متمم 14 قانون اساسی آمریکا و کابوس انتخاباتی دونالد ترامپ

منبع: ساعد نیوز

2

1402/6/13

14:40


عملکرد دونالد ترامپ در وقایع بعد از انتخابات ریاست جمهوری سال 2020 و مواضع تند او بر علیه ساختارهای انتخاباتی و سیاسی در آمریکا او را با موقعیت دشواری قرار داده است. او از سوی سیستم قضایی آمریکا تحت فشار است و آینده حضورش در انتخابات 2024 در هاله ای از ابهام قرار دارد. امیر علی ابوالفتح کارشناس مسائل آمریکا در این یادداشت به این مسأله می پردازد.

متمم 14 قانون اساسی آمریکا و کابوس انتخاباتی دونالد ترامپ

تلاش هایی در جریان است که در برخی از ایالت ها، به استناد به متمم 14 قانون اساسی آمریکا که ممنوعیت تصدی مقامات فدرال را برای «شورشیان» در نظر گرفته است، دونالد ترامپ از شرکت در انتخابات ریاست جمهوری 2024 محروم شود. در ایالات متحده، انتخابات ریاست جمهوری را ایالت ها برگزار می کنند و تقریبا هر کدام نیز قواعد خود را دارند. قرار گرفتن نام هر نامزد بر روی برگه های آرا نیز در زمره اختیارات نهاد مسوول برگزاری انتخابات ریاست جمهوری در سطح ایالتی است.

دونالد ترامپ

از این رو چه بسا در برخی از ایالت ها، مقام برگزار کننده انتخابات، با توسل به متمم 14، نام ترامپ را از برگه های انتخاباتی حذف کند. در این صورت، ترامپ قادر نخواهد بود آرای الکترال ایالت مزبور را از آن خود کند و چه بسا نتواند حداقل آرای الکترال را که 270 عدد است، بدست آورد. البته این روند، مشکلات خاص خود را نیز دارد.

اول این که هنوز ترامپ در هیچ دادگاهی به جرم مشارکت در شورش علیه نهادهای دموکراتیک کشور، محکوم نشده است. از این رو، هرگونه تلاش برای توسل به متمم 14 قانون اساسی بدون در دست داشتن احکام قضایی، به جنگ حقوقی میان کمپین انتخاباتی ترامپ و ایالت ها منجر می شود. ضمن این که قابل پیش بینی است در نهایت چنین پرونده حساسی به دیوان عالی فدرال ارجاع داده شود، جایی که قضات محافظه کار اکثریت کرسی ها را در دست دارند و 3 تن از 9 قاضی آن، منصوب ترامپ هستند.

دوم این که مشخص نیست سرنوشت نهایی پرونده مشارکت ترامپ در شورش ششم ژانویه 2021 تا پیش از روز 5 نوامبر 2024، روز پایان رای گیری ریاست جمهوری به نتیجه برسد. از این رو چه بسا ترامپ زمانی به جرم مشارکت در شورش علیه دولت فدرال محکوم شود که خود، رییس دولت فدرال باشد. سوم و نهایتا این که این مسیر، تنش های سیاسی در آمریکا را به سطح بالاتری ارتقا می دهد؛ زیرا هواداران متعصب ترامپ و حتی حامیان جریان میانه روی حزب جمهوریخواه مطمئن خواهند شد که دموکرات ها برای حذف یک رقیب انتخاباتی قدرتمند، به تحریف قانون اساسی متوسل شده اند.
با این حال، شاید برای سرسخت ترین دشمنان ترامپ چاره ای جز امید بستن به متمم 14 قانون اساسی ایالات متحده نباشد تا بتوانند از بازگشت ترامپ به کاخ سفید اطمینان یابند، حتی اگر به دستکاری در روند انتخابات، سو استفاده از قانون اساسی و حذف غیر دموکراتیک رقیب انتخاباتی متهم شوند. اگر این مسیر هم جواب نداد، شاید تنها گزینه پیش روی دشمنان قسم خورده ترامپ، حذف فیزیکی وی باشد.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو