ورود گروه های متعدد پرندگان مهاجر به آب بندان های استان مازندران و تالاب میانکاله

منبع: همگردی

3

1402/6/16

15:35


ایرنا/ براساس خبرهای منتشر گشته، ورود گروه های متعدد پرندگان مهاجر به آب بندان های استان مازندران و تالاب میانکاله مشاهده شد.

کوروس ربیعی گفت: آب بندان ها و تالاب های مازندران با توجه به موقعیت گذرگاهی این استان برای بخشی از گونه های پرندگان مهاجر و همچنین ورود دسته هایی از پرندگان زمستان گذران، از روزهای اخیر میزبان گروه های مختلف پرندگان شدند.

وی افزود: معمولا از میانه مرداد به بعد دسته های گونه های مختلف پرندگانی که در تالابهای سایر نقاط کشور جوجه آوری دارند و برای رسیدن به محل زمستان گذرانی از مازندران عبور می کنند در تالاب ها و آب بندان های مازندران اقامت موقت دارند که طی روزهای اخیر دسته هایی از این پرندگان وارد مازندران شدند و در تالاب میانکاله و برخی آب بندان های استان فرود آمده اند.

این مسئول زیست محیطی خاطرنشان کرد: بنابر مشاهدات، در حال حاضر دسته هایی از پرندگانی همچون آب چلیک ها، باکلان ها و حواصیل ها به تالاب های مازندران وارد شدند.

ربیعی گفت: با توجه به اینکه آب بندان ها، تالاب ها و زمین های کشاورزی ما در این زمان از سال به خاطر وجود حشره ها و پلانگتون ها شرایط تغذیه ای مناسبی دارند و پناهگاه مناسبی برای پرندگان هستند، پرندگانی که قصد زمستان گذرانی در مناطق مرکزی و جنوبی ایران را دارند برای مدتی کوتاه در این فصل سال مهمان آب بندان ها و تالاب های مازندران می شوند.

رئیس اداره نظارت بر حیات وحش اداره کل حفاظت محیط زیست مازندران اظهار کرد: در بخشهایی از خلیج گرگان و تالاب میانکاله نیز با توجه به اینکه سواحل امنی برای کاکایی ها و پرستوهای دریایی است، جمعیت خوبی از پرنده های مهاجر مستقر شده است.

وی افزود: در حال حاضر با توجه به اینکه بسیاری از زمین های کشاورزی استان از جمله دامگاه های فریدونکنار هنوز به دلیل آغاز نشدن بارندگی ها آبگیری نشدند و برخی اراضی نیز هنوز زیر کشت هستند، زیستگاه ها محدود است. به همین دلیل از همه مردم اطراف زیستگاه های کنونی پرندگان مهاجر تقاضا داریم که برای حفظ امنیت این زیستگاه ها همراهی کنند.

ربیعی بر لزوم مراقبت بیشتر از تالاب ها و آب بندان های مازندران به منظور حفاظت از این پرندگان مهاجر و گونه های ارزشمند تاکید کرد و گفت: ماموران یگان حفاظت محیط زیست مازندران با هرگونه شکار و صید غیرمجاز پرندگان به شدت برخورد می کنند.

وی از شهروندان خواست در صورت مشاهده هرگونه تخلف، مراتب را به محیط زیست محل سکونت خود اطلاع دهند تا در کمترین زمان مورد رسیدگی قرار گیرد.

ورود گروه های متعدد پرندگان مهاجر به آب بندان های استان مازندران و تالاب میانکاله

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو