گاهی اوقات ما در رابطه ای هستیم که بیشتر از آن که ما را خوشحال کند ما را ناراحت می کند، روابطی که می دانیم درست نیستند، اما همچنان ما را تحت تأثیر قرار می دهند. اگر احساس می کنید در یک رابطه در بن بست گیر کرده اید که مدام شما را به سمت خود می کشاند، در این مطلب سلام دنیا ما در خصوص اینکه چگونه یک رابطه اشتباه را تمام کنیم و ارائه چند استراتژی مبتنی بر تحقیق وجود دارد که ممکن است برای پایان دادن یک رابطه سمی و ادامه زندگی خود در نظر نگرفته باشید. راهنمایی کنیم. با ما همراه باشید.

چگونه یک رابطه سمی و اشتباه را تمام کنیم

1. اعتیاد را با عشق اشتباه نگیرید

این مشکل است زیرا این دو بسیار شبیه به هم هستند - مطالعات نشان داده است که وقتی شرکای عاشقانه ای که به شدت عاشق هستند عکس های معشوق خود را می بینند، مناطق مغزی که فعال می شوند همان مناطقی هستند که در معتادان به کوکائین فعال می شوند.حتی اگر عشق دارای برخی ویژگی های اعتیاد مانند باشد، سالم است عشق احتمالاً شامل ویژگی های دیگری نیز می شود، مانند احترام، اعتماد و تعهد، ویژگی هایی که حتی در روزهایی که هیجان و اشتیاق در خط مقدم نیست، رابطه را قوی نگه می دارد.


حتما بخوانید: نشانه ها و مشخصات رابطه سالم از نظر روانشناسی چیست


متأسفانه، شرکایى که رفتارشان غیرقابل پیش‌بینی است  احتمالاً شما را درگیر نگه می‌دارند، زیرا محبت ناسازگار آن‌ها باعث می‌شود شما وابسته شوید.اگر می‌خواهید از رابطه‌ای که بیشتر شبیه اعتیاد است تا پیوند عاشقانه رها شوید، یک استراتژی این است که افکار و احساسات خود را در مورد آن شخص به گونه‌ای تنظیم کنید که گویی او یک فرآیند بیولوژیکی سرد و بالینی است تا به دست آورید.

به عنوان مثال، پس از یک هفته تماس نگرفتن، موجی از اشتیاق را در قفسه سینه خود احساس می کنید و فکر می کنید: "اما من واقعاً او را دوست دارم... باید همین الان تماس بگیرم..." در عوض، می توانید به سادگی به آن احساس توجه کنید و به خود بگویید: "جالب است. بدن من دوپامین را آزاد می کند و احساس اشتیاق ایجاد می کند. خوب، به سر کار برگرد."

چگونه یک رابطه سمی و اشتباه را تمام کنیم

2. به خود استراحت دهید

دوستان و خانواده شما ممکن است به دو دسته کلی تقسیم شوند: آنهایی که باعث می شوند احساس خوبی نسبت به خودتان داشته باشید، همیشه به شما اطمینان می دهند که شریک زندگی شما واقعاً شما را دوست دارد و همه چیز در نهایت درست می شود و کسانی که باعث می شوند احساس بدی نسبت به خودتان داشته باشید. ممکن است متوجه شوید که به هر دو نوع حمایت کشیده شده اید - از یک طرف می خواهید احساس آرامش کنید، اما از طرف دیگر به انگیزه ای برای ایجاد تغییر نیاز دارید.


حتما بخوانید: کشف هدف در زندگی و راه های مقابله با انزوا و تنهایی


یکی از راه‌هایی که می‌توانید بدون فریب دادن یا سرزنش خود، به خودتان آرامش و دلگرمی بدهید، این است که بیشتر دلسوز باشید. شفقت به خود مستلزم این است که به خودتان اطمینان دهید که فرد بدی نیستید ، اینکه دلبستگی به کسی برخلاف قضاوت بهتر شما قابل درک است، و بسیاری از افراد دیگر نیز از این نوع چیزها عبور می کنند. شفقت به خود همچنین شامل مراقبت و تمایل به انجام بهترین کار برای خود می شود، همانطور که والدین با یک کودک انجام می دهند - که به معنای تمام کردن رابطه ای است که به شما آسیب می زند. برای اطلاعات بیشتر در مورد افزایش شفقت به خود، به وبلاگ روانشناسی امروز دکتر کریستین نف مراجعه کنید.

3. یک برنامه برای خود داشته باشید

تحقیقات نشان می‌دهد که افراد زمانی که با اهداف یا برنامه‌ها مشغول می شوند در ایجاد تغییرات پایدار بهترین هستند. نشان داده شده است که این طرح‌ها به افراد کمک می‌کند از وسوسه دوری کنند، به اهداف سلامتی دست یابند و حتی از کلیشه‌سازی اعضای گروه بیرونی خودداری کنند. ممکن است در حال حاضر تعداد زیادی اتصالات پیش فرض «اگر/آنگاه» داشته باشید که به نفع شما کار نمی کنند، مانند «اگر احساس تنهایی کنم سپس با او تماس می‌گیرم و از او می‌خواهم که بیاید." در عوض، می‌توانید این پیش‌فرض «سپس» را با رفتاری جایگزین کنید که احتمالاً در دراز مدت به شما احساس بهتری می‌دهد، مانند تماس با یک دوست خوب یا گوش دادن به یک آلبوم موسیقی قدرتمند.

راه های خارج شدن از رابطه سمی

4. ناهماهنگی شناختی را به چالش بکشید

ذهن ما روشی زیرکانه برای توجیه اعمالمان دارد، به طوری که هرگز نباید احساس کنیم که کار احمقانه ای انجام داده ایم یا اشتباهی مرتکب شده ایم، پدیده ای که به نام ناهماهنگی شناختی شناخته می شود. این دلیلی است که ما تمایل داریم نسبت به گروه‌هایی که از آنها رنج می‌بریم وفادار باشیم و دلیل این است که وقتی تصمیم نهایی برای رفتن را می‌گیریم، متوجه می‌شویم کاری را که رد کرده‌ایم کنار گذاشته‌ایم. (ناهماهنگی پس از تصمیم گیری). همچنین یکی از دلایلی است که رهایی از روابط بد بسیار سخت است، به خصوص زمانی که برای مدت طولانی در آن بوده ایم. 


حتما بخوانید: نشانه های مردی که شما را فقط برای رابطه جنسی می خواهد


مگر اینکه یک رابطه بعد از اینکه آرام بود، ناگهان به بدترین حالت تبدیل شود، پایان دادن به آن اغلب به معنای کنار آمدن با این واقعیت است که این یک اشتباه بود. اگر نتوانیم با این موضوع کنار بیاییم، ممکن است متوجه شویم که به توجیه تعهد فعلی خود به رابطه ادامه می دهیم، که به نوبه خود تصمیم گذشته ما را برای ماندن در آن توجیه می کند. آگاهی از روشی که ذهن شما می تواند شما را فریب دهد می تواند به شما در جلوگیری از افتادن در این تله کمک کند.

5. روی تصمیم خود مصمم باشید

پایان دادن به یک رابطه می تواند یک مبارزه طولانی و دردناک باشد و انجام آن به تنهایی آسان نیست. شما به یک تیم پشتیبانی خوب نیاز دارید تا شما را در مسیر درست نگه دارد و به شما کمک کند زندگی خود را با فعالیت های سالم و مثبت پر کنید. اما در نهایت، تصمیم برای پایان دادن به یک رابطه با شماست و تسلیم شدن در برابر فشارهای اطرافیانتان ممکن است مدت زیادی طول بکشد. وقتی همه چیز شکست می خورد، گاهی اوقات کمک می کند که عقب نشینی کنید و از خود بپرسید، واقعاً چه می خواهم؟ جواب را فقط شما می دانید.

چگونه یک رابطه سمی را تمام کنیم

سخن آخر

گاهی اوقات ممکن است در رابطه اشتباه و سمی گیر کرده باشید و نیاز به غلبه به شرایط و خارج شدن از رابطه اشتباه و سمی داشته باشید. اگر به دنبال راه های ساده برای تمام کردن رابطه اشتباه هستید و میخواهید پس از بیرون آمدن از رابطه سمی به بتوانید به زندگی خود ادامه دهید ما در این مطلب به شما 5 راهکار ساده پیشنهاد دادیم. امیدارم این مطلب برایتان مفید بوده باشد. می توانید مقالات بیشتری در زمینه رابطه و ازدواج سایت سلام دنیا مطالعه کنید.