10 تا از اطلاعات علمی غلط در فیلم های هالیوود از نگاه سایت فیگار

10 تا از اطلاعات علمی غلط در فیلم های هالیوود از نگاه سایت فیگار


منبع: فیگار

3

1402/6/12

19:01


برخی از فیلم های هالیوود، از لحاظ علمی اطلاعات اشتباهی را به مخاطبین خود رسانده اند. حال می خواهیم 10 تا از اطلاعات علمی غلط در فیلم های هالیوود معرفی…

10 تا از اطلاعات علمی غلط در فیلم های هالیوود از نگاه سایت فیگار

برخی از فیلم های هالیوود، از لحاظ علمی اطلاعات اشتباهی را به مخاطبین خود رسانده اند. حال می خواهیم 10 تا از اطلاعات علمی غلط در فیلم های هالیوود معرفی کنیم.

هالیوود قطعا خود را در انتشار اطلاعات علمی غلط نشان داده است، حتی این معلومات نا درست در بهترین فیلم‌های جهان دیده شد. برخی از بینندگان، اطلاعات علمی که توسط فیلم‌های سینمایی هالیوود پخش شده‌اند را باور دارند. فرضیات علمی که توسط فیلم‌ها تداوم می‌یابد، می‌توانند از جهات مختلفی مضر باشند. حتی گاهی اوقات، آن‌ها می‌توانند کاملاً خطرناک باشند، در واقع آن‌ها با انتشار فیلم‌های خود، معلومات اشتباهی را به بینندگان می‌رسانند که خود تبلیغات مضری برای مردم می‌باشد. علاوه بر این، علم جعلی از فیلم‌ها می‌تواند درک کلی عموم از اصول و حقایق اولیه علمی را به طرز چشمگیری کاهش دهد که می‌تواند در مقیاس بزرگ‌تر و طولانی‌مدت مضر باشد. در ادامه قرار است 10 تا از اطلاعات علمی غلط در فیلم های هالیوود را بررسی کنیم.

10 اطلاعات علمی غلط در فیلم های هالیوود

  • اطلاعات علمی غلط انداز فیلم های هالیوود

شما می‌توانید فهرست 10 اطلاعات علمی غلط در فیلم های هالیوود را در یک نگاه در لیست زیر مشاهده کنید:

مقالات مکمل:

10 اطلاعات علمی غلط در فیلم های هالیوود

10 اطلاعات علمی غلط در فیلم های هالیوود

فیلم‌هایی با اطلاعات علمی جذاب موجود می‌باشد که 10 تا از اطلاعات علمی غلط در فیلم های هالیوود آن‌ها را نقض می‌کنند و باعث دیده نشدن برخی از این فیلم‌ها می‌شوند. صنعت فیلم به دلیل اجتناب از تحقیقات علمی و به خاطر سرگرم کردن مخاطبان کاملاً بدنام است. به همین دلیل، آکادمی ملی علوم «Science & Entertainment Exchange» را ایجاد کرد، سازمانی که دانشمندان را با ترفندهای سرگرمی کننده برای از بین بردن اطللاعات علمی غلط و به تصویر کشیدن دقیق علم در داستان‌های تخیلی، فعالیت می‌کند. به همین دلیل است که دانشمندانی مانند نیل دگراس تایسون، علناً علیه نادرستی‌هایی که در فیلم‌ها و نمایش‌ها دیده می‌شود صحبت می‌کنند تا آگاهی مردم را بیشتر کنند. در واقع، حتی بزرگ‌ترین فیلم‌ها و فرنچایزهای تاریخ به درک نادرست مردم از برخی حقایق علمی کمک کرده‌اند.

مکیدن سم به درمان مارگزیدگی کمک می کند

10 اطلاعات علمی غلط در فیلم های هالیوود

اشتباهات علمی در فیلم های هالیوود

به طور کلی ایده بسیار بدی است که سعی کنید زهر نیش مار را بمکید. حرکت مکیدن هیچ مانعی برای جلوگیری از پراکندگی سریع زهر در بافت عضلانی و سیاهرگ‌ها نمی‌کند. در واقع، مکیدن یک زخم باز حتی ممکن است پارگی‌های موجود را تشدید کند و اجازه دهد زهر سریع‌تر پخش شود. فردی که مکیدن را انجام می‌دهد، اگر از وجود زخم در داخل دهان خود آگاه نباشد، ممکن است خود را مسموم کند. این عمل نادرست شاید مشهورترین افسانه علمی باشد که توسط فیلم‌ها تداوم یافته است. این ایده علمی در وسترن کلاسیک شروع شد؛ اما اخیراً در فیلم‌هایی مانند Snakes در Plane و The Brothers Grimsby به تصویر کشیده شد.

صدای انفجارها در فضا چگونه است

10 اطلاعات علمی غلط در فیلم های هالیوود

اطلاعات علمی در فیلم های هالیوود که غلط هستند

یکی از رایج‌ترین اطلاعات علمی غلط انداز فیلم های هالیوود ، چیزهایی است که فیلم‌های علمی تخیلی در مورد فضا اشتباه می‌کنند و آن نتایج تماشایی انفجار در خلاء می‌باشد. در حقیقت، انفجارهایی که در خلاء فضا اتفاق می‌افتند، در واقع بی‌صدا هستند؛ زیرا هیچ مولکول هوا برای ارتعاش یا فشردگی/فشرده کردن پرده گوش انسان وجود ندارد. به دلیل فقدان جو، آتش نیز نمی‌تواند در فضا وجود داشته باشد، به این معنی که انفجارهای فضایی هیچ گلوله آتشین یا دودی ایجاد نمی‌کنند. از نظر علمی، انفجارها در فضا فوراً اتفاق می‌افتند و تنها اثرات قابل مشاهده، فلاش‌های سریع نور و اثرات موج ضربه‌ای نامرئی است. متأسفانه، از پیشتازان فضا تا آرماگدون، انفجارها در فضا اغلب به صورت نادرست به تصویر کشیده می‌شوند.

صدا خفه کن اسلحه ها را ساکت نگه می دارند

10 اطلاعات علمی غلط در فیلم های هالیوود

10 اطلاعات علمی غلط در فیلم های هالیوود

صدا خفه کن‌های مدرن، صدای شلیک گلوله را حدود 30 دسی بل کاهش می‌دهند. این تقریباً برای ساکت نگه داشتن بیشتر اسلحه‌ها کافی نیست؛ زیرا سلاح‌های گرم معمولاً حدود 150 دسی بل صدا تولید می‌کنند. استفاده از صدا خفه کن فقط می‌تواند صدای شلیک گلوله را تا حد صئا ضربه چکش در نزدیکی کاهش دهد. حتی صنعت اسلحه گرم تشخیص می‌دهد که اصطلاح خفه‌کننده یک نام اشتباه است و به منظور توصیف دقیق‌تر کاری که انجام می‌دهند، آن‌ها را سرکوبگر صدا نامیده است. با این وجود، تیراندازی بی صدا یکی از گسترده‌ترین اطلاعات علمی غلط در تاریخ هالیوود باقی می‌ماند، همانطور که در اقتباس فیلم از Hitman، فیلم‌های جان ویک و فرانچایز باند دیده می‌شود.

شلیک گلوله می تواند تا حد زیادی هدف را به عقب پرتاب کند

10 اطلاعات علمی غلط در فیلم های هالیوود

اطلاعات علمی غلط انداز فیلم های هالیوود

یک اتفاق رایج در فیلم‌های اکشن، افرادی که با اسلحه شلیک می‌شوند اغلب نشان داده شده که در اثر ضربه به عقب پرتاب خواهند شد. گلوله‌ها نه تنها برای نفوذ طراحی شده‌اند، بلکه بسیار سبک‌تر از بدن انسان هستند. به همین دلیل است که آن‌ها هر جای بدن که وارد شوند گوشت آن قسمت را پاره می‌کنند که کمترین تأثیر را در پرتاب شدن فرد یا ضربه وارد کردن به جسم، دارند. در حالی که شلیک گلوله‌هایی که مردم را از پا در می‌آورند تا حد زیادی توسط فیلم‌های پرفروش هالیوود انجام شده است، ریشه این اطلاعات غلط به سینمای اکشن کلاسیک هنگ کنگ، به ویژه تولد تفنگ فو از اولین فیلم‌های جان وو برمی‌گردد.

سیارک‌ها در فضا همیشه به صورت فشرده قرار دارند

10 اطلاعات علمی غلط در فیلم های هالیوود

اشتباهات علمی در فیلم های هالیوود

شاید معروف‌ترین اشتباهات علمی در فیلم های هالیوود ، صحنه‌ای باشد که در آن اجسام سیارکی فشرده در فضا قرار دارند و برای زمانی است که کاوشگر میلنیوم فالکن در فیلم “The Empire Strikes Back” از بین آن‌ها عبور می‌کند و هان سولو مجبور می‌شود از انحنای‌های بسیار کوچکی رد شود. این سکانس در دنیای واقعی توسط دانشمندان به عنوان یک ناهنجاری در نظر گرفته می‌شود؛ زیرا در فضای مشاهده‌ پذیر واقعی، در میان سیارک‌ها، خوشه‌ها و کمربندها، صدها هزار کیلومتر فاصله وجود دارد. در واقع، با وجود میلیون‌ها سنگ با اندازه بیش از یک کیلومتر در کمربند سیارکی منظومه شمسی، چندین فضاپیما مانند پایونیر ۱۰ بدون وقوع حادثه از این منطقه عبور کرده‌اند.

پرتوهای لیزر همیشه قابل مشاهده هستند

10 اطلاعات علمی غلط در فیلم های هالیوود

اطلاعات علمی در فیلم های هالیوود که غلط هستند

دقیقاً مانند انفجار در فضا، لیزرها معمولاً زمانی که در خلاء آزاد می‌شوند نامرئی و بی صدا هستند. برای اینکه لیزر قابل مشاهده باشد، باید با ماده یا اتمسفر اطراف تعامل پیدا کند یا مستقیماً در چشم بیننده هدف قرار گیرد و منعکس شود. همانطور که در مورد بیشتر حقایق علمی نادرست که توسط فیلم‌ها تداوم می‌یابد، رنگ داشتن و قابل مشاهده بودن لیزرها همیشه محصول صنعت فیلم‌های هالیوود است که سرگرمی را بر دقت علمی ترجیح می‌دهد. اگر بخواهیم منصف باشیم، اگر لیزرها در جنگ ستارگان، پیشتازان فضا و دیگر فیلم‌ها و فرنچایزهای علمی تخیلی که اغلب خلاء را در فضا نشان می‌دهند، تا حداقل امکان، جلوه‌های بصری صفر را به درستی به نمایش گذاشته‌اند که برای بینندگان چندان جالب نبود.

بهترین کمیک های جنگ ستارگان

دفیبریلاتور می تواند قلب متوقف شده را دوباره راه اندازی کند

10 اطلاعات علمی غلط در فیلم های هالیوود

10 اطلاعات علمی غلط در فیلم های هالیوود

هرگز از دفیبریلاتور برای نجات فردی که در حال سکته کردن است یا بدون ریتم الکتروکاردیوگرام می‌باشد، استفاده نکنید. هنگامی که قلب فرد از تپش باز می‌ایستد، انجام CPR پاسخ صحیح اورژانسی می‌باشد. شوک الکتریکی یک دفیبریلاتور تنها زمانی می‌تواند واقعاً به فرد کمک کند که ضربان قلب آریتمی یا نامنظم داشته باشد. استفاده از دفیبریلاتور برای راه‌اندازی مجدد قلب بدون تپش، عمل اشتباهی بوده که توسط فیلم‌هایی مانند Flatliners و The Abyss محبوب شده است. با این حال، صحنه بدنام در کازینو رویال، جایی که آریتمی ناشی از سم جیمز باند با یک دفیبریلاتور برطرف می‌شود که در واقع از نظر علمی دقیق‌تر است. این یکی از معدود صحنه‌های فیلمی می‌باشد که از دفیبریلاتور به درستی استفاده می‌کند.

کلروفرم مردم را فوراً بیهوش می کند

10 اطلاعات علمی غلط در فیلم های هالیوود

اطلاعات علمی غلط انداز فیلم های هالیوود

خارج از فیلم که دروغ‌هایی را به مردم خورانده است، اثر حذفی آنی کلروفرم در میان گسترده‌ترین آن‌ها است. فیلم‌هایی مانند Raising Cain، The Vanishing، Renfield، Saw و ده‌ها فیلم دیگر، افرادی را به تصویر می‌کشند که بلافاصله از اجبار به استنشاق کلروفرم بی‌حال می‌شوند. سریال‌های سرتاسر جهان نیز سهم خود را برای تداوم این اسطوره انجام داده‌اند. در حقیقت، استنشاق شدید کلروفرم چند دقیقه طول می‌کشد تا دارو واقعاً باعث بیهوشی شود. خوشبختانه، با توجه بیشتر مخاطبان مدرن به علم، استفاده از کلروفرم تا حد زیادی به عنوان یک کلیشه فیلم در نظر گرفته شده است و اکثر کارگردانان اکنون تمایل دارند از نمایش نادرست نحوه عملکرد این ماده شیمیایی اجتناب کنند.

انسان ها فقط از بخش کوچکی از مغز استفاده می کنند

10 اطلاعات علمی غلط در فیلم های هالیوود

اشتباهات علمی در فیلم های هالیوود

همانطور که در فیلم‌هایی مانند In Phenomenon، Lucy، و Limitless دیده می‌شود، انسان‌ها ظاهراً تنها از درصد کمی از قدرت مغز در دسترس استفاده می‌کنند که این اطلاعات علمی در فیلم های هالیوود که غلط هستند که مردم آن را باروکرده اند. با این حال، این 10 درصد را می‌توان به طور قابل توجهی از طریق روش‌های خاصی افزایش داد. هنگامی که بخش‌های ظاهراً خفته مغز فعال می‌شوند، چه از طریق دارو، آموزش یا راه‌های دیگر، انسان‌ها می‌توانند از پتانسیل واقعی خود استفاده کنند. این یک ایده شگفت انگیز می‌باشد؛ اما متاسفانه از نظر علمی کاملاً نادرست است. آزمایش‌های MRI و PET به طور مداوم نشان داده‌اند که انسان‌ها در حال حاضر بیشتر مغز خود را به طور منظم استفاده می‌کنند. پزشکان و زیست شناسان نیز هیچ بخشی از مغز را که دارای فعالیت قابل مشاهده نباشد، پیدا نکرده‌اند.

بدن انسان قابلیت تبدیل شدن به باطری های بزرگ را دارد

10 اطلاعات علمی غلط در فیلم های هالیوود

اطلاعات علمی در فیلم های هالیوود که غلط هستند

در ماتریکس روبات‌ها، انسان‌ها را پرورش می‌دهند تا بیوالکتریسیته تولید شده توسط اجسام آلی را برداشت کنند. اگر بخواهیم منصفانه عمل کنیم، فرآیندهای بیولوژیکی که انسان را زنده نگه می‌دارد منجر به بار الکتریکی می‌شود. با این حال، حتی زمانی که این فرآیندها با هم ترکیب شوند، خروجی از بدن انسان بسیار ناچیز است، به ویژه برای تمدن روبات‌ها هم می‌توان این مورد را در نظر گرفت. به گفته پروفسور لادیسلاو کوواچ، پروفسور بیوشیمی، «برون ده انرژی بدن انسان بالغ در حال استراحت برابر با قدرت یک لامپ برقی 100 وات است». با در نظر گرفتن همه چیزهایی که برای زنده نگه داشتن انسان، انرژی پایدار و بیوالکتریک لازم است، بدن انسان یک منبع انرژی عملی اما کوچک و بسیار ناکارآمد می‌سازد.

نقد فیلم ماتریکس 4 ؛ بررسی فلسفی و محتوایی رستاخیز نئو (The Matrix)

بیشتر بخوانید:

از همراهی شما تا انتهای نوشتار 10 اطلاعات علمی غلط در فیلم های هالیوود سپاس‌گزار هستیم. حتما ما را با نظرات خود در رابطه با این نوشتار، آگاه کنید. شما می‌توانید به عنوان نویسنده مهمان در سایت فیگار عضو شوید و علاوه بر اشتراک نظرات خود در رابطه با مقاله‌ها، نقد فیلم ، نقد سریال ، اخبار سینما و مطالب خودتان را نیز انتشار دهید. برای مطالعه فراخوان مرتبط با آن بر روی لینک نویسنده مهمان کلیک نمایید. در ضمن شما همراهان عزیز می‌توانید به اینستاگرام فیگار جهتِ شناختِ مهمترین فیلم های ژانرهای مختلف و خلاصه نقد و بررسی‌های فیلم‌های روز دنیا مراجعه کنید.

سوالات متداول

کدام یک ازفیلم های هالیوودی اطلاعات غلط بیشتری را به مخاطبین ارائه داده است؟

ماتریکس و جنگ ستارگان

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو