با مصرف انرژی زا چه بلایی سر بدنتان می آورید؟ | نوشیدنی انرژی زا خوب است یا بد؟

2

1402/12/21

17:14


با مصرف انرژی زا چه بلایی سر بدنتان می آورید؟ | نوشیدنی انرژی زا خوب است یا بد؟

پایگاه خبری تحلیلی پیشنهاد ویژه :

هر چند نوشیدنی‌های انرژی‌زا جزو نوشیدنی‌های پرطرفدار به حساب می‌آید، اما این نوشیدنی‌ها برای سلامت مناسب نیستند.

نوشیدنی‌های انرژی‌زا به عنوان منبع انرژی تبلیغ می‌شوند و افرادی که به انرژی بیشتری در طول روز نیاز دارند از نوشیدنی‌های از این دست استفاده می‌کنند.

البته گاهی نوشیدنی‌های انرژی‌زا با نوشیدنی‌های ورزشی اشتباه گرفته می‌شوند این در حالیست که نوشیدنی‌های انرژی‌زا با نوشیدنی‌های ورزشی متفاوت هستند.

نوشیدنی‌های انرژی‌زا آب گازدار، حدود ۴۰ گرم قند (ساکارز و گلوکز)، شیرین‌کنند‌های مصنوعی، حدود ۲۰۰ میلی‌گرم کافئین دارند. میزان کافئین موجود در نوشیدنی‌های انرژی‌زا معادل دو فنجان قهوه دم‌کرده است.

بنابر اعلام دفتر بهبود تغذیه وزارت بهداشت، مصرف نوشیدنی‌های حاوی قند بالا می‌تواند منجر به افزایش وزن و افزایش خطر ابتلا به دیابت نوع ۲، بیماری‌های قلبی عروقی و نقرس شود. به دلیل مقدار شکر و مواد محرک در نوشیدنی‌های انرژی‌زا این نگرانی وجود دارد که این نوشیدنی‌ها ممکن است برای نوجوانان و افرادی که شرایط سلامت خاصی دارند نه تنها مفید نباشد بلکه مضر هم باشد.

نوشیدنی انرژی‌زا ممکن است توسط نوجوانان یا دانشجویانی که در طول شب برای امتحانات بیدار می‌مانند یا توسط یک ورزشکار جوان قبل از یک بازی مهم استفاده شود؛ این در حالی است که این نوشیدنی‌ها در کنار افزایش موقت انرژی اثرات سوئی مانند افزایش استرس، ایجاد رفتار‌های تهاجمی مانند دعوا، افزایش فشار خون، افزایش خطر چاقی و دیابت نوع ۲، کیفیت پایین خواب و تحریک معده به همراه دارد.

منبع فرارو

انرژی زا

نوشیدنی انرژی زا چیست و مصرف آن برای شما خوب است یا بد!

این نوشیدنی معمولا حاوی شکر ، سایر شیرین کننده ها ، عصاره های گیاهی ، تورین و اسیدهای آمینه می باشند. آنها زیرمجموعه گروه بزرگتری از محصولات انرژی زا هستند که متمایز از نوشیدنی های ورزشی است که برای بهبود عملکرد ورزشکاران تبلیغ می شوند.

نوشابه انرژی زا نوریکسو ، نوشابه انرژی زا مانستر و نوشیدنی انرژی زا هایپ ،  نوشابه انرژی زا ensky و نوشابه انرژی زا جک وستر برخی از انواع رایج این نوشیدنی ها  در دنیا هستند.

مصرف نوشابه های انرژی زا در دو دهه گذشته به ویژه در میان نوجوانان و بزرگسالان به طرز چشمگیری افزایش یافته است. نوشابه های نرژی زا با این ادعا که این محصولات باعث تقویت انرژی برای بهبود عملکرد جسمی و شناختی می شوند به بازار عرضه می شوند. برای کسب اطلاعات بیشتر در این رابطه در ادامه با ما در نشریه جهان شیمی فیزیک همراه باشید.

تاریخچه مصرف نوشیدنی انرژی زا

نوشابه های انرژی زا زیر گروه فعال صنعت نوشابه های اولیه هستند. در اصل پپسی برای تقویت انرژی به بازار عرضه می شد. اصطلاح کوکاکولا از دو ماده فعال مانند برگ کوکا و آجیل کولا گرفته شده است که هر دو محرک هستند. در سال ۱۹۰۴  به دلیل نگرانی از استفاده کوکائین در محصولات غذایی برگهای تازه کاکائو جایگزین آن شد.

در سال ۱۹۲۹ ، Lucozade Energy برای کمک به ریکاوری بدن در انگلستان تولید شد. در اوایل دهه ۱۹۸۰ ، این ماده به عنوان نوشابه انرژی زا برای تأمین انرژی از دست رفته شناخته می شد. منشأ این نوشیدنی  به سال ۱۹۴۹ برمی گردد که ویلیام مارک سوارتز ، تاجر شیکاگویی نوشیدنی های غیر الکلی پر از ویتامین را به عنوان جایگزین نوشابه های قندی که کالری آنها صفر است ، تولید کرد. وی نوشیدنی تقویت کننده انرژی حاوی کافئین ، ویتامین های گروه B و قند نیشکر ایجاد کرد و برای تولید و توزیع نوشابه با چارلز گوردون از شرکت Tri-City Beverage همکاری کرد.

از سال ۲۰۰۲ ، روند بسته بندی نوشابه های انرژی زا در قوطی های بزرگتر افزایش یافت. در کانادا و ایالات متحده ، حداکثر کافئین در هر وعده در نوشیدنی های انرژی زا محدود بود. تولیدکنندگان با افزودن چند سروینگ در هر ظرف و بزرگ تر کردن اندازه ظرف ها مقدار کافئین را افزایش دادند.

در سال ۲۰۰۴ ، محصول شات انرژی که شاخه ای از نوشابه های انرژی زا است با تولید انرژی ۵ ساعته در ایالات متحده راه اندازی شد. پودرهای انرژی زا یا قرص های جوشان در سال ۲۰۰۷ برای تولید یک نوشیدنی انرژی زا با افزودن آن به آب تولید شدند و همچنان علیرغم محدودیت های اعمال شده این نوشیدنی ها تولید و به بازار عرضه می شود.

انرژی زا

اجزاء تشکیل دهنده نوشیدنی انرژی زا

نوشابه هاب انرژی زا حاوی موادی هستند که برای افزایش انرژی و عملکرد ذهنی به بازار عرضه می شوند. تقریباً بسیاری از نوشیدنی های انرژی زا حاوی ماده کافئین برای تحریک عملکرد مغز و افزایش هوشیاری و تمرکز هستند. با این حال ، مقدار کافئین در هر محصول متفاوت است.

نوشیدنی های انرژی زا معمولاً حاوی چندین ماده دیگر نیز هستند که رایج ترین آنها شامل موارد زیر است:

شکر: معمولاً منبع اصلی کالری در  این نوشیدنی ها است ، اگرچه برخی از آنها حاوی قند نیستند و کربوهیدرات کمی دارند.

ویتامین های گروه B: در تبدیل غذایی که می خورید به انرژی مورد استفاده بدن شما نقش مهمی دارند.

مشتقات اسید آمینه: به عنوان مثال تورین و ال- کارنیتین است. هر دو به طور طبیعی توسط بدن تولید می شوند و در چندین فرآیند بیولوژیکی نقش دارند.

عصاره های گیاهی: احتمالاً گوارانا برای افزودن کافئین بیشتر استفاده می شود در حالی که جینسینگ ممکن است اثرات مثبتی بر عملکرد مغز داشته باشد.

بر اساس مواد تشکیل دهنده قیمت نوشابه انرژی زا نیز متفاوت است. گفته می شود بهترین نوشابه انرژی زا هایپ است و نوشابه انرژی زا ایرانی نیز در بازار موجود است که معمولا قیمت کمتری دارد.

منبع: جهان شیمی

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو