث شفافیت عملکرد اعضای این شورا است.  

او می‌گوید: یکی از دلایل طولانی شدن بحث سهام عدالت، رفت و آمد مباحث مربوط به این مسئله در بین قوه قضائیه، مجریه و مقننه است که در این بین بیشترین ضربه متحمل سهامداران سهام عدالت و سرمایه گذاران این شرکت‌ها است.  در کارگروه سهام عدالت ۱۰۰ جلسه مستمر ۴ ساعت به بالا تاکنون در راستای رفع مشکلات سهام عدالت برگزار شده است.  سود سهام عدالت در سال ۱۴۰۱ نسبت به سال ۱۴۰۰ دو برابر شد که این نشان می‌دهد کارگروهی که برای سهام عدالت تشکیل شده با دقت به بررسی این مسئله پرداخته است، همین فضا برای پرداخت سود سال ۱۴۰۲ نیز دیده شده است.

سهام عدالت

فرهنگ‌سازی را به تعاونی‌های استانی سهام عدالت بسپاریم

مهدی حاجی‌وند، دستیار ویژه و مشاور رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار در امور سهام عدالت اظهار کرد: از جمله مسائل مهم حوزه سهام عدالت، بحث فرهنگ سازی و اطلاع رسانی است، چرا که به عنوان مثال بعد از گذشت حدود دو دهه، هنوز حدود ۳میلیون سهامدار هستند که از وجود سهام عدالت خود اطلاع ندارند.  کلاهبردار‌ی‌هایی که این روز‌ها در حوزه سهام عدالت صورت می‌گیرد نشان از عدم فرهنگ سازی مناسب در این زمینه دارد.  یکی از کارکرد‌های مهمی که می‌توانستیم به تعاونی‌های سهام عدالت بسپاریم بحث فرهنگ سازی بود، در حال حاضر می‌توان طرح جامع فرهنگ سازی و اطلاع رسانی سهام عدالت را راه اندازی کرد.

حاجی وند گفت: در حال حاضر ۳۶ شرکت بورسی و ۱۳ شرکت غیر بورسی در پرتفوی سهام عدالت است. حدود یک میلیون هشتصد هزار نفر کارت سهام عدالت را دارند، اما سهامدار نیستند، زیرا در سامانه درج نشدند که وقتی صحبت از جاماندگان به میان می‌آید این گروه مقدم‌تر هستند.  

وی افزود: اکنون ۳ میلیون ۶۰۰ هزار نفر از سهامداران سهام عدالت فوت شد اند. تا سال ۹۹ تمام مسئولیت‌های سهام عدالت با سازمان خصوصی سازی بود و از همان سال همراه آزاد سازی سازمان بورس نیز در این امر دخیل شد.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو