درسهایی برای رویداد بین المللی گردشگری مازندران

منبع: همگردی

2

1402/7/6

15:09


ایرنا/ این خبر پیرامون درسهایی برای رویداد بین المللی گردشگری مازندران برای شما نوشته شده است.

مازندران میزبان یک همایش بین المللی در حوزه گردشگری با محوریت کشورهای حوزه دریای خزر و برخی آژانس های گردشگری روسیه است تا گامی برای برندسازی برخی ظرفیتها و فرصتهای اقتصادی این استان پراستعداد در زمینه گردشگری برداشته شود.

طبق برنامه ریزی های انجام شده، این همایش قرار است تا هشت مهر حول محورهایی همچون گردشگری سلامت، گردشگری روستایی و بومگردی، فرصتهای سرمایه گذاری، صنایع دستی فاخر، گردشگری فرهنگی و تاریخی، گردشگری خلاق و ماجراجویانه و گردشگری کشاورزی و طبیعت گردی برگزار شود. رویدادی که با محوریت تبادل ظرفیتهای گردشگری بین روسیه و مازندران و همچنین نگاهی به این نوع مراودات با کشورهای حوزه CIS طراحی شده است.

برپایی تورهای گردشگری برای میهمانان خارجی و برگزاری نمایشگاه های صنایع دستی، غذاهای بومی، پنل های تخصصی و از همه مهمتر نشستهای رودررو بین سرمایه گذاران و مسئولان مازندرانی و خارجی نیز در دل این رویداد گنجانده شده است. اما صرف نظر از اینکه این رویداد به چه شکلی و با چه جزئیاتی برگزار می شود، نقطه و نکته اصلی مد نظر باید خروجی رویداد باشد؛ نه برگزاری آن.

مروری بر تاریخچه خبرهای مرتبط با برپایی این قبیل رویدادها در مازندران نشان می دهد مواردی از این دست طی یک دهه اخیر و حتی پیش از این بارها مشاهده شده که برخی مواردشان از نظر نوع برگزاری و حضور مقام های داخلی و خارجی کیفیت قابل قبولی داشتند، اما پاشنه آشیل همه آنها بی نتیجه ماندن و تمام شدن ماجرا پس از پایان رویداد اصلی بود. فرقی هم ندارد که رویداد از نوع یک همایش علمی و اقتصادی باشد یا جشنواره ای فرهنگی، هنری و گردشگری. همگی در مازندران بدون اینکه استمراری در نتیجه گیری داشته باشند به پایان رسیدند و فقط خبرها و عکسهایی از آنها در حافظه رسانه ها باقی ماند.

برای ارائه تصویری بهتر از این روند ناقص میزبانی ها و رویدادسازی ها در مازندران میتوان برخی از آنها را بسیار کوتاه و گذرا مرور کرد؛ با این پیشنهاد که در پایان هر کدامشان بپرسیم: «آیا رویداد مد نظر به نتیجه مشخصی رسید و توانست جریانی مستمر در حوزه مرتبطش برای استان ایجاد کند؟»

جشنواره بین المللی فیلم و عکس میراث مشترک اقوام حاشیه خزر

مازندران از 28 فروردین 1385 به مدت سه روز در هتل میزبان یک رویداد فرهنگی و هنری بین المللی شد که اتفاق خوبی برای این استان به شمار می آمد و میتوانست آغازگر یک جریان فرهنگی بین المللی در این استان باشد. رویدادی که با حضور 24 مستندساز داخلی و خارجی و هنرمندانی از کشورهای تاجیکستان، ازبکستان، ارمنستان، ترکیه، قزاقستان، ترکمنستان، آذربایجان، روسیه و افغانستان برگزار شد. این رویداد فرهنگی دارای بخشهایی مانند همایش علمی، نوروزخوانی و بهارخوانی و اکران فیلمهای مستند و برپایی نمایشگاه عکس و اجرای موسیقی بود.

براساس مقاله درسهایی برای رویداد بین المللی گردشگری مازندران باید بدانید که 41 فیلم مستند داخلی و خارجی با موضوع نوروز در آن اکران شد. یک نمایشگاه عکس با 21 اثر شاخص از هنرمندان ایرانی و کشورهای حاضر در این رویداد برگزار شد و 17 گروه موسیقی از استانهای مختلف کشور و 5 گروه موسیقی از کشورهای دریای خزر دراین جشنواره برنامه اجرا کردند.

یکی از اهداف برگزاری این رویداد تقویت روابط فرهنگی و گردشگری بین ایران و کشورهای همسایه به ویژه روسیه بود. یعنی همان هدفی که اکنون نیز 17 سال پس از جشنواره بین المللی میراث مشترک، در رویداد بین المللی گردشگری دنبال می شود.

جشنواره میراث مشترک اقوام حاشیه دریای خزر پس از سال 1385 هرگز برگزار نشد. حتی سال 1393 مدیر کل وقت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی مازندران که برای دومین بار این مسئولیت را به عهده گرفته بود و این رویداد نیز در دوره نخست مدیر کلی او برگزار شده بود اعلام کرد، آمادگی برای برگزاری دومین دوره جشنواره میراث مشترک کشورهای حاشیه دریای خزر وجود دارد. برای دوره دوم نیز پیشنهاد شد تا جشنواره با نگاه به میراث فرهنگی، معماری و گردشگری کشورهای حاشیه دریای خزر و با تمرکز بر تقویت روابط با روسیه برگزار شود. اما خبری از برگزاری رویداد نشد و همایش میراث مشترک به تاریخچه رویدادهای بی سرانجام مازندران پیوست.

کنفرانس بین المللی گردشگری سلامت کشورهای عضو اکو

مرداد 1393 یکی از مهمترین رویدادهای بین المللی مرتبط با گردشگری مازندران در تاریخ این استان به میزبانی رامسر و با حضور مسئولان برجسته ای از کشورهای اتحادیه همکاری های اقتصادی اکو برگزار شد. مازندران میزبان نخستین کنفرانس بین المللی گردشگری سلامت کشورهای عضو اکو شده بود. رویدادی که با حضور حدود 70 میهمان خارجی از 9 کشور آذربایجان، ازبکستان، افغانستان، تاجیکستان، ترکیه، پاکستان، ترکمنستان، قزاقستان و قرقیزستان به همراه ده ها کارشناس گردشگری برگزار شد و قرار بود سکوی پرتاب مازندران در شاخه گردشگری سلامت باشد.

براساس مقاله درسهایی برای رویداد بین المللی گردشگری مازندران باید بدانید که کیفیت و اعتبار رویداد در حدی بود که رئیس اتاق اکوی ایران، استاندار مازندران، دبیر کل همکاری های اقتصادی اکو، معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کشور، رئیس اتاق بازرگانی ایران و وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی سخنرانان افتتاحیه این کنفرانس بودند.

2 نشست علمی با عنوان «توسعه و تنوع محصولات و خدمات گردشگری سلامت» و «مدیریت زمین و منطقه بندی گردشگری سلامت» از برنامه های نخستین روز این کنفرانس بین المللی بود. در دومین روز هم 3 نشست تخصصی با عنوان «توسعه و توانمندسازی نیروی انسانی در گردشگری سلامت»، «اقتصاد گردشگری سلامت و فناوری ارتباطات و اطلاعات» و «ارتباط با مشتری، تبلیغات و بازاریابی در گردشگری سلامت» برگزار شد.

به طور همزمان نمایشگاه گردشگری سلامت در رامسر و آمل برگزار شد و بازدید از برخی زیرساختهای درمانی و همچنین جاذبه های گردشگری مازندران نیز برای میهمانان برنامه ریزی شد. از خروجی این رویداد مهم گردشگری در مازندران نیز چیزی نمیتوان یافت. اکنون 9 سال پس از برگزاری آن رویداد، هنوز رونقی در گردشگری سلامت مازندران دیده نمی شود.

جشنواره بین المللی فیلم وارش

یکی از رویدادهای فرهنگی برجسته مازندران یا به عبارتی شاخص ترین رویداد فرهنگی و هنری بین المللی مازندران جشنواره فیلم وارش است که 9 دوره از آن طی دو دهه اخیر برگزار شد و برخی دوره ها از جمله دوره نهم گستره ای بین المللی داشت. هرچند که این رویداد فرهنگی و هنری تا کنون 9 دوره برگزار شد، اما طبق تقویم دوسالانه ای که برای آن در نظر گرفته شده بود پیش نرفت و بی نظمی ها در رعایت زمان برگزاری آن باعث شد به جایگاه تثبیت شده ای در حوزه فرهنگ و هنر کشورهای حاشیه دریای خزر نرسد.

نهمین دوره جشنواره بین المللی فیلم وارش اردیبهشت 1398 پس از 4 سال وقفه برگزار شد. البته در این دوره جشنواره از کیفیت قابل قبولی برخوردار بود و بخش مسابقه بین الملل آن با حضور فیلمسازانی از کشورهای حاشیه دریای خزر برگزار شد. اما کم توجهی به اهمیت استمرار در برگزاری آن، نگذاشت از این میزبانی با کیفیت جریانی برای فرهنگ و هنر و گردشگری استان ایجاد شود.

در حالی که رویدادهایی مانند جشنواره بین المللی فیلم کودک و نوجوان اصفهان، جشنواره تئاتر خیابانی مریوان و چندین رویداد فرهنگی و هنری دیگر در سایر استانها طی سالهای اخیر به برندی برای استانهای میزبان تبدیل شده اند و حتی پیوند بین فرهنگ و هنر و گردشگری را نیز به واسطه اهمیت و اعتبارشان رقم زده اند.

جشنواره موسیقی بومی البرزنشیان لیلم

یکی از رویدادهای قابل توجه و جذاب فرهنگی و هنری مازندران در یک دهه اخیر، جشنواره موسیقی البرزنشینان با عنوان «لیلم» بود که نخستین دوره آن سال 1395 با هدف ارتقاء جایگاه موسیقی بومی، معرفی هنرمندان، کشف استعدادها و ترویج فرهنگ موسیقایی گستره مازندران فرهنگی و همچنین تقویت ارتباط فرهنگی از کانال موسیقی بومی بین کشورهای همسایه دریای خزر بود.

دومین دوره و سومین دوره این رویداد در سالهای 1396 و 1397 برگزار شد، اما با وجود استقبال قابل توجهی که از این رویداد فرهنگی و هنری در شهرهای مختلف استان رقم خورده بود، با گذشت 5 سال از سومین دوره آن هنوز خبری از برنامه ریزی برای برگزاری دوره چهارم نیست. این در حالی است که از لیلم به عنوان یکی از فستیوال ها و فرصتهای مهم فرهنگی مازندران برای برندسازی گردشگری فرهنگی و جذب گردشگران خارجی علاقمند به فرهنگ و هنر حاشیه جنوبی دریای خزر یاد میشد.

رویداد بین المللی ساری 2022

گل سرسبد همه رویدادهای ناتمام و بدون نتیجه و رها شده در مازندران، رویداد بین المللی گردشگری ساری 2022 است. رویدادی که نسبت به سایر رویدادهای برگزار شده در مازندران طی سالهای اخیر، بیشترین تمرکز بر برگزاری آن وجود داشت. رویدادی که با پیشنهادی از اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی مازندران به سازمان اکو رسید و میزبانی نخستین دوره آن نیز نصیب مازندران شد.

از زمان تصویب رویداد در مهر 1398 تا زمان برگزاری مراسم افتتاحیه در 20 اردیبهشت 1401، مازندران بیش از 30 ماه زمان داشت تا بتواند برنامه ریزی درستی برای بهره برداری از این رویداد فرصت ساز انجام دهد. 20 تا 23 اردیبهشت مراسم افتتاحیه این رویداد با حضور میهمانانی از سازمان اکو و سفارتخانه های کشورهای عضو در ساری برگزار شد و پس از آن عملا هیچ اتفاقی برای گردشگری مازندران رقم نخورد.

با پایان سال 2022 نیز بدون این که مسئولان استان گزارشی از دستاوردهای این میزبانی ارائه دهند، نمادهای مرتبط با این رویداد از مرکز استان جمع آوری شد. قرار بود طی یک سال یا دست کم چند ماه به بهانه این رویداد بین المللی گردشگری، مازندران مقصد سفرهای متعدد گردشگران خارجی از کشورهای عضو اکو شود و در همین راستا نیز برنامه های فرهنگی و هنری متعددی هم در مناطق مختلف این استان برگزار شود. متاسفانه نه تنها هیچ کدام از این اهداف محقق نشد، بلکه هیچ یک از مسئولان استان نیز پس از پایان سال 2022 کوچکترین اظهارنظری درباره عملکرد استان در این میزبانی و بهره برداری از این رویداد نکردند.

رفت و آمد هیئت های تجاری و اقتصادی

از این دست رویدادها میتوان باز هم در تاریخچه سالهای اخیر مازندران یافت. از میزبانی جشنواره فیلم یاس تا برگزاری همایش های مختلف مرتبط با فرصت های سرمایه گذاری. اما در کنار این چند مورد از رویدادهای بی سرانجام باید به رفت و آمد هیئت های بازرگانی و اقتصادی نیز اشاره کرد. طی دو دهه اخیر و در دولتهای مختلف بارها از مازندران گروه های مسئولان به کشورهای همسایه به ویژه روسیه سفر کردند و بارها نیز از همین کشورها هیئت هایی به مازندران آمدند. تفاهمنامه های متعددی در این سفرها به امضا رسید و بازار خواهرخواندگی بین شهرهای مازندران با شهرهای سایر کشورها نیز داغ شد. نمایشگاه هایی از مازندران در برخی از این کشورها نیز برگزار شد. اما آیا خروجی این آمد و شدها به اندازه ای بود که قابل ارائه باشد؟

حالا رویداد بین المللی گردشگری مازندران که به میزبانی بابلسر در حال برگزاری است و اگر درسهای بجا مانده از تجارب پیشین مازندران در این میزبانی ها بکار گرفته نشود و نگاه صرفا رویداد محورانه همچنان پابرجا باشد، نمیتوان و نباید منتظر بهره گرفتن از این رویداد بود. مگر اینکه جریان سازی پس از رویداد و پیگیری های مرتبط با اهداف و ایده های مطرح شده به عنوان اولویتی مهمتر از برگزاری رویداد مورد توجه مدیران ارشد مازندران قرار بگیرد.

درسهایی برای رویداد بین المللی گردشگری مازندران

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو