کنسول قابل حمل ROG Ally | همه چیزی که باید بدانید!

کنسول قابل حمل ROG Ally | همه چیزی که باید بدانید!


منبع: پلازا

4

1402/6/9

20:22


کنسول قابل حمل ROG Ally | همه چیزی که باید بدانید!

کنسول قابل حمل ROG Ally این روز‌ها یکی از بهترین کنسول‌های قابل حمل بازار به شمار می‌رود و باید گفت کنسول دستی ROG Ally به نوعی امید برند بزرگ ASUS برای رقابت با بهترین کنسول‌های بازار به شمار می‌رود. در این مقاله از پلازا قصد داریم به صورت کامل کنسول دستی راگ الای را بررسی کنیم.

اگر نگاهی به آمار و ارقام بیندازیم، صنعت سرگرمی یا همان Entertainment یکی از پردرآمدترین و پر پول ترین حوزه‌ها در اقتصاد خواهد بود. با نگاهی دقیق تر این موضوع هم به ما منعکس می‌شود که مهمترین حوزه صنعت سرگرمی، بازی‌های ویدئویی هستند (بیش از 56 میلیارد دلار گردش مالی در سال 2022). کنسول‌های بازی را می‌توان یکی از مهمترین بخش‌های بازی‌های ویدئویی دانست. کنسول‌های قابل حمل مدت زیادی است که یکی از اجزای اصل این صنعت به شمار می‌روند که به تازگی اهمیت ویژه‌ای پیدا کرده و کاربران پس از یک دوره رکود بلند مدت دوباره به‌سمت آن برگشته‌اند. ارائه کنسول‌های قوی مانند کنسول قابل حمل ROG Ally گواهی بر این گفته است.

در ادامه قبل از اینکه کنسول قابل حمل ROG Ally را بررسی و معرفی کنیم، لازم است کمی در مورد اینکه اوضاع بازار این کنسول‌ها اکنون در چه حالی است صحبت کنیم.

فهرست مطالب

کنسول‌های قابل حمل و اهمیت آنها در بین سایر کنسول‌ها

کنسول‌های دستی یکی از مهمترین و اصلی ترین انواع کنسول‌های بازی هستند که همیشه جایگاه خاص و ویژه را در میان کاربران داشته اند. این نوع از کنسول‌ها عموما نمایانگر قیمت پایین و ساعات خوشی از سرگرمی هستند. برای مدت‌ها انحصار این کنسول‌های کم قیمت در اختیار نینتندو بود و سایر شرکت‌های تولید کننده کنسول چندان علاقه ای با رقابت با آن نداشتند اما اوضاع با معرفی کنسول نینتندو سوییچ در سال 2017 تغییر کرد.

این کنسول چنان شوکی به بازار داد که خیلی از شرکت‌ها به سمت ارائه این نوع کنسول آمدند و کنسول‌هایی مانند کنسول قابل حمل ROG Ally و یا کنسول Steam Deck برای رقابت با آن ارائه شدند. دستگاه‌های زیادی عرضه شدند که می‌توان گفت خیلی از آنها اندازه یک لپ تاپ گیمینگ توانایی داشتند و بیشتر می‌توان گفت یک رایانه کوچک بودند تا کنسول بازی دستی.

کنسول‌های قابل حمل و اهمیت آنها در بین سایر کنسول‌ها

اگر بخواهیم روراست باشیم باید بگوییم که کنسول قابل حمل ROG Ally محبوب ترین کنسول بازار نیست و در واقع در حال حاضر این جایگاه به کنسول دستی استیم دک از ولو تعلق دارد که توانسته امکانات خارق العاده ای را برای کاربران خود فراهم کند. کنسول دستی ROG Ally پاسخی از ایسوس به کنسول استیم دک بود و ایسوس هر آنچه در توان دارد را جمع کرده که یک محصول ایده آل را به کاربران ارائه دهد. اما اینکه آیا موفق شده است یا خیر، موضوعی است که تنها کاربران این کنسول می‌توانند درک کنند. در ادامه با هم این کنسول دستی را بررسی خواهیم کرد.

معرفی کنسول قابل حمل ROG Ally

برای معرفی کنسول قابل حمل ROG Ally باید با این موضوع کار را شروع کنیم که این کنسول هم از همان کنسول‌هایی است که از سیستم یک رایانه قدرتمند استفاده کرده است. در واقع این کنسول یک رایانه کوچک ویندوزی است که می‌توانید دقیقا مانند یک کامپیوتر شخصی نیز با آن رفتار کنید. البته نباید انتظار داشت که بتواند کار‌هایی که یک لپتاپ حرفه ای برای شما انجام می‌دهد را به خوبی هندل کند، اما باز هم این کنسول به خوبی می‌تواند نیاز‌های روزمره را رفع کند.

شرکت ایسوس برای سیستم عامل کنسول دستی ایسوس راگ الای از ویندوز 11 استفاده کرده است که خیلی از کنسول‌های دیگر نیز از آن استفاده می‌کنند. هر چند که همین موضوع باعث شده که پرفورمنس این محصول تحت تاثیر قرار گرفته و در مواردی نیاز است بعضی از بازی‌ها را بعد از چند بار بازی کردن مجددا نصب کنید. اما باید گفت کنسول قابل حمل ROG Ally از نظر سخت افزاری شرایط خوبی را دارد.

معرفی کنسول ROG Ally

سخت افزار کنسول دستی راگ الای

پردازنده کنسول قابل حمل ROG Ally از نوع AMD و سری رایزن مدل Z1 است. این پردازنده قدرتمند 8 هسته‌ای و 16 رشته‌ای همراه با 24 مگابایت کش یکی از بهترین‌ها برای گیمینگ به حساب می‌آید. همینطور پردازنده گرافیکی این کنسول نیز به صورت آنبرد بوده از Radeon RDNA 3 استفاده می‌کند. البته در صورتی که بخواهید قدرت این کنسول را افزایش دهید می‌توانید از طریق پورت مخصوص آن یک گرافیک را به صورت مجزا به آن متصل کنید.

مقدار رم کنسول قابل حمل ROG Ally برابر 16 گیگابایت و از نوع LPDDR5 است. مانند سایر دستگاه‌های ایسوس این این رم نیز به صورت آنبرد و بدون قابلیت افزایش طراحی شده است که می‌توان گفت یکی از ویژگی‌های نامطلوب این کنسول به شمار می‌رود.

در حافظه داخلی کنسول دستی ایسوس راگ الای نیز یک حافظه 512 گیگابایتی از نوع NVMe استفاده شده شده است که با سوکت M2 به مادربرد متصل شده و باید گفت می‌تواند به راحتی هر بازی ای را برای ما اجرا کند.

صفحه نمایش کنسول قابل حمل ROG Ally

اندازه صفحه نمایش کنسول دستی ایسوس راگ الای 7 اینچ است و از یک صفحه نمایش با کیفیت فول اچ دی و از نوع IPS در آن استفاده شده است که می‌تواند 10 نقطه همزمان فعال را روی تاچ آن شناسایی کند. نرخ به روز رسانی صفحه نمایش کنسول دستی ROG Ally روی 120 هرتز بوده و با توجه به محافظ صفحه گوریلا گلس و زمان پاسخ‌گویی 7 میلی ثانیه تبدیل به یکی از بهترین صفحه نمایش‌های مورد استفاده در کنسول‌های قابل حمل شده است.

رزولوشن نمایشگر کنسول دستی ایسوس راگ الای 1920 در 1080 است. این صفحه نمایش با روشنایی 500 نیت امکان بازی در یک اتاق پر نور را به صورت واضح و خوب برای شما فراهم می‌کند و در این شرایط تمامی جزئیات بازی به خوبی به شما نمایش داده خواهد شد.

صفحه نمایش کنسول قابل حمل ROG Ally

بدنه و پورت‌های کنسول دستی راگ الای

وزن کنسول دستی ROG Ally 608 گرم است که با توجه به بدنه بزرگ آن کاملا قابل توجیه است. این کنسول خوش دست ابعادی برابر با 28 سانتی متر طول، 11.1 سانتی متر ارتفاع و 3.24 سانتی متر قطر دارد. علاوه بر دکمه‌های کنترلی بازی موجود روی بدنه که تمامی دکمه‌های اصلی را پر می‌کنند، یک دکمه مجزا برای ویو و یک دکمه به عنوان Command Center در نظر گرفته شده که در زمان بازی با استفاده از آن می‌توانید منابع تخصیص یافته به بازی و کیفیت ان را در لحظه مدیریت کنید.

 همینطور این کنسول اسپیکر‌های حرفه ای و خوبی دارد که از دالبی اتمز پشتیبانی کرده و حجم صدای خوبی را تولید می‌کنند. البته این دستگاه دارای جک 3.5 برای خروجی هدفون نیز می‌باشد. سایر پورت‌های این دستگاه نیز یک USB تایپ C و یک اسلات برای قرارگیری SD Card است. از نظر شبکه نیز این گوشی دارای یک وای فای 6E (سه کاناله) و بلوتوث 5.2 می‌باشد که می‌تواند از آن برای کانکت شدن به سایر دیوایس‌ها و گجت‌ها استفاده کند.

باتری و شارژر کنسول قابل حمل ROG Ally

باتری استفاده شده در کنسول قابل حمل ROG Ally از نوع یون لیتیوم بوده و یک باتری 4 سلولی است که دارای توان 40 وات ساعت است. البته باید گفت مصرف باتری این کنسول بالا بوده و با توجه به آزمایش‌های انجام گرفته این کنسول دستی در حالت شارژ صد در صد می‌تواند دو ساعت بازی مفید و 7 ساعت کار با سیستم ویندوز برای مصارف روزمره و عادی را به کاربران بدهد، که با توجه به هدف اصلی آن یعنی ارائه گیم، زیاد دلچسب به نظر نمی رسد. برای شارژ کنسول نیز از یک شارژر تایپ سی با توان 65 وات استفاده می‌شود.

باتری و شارژر کنسولدستی راگ الای

 

قیمت کنسول قابل حمل ROG Ally

قیمت رسمی اعلام شده برای کنسول قابل حمل ROG Ally از طرف لینوکس 699.99 دلار می‌باشد. البته باید گفت هزینه واردات این کنسول و تبدیل آن به ریال باعث تغییر قیمت آن می‌شود و شما می‌توانید این کنسول را در بازار ایران با قیمت‌هایی در حدود 42 تا 45 میلیون تومان پیدا کنید. البته قیمت نسبتا بالای این محصول برای کنسولی با این ویژگی‌ها باعث شده است که این کنسول فقط طرفداران خاص خود را داشته باشد. در ادامه در مورد مزایا و معایب این کنسول حرفه ای و سطح بالا بیشتر صحبت خواهیم کرد.

مزایا و معایب کنسول قابل حمل ROG Ally

عموم مزیت‌هایی که این کنسول دارد، در رابطه با کیفیت ساخت و تجربه کاربری خوبی است که در اختیار کاربران خود گذاشته است. به نظر می‌رسد ایسوس بی دلیل این محصول خود را رقیبی برای پر فروش ترین کنسول‌های دستی بازار معرفی نکرده است. مزایای کنسول ROG Ally از این قرارند:

  • کیفیت صدای خوب و واضح؛
  • صفحه نمایش پرنور و مناسب برای مکان‌های روشن؛
  • امکان استفاده از آن به صورت یک لپ تاپ و برای کاربرد‌های روزمره؛
  • اشتراک رایگان سه ماهه گیم پس ایکس باکس و دسترسی به تعداد زیادی بازی؛

البته همانطور که گفتیم این کنسول بی عیب نبوده و خیلی از کاربران از موارد متعددی شاکی هستند. عمده معایبی که می‌توان برای کنسول قابل حمل ROG Ally برشمرد این‌ها هستند:

  • باتری ضعیف به نسبت کاربرد و ساعت مفید گیم پایین؛
  • داغ کردن بیش از اندازه به صورتی که برای کار کردن با تاچ می‌تواند کمی مشکل ایجاد کند؛
  • هنگ کردن و باگ‌های زیاد بعد از اجرای چند باره بازی‌ها و نیاز به نصب مجدد بازی؛
  • ویندوز 11 سنگین و بهینه نشده به صورت اختصاصی برای این کنسول که باعث کاهش سرعت شده است؛

مزایا و معایب کنسول ROG Ally

نتیجه گیری

در این مقاله با هم به بررسی کنسول قابل حمل ROG Ally پرداختیم. این کنسول یکی از محصولات ایسوس است که به نظر می‌رسد یکی از رقبای بهترین کنسول دستی بازار یعنی استریم دک باشد. در کنسول راگ الای شما یک سیستم حرفه ای در حد یک لپ تاپ گیمینگ را در اختیار خواهید داشت و می‌توانید بازی‌های خوبی مانند بازی Red Dead Redemption 2  و یا فورزا هورایزن ۵  را بدون هیچ مشکلی روی آن اجرا کنید. البته این کنسول ایراداتی هم دارد که به آنها پرداختیم. اگر شما تجربه کار با این کنسول را دارید، خوشحال می‌شویم آن را با ما و سایر کاربران در میان بگذارید.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو