نقد فیلم Poor Things ؛ ادیسه جادویی لانتیموس

نقد فیلم Poor Things ؛ ادیسه جادویی لانتیموس


منبع: فیگار

2

1402/6/12

16:01


Poor Things، از مهم‌ترین فیلم‌های روانشناختی سال 2023 می‌باشد که در ادامه به نقد فیلم Poor Things ، جدیدترین ساخته یورگوس لانتیموس خواهیم پرداخت.

نقد فیلم Poor Things ؛ ادیسه جادویی لانتیموس

Poor Things، از مهم‌ترین فیلم‌های روانشناختی سال 2023 می‌باشد که در ادامه به نقد فیلم Poor Things ، جدیدترین ساخته یورگوس لانتیموس خواهیم پرداخت.

Poor Things هشتمین فیلم بلند یورگوس لانتیموس، کارگردان فیلم‌های Datooth، The Lobster است. Poor Things، یک فیلم در ژانر کمدی سیاه ، فانتزی و اروتیک محصول 2023 به کارگردانی یورگوس لانتیموس بر اساس فیلمنامه‌ای از تونی مک نامارا است.

در این فیلم، زن جوانی که توسط یک دانشمند غیرمتعارف به زندگی بازگردانده شده است، با یک وکیل در یک ماجراجویی طوفانی در سراسر قاره‌ها فرار می‌کند. او فارغ از تعصبات زمانه خود، می‌خواهد برای دفاع از برابری و رهایی تلاش کند.

نقد فیلم Poor Things

ادیسه جادویی لانتیموس

شما می‌توانید فهرست نقد فیلم Poor Things را در یک نگاه در لیست زیر مشاهده کنید:

مقالات مکمل:

نقد فیلم Poor Things

تحلیل فیلم سینمایی Poor Things

این فیلم نخستین بار در هشتادمین جشنواره بین‌المللی فیلم ونیز در 1 سپتامبر 2023 به نمایش درآمد. او برای رقابت بر سر شیر طلایی در این جشنواره خواهد جنگید تا به یکی از بهترین فیلم های 2023 تبدیل شود. این فیلم قرار است در 8 دسامبر 2023 توسط Searchlight Pictures در ایالات متحده و در 12 ژانویه 2024 در بریتانیا اکران خواهد شد.

بیشتر بخوانید:

معرفی فیلم Poor Things ؛ خلاصه داستان، بیوگرافی بازیگران و تریلر

تاریخ اکران فیلم Poor Things (موجودات بیچاره)

درباره فیلم

نقد فیلم Poor Things

بررسی فیلم بیچارگان لانتیموس

سال 2023، فیلم‌های جدید و هیجان‌انگیزی از کارگردانان سرشناس را برای ما به ارمغان می‌آورد که شامل فیلم‌هایی از مارتین اسکورسیزی ، وس اندرسون ، کریستوفر نولان و گرتا گرویگ می‌شود. یورگوس لانتیموس، فیلمساز یونانی، امسال با فیلم بعدی خود، یک عاشقانه روانشناختی در فضای گوتیک وارد صحنه سینما می‌شود.

لانتیموس یکی از پزحاشیه‌ترین فیلمسازان دهه گذشته است که با فیلم‌هایی مانند «کشتن گوزن مقدس» و کالبد شکافی ارتباط‌های انسانی و تنهایی در فیلم «خرچنگ» نامی برای خود دست و پا کرده است.

Poor Things قرار بود در تاریخ 8 سپتامبر 2023 اکران شود؛ اما به دلیل ادامه حملات WGA و SAG-AFTRA، تاریخ اکران آن سه ماه به تعویق افتاد و اکنون فیلم برای اکران در 8 دسامبر 2023 برنامه ریزی شده است.

در این فیلم، اما استون، مارک روفالو، ویلم دفو، رامی یوسف، جرود کارمایکل، کریستوفر ابوت، مارگارت کوالی، کاترین هانتر، سوزی بمبا، هانا شیگولا، وین برت، تام استورتون، کارمینیو، جرسکین فندریکس به ایفای نقش خواهند پرداخت.

لانتیموس احساس کرد که همکاری مجدد با استون در فیلم Poor Things، به او مزیتی برای تولید می‌دهد، زیرا آنها اعتماد متقابلی را نسبت به یکدیگر ایجاد کردند. استون همچنین درباره تفاوت روند ساخت Poor Things در مقایسه با The Favorite، به دلیل بازی در نقش تهیه‌کننده، صحبت کرد و گفت:

درگیر شدن در نحوه چیدمان فیلم، از بازیگران گرفته تا مدیران بخش، بسیار جالب بود.

نقد فیلم Poor Things

نقد فیلم Poor Things

نقد فیلم Poor Things

همه‌چیز در این فیلم مانند کلمات سرگیجه‌آور هستند. این فیلم، بدون شک انفجاری‌ترین فیلم اما استون است. توجه به جزئیات و انسانی‌سازی شخصیتی او کاملاً عجیب و غریب می‌باشد استون شخصیت خودش را در فیلم، یک استاد بی‌باک می‌کند.

اثر جدید لانتیموس، فیلمی است که مرزها را می‌شکند و پیش فرض‌های ما را با شادی و بی‌پروایی به اندازه قهرمان با چشمان گشادش زیر و رو می‌کند. فیلم تند و تیز، تخیلی، وحشیانه و شیطنت‌آمیز است و شما را به یک اودیسه خارق‌العاده از خودیابی زنانه می‌کشاند و به‌طور دقیق، مردسالاری را به گونه‌ای که باربی هرگز نتوانسته بود، از بین می‌برد.

عجیب، صمیمانه و مجلل. بهترین سه‌کلمه‌ای که می‌توان در وصف این فیلم گفت، همین سه حرف است. Poor Things به طرز ماهرانه‌ای، هم به عنوان یک داستان‌سرایی تصویری و هم به عنوان یک افسانه مثبت جنسی در مورد آرمان‌های شرطی شده ما در مورد لذت جنسی است.

این فیلم، یک برداشت و تفسیر مجدد پدرسالارانه‌ی منحصربه‌فرد و عجیب و غریب از هیولای فانتزی فرانکنشتاین می‌باشد که با بدبینی تاریکی برای پدرسالاری در هم می‌شکند. داستان به همان اندازه که خنده‌دار است، تلخ و شرورانه نیز می‌باشد.

وقتی علم و انسانیت با هم ترکیب می‌شوند، به Poor Things یورگوس لانتیموس دست می‌یابید. یک اودیسه‌ی کاملا جادویی که بهترین عملکرد حرفه‌ای اما استون را تاکنون به همراه داشته است. Poor Things در نهایت داستان زنی غیرعادی را روایت می‌کند که در دنیایی متولد می‌شود که هیچ انتظار اجتماعی برای پایبندی به آن وجود ندارد و او، جرأت آزادی در دنیای تحت سلطه مردان را برعهده می‌گیرد.

نقد فیلم Poor Things

نقد فیلم Poor Things

نقد فیلم Poor Things

لانتیموس شیفتگی ذاتی به چیزهای عجیب و غریب دارد در اینجا، او زندگی را در یک داستان وحشی، به بلوغ در مورد یک زن احیا شده و روشی که او زندگی خودش را شکل می‌دهد می‌پردازد. چیزی که ما در این فیلم داریم، یک تغییر پیچ در پیچ در افسانه‌های فرانکشتاین است که هرگز در بازجویی از عدم تعادل قدرت بین جنسیت‌ها دست از کار نمی‌کشد. حیرت محض، در وصف بازی اما استون وجود دارد که او را یکی از مدعیان بزرگ اسکار می‌کند.

بهترین فیلم کارنامه لانتیموس، بسیار خنده‌دار، عجیب و غریب، بی تکلف، و مملو از عناصر قابل ستایش است که تلاش برای تجزیه و تحلیل همه آن‌ها را در قالب یک فیلم، و پاسخی رقت‌انگیز به جاه‌طلبی‌های زندگی می‌دهد.

شاید این اولین فیلم لانتیموس باشد که در آن این فیلمسازِ بی‌رحم، نه تنها کاراکترهایش را کوچک نمی‌کند، بلکه او ردون شخصیت اصلی را دوست دارد و از او یک نماد می‌سازد. به راحتی می‌توان هر فیلمی را که به اندازه این فیلم به طرز شادی افراطی است، بخشید. لانتیموس ممکن است فریب خورده باشد؛ اما نتایج آن، بسیار جسورانه و ظالمانه هستند.

فیلم ممکن است برای ذائقه‌های عامه‌پسند و کسانی که با سینمای مدرن امروزی هالیوود آشنا هستند خیلی عجیب باشد؛ اما واقعیت این است که این فیلم در ژانر خود، فیلمی فوق‌العاده است. این فیلم نشان می‌دهد که لانتیموس در ساخت فیلمی درباره بزرگ شدن نیز به بلوغ رسیده است.

بررسی ساختاری منتقدین

نقد فیلم Poor Things

نقد فیلم Poor Things

در وب‌سایت جمع‌آوری نقد Rotten Tomatoes، فیلم Poor Things دارای رتبه‌ی تأیید 100% از 23 بررسی، با میانگین امتیاز 9.3/10 است. در متاکریتیک نیز این فیلم نمره 94 از 100 بر اساس 17 منتقد را به دست آورد که نشان‌دهنده تحسین جهانی می‌باشد.

دیوید رونی از هالیوود ریپورتر فیلم را یک افسانه دیوانه کننده لذت بخش نامید و به ویژه بازیگری استون را ستایش کرد و نوشت:

او در اجرای بی‌باکانه‌ای از آن لذت می‌برد که قوس گسترده‌ای را نشان می‌دهد که اکثر بازیگران فقط می‌توانند در مورد آن خواب ببینند.

گای لاج از روزنامه Variety نیز معتقد بود که فیلم بر روی یک اجرای شگفت‌انگیز تکی از استون استوار است.منتقد هالیوود ریپورتر نیز درباره فیلم نوشت:

این فیلم که مملو از لذت‌های بی ادبانه، شوخ طبعی، فانتزی‌های رادیکال و عناصر طراحی نفس‌گیر است، می‌تواند نجات‌بخش سینمای امسال باشد.

رابی کولین نیز از روزنامه تلگراف فیلم را تحسین کرد و گفت:

این اقتباس پیروزمندانه، که در ونیز به نمایش درآمد، کتاب گری را با همه خنده‌دارترین و جذاب‌ترین ایده‌هایش استخراج می‌کند و جایی را به خودش اختصاص می‌دهد که به آن تعلق دارد.

همچنین روزنامه گاردین در تیتر خود این فیلم را به عنوان “یک اجرای نفس‌گیر” بیان کرد.

جاستین چانگ نیز درباره این فیلم گفت:

فیلم با وجود تمام بازیگوشی‌های شیطانی، برهنگی واقعی، و تعبیرهای ابتکاری جنسی، چیزی کاملاً جدی درون خود دارد.

جمع‌بندی

در نهایت، عامه‌پسند‌ترین فیلم لانتیموس، Poor Things یک افسانه آفرینش دیوانه‌وار است که دارای ریسک‌های انسان‌گرایانه هیجان‌انگیزی می‌باشد. کسانی که با سینمای هالیوود آشنا هستند و با آن سینمای رنگارنگ و کلیشه‌ای ارتباط برقرار می‌کنند، این فیلم می‌تواند آزاردهنده باشد؛ اما کسانی که به دنبال سینمای مکتب اروپا، به همراه ساختار و چینش فانتزی، عاشقانه، اجتماعی و اروتیک هستند، با این فیلم ارتباط برقرار خواهند کرد.

این فیلم، به اندازه دیگر فیلم‌های لانتیموس فلسفی و گیج‌کننده نیست، اما در نوع خود، یک فانتزی غیر خطی می‌باشد که هدفی بر گیج شدن بیننده را در بطن داستان خود دارد. این فیلم بهترین فیلم کارنامه لانتیموس و اما استون است.

بیشتر بخوانید:

از همراهی شما تا انتهای نوشتار نقد فیلم Poor Things سپاس‌گزار هستیم. حتما ما را با نظرات خود در رابطه با این نوشتار، آگاه کنید. شما می‌توانید به عنوان نویسنده مهمان در سایت فیگار عضو شوید و علاوه بر اشتراک نظرات خود در رابطه با مقاله‌ها، نقد فیلم ، نقد سریال ، اخبار سینما و مطالب خودتان را نیز انتشار دهید. برای مطالعه فراخوان مرتبط با آن بر روی لینک نویسنده مهمان کلیک نمایید. در ضمن شما همراهان عزیز می‌توانید به اینستاگرام فیگار جهتِ شناختِ مهمترین فیلم های ژانرهای مختلف و خلاصه نقد و بررسی‌های فیلم‌های روز دنیا مراجعه کنید.

پرسش های متداول

کیفیت خوب فیلم Poor Things در چه تاریخی عرضه خواهد شد؟

از آنجایی که این فیلم هنوز در جشنواره است و اکران عمومی آن ماه آینده انجام می‌شود، امکان دارد عرضه کیفیت بلوری این فیلم، به ماه پیش از کریسمس برگردد.

فیلم Poor Things با اقتباس از چه رمانی ساخته شده است؟

این فیلم، بر اساس رمانی به همین اسم، نوشته آلاسدیر گری است.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو