به جای افزایش درجه کولر، اجازه دهید گیاهان داخل خانه، جایگزینی سازگار با محیط زیست برای غلبه بر گرما ارائه دهند. افزودن رنگ سبز به دکوراسیون شما ممکن است به مبارزه با هوای گرم و گرفتگی کمک کند تا بتوانید در تمام تابستان خنک تر بمانید. در ادامه این مطلب سلام دنیا برای خنک شدن هوای داخل خانه 11 گل و گیاه آپارتمانی برای کاهش دمای خانه و بهترین گیاهان خنک کننده هوا را به شما معرفی خواهیم کرد.

گیاهان خنک کننده هوا

در روزهای گرم تابستان، گاهی اوقات به نظر می رسد که پنکه ها و کولرها به اندازه کافی گرمای اتاق را از بین نمی برند. باید بدانید که فن ها و تهویه مطبوع تنها ابزار دفاعی شما در برابر گرما نیستند. برخی از گیاهان داخل خانه محبوب می توانند به عنوان خنک کننده طبیعی عمل کنند و راه طبیعی تری برای کاهش دمای خانه شما و کاهش اتکای شما به وسایل خنک کننده که باعث افزایش قبض انرژی می شوند، ارائه می دهند. بر اساس مطالعه علوم زمینی ناسا، گیاهان زمانی که محیطشان گرم می شود، رطوبت اضافی را از برگ های خود به هوا برمی گرداند.

این فرآیند که به عنوان تعرق شناخته می شود، می تواند به جریان یافتن هوای گرفتگی کمک کند و دماسنج شما را چند درجه کاهش دهد. تعدادی از این گیاهان خنک کننده را به خانه خود بیاورید تا بتوانید از همین امروز از مزایای آن بهره مند شوید.

1. فیکوس

آیا به یک گیاه برای اتاق نشیمن نیاز دارید که در هوای گرم نیز کمی خنکی به محیط شما بدهد؟ خب دنبال چیزی غیر از فیکوس نباشید. این درختچه برگ‌دار که با نام فیکوس بنجامین یا انجیر گریان نیز شناخته می‌شود، به دلیل برگ‌های براق بالای آن، هوای داخل خانه را مرطوب نگه می‌دارد.


حتما بخوانید: شرایط رشد و نگهداری فیکوس لیراتا


حتی می توانید با قرار دادن چند گیاه دیگر از این لیست در اطراف فیکوس خود یک اکوسیستم خنک کننده کوچک ایجاد کنید. فقط مطمئن شوید که فیکوس خود را در زیر نور مستقیم هیدراته نگه می دارید.

فیکوس

2. سرخس بوستون

هیچ گیاهی مانند سرخس بوستون کیفیت هوای داخل خانه را بهبود نمی بخشد. در واقع، مطالعه هوای پاک ناسا نشان داد که این تصفیه کننده طبیعی هوا به ویژه در حذف آلاینده های آلی فرار مانند فرمالدئید عالی است. سرخس های بوستون علاوه بر تصفیه سموم، مرطوب کننده های خوبی نیز هستند. نقاط خشک و آفتابی بدترین دشمن سرخس هستند، بنابراین حتما این گیاه فوق العاده را در نور فیلتر شده قرار دهید و مرتباً آب به آن اسپری کنید.

سرخس بوستون

3. آلوئه‌ورا

اکثر مردم آلوئه ورا را به دلیل توانایی آن در خنک کردن سوختگی های سطحی و آفتاب سوختگی می شناسند، اما این گیاه دارای محتوای آب بالایی است که آن را به یکی از گیاهان برتر برای خنک کردن خانه تبدیل می کند.


حتما بخوانید: روش کاشت آلوئه ورا، نگه داری و تکثیر آن در خانه


فقط به یاد داشته باشید که گیاهان آلوئه ورا آفتاب را دوست دارند و در تابستان باید به طور منظم آبیاری شوند.

 آلوئه‌ورا

4. سانسوریا (زبان مادرشوهر)

مانند آلوئه ورا، گیاه سانسوریا نیز دارای محتوای آب بالایی است که باعث خنک شدن خانه شما می شود. این گیاه همچنین به عنوان زبان مادرشوهر یا Sansevieria trifasciata شناخته می‌شود، در یک مکان آفتابی به خوبی عمل می‌کند، بنابراین می‌توانید با قرار دادن چند تا از آن‌ها در پنجره برای جلوگیری از نور خورشید، اثر خنک‌کنندگی را به حداکثر برسانید.

 سانسوریا (زبان مادرشوهر)

5. نخل بامبو (نخل شامادورا)

نخل بامبو یا نخل شامادورا یک گیاه آپارتمانی با اندازه متوسط ​​است که به عنوان یک خنک کننده قوی خانه عمل می کند. این گیاه به لطف برگ های بزرگ خود می تواند اثرات خنک کنندگی جدی داشته باشد و در عین حال سمومی مانند بنزن و تری کلرواتیلن را از خانه شما تصفیه کند. این نخل را در نور غیرمستقیم نگه دارید و در طول تابستان مرتباً به آن آب اسپری کنید.

نخل بامبو(نخل شامادورا)

6. گل گندمی یا Spider Plant

این واقعیت که با نگهداری بسیار کم رشد می کند تنها یکی از دلایلی است که باید به فکر اضافه کردن گیاه گل گندمی یا عنکبوتی به خانه خود باشید.


حتما بخوانید: روش تکثیر گل گندمی [عنکبوتی]


این گیاه خانگی مقاوم که به عنوان گیاه هواپیما یا Chlorophytum comosum نیز شناخته می شود، یک انتخاب عالی برای خنک کردن هوای داخل خانه و جذب سمومی مانند فرمالدئید و زایلن است، گیاهان گل گندمی در مناطق نیمه سایه بهترین عملکرد را دارند و فراموش نکنید که از خاک گلدان با زهکشی خوب استفاده کنید.

 گل گندمی یا Spider Plant

7. اسپاتی فیلوم 

وقتی صحبت از تعرق به میان می‌آید، اسپاتی فیلوم می‌تواند کاملاً قوی عمل کند. اگر واقعاً می خواهید از اثرات خنک کنندگی یک اسپاتی فیلوم لذت ببرید، یکی را انتخاب کنید که دارای برگ های سرسبز و بزرگ باشد تا بیشترین میزان اکسیژن و رطوبت را آزاد کند. اسپاتی فیلوم ها در زیر نور غیر مستقیم بهترین عملکرد را دارند. فراموش نکنید که برگ های آنها را در آب و هوای خشک با اسپری آب مرطوب کنید.

 اسپاتی فیلوم 

8. فیکوس الاستیکا 

هر چه برگها بزرگتر (و تعداد آنها بیشتر باشد)، قدرت خنک کنندگی بیشتر است. به همین دلیل است که گیاه فیکوس الاستیکا  می تواند تفاوت زیادی در کیفیت هوا ایجاد کند. حتی کوچکترین گیاه فیکوس الاستیکا دارای برگهای نسبتاً بزرگی است که برای از بین بردن سمومی مانند فرمالدئید نیز عالی هستند. شما می خواهید خاک گیاه فیکوس الاستیکا خود را به طور یکنواخت مرطوب نگه دارید، بنابراین مطمئن شوید که اغلب به آن مقدار کمی آب می دهید.

فیکوس الاستیکا 

9. پتوس

اگر به دنبال گیاهی با مراقبت کم و آسان هستید، به ارتش گیاهان خنک کننده خود یک پتوس طلایی اضافه کنید. این گیاه با نام‌های پیچک شیطان، گیاه پول یا Epipremnum aureum نیز شناخته می‌شود، این گیاه دارای برگ‌های بزرگ و قلبی شکل است که آن را به بهترین انتخاب برای مرطوب‌کننده تبدیل می‌کند.


حتما بخوانید: روش کاشت و نگهداری از گیاه پتوس


 و مانند بسیاری از گیاهان موجود در این لیست، سمومی مانند فرمالدئید، بنزن، زایلن و مونوکسید کربن را نیز دفع می کند. این گیاهان در زیر نور غیر مستقیم خورشید بهترین عملکرد را دارند.

پتوس

10. آگلونما

نه تنها یک گیاه همیشه سبز آگلونما به خلاص شدن از هوای داخل خانه از سموم مضر کمک می کند، بلکه میزان تعرق بالایی نیز دارد که باعث می شود برای مرطوب کردن خانه و خنک کردن دمای داخل خانه موثر باشد. انواع مختلفی از گل همیشه آگلونما وجود دارد، اما اگر هدف شما خنک شدن است، یکی را با شاخ و برگ های سرسبز انتخاب کنید.

آگلونما

11. نخل اریکا 

اگرچه نخل اریکا آخرین گزینه در این لیست است، اما مطمئناً کم اهمیت ترین نیست. این گیاه زیبا یک مرطوب کننده خانگی عالی است و همچنین توسط ناسا به عنوان یکی از بهترین گیاهان تصفیه کننده هوا معرفی شده است. افزودن نخل اریکا به خانه می تواند به حذف فرمالدئید، تولوئن و زایلن از هوای خانه کمک کند. این گیاه در نور روشن، اما غیرمستقیم، نور خورشید و سایه کم رشد می کند.

نخل اریکا 

سخن پایانی:

در این مطلب 11 گل و گیاهی که به تصفیه هوای خانه و خنک کردن محیط کمک می کنند را معرفی کردیم. با تهیه چند نوع از این گیاهان فضای داخلی خانه را در فصل تابستان بصورت طبیعی خنک کنید.