غربالگری رایج‌ترین سرطان‌ها در ایران رایگان شد

منبع: تکراتو

4

1402/6/5

14:00


رییس مرکز مدیریت بیماری‌های غیرواگیر وزارت بهداشت از رایگان شدن غربالگری رایج‌ترین سرطان‌ها برای جمعیت بالای 40 سال طی قالب نظام شبکه کشور خبر داد.

غربالگری رایج‌ترین سرطان‌ها در ایران رایگان شد

رییس مرکز مدیریت بیماری‌های غیرواگیر وزارت بهداشت از رایگان شدن غربالگری رایج‌ترین سرطان‌ها برای جمعیت بالای 40 سال طی قالب نظام شبکه کشور خبر داد.

به گزارش تکراتو و به نقل از فارس، «کوروش اعتماد» رییس مرکز مدیریت بیماری‌های غیرواگیر وزارت بهداشت طی نشست خبری معاونت بهداشت به مناسبت هفته دولت، در مورد آمار بیماری سرطان در کشور بیان داشت: «طبق آخرین گزارش کشوری در حوزه سرطان، میزان بروز سرطان تقریبا 160 مورد جدید به ازای هر 100 هزارنفر جمعیت است. این آمار از میانگین کشورهای دنیا بیشتر نیست.»

وی در ادامه درباره عوامل خطرناک برای بیماری‌های غیرواگیر اظهار کرد: «چند عامل خطر برای تمام بیماری ‌های غیرواگیر وجود دارد که شامل مصرف دخانیات، فعالیت فیزیکی کم، مصرف غذای ناسالم و سوء مصرف الکل است که اخیرا آلودگی هوا هم به این عوامل خطر اضافه شده است. این عوامل خطر در حال افزایش است، اما در بعضی موارد مانند مصرف دخانیات هم هرچند روند افزایشی نبوده، اما باید مداخلات کاهشی آغاز شود.»

بیشتر بخوانید: ایران جزو 10 کشور اول جهان در رشد سرطان است!

رایگان شدن غربالگری رایج‌ترین سرطان‌ها

اعتماد ضمن اشاره به بروز پدیده سالمندی، درباره رایگانی غربالگری رایج‌ترین سرطان‌ها در ایران توضیح داد: «عوامل خطر در ارتباط با سرطان رو به افزایش است و پیشگیری از آن‌ها در دستور کار وزارت بهداشت قرار دارد، به این صورت که در بسته پزشکی خانواده و بسته خدمات کنترل بیماری‌های غیرواگیر ایران، تشخیص زودرس سه سرطان اصلی روده بزرگ، پستان و دهانه رحم در دستور کار قرار گرفته است. به این معنی که در نظام خدمات شبکه در تمام کشور این غربالگری رایگان در دسترس است و این خدمت به جمعیت بالای ۴۰ سال ارائه می‌‌شود، اما استقبال از آن باید افزایش یابد.»

غربالگری رایج‌ترین سرطان‌ها

وی همچنین اضافه کرد: «در کشور ما شاخص فعالیت بدنی در 40 درصد جمعیت بالای 30 سال، بسیار پایین است. بر اساس آخرین گزارش سازمان بهداشت جهانی متاسفانه هیچ‌ کشوری نتوانسته با اهداف از پیش تعیین شده برای کنترل بیماری‌‌های غیرواگیر پیش رود، اما 22 کشور از جمله ایران توانسته‌‌اند پیشرو باشند که یکی از نقاط قوت هم دسترسی به نظام شبکه بوده است.»

وی در پایان خاطرنشان کرد: «در مورد سرطان رحم تعداد مواردی که سالیانه در کشور شناسایی می ‌شوند 1000 مورد جدید در سال است که تعداد آن از اغلب سرطان‌‌ها کمتر است. پراکندگی ویروس اچ پی وی در کشور به حدی نیست که توصیه به آزمایشات گسترده یا واکسیناسیون گسترده آن در دستورکار باشد، در این مورد در انتظار انجام مطالعات جدید هستیم.»

بیشتر بخوانید:

دیدگاه شما در خصوص رایگان شدن غربالگری رایج‌ترین سرطان‌ها در ایران چیست؟ نظرات خود را در بخش کامنت‌ها با تکراتو در میان بگذارید.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو