نقد فیلم Poor Things ؛ ادیسه جادویی لانتیموس

نقد فیلم Poor Things ؛ ادیسه جادویی لانتیموس


منبع: فیگار

1

1402/12/8

09:58


موجودات بیچاره (Poor Things) از مهم‌ترین فیلم‌های روانشناختی سال 2023 است که در ادامه، به نقد فیلم Poor Things ، جدیدترین ساخته «یورگوس لانتیموس» می‌پردازیم.

نقد فیلم Poor Things ؛ ادیسه جادویی لانتیموس

موجودات بیچاره (Poor Things) از مهم‌ترین فیلم‌های روانشناختی سال 2023 است که در ادامه، به نقد فیلم Poor Things ، جدیدترین ساخته «یورگوس لانتیموس» می‌پردازیم.

بیچارگان، موجودات بیچاره یا همان Poor Things، هشتمین فیلم بلند «یورگوس لانتیموس»، کارگردان فیلم‌های دندان نیش (Datooth) و خرچنگ (The Lobster) است که برای جایزه اسکار نیز نامزدی‌های متفاوتی کسب کرده و از مهم‌ترین آثار سال گذشته محسوب می‌شود. اثر جدید این کارگردان یونانی، یک فیلم در ژانر کمدی سیاه و فانتزی است که بر اساس فیلمنامه «تونی مک نامارا» پیش می‌رود.


ادامه مطلب در ادامه

بیشتر بخوانید:

برای اطلاع از آخرین اخبار سینمای جهان، می‌توانید به بخش اخبار سینما و تلویزیون و کانال تلگرامی فیگار مراجعه کنید.


در این فیلم، زن جوانی که توسط یک دانشمند غیرمتعارف به زندگی بازگردانده شده است، با یک وکیل در یک ماجراجویی طوفانی در سراسر قاره‌ها فرار می‌کند. او فارغ از تعصب‌هایی که در زمان خودش وجود دارد، می‌خواهد برای دفاع از برابری و رهایی تلاش کند.

نقد فیلم Poor Things

نقد فیلم Poor Things

نقد فیلم Poor Things

این فیلم، نخستین‌بار در هشتادمین جشنواره بین‌المللی فیلم ونیز در تاریخ 1 سپتامبر 2023 (11 شهریور 1402) به نمایش درآمد. او برای رقابت بر سر شیر طلایی در این جشنواره جنگید تا به یکی از بهترین فیلم های 2023 تبدیل شود. این فیلم در 8 دسامبر 2023 (18 آذر 1402) توسط Searchlight Pictures در ایالات متحده و در 12 ژانویه 2024 (22 دی 1402) در بریتانیا اکران شد و فروش خوبی را کسب کرد.

درباره فیلم

نقد فیلم Poor Things

نقد فیلم Poor Things

سال 2023 فیلم‌های جدید و هیجان‌انگیزی از کارگردانان سرشناس هالیوودی و اروپایی که شامل فیلم‌هایی از مارتین اسکورسیزی ، وس اندرسون ، کریستوفر نولان و گرتا گرویگ بود، به نمایش درآمدند. «یورگوس لانتیموس»، فیلمساز یونانی نیز سال گذشته با فیلم جدید خود، یک عاشقانه روانشناختی در فضای ویکتوریایی را به مخاطب نشان داد که باعث نامزدی او و دیگر عوامل در جایزه اسکار شد.

او یکی از پرحاشیه‌ترین فیلمسازان یک دهه گذشته محسوب می‌شود که با فیلم‌هایی مانند «کشتن گوزن مقدس» (The Killing of a Sacred Deer) و کالبد شکافی ارتباط‌های انسانی و تنهایی در فیلم «خرچنگ» (The Lobster)، نامی برای خود دست و پا کرده است.

فیلم Poor Things قرار بود در تاریخ 8 سپتامبر 2023 () اکران شود؛ اما به دلیل ادامه حملات WGA و SAG-AFTRA، تاریخ اکران آن سه ماه به تعویق افتاد. در این اثر، «اما استون»، «مارک روفالو»، «ویلم دفو»، «رامی یوسف»، «جرود کارمایکل»، «کریستوفر ابوت»، «مارگارت کوالی»، «کاترین هانتر»، «سوزی بمبا»، «هانا شیگولا»، «وین برت»، «تام استورتون» و «جرسکین فندریکس» به ایفای نقش پرداخته‌اند.

«یورگوس لانتیموس»، احساس کرد که همکاری مجدد با «اما استون» در فیلم Poor Things، به او مزیتی برای تولید می‌دهد. این دو هنرمند اعتماد متقابلی را نسبت به یکدیگر ایجاد کردند. «استون» همچنین درباره تفاوت روند ساخت Poor Things در مقایسه با فیلم سوگلی (The Favorite)، به دلیل بازی در نقش تهیه‌کننده، صحبت کرد و گفت:

درگیر شدن در نحوه چیدمان فیلم، از بازیگران گرفته تا مدیران بخش، بسیار برایم جالب بود.

نقد و نمرات منتقدین

نقد فیلم Poor Things

نقد فیلم Poor Things

در بخش نقد فیلم بیچارگان در وب‌سایت جمع‌آوری نقد «راتن تومتوز» (Rotten Tomatoes)، فیلم آقای لانتیموس»، دارای رتبه‌ی تأیید 100% از 23 بررسی، با میانگین امتیاز 9.3/10 محسوب می‌شود. در متاکریتیک نیز این اثر نمره 94 از 100 بر اساس 17 منتقد را به دست آورد که نشان‌دهنده تحسین جهانی است.

«دیوید رونی» از نشریه هالیوود ریپورتر فیلم را یک افسانه دیوانه‌کننده و لذت بخش نامید و بازیگری «اما استون» را ستایش کرد و نوشت:

او در اجرای بی‌باکانه‌ای که از آن لذت می‌برد قوس شخصیتی گسترده‌ای را نشان می‌دهد که اکثر بازیگران فقط می‌توانند در مورد آن خواب ببینند.

او درباره نقد فیلم Poor Things نوشت:

این اثر که مملو از لذت‌های جنسی، شوخ طبعی، فانتزی‌های رادیکالی و عناصر طراحی نفس‌گیر است، می‌تواند نجات‌بخش سینمای امسال باشد.

«گای لاج» از روزنامه ورایتی (Variety) نیز معتقد بود که فیلم روی یک اجرای شگفت‌انگیز تکی از «استون» استوار است.  «رابی کولین» نیز از روزنامه تلگراف فیلم را تحسین کرد و گفت:

این اقتباس پیروزمندانه محسوب می‌شود که در ونیز به نمایش درآمد. «لانتیموس» کتاب «گری» را در خنده‌دارترین و جذاب‌ترین ایده‌هایش استخراج می‌کند و جایی را به خودش اختصاص می‌دهد که به آن تعلق دارد.

همچنین روزنامه گاردین در تیتر تحلیل فیلم سینمایی Poor Things خود این فیلم را به عنوان یک اجرای نفس‌گیر بیان کرد. «جاستین چانگ»، منتقد برتر آسیایی نیز در رابطه با فیلم گفت:

فیلم با وجود تمام بازیگوشی‌های شیطانی، برهنگی واقعی و تعبیرهای ابتکاری جنسی‌اش، چیزی کاملاً جدی درون خود دارد.

نقد فیلم Poor Things

نقد فیلم Poor Things

نقد فیلم Poor Things

در نقد فیلم Poor Things او از ابتدا می‌داند که می‌خواهد چه چیزی را به مخاطب ارائه بدهد و هیچ‌چیز در ان اثر، گیج‌کننده نیست. کتابی که آقای «لانتیموس» فیلم را از آن اقتباس کرده، یک اثر مربوط به دوره ادبیات ویکتوریا است. کارگردان سعی دارد تا با ماهیت طنزگونه و کمدی درون ادبیات آن دوره، داستان خود را پیش ببرد و طعنه‌هایی از جنس ویکتوریا به اشخاص مربوطه وارد کند.

اگرچه او و عوامل فیلم در یک مصاحبه اعلام کردند که با گنجاندن عصر‌های مختلف در این فیلم، سعی دارند تا به تمام دوره‌های مختلف نقد وارد کنند و نقد آن‌ها فقط مربوط به یک دوره تاریخی نیست. فیلم جدید این کارگردان، یک پیام مشخص و واضح ندارد و بیشتر در مورد به وجود آمدن شرایط مختلفی است که یک انسان می‌تواند در آن قرار بگیرد و «لانتیموس» سعی می‌کند تا  به صورت بسیار واضح، این اتفاقات را نشان بدهد که یکی از نقدها به فیلم، می‌تواند همین باشد.

فیلم بیچارگان نمی‌خواهد تلاش کند تا به ما نشان بدهد که هر شخصیت در آن دوره چه کاری انجام می‌داده، بلکه با بیان اینکه شرایط مختلف در هر دوره زمانی تا چه اندازه می‌توانند مضحک به‌نظر برسند، داستان را پیش می‌برد و نقد خود را وارد می‌کند. ایده‌هایی که کارگردان در فیلم می‌گنجاند، ایده‌های فمنیستی، قدرت بخشیدن به اقشار مختلف، نابرابری و فقر هستند که در نوع خود، بسیار جذاب است.

داستان فیلم موجودات بیچاره، درباره زن جوانی به نام «بلا» است که توسط دکتر «گادوین باکستر»، یک دانشمند، به زندگی بازگردانده می‌شود. در ابتدا، او یک زن ساده لوح محسوب می‌شود که زیر مراقبت‌های دکتر باکستر قرار دارد؛ اما او مشتاق است که دنیای اطراف خود را کشف کرده و زندگی را به صورت مستقل یاد بگیرد. «بلا» در مواجهه با دنیایی که پیش روی آن قرار می‌گیرد، اتفاقات عجیبی را می‌بیند و با هرکدام، به شکل عجیب‌تری برخورد می‌کند.

با گذر زمان، «بلا» تصمیم به فرار می‌گیرد و با همراهی وکیلی به نام «دانکن ودربرن»، به سفری عظیم و ماجراجویی به سراسر قاره‌ها می‌رود. او در این سفر نه تنها با جهان بیرونی آشنا می‌شود بلکه خود را می‌شناسد و به دنبال رهایی جنسی و برابری اجتماعی می‌گردد. «بلا» نماد یک دختر است که می‌خواهد در برابر آموزه‌های سنتی قرار نگیرد و در این فیلم برای نشان دادن آن، پنج مرحله را از زمانی که ذهن او کودک است، تا زمانی که بالغ می‌شود را طی می‌کند.

«بلا» در مورد هر چیزی که یک زن را مورد هنجار در برابر جامعه قرار می‌دهد را طی می‌کند و تبدیل به یک شخصیت مستقل می‌شود که در برابر اجبار، مستقل شده تنها ضعف او، معصومیتی است که در ابتدای فیلم حضور آن را پررنگ و در پایان فیلم، تقریباً کم‌رنگ‌تر می‌بینیم. نکته جالبی که در بررسی فیلم بیچارگان لانتیموس باید به آن پرداخته بشود، شخصیت «بلا» است که از هر اتفاق، درس گرفته و تکامل پیدا می‌کند.

شخصیت او در داستان فیلم، یک شخصیت مستقل محسوب می‌شود که نماد استقلال فردی است. او از خواسته‌هایش کوتاه نمی‌آید؛ حتی اگر آن درخواست‌ها، از دید جامعه منفی باشند و او را تبدیل به یک فرد هنجارشکن کننند. شخصیت «ویلم دفو» که «گادوین» نام دارد و «بلا» آن را «گاد» (God به معنای خدا) صدا می‌کند، دقیقاً نشان از این دارد که رابطه این دو نفر، همیشه یک ارتباط خالق و مخلوق است.

فیلم Poor Things به طرز ماهرانه‌ای، هم به عنوان یک داستان‌سرایی تصویری و هم به عنوان یک افسانه مثبت جنسی در مورد آرمان‌های شرطی‌شده ما در مورد لذت جنسی را روایت می‌کند. این اثر، یک برداشت و تفسیر پدرسالارانه منحصربه‌فرد و عجیب و غریب از هیولای فانتزی فرانکنشتاین است که با بدبینی، این اتفاق را در هم می‌شکند و آن را نقد می‌کند.

وقتی علم، انسانیت، دین و فلسفه با همدیگر تلفیق شوند، فیلم Poor Things شکل می‌یابید. این اثر، یک اودیسه‌ کاملا جادویی است که بهترین عملکرد حرفه‌ای «اما استون» را تاکنون به همراه داشته و دقیقاً نشان می‌دهد که ما تا چه اندازه می‌توانیم تحت کنترل اتفاقاتب باشیم که از پیش برای ما تعین شده‌اند.

لانتیموس شیفتگی ذاتی به چیزهای عجیب و غریب دارد در این فیلم نیز او زندگی را در یک داستان وحشیانه به بلوغ می‌رساند. این اثر شاید بهترین فیلم آقای «یورگوس لانتیموس» نباشد؛ اما می‌توان از آن به عنوان عامه‌پسند‌ترین اثر او یاد کرد.

بررسی ساختاری منتقدین

نقد فیلم Poor Things

نقد فیلم Poor Things

نقد فیلم Poor Things نشان می‌دهد که شما در طول این فیلم، باید حس کنید که از دیدگاه یک کودک که توانایی حرف زدن دارد، دنیا را مشاهده می‌کنید. «لانتیموس» با نحوه چیدمان هر پلان و طراحی لباس‌ها، یک دید بصری رویایی و بچه‌گانه به مخاطب نشان می‌دهد تا فیلم را ساده‌تر بیان کند.

موسیقی متن فیلم نیز مانند یک بچه و کودک بازیگوش، سرگرم‌کننده‌ است و «جرسکین فندریکس» آن را با استفاده از سازهای بادی و ملودی‌های رویایی، جوری نشان می‌دهد که انگار تمام فیلم از نگاه یک بچه روایت می‌شود.

پرسش های متداول

آیا کیفیت دیجیتال این فیلم عرضه شده است؟

بله. کیفیت خوب و دیجیتالی فیلم جدید «یورگوس لانتیموس» در تاریخ 7 اسفند 1402 منتشر شد.

فیلم Poor Things با اقتباس از چه رمانی ساخته شده است؟

این فیلم، بر اساس رمانی به همین اسم، نوشته «آلاسدیر گری» است.

بیشتر بخوانید:

نظر شما درباره‌ی مطلب نقد فیلم Poor Things چه بود؟ شما کدامیک «یورگوس لانتیموس» را تماشا کرده‌اید؟ لطفا نظرات خود را از تجربه تماشای فیلم‌های او با فیگار در میان بگذارید.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو