لیست وسایل ضروری سیسمونی نوزاد؛ تمام وسایل مورد نیاز برای نوزاد

لیست وسایل ضروری سیسمونی نوزاد؛ تمام وسایل مورد نیاز برای نوزاد


منبع: روزانه

4

1402/6/16

15:34


یکی از هیجان انگیزترین و بهترین مراحل بچه دار شدن، تهیه و خرید سیسمونی است. این موضوع در گذشته اهمیت خاصی نداشت اما امروزه به دلیل تنوع بالای محصولات و وسایل مورد نیاز نوزاد، خرید سیسمونی جدی‌تر شده است. مادران جوان ممکن است که در زمان بارداری، از طرف دوستان و آشنایان، برای خرید سیسمونی […]

یکی از هیجان انگیزترین و بهترین مراحل بچه دار شدن، تهیه و خرید سیسمونی است. این موضوع در گذشته اهمیت خاصی نداشت اما امروزه به دلیل تنوع بالای محصولات و وسایل مورد نیاز نوزاد، خرید سیسمونی جدی‌تر شده است. مادران جوان ممکن است که در زمان بارداری، از طرف دوستان و آشنایان، برای خرید سیسمونی پیشنهادات زیادی دریافت می‌کنند اما تهیه یک سیسمونی‌ایده‌آل که بتواند وسایل ضروری را از وسایل غیر ضروری جدا کند، اهمیت زیادی دارد. توجه داشته باشید که ممکن است تهیه بعضی از این وسایل ضرورت خاصی نداشته باشد اما داشتن اطلاعات کافی در این باره می‌تواند به شما کمک زیادی در خرید سیسمونی نماید؛ به همین دلیل قصد داریم تا در این مقاله شما را با جامع‌ترین لیست وسایل ضروری سیسمونی نوزاد آشنا کنیم، با ما همراه باشید.

لیست وسایل ضروری برای کمد نوزاد

خرید لباس یکی از مهمترین مراحل تهیه سیسمونی و جز اولویت هاست. نداشتن اطلاعات کافی درباره جثه فرزندتان، باعث می‌شود تا در خرید لباس دچار شک و تردید شوید. لباس نوزاد اگر کوچک و تنگ انتخاب شود، ممکن است باعث ناراحتی یا اختلال در تنفس او شود و اگر بزرگ‌تر انتخاب گردد، جلوه‌ی زیبایی ندارد. به همین دلیل انتخاب سایز و جنس مناسب لباس برای نوزادان اهمیت زیادی دارد.

برای تهیه سیسمونی، خرید ۴ تا ۶ دست لباس شامل ست‌های دو تکه و سه تکه کافی است و بعد از به دنیا آمدن فرزند خود، بر اساس جثه آن می‌توانید تعداد لباس‌ها را بیشتر کنید. البته برخی از مادران نیز ترجیح می‌دهند که در هنگام خرید سیسمونی، سرهمی و بادی نوزاد که مدل‌های مختلفی دارد نیز تهیه کنند. اگر کودک شما متولد فصل سرما است، بهتر است که لباس‌های گرم و کاپشن در لیست خرید سیسمونی وجود داشته باشد. ست بیمارستانی نوزاد را فراموش نکنید، این ست حتماً باید در بین لیست وسایل ضروری سیسمونی قرار گیرد. در ادامه لیستی از مهمترین لباس‌های نوزاد برای خرید سیسمونی را به شما معرفی خواهیم کرد:

• بادی نوزاد ۴ تا ۸ عدد، آستین بلند و آستین کوتاه

• تیشرت یا پیراهن نوزاد ۴ تا ۸ عدد، از جنس پنبه یا نخ که به پوست نوزاد آسیب نرساند و کودک در آن احساس راحتی داشته باشد.

• شلوار نوزاد ۴ تا ۸ عدد(شلوار‌های کش بافت بهتر هستند)

• رامپر ۱ تا ۳ عدد

• جوراب نوزاد ۲ تا ۴ جفت

• پاپوش دو جفت برای مهمانی‌ها

• پتوی نوزاد دو عدد برای زمستان

• دو عدد دستکش و کلاه نوزادی نرم

• پیشبند بنا بر سلیقه دو عدد از نوع پلاستیکی یا نخی

• پارچه تمیز و نخی ۵ تا ۸ عدد برای تمیز کردن آروغ و پاک کردن آب دهان نوزاد

• لباس بیمارستانی(بهتر است برای راحتی بیشتر نوزاد، سایز یک انتخاب شود)

• در صورت تمایل رخت آویز

مطلب پیشنهادی: تاثیر اسباب بازی بر کودک و تقویت ذهن فرزند با بازی کردن

لیست وسایل ضروری سیسمونی نوزاد؛ تمام وسایل مورد نیاز برای نوزاد

لیست وسایل ضروری برای بهداشت و حمام نوزاد

یکی دیگر از وسایل مورد نیاز برای تهیه سیسمونی، وسایل مربوط به بهداشت حمام و تعویض پوشک نوزاد است. وسیله‌های مرتبط با تعویض پوشک شامل خود پوشک، پوشک خشک کن و کرم‌های سوختگی است. وسایل مربوط به حمام نوزاد نیز محصولاتی هستند که شستشوی کودک را آسان‌تر می‌کنند. این وسایل شامل وان مخصوص نوزاد، عروسک حمام، خشک کن نوزاد، لیف نوزاد، شامپوی مخصوص نوزاد و کتاب حمام می‌باشند. برای تکمیل لیست سیسمونی می‌توانید شورت آموزشی و مسواک نوزاد را نیز تهیه کنید. طبیعی است که از این وسیله‌ها معمولاً برای سنین بالاتر، استفاده می‌شود.

لیست وسایل ضروری سیسمونی نوزاد؛ تمام وسایل مورد نیاز برای نوزاد

وسایل ضروری پوشک نوزاد

این روز‌ها با توجه به برند‌های مختلفی از پوشک که در بازار عرضه می‌شوند، انتخاب یک برند مناسب، کمی سخت و سردرگم‌کننده است. نکته مهمی که در هنگام خرید پوشک باید به آن توجه داشت، نرمی و میزان جذب آن است. تا زمان گرفتن کودک از پوشک، قطعاً پوشک‌های زیادی را امتحان خواهید کرد اما برای تهیه سیسمونی، تعداد پوشک و دیگر وسایل ضروری برای تعویض کودک به شرح زیر است:

• چهار تا شش بسته پوشک

• دستمال مرطوب دو تا سه عدد بسته‌های بزرگ(این دستمال‌ها سازگاری بیشتری با پوست حساس بدن نوزاد دارند)

• دو کرم یا پماد مخصوص کودک برای جلوگیری از سوختگی بین پا‌ها

• تشک تعویض نوزاد

• کیسه تعویض پوشک

• چند پارچه ظریف برای تمیز کردن پایین تنه نوزاد

وسایل ضروری حمام نوزاد

نوزادان معمولاً به دلیل تغییرات محیطی و دمایی که درون حمام، برای آن‌ها اتفاق می‌افتد، حمام کردن را دوست ندارند. با این حال خرید وسایل ضروری مخصوص برای حمام، به آرام کردن نوزادان در حمام کمک زیادی می‌کنند. در ادامه برخی از این وسایل ضروری را برای تهیه سیسمونی، به شما معرفی خواهیم کرد:

• وان مخصوص، که نوزاد در آن احساس راحتی کند.

• شامپوی ملایم با PH متعادل به منظور شستن مو‌های نوزاد

• شامپو بدن مناسب

• لوسیون مخصوص

• یک تا سه عدد حوله کوچک برای خشک کردن نوزاد

• صابون بچه ملایم

• برس موی نرم

• ناخن گیر

• لیف مخصوص نوزاد

• کتاب حمام به منظور سرگرم کردن نوزاد

• پوپت اردک، تا فرزندتان در وان با آن بازی کرده و سرگرم شود.

لیست وسایل ضروری سیسمونی نوزاد؛ تمام وسایل مورد نیاز برای نوزاد

لیست وسایل ضروری برای غذا خوردن نوزاد

گروه دیگری از وسایل که باید در هنگام خرید سیسمونی به آن‌ها توجه کرد، وسایل مربوط به غذا خوردن نوزاد است. این وسایل شامل پستانک، سرلاک خوری، میوه خوری، قنداق خوری، شیشه شیر، سرنگ دارو خوری و همچنین قاشق حرارتی برای نوزادان بالای شش ماه است. این لیست شامل تمام محصولاتی است که نیاز نوزاد شما را برای غذا خوردن برطرف می‌سازد. در ادامه بعضی از این وسایل را به طور مختصر توضیح خواهیم داد:

شیشه شیر

برای خرید شیشه شیر برای سیسمونی باید دو نوع، یکی سایز کوچک ۱۵۰ میل و دیگری بزرگ ۲۰۰ میل به بالا تهیه شود. بهترین نوع شیشه شیر برای خرید سیسمونی، محصولی است که بدنه آن ساده و تمیز کردن آن آسان باشد. شیشه‌هایی که سر آن‌ها بزرگ‌تر است و شبیه سینه مادر می‌باشند، معمولاً برای نوزادان قابل قبول‌تر هستند. همچنین اگر جنس شیشه شیر تلقی باشد، بهتر و مطمئن‌تر است. بهتر است که در هنگام خرید شیشه شیر، در همان ابتدا به سراغ شیشه‌های ضد نفخ بروید؛ زیرا بیشتر نوزادان تازه متولد شده دچار کولیک و نفخ هستند. انتخاب شیشه شیر تلقی یا پیرکس به سلیقه شما بستگی دارد. شیشه‌های پیرکس معمولاً سنگین‌تر از شیشه‌های تلقی هستند، در عوض نگرانی از بابت تلقی بودن و همچنین مشکلات استریل کردن آن‌ها را ندارید.

لیست وسایل ضروری سیسمونی نوزاد؛ تمام وسایل مورد نیاز برای نوزاد

شیشه شور

اهمیت یک شیشه شور مناسب و کارآمد بر هیچ مادری پوشیده نیست. این محصول ارتباط مستقیمی با شیر خوردن نوزاد دارد و یک وسیله ضروری برای کمک حال مادر محسوب می‌شود. در واقع شیشه شور بر کیفیت شیردهی تأثیر می‌گذارد؛ زیرا اگر باقی مانده ذرات شیر، از داخل شیشه شیر به خوبی تمیز نگردند، به مرور باعث ایجاد طعم و بویی نامطبوع می‌شوند. شیشه شیر‌هایی که به وسیله شیشه شور شسته می‌شوند، هم برای نوزادان مطبوع‌تر هستند و هم خیال مادران از بابت آن‌ها راحت‌تر است. به همین دلیل در هنگام خرید وسایل سیسمونی، یک شیشه شور مناسب و با کیفیت را نیز به لیست خود اضافه کنید.

پستانک و ملزومات

پستانک می‌تواند نوزاد شما را آرام کرده و به او کمک کند تا خوابی عمیق و پیوسته داشته باشد. همچنین عمل مکیدن، درد نوزاد را تسکین می‌دهد؛ به طور مثال بسیاری از نوزادان هنگام واکسیناسیون یا بعد از آن به وسیله مکیدن پستانک، آرام‌تر می‌شوند. پستانک برای کودکان نارس نیز مناسب است. پستانک‌هایی که جنس آن‌ها از لاکتس است، نرم‌تر و انعطاف پذیرتر از جنس‌های سیلیکونی هستند اما دوام و ماندگاری آن‌ها پایین‌تر است. همچنین پستانک‌های ارتودنسی در مقایسه با نمونه‌های کلاسیک، بهتر و تخت‌تر هستند. این پستانک‌های طوری ساخته شده‌اند که باعث ترغیب کودک شما به مکیدن پستانک، به همان روشی که از سینه مادر تغذیه می‌کند، می‌شوند.

سرویس ظروف

سرویس غذاخوری نوزاد شامل چند ظرف اصلی است. شما می‌توانید این ظرف‌ها را به صورت تکی یا به صورت سرویس خریداری کنید. در هنگام خرید سرویس غذاخوری نوزاد، باید به یک سری نکات مهم مانند جنس ظرف توجه کنید. BPA یک ماده شیمیایی است که از آن برای سخت‌تر کردن پلاستیک، استفاده می‌شود. در حال حاضر بیشتر کارخانه‌های تولید‌کننده ظروف نوزاد، استفاده از این ماده شیمیایی را در محصولات خود غدغن کرده‌اند. سرویس غذاخوری نوزاد شامل بشقاب، لیوان، قاشق و چنگال است. معمولاً این سرویس‌ها، طرح‌ها و رنگ‌های متنوع و شادی دارند تا کودک شما به غذا خوردن، بیشتر علاقه‌مند شود. برخی از بشقاب‌های نوازد، به صورت چند بخشی هستند تا والدین بتوانند غذا‌های متنوعی را در آن قرار دهند.

لیست وسایل ضروری سیسمونی نوزاد؛ تمام وسایل مورد نیاز برای نوزاد

لیست وسایل ضروری برای حمل نوزاد

در هنگام خرید سیسمونی باید یک سری وسایل مهم، برای حمل و جا به جا کردن نوزاد تهیه کنید. وسایل حمل نوزاد شامل کالسکه، کریر، صندلی خودرو، آغوشی و … می‌باشند. والدین می‌توانند با توجه به سلیقه و نیاز خود، این وسایل گفته شده را در لیست خرید سیسمونی قرار دهند. در ادامه برخی از این وسایل به طور مختصر توضیح خواهیم داد:

کالسکه

والدین هر چقدر هم که خستگی ناپذیر باشند، باز هم نمی‌توانند با یک کودک در بغل خود، به تمام کار‌هایشان رسیدگی کنند. در پیاده روی، سفر، مهمانی یا خرید، وجود کالسکه، همراهی کودک را برای شما راحت‌تر و لذت بخش‌تر می‌کند. در هنگام خرید کالسکه برای سیسمونی، دقت کنید که چرخ‌های آن قابلیت چرخش ۳۶۰ درجه را داشته باشند. همچنین توجه به سایبان قابل تنظیم و کمربند ایمنی نیز اهمیت دارد. بهتر است کالسکه‌ای را خریداری کنید که از هنگام تولد تا زمان سه سالگی، برای کودک قابل استفاده باشد.

کریر

از دیگر وسایل مورد نیاز برای خرید سیسمونی، کریر است. کریر‌ها برای حمل کردن نوزاد در ماشین، مهمانی یا هر جای دیگر که نمی‌توان از کالسکه استفاده کرد، مناسب می‌باشند. گاهی می‌توان از کریر‌ها به جای تخت نیز استفاده کرد. اگر قصد خرید این وسیله را ندارید، می‌توانید آن را برای مدتی از دیگران قرض بگیرید.

صندلی خودرو کودک

اگر به طور مداوم با ماشین شخصی خود رفت و آمد می‌کنید، بهتر است که یک صندلی کودک خودرو را در لیست وسایل سیسمونی خود قرار دهید؛ زیرا خرید صندلی خودرو برای بالا بردن امنیت کودکان، بسیار مهم و حیاتی است. بهتر است که در ابتدای تولد کودک این صندلی را خریداری کنید تا فرزندتان به آن عادت کند. صندلی خودرو را نیز مانند کریر می‌توانید از دیگران برای مدتی قرض بگیرید.

آغوشی نوزاد

آغوشی نوزاد یک وسیله مهم، کم حجم با کارایی فراوان است که به یکی از بهترین و محبوب‌ترین وسایل نوزادی پدر و مادر‌ها تبدیل شده است. در واقع آغوشی به شما این امکان را می‌دهد که همان طور که نوزاد خود را در بغل گرفته‌اید به تمامی کار‌های روزمره خود برسید. نوزادان، در آغوشی راحت‌تر و امن‌تر هستند.

مطلب مشابه: آغوشی نوزاد چیست و چه فوایدی دارد؟ (انواع آغوشی و تصاویر آن)

ساک وسایل مادر و نوزاد

در هنگام خرید سیسمونی، یک کیف سبک و شیک که دارای دسته، جیب و زیپ باشد، خریداری کنید یا اینکه یک کوله پشتی مناسب انتخاب کنید. در واقع باید کیفی را خریداری کنید که بتوان تمام وسایل مورد نیاز نوزاد مانند شیشه شیر، پوشک، تشک کوچک تعویض، فلاکس و درآم شیشه شیر و همچنین وسایل مورد نیاز مادر را در آن قرار داد.

رختخواب و سرویس چوب

سعی کنید در هنگام خرید سرویس چوب مانند تخت، سایز آن‌ها را خیلی کوچک انتخاب نکنید؛ زیرا بچه‌ها از چیزی که فکر می‌کنید، سریع‌تر بزرگ می‌شوند و رشد می‌کنند. در تهیه سیسمونی، خرید تخت در اولویت قرار ندارد. معمولاً پارک بازی یا تشک از تخت مهم‌تر و ضروری‌تر هستند. با این حال اگر تمایل به خرید تخت داشتید، توجه کنید که لبه‌های تخت باید بلند بوده و فاصله بین آن‌ها کم باشد. کمد نیز برای چیدن و مرتب کردن لباس‌ها و وسایل نوزاد، خیلی به کارتان می‌آید.

سعی کنید در هنگام انتخاب کمد و تخت تا زمانی که هنوز فرزندتان به دنیا نیامده است، از مدل‌های ساده استفاده کنید و آن را خیلی دخترانه یا پسرانه در نظر نگیرید. در هنگام خرید سرویس رختخواب نوزاد نیز باید نیاز‌های کودکتان را در نظر بگیرید. به طور مثال سرویس خواب‌های مخملی، بسیار زیبا و شیک هستند اما باعث عرق کردن نوزاد می‌شوند. پتو‌های پرزدار نیز مناسب نوزاد نیستند و باعث اذیت شدن او می‌شوند. همچنین بالشت کودک نباید خیلی نرم باشد به طوری که سر نوزاد در آن فرو رود و مانع نفس کشیدن او شود.

لیست وسایل ضروری سیسمونی نوزاد؛ تمام وسایل مورد نیاز برای نوزاد

اسباب بازی

از دیگر وسایل جذاب در هنگام خرید سیسمونی، اسباب بازی‌ها هستند که کودکتان در طی مراحل رشد، با آن‌ها بسیار سر و کار دارند. سعی کنید در هنگام خرید اسباب بازی برای دکوراسیون اتاق کودک خود، از رنگ‌های متنوع و شاد استفاده کنید و تا حد امکان از تک رنگی نمودن وسایل، پرهیز نمایید. در مورد دختران باید توجه کنید که نحوه بازی کردن آن‌ها با عروسک، در قالب لباس پوشاندن آن‌ها، گره زدن بند لباس، بستن دکمه‌ها و‌شانه زدن مو‌های عروسک نه تنها تمرینی برای دست‌های کوچک آن‌ها محسوب می‌شود، بلکه باعث پرورش مهارت‌های اجتماعی آن‌ها از طریق تصورات و نقش‌هایی که در ذهنشان می‌بافند نیز می‌گردد و این بهترین مزیتی است که بازی با اسباب بازی‌های کوچک برای کودکان دارد. پس به اسباب بازی‌های مورد علاقه فرزند خود اهمیت دهید و سعی کنید برای آن‌ها جای خاصی را در نظر بگیرید. در هنگام خرید اسباب بازی، حتماً آویز کالسکه و کریر، آویز تخت، جغجغه و چراغ خواب موزیکال را نیز در لیستتان قرار دهید.

آیا واقعاً برای تهیه سیسمونی، به تمامی این وسایل نیاز است؟

توجه داشته باشید که نوزادان بعد از تولد، به گرما، راحتی و مراقبت‌های زیادی نیاز دارند. بنابراین حتماً به خرید پوشک، لباس و سایر اقلام گفته شده برای راحتی نوزاد احتیاج است. شما باید همیشه به ملحفه و لباس‌های تمیز، دسترسی داشته باشید تا در صورت لزوم از آن‌ها استفاده کنید. اما خرید وسایل دیگر مانند اسباب بازی و تجهیزات سفر به سلیقه و انتخاب خودتان بستگی دارد.

لیست وسایل ضروری سیسمونی نوزاد؛ تمام وسایل مورد نیاز برای نوزاد

نکات مهم در هنگام خرید لباس سیسمونی

در هنگام خرید سیسمونی، تعدادی لباس مختلف، در سایز‌های متفاوت تهیه کنید و رسید‌های آن را نیز نگه دارید تا در صورت نیاز آن‌ها را تعویض کنید؛ زیرا ممکن است نوزاد از سایز مورد نظر بزرگ‌تر باشد یا اینکه سریع‌تر رشد کند. در هنگام تهیه لباس بچه‌گانه برای کودکان ۳ تا ۶ ماهه، به سایز کودک و تغییر فصل‌ها نیز توجه نمایید. حتماً قبل از استفاده و پوشاندن لباس‌های نوزادی، باید آن‌ها را به وسیله یک پودر غیر بیولوژیکی مناسب شستشو دهید تا از تحریک پوست لطیف و حساس کودک جلوگیری شود. احتمالاً خانواده و دوستان شما نیز به عنوان هدیه، لباس‌هایی برای کودک شما خریداری خواهند کرد؛ بنابراین سعی کنید در هنگام خرید سیسمونی ابتدا لباس‌های نوزادی مهم و ضروری را فراهم کنید و بعد از به دنیا آمدن فرزنداتان، با توجه به فصل و سایز، لباس‌های مورد نیاز آن را خریداری کنید.

سخن پایانی

با مثبت شدن تست بارداری، بیشتر خانواده‌ها به فکر خرید سیسمونی برای کودکی که در راه دارند، می‌افتند. این که سیسمونی نوزاد شامل چه وسایلی باشد، بستگی به تشخیص خود والدین دارد. برخی افراد تجربه اولین فرزندشان را دارند، به همین دلیل برای خرید سیسمونی بسیار هیجان‌زده و مشتاق هستند. برخی دیگر دوست دارند که در تهیه سیسمونی، از شیر مرغ تا جان آدمیزاد، مایه بگذارند و برخی دیگر خرید سیسمونی را خیلی ساده می‌گیرند و در صدد تهیه وسایل ضروری و مهم برای نوزاد تو راهی خود هستند. برای جلوگیری از هزینه‌های اضافی و مجدد، بهتر است پدر و مادر‌ها قبل از اقدام برای خرید سیسمونی، یک لیست کامل از وسایل ضروری نوزاد تهیه کنند. در این مقاله تمام وسایل ضروری برای خرید سیسمونی را به طور کامل برای شما توضیح دادیم تا بتوانید با عمل کردن به آن، از بار هزینه‌های اضافه خود بکاهید.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو