ترکیب جدید بریکس و اولویت های استراتژیک چین در نظم جهانی آرمانی اش

منبع: ساعد نیوز

2

1402/6/7

11:04


پیوستن ایران و چند کشور دیگر به بریکس یکی از اخبار سیاسی مهم در چند روز گذشته بوده است. آینده بریکس بعد از این رویداد چه خواهد بود؟ اهداف بازیگران بزرگ در بریکس از این رویداد چیست؟ دکتر رحمن قهرمانپور پژوهشگر و استاد روابط بین الملل در یادداشتی به این سؤالات پاسخ می دهد.

ترکیب جدید بریکس و اولویت های استراتژیک چین در نظم جهانی آرمانی اش

ترکیب اعضای جدید بریکس بوضوح نشان دهنده افزایش نفوذ قابل توجه چین در این سازمان است. انتخاب ایران و عربستان و امارات از خاورمیانه، آرژانتین از آمریکای لاتین و اتیوپی از آفریقا گویای اولویت های استراتژیک چین در نظم جهانی مورد نظر این کشور است. عضویت سه کشور خاورمیانه ای گویای اهمیت روز افزون این منطقه برای چین است.

حضور سید ابراهیم رئیسی در نشست بریکس

این اقدام بعد از میانجی گری چین در روابط ایران و عربستان رخ می دهد. به نظر می رسد چین عزم خود را برای رقابت مدیریت شده با آمریکا در خاورمیانه جزم کرده است. اما سلطه چین بر بریکس و احتمال تبدیل شدن آن به یک سازمان ضد غربی ( مخصوصا با دعوت از ایران) به نفع هند و برزیل نیست.

هند روابط استراتژیک با غرب دارد و برزیل می خواهد سیاست متوازنی را در رقابت چین و امریکا دنبال کند. عربستان و امارات و حتی آرژانتین هم مایل به تبدیل بریکس به یک بلوک ضدغربی نیستند. در نتیجه بریکس با افزایش تعداد اعضای خود مسیر جدیدی را آغاز خواهد کرد.

اهمیت بریکس در آن است که چند قدرت متوسط بین المللی عضو آنند و در رقابت روزافزون آمریکا و چین جهت گیری این قدرت های متوسط بسیار تعیین کننده است. اما تاکنون روند غالب و عقلانی در میان این قدرت های متوسط اتخاذ سیاست متوازن در برابر هر دو قدرت جهانی بوده است. چین و امریکا می خواهند قدرت های متوسط بیشتری را وارد مدار نفوذ خود کنند، اما منفعت این قدرت ها در کار کردن همزمان با چین و آمریکاست.

بر اساس قاعده مجانی سواری، چین می خواهد هزینه مقابله با آمریکا را از جیب روسیه، ایران یا حتی عربستان بپردازد. روسیه در این مورد منافع مشترکی با چین دارد و چون گرفتار جنگ اوکراین است ناگزیر از مدارا با چین است. اما ایران از طریق مذاکره محرمانه با آمریکا این پیام را به چین و روسیه فرستاده که راه تعامل با غرب را کامل نبسته است. عربستان هم هنوز بدنبال بر هم زدن روابط استراتژیک با آمریکا نیست و حتی درصدد عادی سازی روابط با اسرائیل است.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو