نقد فیلم The Killer 2023 ؛ نبوغ فینچر در سینما تمامی ندارد

نقد فیلم The Killer 2023 ؛ نبوغ فینچر در سینما تمامی ندارد


منبع: فیگار

2

1402/6/14

17:00


The Killer، جدیدترین فیلم فینچر که روز گذشته اکران آن آغاز شد، از مهم‌ترین فیلم‌های 2023 می‌باشد که در ادامه به نقد فیلم The Killer 2023 خواهیم پرداخت.

نقد فیلم The Killer 2023 ؛ نبوغ فینچر در سینما تمامی ندارد

The Killer، جدیدترین فیلم فینچر که روز گذشته اکران آن آغاز شد، از مهم‌ترین فیلم‌های 2023 می‌باشد که در ادامه به نقد فیلم The Killer 2023 خواهیم پرداخت.

“قاتل” یا همان The Killer، یک فیلم اکشن ، روانشناختی و نوآر آمریکایی است که در سال 2023 توسط دیوید فینچر کارگردانی شد. فیلمنامه این فیلم توسط اندرو کوین واکر و بر اساس مجموعه رمان‌های گرافیکی فرانسوی با همین نام اثر الکسیس نولنت و تصویرگری لوک جاکامون نوشته شده است.

در این فیلم، مایکل فاسبندر نقش یک قاتل را بازی می‌کند که به دلیل یک ضربه اشتباه، در یک شکار بین‌المللی گیر می‌افتد. پس از یک تصادف ناگوار، سرنوشتی برای یک قاتل شکل می‌گیرد که به مبارزه با کارفرمایانش می‌پردازد و خود را درگیر یک شکار بین‌المللی می‌بیند، در حالی که اصرار دارد که شخصیت خود را حفظ کند. این فیلم روز گذشته به انتشار رسید و بخش نقد فیلم قاتل نشان می‌دهد که این فیلم فینچر نیز عالی است و می‌تواند جزو بهترین فیلم های 2023 لقب بگیرد.

نقد فیلم The Killer 2023

نبوغ فینچر در سینما تمامی ندارد

شما می‌توانید فهرست نقد فیلم The Killer 2023 را در یک نگاه در لیست زیر مشاهده کنید:

نقد فیلم The Killer 2023

بررسی The Killer 2023

فیلم “قاتل” در تاریخ 3 سپتامبر 2023 در هشتادمین جشنواره بین‌المللی فیلم ونیز به نمایش درآمد. بازگشت دیوید فینچر به دنیای ژانر هاردکور پس از فیلم “منک” و دیدار مجدد او با نویسنده “Se7en”، اندرو کوین واکر، در یک فیلم جنایی با ابزار دقیق و با لبه فلسفی حاد، نشان از شاخص بودن او در سینمای جهان را می‌دهد.

بیشتر بخوانید:

فیلم The Killer ؛ خونین‌ ترین فیلم دیوید فینچر

واکنش دیوید فینچر به تشویق ایستاده‌ فیلم The Killer

درباره فیلم

نقد فیلم The Killer 2023

تحلیل فیلم قاتل 2023

در نوامبر 2007، گزارش شده بود که دیوید فینچر قصد دارد فیلمی بر اساس کتاب کمیک فرانسوی “ماتز قاتل” را کارگردانی کند. آلساندرو کامون فیلمنامه را نوشته و تهیه کنندگی توسط برد پیت و شرکت Plan B Entertainment به عهده گرفته شد. پارامونت پیکچرز نیز مسئول توزیع فیلم بود؛ اما تا فوریه 2021، فینچر پروژه را به نتفلیکس منتقل کرد و با این شرکت قراردادی امضا کرد.

گزارشات نشان می‌دهد که فینچر قصد داشت تا در نوامبر 2021، در شهر پاریس، فیلمبرداری را آغاز کند و اریک مسرشمیت به‌عنوان فیلمبردار اصلی با او همکاری کرد. در اکتبر، تیلدا سوینتون نیز به بازیگران پیوست. در نهایت فیلمبرداری در همان نوامبر 2021، در پاریس آغاز شد و در اواخر همان ماه به پایان رسید.

آرلیس هاوارد، چارلز پارنل، کری اومالی، سالا بیکر، سوفی شارلوت و تیلدا سوینتون نیز در نقش‌های مکمل، در کنار مایکل فاسبند در فیلم قاتل حضور دارند. در ادامه این نوشتار با ما همراه باشید تا به تحلیل فیلم قاتل 2023 بپردازیم.

نقد فیلم The Killer 2023

نقد فیلم The Killer 2023

تحلیل فیلم قاتل 2023

این فیلم، یک تریلر جنایی و نوآر است که تا حدودی با شاهکار فینچر در سال 1995، یعنی فیلم Se7en همخوانی دارد. علاوه بر توصیف کار قاتل، ایده تحمل کسالت در تجربه ما از تماشای فیلم نیز صدق می‌کند؛ اما این کاملاً هدف فیلم نیست. با فیلم قاتل، دیوید فینچر با فیلمی که به نقاط قوت کارگردانی و هنر او عمل می‌کند، دوباره شکل می‌گیرد.

یک تریلر جنایی کاملاً واقعی ساخته شده توسط یک تیم فنی که دقیقاً با جزئیات هماهنگ شده‌اند. فینچر به عنوان کارگردان در راس کشتی، یک فیلم کاملاً قابل قبول را ارائه کرد تا مخاطبان را دوباره با سینمای خودش آشنا کند.

بهترین شاخصه فیلم‌های فینچر، روح داشتن حتی ضعیف‌ترین شخصیت است و ما در این فیلم، دوباره شاهد شخصیت‌پردازی قوی او بر هر شخصیتی که فکرش را یکنید می‌بینیم. این فیلم، مانند بسیاری از فیلم‌های هیجان انگیز فینچر، بی‌احساسی را در خود حمل می‌کند و در عین سادگی قابل پیش‌بینی است؛ اما به دلیل جسارت عجیبی که در آن نهفته، توانسته هدف خود را به‌طرزی منحصربه‌فرد و جذاب دنبال کند.

در این فیلم، استفاده از یخ مایع حاوی دی‌اکسید کربن به‌عنوان نمادی برای تحقق هدف مورد نظر صورت می‌گیرد. فینچر با استفاده از سبک سرگرم‌کننده و با بازی فاسبندر، فیلم را به جلو می‌برد و به‌طرزی بی‌نظیر شگفت‌انگیز داستان را به‌تصویر می‌کشد.

این فیلم، به طرز جذابی، یک آثار برجسته از دیوید فینچر است. اگرچه پاسخ‌های آن، به مفهوم زیبایی مطلق نمی‌رسند؛ اما تصاویر آن همیشه شگفت‌انگیز هستند. اگر بخواهیم نقطه ضعف فیلم را در بررسی قاتل بگوییم، آن هم این است که برخی لحظات در فیلم، احساس خونریزی را بالا می‌برد؛ اما در مجموع، قاتل به طرز عجیبی بی‌اثر به نظر می‌رسد و روند داستان با کمی کشش پیش می‌رود.

نقد فیلم The Killer 2023

نقد فیلم The Killer 2023

نقد The Killer 2023

این داستان ممکن است یک خط داستانی بلندپروازانه برای شخصیتی مانند فینچر نباشد؛ اما قطعاً جذاب است و قهرمانی رمزآلود و همیشه در حال گریز می‌باشد که پس از پخش تیتراژ نیز در ذهن شما باقی خواهد ماند.

مرز باریکی بین انعکاس و تقلید از خود وجود دارد و “The Killer” به طور خطرناکی چند بار نزدیک به عبور از آن می‌شود. این نه به این معناست که فیلم در اجرا عالی نیست؛ اما ممکن است فینچر فکر کند در نحوه اجرای فیلم، سایه‌های بیشتری وجود دارد که آشکارتر از آنچه باید باشد است.

این فیلم، سَبُک و خالص است که با استعداد فوق‌العاده اداره می‌شود. با وجود تمام آشنایی ذاتی ژانر هیتمن، فینچر و واکر داستانی جذاب را ایجاد کرده‌اند. آنچه را که ارائه می‌دهند و آن را از داستان‌های مشابه بی‌شمار متمایز می‌کنند، نه در ضرب و شتم است و در معما، بلکه در جزئیات نهفته است. “قاتل” بدون شک ساده‌ترین و سرراست‌ترین فیلم در زندگی حرفه‌ای دیوید فینچر می‌باشد.

بررسی ساختاری منتقدین

نقد فیلم The Killer 2023

نقد فیلم The Killer 2023

در وب‌سایت جمع‌آوری نقد Rotten Tomatoes، فیلم “The Killer” امتیاز تایید 90% از 21 بررسی را کسب کرده که با میانگین امتیاز 7.7/10 نشان داده می‌شود. در متاکریتیک، فیلم دارای میانگین وزنی 75 از 100 بر اساس 13 منتقد می‌باشد، که نشان‌دهنده “بررسی‌های عموماً مطلوب” است.

پیتر بردشاو از گاردین، این فیلم را “رویال بسیار اعتیادآور سامورایی” توصیف کرد و نوشت:

این فیلم به طرز سرگرم‌کننده‌ای پوچ است؛ اما اعتقاد خالص و تمرکزی که فاسبندر و فینچر به این باله حرفه‌ای ناشناس آورده‌اند، آن را بسیار لذت‌بخش می‌کند.

رایان لاتانزیو از IndieWire نیز این فیلم را به اندازه هر فیلم هیجان انگیز فینچر بی احساس، در عین سادگی قابل پیش‌بینی و جسورانه خطاب کرد. منتقد تلگراف نیز مانند دو منتقد دیگر، فیلم را دوست داشت و در نقد خود، آن را جسورانه خواند.

پیتر برادشاو، منتقد برتر روزنامه گاردین درباره این فیلم نوشت:

نقش اصلی فیلم قاتل مایکل فاسبندر، به شکل بی‌نظیری اجرا می‌کند. وی در فیلم به طور برجسته‌ای، نقش یک قاتل با تمرکز بازی می‌کند و درباره مسائلی از جمله اخلاق و صنعت قاتلان به طور جذابی صحبت می‌کند.

جمع‌بندی

در انتها باید گفت فیلم قاتل، شاید بهترین ساخته دیوید فینچر نباشد، اما فیلمی بدون شک عالی با کارگردانی و بازیگری‌های قابل قبول است که ارزش بارها دیدن را دارد. اگر کسی هستید که سریال Mindhunter ارتباط برقرار کردید، این فیلم نیز می‌تواند مناسب‌ترین انتخاب برای شما باشد.

بیشتر بخوانید:

از همراهی شما تا انتهای نوشتار نقد فیلم The Killer 2023 سپاس‌گزار هستیم. حتما ما را با نظرات خود در رابطه با این نوشتار، آگاه کنید. شما می‌توانید به عنوان نویسنده مهمان در سایت فیگار عضو شوید و علاوه بر اشتراک نظرات خود در رابطه با مقاله‌ها، نقد فیلم ، نقد سریال ، اخبار سینما و مطالب خودتان را نیز انتشار دهید. برای مطالعه فراخوان مرتبط با آن بر روی لینک نویسنده مهمان کلیک نمایید. در ضمن شما همراهان عزیز می‌توانید به اینستاگرام فیگار جهتِ شناختِ مهمترین فیلم های ژانرهای مختلف و خلاصه نقد و بررسی‌های فیلم‌های روز دنیا مراجعه کنید.

پرسش های متداول

کیفیت خوب فیلم The Killers در چه تاریخی منتشر می‌شود؟

قاتل برای اولین بار در هشتادمین جشنواره بین‌المللی فیلم ونیز در 3 سپتامبر 2023 اکران شد. اکران محدود آن در 27 اکتبر 2023 از طریق نتفلیکس آغاز می‌شود و سپس در 10 نوامبر 2023 روی پلتفرم پخش می‌شود.

این فیلم چند دقیقه است؟

این نزدیک به دو ساعت (118 دقیقه) می‌باشد.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو