خوش خبری داغ شنبه ای: واریز سود سهام عدالت تا ساعاتی دیگر | سود سهام عدالت امسال دو برابر شد!!

2

1402/6/4

07:37


خوش خبری داغ شنبه ای: واریز سود سهام عدالت تا ساعاتی دیگر | سود سهام عدالت امسال دو برابر شد!!

پایگاه خبری تحلیلی پیشنهاد ویژه :

پدرحالی که طبق آمار حدود ۴۹ میلیون نفر مشمول سهام عدالت هستند، همواره صدای اعتراض عده‌ای به گوش می‌رسید که چرا با وجود اینکه جزو دهک‌های کم درآمد جامعه هستند، مشمول این سهام نمی شوند. از سویی دولت دوازدهم درحالی به کار خود پایان داد که اعلام شد پرونده ثبت نام سهام عدالت بسته شده است و امکان اینکه مشمول جدیدی پذیرفته شود وجود ندارد. با این حال برخی نماینده های مجلس همچنان قول تخصیص سهام عدالت به جاماندگان را می دادند و آمارهای مختلفی نیز از جاماندگان ارائه می شد و در نهایت نیز زمزمه های یک جامعه آماری ۲۰ میلیون نفری نیز به گوش رسید.

بهمن عبداللهی، عضو شورای عالی بورس در مورد اینکه مجمع اکثر شرکت‌های سهام عدالت برگزار شده و سود شناسایی کرده‌اند، چه موقع این سودها برای سهامداران عدالت واریز می‌شود، گفت: هنوز شورای عالی بورس در مورد خود سهام عدالت و نحوه توزیع سود سهام عدالت سال گذشته این سهام، نگرفته است.

سهام عدالت

وی افزود: هنوز اختلاف بر روی اصل سهام عدالت وجود دارد، آیین‌نامه معاملاتی سهام عدالت هم در حال بررسی است و تاکنون ۲-۳ جلسه در مورد سهام عدالت در شورای عالی بورس برگزار شده، اما هنوز به نتیجه‌ای نرسیده است.

عضو شورای عالی بورس گفت: روز سه‌شنبه ۳۱ مرداد هم جلسه شورای عالی بورس برگزار می‌شود، اما هنوز موضوعی در مورد سهام عدالت در دستور کار قرار نگرفته است.

عبداللهی در مورد اینکه آیا سود سهام عدالت امسال هم دو مرحله‌ای و یا یک مرحله‌ای خواهد بود، عنوان کرد: در این موضوع به جمع‌بندی نرسیده‌ایم، اما عمده شرکت‌های سرمایه‌پذیر سهام عدالت سودده هستند و برای سهامداران سود شناسایی خواهند کرد.

هفته پیش خاندوزی، وزیر امور اقتصادی و دارایی در پاسخ به پرسشی مبنی بر نحوه پرداخت سود سهام عدالت اظهار داشت: بستگی به عملکرد شرکت‌های سرمایه‌پذیر دارد که اگر سودها را زودتر واریز کنند، زودتر سود سهام عدالت را می‌پردازیم.

یک مقام آگاه در شرکت سپرده‌گذاری مرکزی اعلام کرد: از ۳۶ شرکت بورسی حاضر در پرتفوی سهام عدالت تاکنون ۲۹ شرکت مجمع عمومی برگزار کرده‌اند که از این تعداد ۲۵ شرکت سود شناسایی کرده‌اند که باید سهامداران خود از جمله سهامداران عدالت بپردازند، چهار شرکت بدون سود بوده‌اند و باید مجمع عمومی بقیه شرکت‌ها هم برگزار شود و با توجه به فصل برگزاری مجامع، ظرف یکی دو هفته آینده تکلیف بقیه شرکت‌ها هم روشن می‌شود.

این مقام آگاه گفت: شورای عالی بورس باید تصمیم‌گیری کند که سود سهام عدالت چگونه و با چه سازوکاری برای سهامداران پرداخت شود که هنوز شورای عالی بورس به جمع‌بندی نرسیده است.

سهام عدالت متعلق به ۴۹ میلیون ایرانی است که در ۴۹ شرکت شامل ۱۳ شرکت غیر بورسی و ۳۶ شرکت بورسی هستند و سود عملکرد سال مالی ۱۴۰۱ باید تجمیع شده و از طریق شرکت سپرده‌گذاری مرکزی به حساب ذی‌نفعان سهام عدالت واریز شود. سال گذشته این سود در دو مرحله پرداخت شد، اما سال‌های قبل در یک مرحله واریز شد.(فارس)

سهام عدالت

سود سهام عدالت دو مرحله‌ای پرداخت می‌شود؟

چندی پیش احسان خاندوزی وزیر اقتصاد و دارایی در جمع خبرنگاران در پاسخ به سوالی در خصوص زمان و چگونگی واریز سود سهام عدالت گفت: صورت‌های مالی سال ۱۴۰۱ شرکت‌های سهام عدالت به تازگی رسیده و اگر همزمان سودها پرداخت شود عدد آن افزایش می‌یابد.

وی افزود: اما اگر مانند سال گذشته سود برخی شرکت‌ها مانند پتروشیمی خلیج فارس با تاخیر مواجه شود پرداخت سود سهام عدالت دو مرحله‌ای خواهد شد.(تسنیم)

هنوز هیچ زمانی برای واریز سود سهام عدالت اعلام نشده است و همه این پیامک‌ها کلاهبرداری است.

اطلاعیه مهم برای سهام عدالتی ها

عشقی درمورد امکان فروش سهام عدالت گفت: باید با توجه به شرایط بازار تصمیم گرفته شود که درصدی از سهام عدالت امکان فروش داشته باشد. اگر قرار باشد امکان فروش سهام عدالت فراهم شود، سهامداران بزرگ آن را می‌خرند و سهام از دست مردم خارج می‌شود.

سهام عدالت سهامی هستند که به شرکت‌ها با مشارکت دولت از طریق فروش حقوق تقدم در قالب بورس اندازی شده و مردم می‌توانند آن‌ها را خریداری کنند. سهام عدالت معمولاً در قالب پکیج‌هایی به فروش می‌رسند که شامل سهام چندین شرکت است. در ایران، بازار سهام عدالت توسط سازمان بورس و اوراق بهادار تحت عنوان “فرابورس” نظارت می‌شود. برای فروش یا خرید سهام عدالت، می‌توانید به یک دفتر بورس مراجعه کنید یا از طریق سایت فرابورس این کار را انجام دهید.برای اطلاعات بیشتر از فروش سهام عدالت مطلب زیر را بخوانید.

ارزش واقعی سهام عدالت پس از آزادسازی فراز و فرودهای بسیاری را پشت سر گذاشت؛ به طوریکه هم ۲۰ میلیون تومان را به خود دید هم ۹ میلیون تومان.

در این راستا، در یازدهم مهرماه سال ۱۴۰۰ ارزش واقعی سهام عدالت با ارزش اولیه ۴۹۲ هزار تومانی بیش از ۱۲ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان و در ۲۸ آبان ماه همان سال حدود ۱۱ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان قیمت داشت. اما روند نزولی در بورس باعث کاهش ارزش این سهام نیز شد؛ به طوریکه ارزش واقعی سهام عدالت با ارزش اولیه ۴۹۲ هزار تومانی در ۲۹ بهمن سال ۱۴۰۰، ۱۰ میلیون و ۳۵۱ هزار تومان قیمت داشت.

اما در نهم فروردین سال گذشته ارزش واقعی این سهام با ارزش اولیه ۴۹۲ هزار تومانی ۱۱ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان بود که با توجه به صعود بازار، در اواخر فروردین همان سال این رقم به حدود ۱۲ میلیون و ۲۷۵ هزار تومان رسید. تا ۱۸ اردیبهشت افزایش ارزش سهام عدالت ادامه داشت و به ۱۲ میلیون و ۷۶۳ هزار تومان هم رسید. اما دوباره روزهای پرنوسان بازار روی ارزش سهام عدالت نیز تاثیر گذاشت و ۱۰ خردادماه سال ۱۴۰۰، ارزش واقعی سهام عدالت با ارزش اولیه ۴۹۲ هزار تومانی، ۱۲ میلیون و ۵۸۰ هزار تومان و در چهارم تیرماه نیز حدود ۱۲ میلیون و ۴۸۹ هزار تومان بود.

بر این اساس، چراغ‌های قرمز بورس بر سهام عدالت نیز سایه انداخت و ارزش واقعی سهام عدالت با ارزش اولیه ۴۹۲ هزار تومانی در شهریورماه سال قبل ۱۰ میلیون و ۴۶۳ هزار تومان بود. این سهام در اوایل مهرماه ۱۰ میلیون و ۴۸۴ هزار تومان قیمت داشت و در ۲۷ مهرماه تا ۱۰ میلیون ۱۹۵ هزار تومان کاهش پیدا کرد که کم‌ترین قیمت در سال گذشته بود.

اما روزهای سبز بازار سرمایه روی سهام عدالت نیز تاثیرگذار بود و طبق آخرین آمار، ارزش واقعی سهام عدالت با ارزش اولیه ۴۹۲ هزار تومانی به بیش از ۱۱ میلیون و ۱۷۹ هزار تومان رسیده است.

البته همه این مباحث درحالی مطرح می‌شود که امکان فروش این سهام برای مشمولان وجود ندارد و این افراد همچنان باید منتظر تصمیم مسئولان برای تعیین تکلیف سهام عدالت باشند. این توقف فروش نیز از اواسط سال ۱۳۹۹ و پس از سقوط تاریخی بورس آغاز شد و همچنان هم با وجود وعده‌های زیاد چه در دولت قبل و چه در دولت فعلی درمورد تعیین تکلیف سهام عدالت، ادامه دارد.

در این راستا، مجید عشقی، رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار در آخرین اظهار نظر خود درمورد سهام عدالت، با بیان اینکه منظور از آزادسازی سهام عدالت این است که سهام دیگر دست دولت نیست، عنوان کرد: اقساط سهام عدالت به صورت کامل به دولت پرداخت شده است. این سهام در وثیقه کسی نیست، اما امکان فروش آن وجود ندارد. اگر امکان فروش سهام عدالت را برای همه فراهم کنیم با توجه به تعدد سهام‌داران و ریز بودن سهم‌ها روی ۳۵ شرکت بورسی سهام عدالت فشار فروش سنگینی وارد خواهد شد. درحالی که فلسفه سهام عدالت فروش نیست بلکه استفاده بلندمدت از منافع این سهام است. منافع مالکیت و مدیریت سهم دست مردم است. سهام‌داران مستقیم می‌توانند شخصا در مجامع شرکت کنند. در واقع همه منافع سهامداری را دارند فقط نمی‌توانند سهام خود را بفروشند.سلام نو

عشقی درمورد امکان فروش سهام عدالت نیز گفت: باید با توجه به شرایط بازار تصمیم گرفته شود که درصدی از سهام عدالت امکان فروش داشته باشد. شرایط بازار یک دلیل است، اگر قرار باشد امکان فروش سهام عدالت فراهم شود، سهامداران بزرگ آن را می‌خرند و سهام از دست مردم خارج می‌شود. در ابلاغیه‌های مقام معظم رهبری هم تاکید جدی روی بحث نگهداری سهام وجود دارد. ممکن است به مرور بحث فروش هم رخ دهد.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو