بهترین روش مصرف و استفاده از BCAA

منبع: ترنجی

2

1402/6/6

13:49


آمینو اسیدهای شاخه‌دار یا بی سی ای ای (BCAA) سه نوع از آمینو اسیدهای ضروری و مورد نیاز بدن هستند. نکته قابل توجه این است که بدن انسان توانایی ساخت این اسید آمینه ها را ندارد و تنها باید آن‌ها را از طریق مواد خوراکی دریافت نماید. لوسین، والین و ایزولوسین، آمینو اسیدهای BCAA می‌باشند که نقش بسیار موثری در ساخت پروتئین های مورد نیاز عضلات دارند.

بهترین روش مصرف و استفاده از BCAA

آمینو اسیدهای شاخه‌دار یا بی سی ای ای (BCAA) سه نوع از آمینو اسیدهای ضروری و مورد نیاز بدن هستند. نکته قابل توجه این است که بدن انسان توانایی ساخت این اسید آمینه ها را ندارد و تنها باید آن‌ها را از طریق مواد خوراکی دریافت نماید. لوسین، والین و ایزولوسین، آمینو اسیدهای BCAA می‌باشند که نقش بسیار موثری در ساخت پروتئین های مورد نیاز عضلات دارند.

استفاده از BCAA می‌تواند به حفظ تعادل در ساخت پروتئین های عضلانی کمک کند و از تجزیه ماهیچه‌ها پیشگیری نماید. به همین دلیل است که اکثر ورزشکاران سعی دارند تا از طریق روش های مختلف، BCAA مورد نیاز بدنشان را تامین کنند. فراموش نکنید که تامین این آمینو اسیدها برای تمامی افراد ضروری بوده و می‌توان با استفاده از روش‌های مختلف این آمینواسیدهای مورد نیاز بدن را دریافت کرد. به همین منظور در ادامه قصد داریم شما را با انواع روش‌های استفاده از BCAA به طور کامل آشنا کنیم.

 

اهمیت مصرف BCAA

مصرف BCAA می‌تواند فواید فوق العاده‌ای را برای تمامی افراد به همراه داشته باشد. تقویت عضلات و پیشگیری از تحلیل رفتن ماهیچه‌ها از مهم‌ترین دلایل نیاز بدن به آمینو اسیدهای شاخه‌دار BCAA است. لوسین یکی از این آمینو اسیدها می‌باشد که می‌تواند از تخریب عضلات پیشگیری نماید. از طرفی زمانی که عضلات بدن به دلایل مختلفی دچار فشار فیزیکی می‌شوند، پروتئین‌های عضلانی شروع به تجزیه شدن می‌کنند. در این مواقع بازیابی و احیاء به‌موقع پروتئین‌ها از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است. لوسین موجب می‌شود تا در این شرایط بدن بتواند عملکرد خود را تقویت نماید و پروتئین های عضلانی به صورت متعادل بازیابی شوند.

بالا بردن میزان انرژی و کاهش احساس خستگی از دیگر دلایل استفاده از BCAA است. یکی از نکات قابل توجه برای ورزشکاران کاهش توان انرژی هنگام تمرینات ورزشی است. آمینو اسیدهای شاخه‌دار کمک می‌کنند تا بدن بتواند توان خروجی خود را افزایش دهد. در این صورت هنگام تمرینات می‌توان سیستم عصبی بدن را با عضلات سازگار نمود و قدرت و انرژی خود را افزایش داد. همین موضوع موجب می‌شود تا ورزشکاران پس از تمرینات ورزشی نیز بتوانند انرژی بدن خود را حفظ نمایند و کمتر احساس خستگی کنند.

 

انواع روش های مصرف  BCAA

برای استفاده از BCAA می‌توان از روش‌های مختلفی کمک گرفت. ابتدایی‌ترین روش تامین آن استفاده از مواد غذایی است. برخی از مواد غذایی حاوی مقداری آمینو اسید شاخه دار می باشند که استفاده روزانه از آن‌ها به تامین این مواد کمک می‌کند. تخم مرغ، پنیر، شیر، ماهی، مرغ، گوشت قرمز، کینوا، لوبیا و عدس از غنی‌ترین منابع BCAA محسوب می‌شوند.

روش دیگر تامین بی سی ای ای استفاده از نوشابه های انرژی زا حاوی BCAA است. این نوشابه‌ها را می‌توان با توجه به نیاز بدن و میزان فعالیت‌های فیزیکی به صورت روزانه مصرف نمود. معمولا ورزشکاران و بدنسازان برای افزایش حجم عضلات و همچنین جلوگیری از تحلیل رفتن ماهیچه‌های خود روزانه از این نوشیدنی‌ها (حین و قبل از تمرین) استفاده می‌نمایند.

استفاده از مکمل‌ها نیز می‌تواند در تامین آمینو اسیدهای مورد نیاز بدن موثر باشد. معمولا افرادی که تمرینات ورزشی سنگین و طولانی مدت انجام می‌دهند از این مکمل‌ها استفاده می‌نمایند. نکته قابل توجه این است که میزان آمینو اسیدهای شاخه‌دار در مکمل BCAA بسیار زیاد می‌باشد. به همین دلیل استفاده بیش از اندازه آن می‌تواند عوارض نگران کننده ای را برای مصرف کنندگان مکمل ایجاد کند.

 

بهترین روش استفاده و مصرف BCAA

تمامی روش‌های فوق می توانند در تامین BCAA بدن موثر باشند و بخشی از آمینو اسیدهای مورد نیاز بدن را تامین نمایند. با این وجود توجه داشته باشید که استفاده از مکمل‌ها و نوشابه‌های انرژی زا دارای بی سی ای ای قطعا مقدار بیشتری از این آمینو اسیدها را به بدن می‌رسانند. شاید برای بسیاری از افراد این سوال ایجاد شود که بهترین روش برای تامین BCAA مکمل ها هستند یا نوشابه های انرژی زا؟!

در جواب به این سوال باید گفت که استفاده از BCAA به هر دو روش مرسوم بوده و استفاده از مکمل و نوشابه انرژی زا دارای BCAA میان اکثر ورزشکاران با محبوبیت بالایی همراه است. با این وجود مکمل‌ها می‌توانند حجم بسیار زیادی از آمینو اسیدهای شاخه دار را وارد بدن کنند و همین موضوع ممکن است منجر به بروز عوارض در بدن شود. از طرفی استفاده از مکمل‌ها برای افراد باردار، بیماران کلیوی و دیابتی و همچنین افرادی که به لبنیات آلرژی دارند ممنوع است. در حالی که نوشابه های انرژی زا BCAA را می توان از نوع ZERO و بدون قند تهیه نمود. با توجه به عدم وجود قند در این نوشیدنی ها اکثر افراد می‌توانند از آن ها استفاده نمایند.

 

نتیجه گیری

همانطور که گفته شد روش‌های مختلفی برای استفاده و مصرف BCAA وجود دارد که بهترین آن‌ها استفاده از نوشابه‌های انرژی زا می باشد. از آنجایی که این نوشیدنی‌ها را بدون قند یا زیرو نیز می‌توان تهیه کرد، افرادی که دارای دیابت هستند نیز بدون نگرانی می‌توانند از آن‌ها استفاده نمایند. یکی از انواع نوشابه‌های انرژی زا دارای BCAA نوشابه‌های انرژی زا لایف استار هستند. نوشابه‌های انرژی زا BCAA لایف استار، بدون قند نیز تولید شده‌اند و برای افراد دیابتی نیز بی‌خطر هستند. استفاده روزانه از این نوشابه‌ها برای ورزشکاران بی‌خطر بوده و می‌تواند به تقویت عضلات و پیشگیری از تجزیه ماهیچه‌ای آن‌ها کمک کند. با این وجود اگر دچار بیماری و یا شرایط جسمی خاص هستید، بهتر است پیش از استفاده با پزشک خود مشورت نمایید.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو