توسعه درمانی موثر برای تبدیل سلول‌های سرطانی به سلول‌های سالم

منبع: تکراتو

2

1402/6/16

19:29


دانشمندان به دستاورد جدیدی جهت تبدیل سلول‌های سرطانی به سلول‌های سالم دست یافتند. این دستاورد یک روش درمانی مؤثر است که چند و چون آن را می‌توانید در ادامه نوشتار مطالعه کنید.

توسعه درمانی موثر برای تبدیل سلول‌های سرطانی به سلول‌های سالم

دانشمندان به دستاورد جدیدی جهت تبدیل سلول‌های سرطانی به سلول‌های سالم دست یافتند. این دستاورد یک روش درمانی مؤثر است که چند و چون آن را می‌توانید در ادامه نوشتار مطالعه کنید.

گروهی از محققان آزمایشگاه Cold Spring Harbor توانستند یک روش درمانی مؤثر برای تبدیل سلول‌های سرطانی به سلول‌های سالم توسعه دهند که نقش به‌سزایی در درمان انواع سرطان ایفا می‌کند. باوجود اینکه دانشمندان به این روش درمان بسیار امید دارند، اما فعلاً باید تحقیقات و بررسی‌های بیشتری در مورد تأثیرگذاری آن در درمان سرطان‌های مختلف انجام گیرد.

بیشتر بخوانید: ایران جزو 10 کشور اول جهان در رشد سرطان است!

تبدیل سلول‌های سرطانی به سلول‌های سالم با توسعه یک روش درمانی جدید

گروهی از محققان آزمایشگاه Cold Spring Harbor در گذشته توانستند جهش سلول‌های سرطانی در تومورهای بدخیم سارکوم یوئینگ را معکوس کنند. آنها حالا به‌دنبال پیاده‌سازی این روش برای سرطان رابدومیوسارکوم هستند که نرخ مرگ‌ومیر بالایی دارد.

آن‌ها با استفاده از تکنیک تشخیص ژنتیکی به شناسایی ژن‌هایی مشغول شدند که ممکن بود بتوانند ژن‌های رابدومیوسارکوم را به سلول‌های ماهیچه تبدیل کنند. درنهایت پروتئینی به‌‌نام فاکتور رونویسی هسته‌ای Y یا NF-Y را کشف کردند که می‌تواند این کار را انجام دهد.

سلول‌های رابدومیوسارکوم پروتئینی به‌نام PAX3-FOXO1 را تولید می‌کنند که موجب تکثیر سرطان می‌شود. محققان دریافتند که ازکارانداختن NF-Y می‌تواند PAX3-FOXO1 را غیرفعال کند و سلول‌ها را به شروع مجدد فرایند رشد و تبدیل‌شدن به سلول‌های ماهیچه وادار سازد.

توسعه درمانی موثر برای تبدیل سلول‌های سرطانی به سلول‌های سالم

محققان می‌گویند این سازوکار می‌تواند گامی کلیدی درزمینه توسعه یک درمان متمایزسازی (Differentiation Therapy) برای رابدومیوسارکوم باشد و سرعت دستیابی به چنین درمان‌هایی را افزایش دهد. پیش‌تر تصور می‌شد که هنوز تا رسیدن به چنین درمان‌هایی دهه‌ها فاصله داریم.

دانشمندان همچنین ادعا می‌کنند تکنیک آن‌ها که تاکنون روی دو نوع مختلف از سارکوم آزمایش شده است، می‌تواند برای سایر سارکوم‌ها و انواع مختلف سرطان‌ها به‌کار گرفته شود، چون این روش به پژوهشگران نشان می‌دهد که چگونه می‌توانند انواع سلول‌های سرطانی را به سلول‌های بی‌خطر تبدیل کنند.

«کریستوفر واکوچ»، بیولوژیست مولکولی آزمایشگاه Cold Spring Harbor می‌گوید:

[با این روش] سلول‌ها به‌معنای واقعی کلمه به ماهیچه تبدیل می‌شوند. تومور تمام خصوصیات سرطانی را از دست می‌دهد. این سلول‌ها از سلول‌هایی که صرفاً می‌خواهند خودشان را تکثیر کنند، به سلول‌هایی تبدیل می‌شوند که کارشان کشش ماهیچه‌ای است. چون تمام انرژی و منابعشان به کشش معطوف می‌شود، نمی‌توانند به وضعیت تکثیر قبلی برگردند.

واکوچ می‌گوید: «این دستاورد مهم می‌تواند یکی از اولین گام‌های حیاتی در تولید یک درمان مؤثر برای سرطان‌ها باشد. بااین‌حال، هنوز پژوهش‌ها و کارهای زیادی باید در این زمینه صورت گیرد.»

بیشتر بخوانید:

دیدگاه شما در خصوص تبدیل سلول‌های سرطانی به سلول‌های سالم چیست؟ نظرات خود را در بخش کامنت‌ها با تکراتو در میان بگذارید.

.

منبع: دیجیاتو

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو