تلاشها برای مرمت و بهسازی آثار تاریخی استان مازندران سرعت گرفته است

منبع: همگردی

4

1402/6/16

15:35


ایرنا/ براساس آخرین گزارشهای منتشر شده، تلاشها برای مرمت و بهسازی آثار تاریخی استان مازندران سرعت گرفته است.

در میان هیجان مسافران وگردشگران برای دیدن جنگلهای سرسبز و آبی خیره کننده دریا در استان مازندران، آثار باستانی و تاریخی جلوه ای دیگر از جاذبه های گردشگری مازندران به شمار می روند و مجموعه های تاریخی و گردشگری، غارهای باستانی، قلعه ها، کاخ ها، عمارتها، مکانهای زیارتی، مازندران را علاوه بر دارا بودن جاذبه های طبیعی جنگل و دریا برخوردار از مناطق جذاب و دیدنی تاریخی کرده است.

در کنار تمامی زیبایی های طبیعی جنگل و دریا در مازندران، جاذبه های تاریخی و باستانی این استان در نوع خود بی نظیر هستند و ظرفیت دیگری برای حضور و جذب بیشتر مسافران و گردشگران به شمار می روند.

آن دسته از مسافران و گردشگرانی که مازندران را بعنوان مقصد سفرهای خود انتخاب کرده اند می توانند با بازدید از آثار تاریخی و باستانی جلوه ای دیگر از فضای گردشگری در این استان را مشاهده کنند.

هر چند در طول سال بیشترین بازدید و حضور مسافران و گدشگران در مناطق جنگلی و سواحل دریا در مازندران خلاصه می شود اما هستند بناهای تاریخی که در نوع خود بی نظیر هستند و گشت و گذار در آنها می تواند انگیزه و هدف سفر به این استان را تغییر دهد.

بقایای شهر تاریخی فرح آباد به وسعت 30 تا 40 هکتار، در فاصله تقریبی 28 کیلومتری راه اصلی ساری – فرح آباد در فاصله 2 کیلومتری ساحل دریای مازندران از جمله این بناهای تاریخی باقی مانده از گذشته است که منظر تاریخی آن قادر است هر گردشگری را به خود جلب کند.

یا مجموعه تاریخی عباس آباد که در فاصله 9 کیلومتری جنوب شرقی شهرستان بهشهر و در میان ارتفاعات سلسله جبال البرز و در جنگلهای نیمه انبوه منطقه قرار دارد نیز از دیگر بناهای تاریخی مازندران که با بناهای تاریخی کشور همتراز است.

این مجموعه از جمله بناهای شگفت انگیز دوره شاه عباس صفوی درمازندران است و شامل کوشک داخل آب بندان، حمام، برج آجی، محوطه گلباغ و جاده سنگفرش بوده که در سال 1021 قمری به دستور شاه عباس اول ساخته شد.

کوشک داخل آب بندان در زمان احداث دارای بخش تحتانی به صورت چهار طاقی بوده و بر بالای آن بنایی با مصالح چوبی برای استراحت شاهان صفوی ساخته شده بود.

بیشتر بخوانیدمجموعه تاریخی عباس آباد | باغی بر روی آب و تپه

درک درست و بجا از ظرفیتهای تاریخی مازندران به همراه سوق دادن نظر گردشگران به سمت بناهای تاریخی با نونوار کردن آنها قوت گرفته است بطوریکه در مدت یک سال اخیر با اعتبارات دولتی تعدادی از بناهای تاریخی استان ترمیم شده است.

سرپرست معاونت میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری مازندران از به سرانجام رسیدن اجرای طرح مرمت و بازسازی هشت بنای تاریخی ثبت شده استان در مدت فعالیت دولت سیزدهم خبرداد و گفت: مرمت این بناها با تاریخچه دوره پهلوی و قاجاریه سالها در انتظار تخصیص بودجه بود.

محسن باستانی افزود: این بناها شامل حمام ملا محله خلیل شهر بهشهر، امامزاده پنج تن ارم نکا، حمام پرکوه دودانگه ساری، موزه تاریخ شهر آمل، امامزاده حسین فیروزکلا نوشهر، حمام تاریخی روستای شومیا محمودآباد، امامزاده درویش فخرالدین بابل و طرح مطالعه و مرمت حمام تاریخی روستای امره ساری بوده است.

وی ادامه داد: قدمت آغاز عملیات اجرایی مرمت این بناهای تاریخی استان به حدود چهار یا پنج سال قبل بر می گردد که بدلیل کمبود و تخصیص نیافتن اعتبار مورد نیاز اجرای آنها تا بدین اندازه طولانی شد.

سرپرست معاونت میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری مازندران اعتبار هزینه شده برای اجرای مرمت این بناها را 16 میلیارد ریال و از محل اعتبارات استانی برشمرد.

وی گفت: مرمت و بازسازی دیگر بناهای تاریخی ثبت شده مازندران نیز به عنوان بخش دیگری از برنامه های امسال در این حوزه است که تلاش می شود تا از ظرفیت اعتباری استانی و ملی در این زمینه اقدامات لازم انجام شود.

باستانی ادامه داد: مازندران همواره به عنوان استان جذاب از منظر دارا بودن جنگل و دریا به شمار می رود و همه ساله در طول ایام افراد زیادی برای بهره مندشدن از این فضا به این استان سفر می کنند.

وی گفت: اما این استان علاوه بر جاذبه های گردشگری طبیعی بدلیل داشتن آثار و بناهای تاریخی می تواند مکانی مناسب برای معرفی جاذبه های این بخش باشد و از این ظرفیت نیز استفاده کرد.

جانشین معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری مازندران گفت که مالکیت 40 بنای تاریخی ثبتی در اختیار نهادها و ادارات استان است که میراث فرهنگی نمی تواند هیچ دخل و تصرفی در این آثار داشته باشد.

ابوالفضل نیکوبیان افزود: این بناهای تاریخی شامل خانه ها و حتی کارخانه هستند که با توجه به قدمت و ارزشی که دارند در فهرست آثار ملی نیز ثبت شده اند.

وی ادامه داد: 80 اثر میراث فرهنگی کشور در این استان وجود دارد که این آثار شامل بناهای تاریخی، آداب و رسوم و فرهنگ های مناطق مختلف مازندران است. که حجم بیشتر آثار فرهنگی ثبت شده مربوط به بناهای تاریخی است که 40درصد این آثار را تشکیل می دهند و همچنین خانه قدیمی که در میراث فرهنگی ثبت و جزو بناهای حفاظتی محسوب می شوند.

جانشین معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری مازندران گفت: با توجه به اینکه مالکیت این بناها با ادارات و دستگاههای مالک حفاظت و مرمت این بناها براساس قانون بر عهده صاحب بنا است که در صورت مرمت این کار می بایست زیر نظر کارشناسان میراث فرهنگی انجام شود تا آسیب و خدشه ای در هویت تاریخی ایجاد نشود.

وی با اشاره به طرح طرح واگذاری بناهای تاریخی به بخش خصوصی از ادارات و دستگاه های اجرایی استان مازندران که بناهای تاریخی جزء املاک آنها به شمار می روند خواست تا در صورت امکان این بناها را به بخش خصوصی واگذار نمایند تا ضمن مرمت، با تغییر کاربری تفریحی و گردشگری این فضاها مورد استفاده عموم قرار گیرد.

تلاشها برای مرمت و بهسازی آثار تاریخی استان مازندران سرعت گرفته است

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو