بهترین لایو اکشن‌های سینمایی از دنیای انیمه طبق امتیاز راتن تومیتوز

بهترین لایو اکشن‌های سینمایی از دنیای انیمه طبق امتیاز راتن تومیتوز


منبع: گیمفا

2

1402/6/18

12:11


در حالی که عموم لایو اکشن‌های سینمایی ساخته شده حول محور دنیای انیمه به هیچ عنوان قابل مقایسه با اثر اصلی نمی‌باشند اما به خودی خودی فیلم‌هایی سرگرم‌کننده به شمار می‌روند.

بهترین لایو اکشن‌های سینمایی از دنیای انیمه طبق امتیاز راتن تومیتوز

در حالی که عموم لایو اکشن‌های سینمایی ساخته شده حول محور دنیای انیمه به هیچ عنوان قابل مقایسه با اثر اصلی نمی‌باشند اما به خودی خودی فیلم‌هایی سرگرم‌کننده به شمار می‌روند.

هالیوود با ساخت اقتباسی تلویزیونی از انیمه One Piece (وان پیس) نشان که نه تنها بیخیال تولید اقتباس‌های لایو اکشن از دنیای انیمه نخواهد شد، بلکه همچنان به طرز عجیب و غریبی اصرار دارد تا بر مسائلی پافشاری نماید که هیچ موجودیتی در اثری اصلی نداشته و به جای وفاداری به انیمه، تنها قصد ارد تا با سوءاستفاده از محبوبیت چنین آثاری، روایت خود را آمیخته با موضوعات فرهنگی این روزهای سینما و تلویزیون غرب به معرض نمایش بگذارد.

در حالی که لایو اکشن تلویزیونی One Piece به هیچ عنوان نمی‌تواند در حد و اندازه انیمه اصلی ظاهر شود اما به طرز عجیب و غیرمنتظره موفق شده تا اثری سرگرم‌کننده ظاهر شود که رکورد قابل توجهی را در سرویس استریم نتفلیکس به ثبت رسانده است. مسئله‌ای که این سوال را مطرح می‌کند که آیا تا به حال لایو اکشن قابل احترام و ارزشمندی از دنیای انیمه را شاهد بوده‌ایم؟ سوالی که برای پاسخ به آن می‌توان ۱۰ فیلم سینمایی را نام برد که تا حدودی موفق شده تا المان‌های انیمه را در خود جای داده و رضایت طرفداران فرنچایزهای دنیای انیمه را جلب نمایند.

به همین سبب نیز در مقاله امروز به سراغ ۱۰ لایو اکشن سینمایی سرگرم‌کننده و جذابی رفته‌ایم که طبق امتیاز راتن تومیتوز، می‍توانند اقتباسی ارزشمند از دنیای انیمه به شمار بروند. پس در ادامه مقاله با ما همراه باشید.

فیلم Speed Racer (مسابقه سرعت) محصول سال ۲۰۰۸ با میانگین امتیاز %۶۰

انیمه Speed Racer یکی از آثار خاطره‌انگیز بین دهه‌های ۱۹۶۰ تا ۱۹۹۰ میلادی به شمار می‌رود که توسط تاتسو یوشیدا خلق شده است.

در سال ۲۰۰۸ نیز خواهران واچوفسکی وارد میدان شده و دست به ساخت اقتباسی سینمایی و هالیوودی از Speed Racer زدند. اثری که حول محور جوانی تسلیم‌ناپذیر و جاه‌طلب جریان داشت که وارد مسابقات اتومبیل‌رانی دیوانه‌واری می‌شود تا بلکه بتواند از راز خانوادگی خود پرده بر دارد. در حالی که ساخته‌های واچوفسکی‌ها با ۱۲۰ میلیون دلار بودجه تنها ۹۳ میلیون دلار در گیشه فروخت و میانگین امتیاز نه چندان جالب توجه ۶۰ را در راتن تومیتوز دریافت کرد ولی باید گفت که تمامی جلوه‌های بصری جذاب انیمه را به سینما منتقل کرده تا حدی که با گذشت ۱۵ سال هنوز هم می‌تواند بینندگان را محو رنگ بندی و جلوه‌های بصری خود نماید.

فیلم Alita: Battle Angel (آلیتا: فرشته جنگ) محصول سال ۲۰۱۹ با میانگین امتیاز %۶۲

فرنچایز Alita: Battle Angel اثری سایبرپانکی به شمار می‌رود که در کشور ژاپن به “گانمو” نیز شهرت داشته و در دهه ۱۹۹۰ میلادی به سبب روایت جذابی که ارائه نمود، حسابی مورد توجه قرار گرفت.

سبک جلوه‌های بصری این انیمه و شیوه داستان‌سرایی آن به حدی جذاب و منحصر به فرد است که برای سال‌ها بحث ساخت اقتباس سینمایی آن در میان بود تا این که در سال ۲۰۱۹ رابرت رودریگز وارد میدان شد و سکان هدایت لایو اکشن آن را بر عهده گرفت. اثری که حول محور دختری رباتیک به نام آلیتا جریان داشت بدن نیمه جان وی در خرابه‌های یک پادآرمان شهر توسط دکتری مهربان پیدا شده و وی را درمان می‌کند. حال آلیتا وظیفه دارد تا دلیل اتفاقی که برایش به وقوع پیوسته را پیدا نماید. در کمال تاسف هالیوود روی چندان خوشی به Alita: Battle Angel در زمان اکران نشان نداد؛ زیرا در سالی که دنیای سینمایی مارول در اوج خود قرار داشت و سینما را به آتش کشیده بود، Alita: Battle Angel فروشی معادل ۴۰۰ میلیون دلار را رقم زد که به خودی خود قابل توجه به شمار رفته و میانگین امتیاز ۶۲ را در راتن تومیتوز دریافت کرد. با این حال استقبال و اصرار طرفداران این فیلم باعث شد تا پس از گذشت ۴ سال شاهد اعلام ساخت دنباله‌ای برای آن باشیم.

فیلم Ace Attorney (وکیل تک) محصول سال ۲۰۱۲ با میانگین امتیاز %۶۶

فرنچایز Ace Attorney نه تنها صاحب انیمه‌ای بسیار جذاب می‌باشد، بلکه در حوزه بازی‌های ویدیویی نیز حرف‌های بسیاری برای گفتن داشته و کپکام عناوین جذابی را حول محور آن ساخته و منتشر کرده است.

کلیت فرنچایز Ace Attorney حول محور وکیل جوان و تازه‌کاری جریان دارد که از هوش بسیار بالایی بهره برده و در همان ابتدای آغاز شغل وکالت، پرونده‌ای بسیار سخت و طاقت‌فرسا به وی محول می‌شود که به طرز عجیب و غریبی دست به حل معمای آن می‌زند. تاکاشی میکه به عنوان کارگردان لایو اکشن سینمایی Ace Attorney به زیبایی موفق شده تا حال و هوای انیمه و بازی‌های ویدیویی این فرنچایز را در قالب اثری سینمایی به تصویر کشیده و در عین این که روایتی مدرن را به ارمغان آورده اما همچنان به المان‌های نمادین این فرنچایز وفادار مانده است. اثری که از سکانس‌های دادگاه بسیار جذاب و پرهیجانی بهره برده و میانگین امتیاز ۶۶ را در راتن تومیتوز دریافت کرده است.

فیلم Blade of the Immortal (تیغه جاودان) محصول سال ۲۰۱۷ با میانگین امتیاز %۷۰

انیمه Blade of the Immortal یکی از آثار سنین فراموش نشدنی تاریخ صنعت انیمه می‌باشد که در سال ۲۰۱۷ توسط کارگردان مشهور ژاپنی یعنی تاکاشی میکه مورد اقتباس سینمایی قرار گرفت.

داستان این اثر تاریخی، فانتزی و سیاسی، حول محور سامورایی پرآوازه به نام مانجی جریان دارد که پس از پیروی از دستور کشتن یک لرد ظالم و فاسد، برای سر وی جایزه تعیین شده و به عنوان یک فراری شناخته می‌شود. با این حال دشمنان وی به سراغ خواهر مانجی رفته و وی را اعدام می‌کنند که این مسئله خشم و کینه سامورایی داستان را برانگیخته و شاهد انتقامی خونین و حماسی توسط وی از کسانی هستیم که دست به کشتن خواهر معصوم‌اش زده‌اند. Blade of the Immortal اثری به شدت تیره و تاریک و خونین است که تا حد ممکن سعی کرده تا المان‌های منحصر به فرد انیمه را در مدیوم سینما به تصویر بکشد که تلاش تاکاشی میکه نتیجه داده و با فیلمی به یاد ماندنی طرف هستیم که میانگین امتیاز ۷۰ را در راتن تومیتوز دریافت کرده است.

فیلم Bleach (بلیچ) محصول سال ۲۰۱۸ با میانگین امتیاز %۷۱

انیمه Bleach به عنوان یکی از ۳ نماد برتر دنیای انیمه به شمار می‌رود که سکانس‌های مبارزات و شخصیت‌پردازی‌های آن هر بیننده‌ای را به وجد آورده است.

در حالی که امروزه دنباله این مجموعه پس از گذشت ۱۰ سال به نمایش در آمده و دنیای انیمه را تکان داده اما در سال ۲۰۱۸ شاهد ساخت لایو اکشنی سینمایی از Bleach به کارگردانی شینسوکه ساتو بودیم که آرک‌های اولیه انیمه آن را مورد اقتباس بود. اثری که حول محور جوانی به نام ایچیگو کوروساکی جریان داشته که از توانایی مشاهده ارواح برخوردار بوده و در یکی از روزها خود تبدیل به یکی از نیروهای شینیگامی می‌شود. نیرویی که نه تنها وظیفه حفاظت از دنیای زنده‌ها را بر عهده وی قرار می‌دهد، بلکه به عنوان قهرمان دنیای مرده‌ها نیز رو در روی اهریمنی بسیار قدرتمند و بی‌رحم به نام سوسوکه آیزن قرار می‌گیرد. شینسوکه ساتو سعی بسیاری داشته تا بتوان در مدت زمانی بسیار کم، آرک‌های اولیه انیمه Bleach را در فیلم سینمایی آن پوشش داده و مبارزات حماسی و عظیم ایچیگو با دشمنانش را نیز در قالب لایو اکشن، لذت‌بخش جلوه دهد. تلاش‌هایی که تا حدودی نتیجه درخشانی به همراه داشته و میانگین امتیاز ۷۱ را در راتن تومیتوز به ثبت رسانده است.

فیلم The Promised Neverland (ناکجاآباد موعود) محصول سال ۲۰۲۰ با میانگین امتیاز %۸۰

انیمه The Promised Neverland روایت‌گر دنیایی ترسناک و روان‌شناختی می‌باشد که انیمه آن از جایگاهی منحصر به فرد در نزد طرفداران این مدیوم بهره می‌برد.

اثری که حول محور ۳ کودک بااستعداد به نام‌های اما، نورمن و ری جریان دارد که در یک یتیم‌ خانه به زندگی مشغول بوده و برای پیدا کردن حقیقت زندگی خود، ماجراجویی تاثیرگذار و شوکه‌کننده‌ای را آغاز می‌کنند که زندگی‌شان را برای همیشه دگرگون خواهد کرد. در سال ۲۰۲۰ جون شیوزاکی و یوئچیرو هیریکاوا دست به ساخت لایو اکشنی از آن زدند که در نوع خود یک شاهکار سینمایی به شمار می‌رود. از تیم بازیگری فوق‌العاده گرفته تا روایتی منسجم و وفادار نسبت به انیمه و پیچش‌های داستانی تحسین‌برانگیز همگی سبب شده تا اقتباس سینمایی از The Promised Neverland تجربه‌ای هیجان‌انگیز و ارزشمند قلمداد شده و میانگین امتیاز ۸۰ را در راتن تومیتوز کسب نماید.

فیلم Rurouni Kenshin Part II: Kyoto Inferno (شمشیرزن دوره‌گرد بخش دوم: جهنم کیوتو) محصول سال ۲۰۱۴ با میانگین امتیاز %۸۳

انیمه Rurouni Kenshin به حدی از محبوبیت در کشور ژاپن برخوردار است که عملاً لایو اکشنی ۳ گانه و بسیار ارزشمند حول محور آن تولید شده است.

داستان این فرنچایز حول محور مردی جریان دارد که علی‌رغم کمک‌هایی که به دولت ژاپن داشته اما توسط آن‌ها مورد خیانت قرار گرفته و تحت تعقیب قرار می‌گیرد و به همین سبب نیز تلاش می‌کند تا عاملان این اتفاق را سرنگون نماید. در این بین سر و کله جوانی به نام کنشین پیدا می‌شود که وظیفه پیدا می‌کند تا به تهدید این مرد برای همیشه پایان دهد. مسئله‌ای که تقابلی حماسی و جذاب را به ارمغان می‌آورد. Rurouni Kenshin Part II: Kyoto Inferno به کارگردانی اوتومو کنشی و باقی آثار این مجموعه جزو معدود لایو اکشن‌های اقتباسی محسوب می‌شوند که حتی پا را فراتر از منبع اصلی گذاشته و در کنار روایت داستان مشابه با انیمه، برخی از به یاد ماندنی‌ترین نبردهای سامورایی‌ها در تاریخ سینما را به تصویر می‌کشند که چنین مسئله‌ای میانگین امتیاز ۸۴ را در راتن تومیتوز برایش به همراه داشته است.

فیلم Rurouni Kenshin: The Legend Ends (شمشیرزن دوره‌گرد: افسانه پایان می‌یابد) محصول سال ۲۰۱۴ با میانگین امتیاز %۸۴

فیلم Rurouni Kenshin: The Legend Ends به عنوان پایان دهنده نخستین ۳ گانه از فرنچایز شمشیرزن دوره‌گرد محسوب می‌شود که همچنان توسط اوتومو کنشی کارگردانی شده است.

در این فیلم حماسی شاهد تمرینات طاقت‌فرسایی از سوی کنشین هستیم تا بتواند به تکنیک‌های مبارزات باستانی تسلط پیدا کرده و برای رویارویی نهایی با شیشیو ماکوتو آمادگی لازم را کسب نماید. مسئله‌ای که سبب شده تا Rurouni Kenshin: The Legend Ends از اهمیتی ویژه در این ۳ گانه برخوردار باشد، روایت متفاوت و شدیداً احساسی آن است که حول محور شخصیت پردازی کنشین و درگیری‌های درونی وی برای دفاع از عزیزان و آرمان‌هایش جریان دارد که سکانس‌های اکشن فیلم را با حس و حال بسیار خاص و تاثیرگذاری همراه کرده است. این مسئله در کنار رویارویی نهایی کنشین و شیشیو که به شدت حماسی و احساسی جلوه کرده، سبب شده تا شاهد میانگین امتیاز ۸۴ در راتن تومیتوز باشیم.

فیلم Rurouni Kenshin Part I: Origins (شمشیرزن دوره‌گرد بخش اول: سرمنشاء) محصول سال ۲۰۱۲ با میانگین امتیاز %۸۴

در سال ۲۰۱۲ به واسطه ساخت و پخش فیلم Rurouni Kenshin Part I: Origins شاهد آغازی بر یکی از بهترین ۳ گانه‌های اکشن و ماجراجویی با الهام از دنیای انیمه بودیم که مخاطبین سینما را حسابی به وجد آورده بود.

اثری که در آن با جنگجوی جوانی به اسم کنشین آشنا می‌شویم که از کدهای اخلاقی بسیار خاصی بهره برده و به سبب پشت سر گذاشتن تجربیاتی تلخ و دردناک در زندگی، قسم خورده تا هیچگاه دست به کشتن انسان دیگری نزد؛ کد اخلاقی خاصی که در مواجه با سلسله‌ای از رویدادها، زیر پا گذاشته شده و تقابلی به یاد ماندنی از خیر و شر را به تصویر می‌کشد. اوتومو کنشی در قامت کارگردان Rurouni Kenshin Part I: Origins نه تنها حجت را برای ساخت لایو اکشن اقتباسی از انیمه تمام کرده، بلکه در اتفاقی نادر، یکی از بهترین فیلم‌های سامورایی محور قرن بیست و یکم را پدید آورده که از شخصیت پردازی کنشین گرفته تا مبارزات به یاد ماندنی، همگی به حدی کم نقص و تماشایی جلوه کرده که حتی پا را فراتر از منبع اصلی گذاشته است. تنها کافیست تا به تماشای شیوه مبارزه کنشین و تلاش وی برای محافظت از عزیزانش نشسته تا متوجه شوید که دریافت میانگین امتیاز ۸۴ در راتن تومیتوز به چه دلیل بوده است.

فیلم Inuyashiki (اینویاشیکی) محصول سال ۲۰۱۸ با میانگین امتیاز %۹۲

انیمه Inuyashiki برگرفته از مانگای هیرویا اوکو یکی از آثار منحصر به فرد ژانر سنین، روان‌شناختی و ابرقهرمانی محسوب می‌شود که علی‌رغم جذابیت‌هایش، آن‌طور که می‌بایست دیده و تحویل گرفته نشده است.

داستان Inuyashiki حول محور مردی به نام ایچیرو اینویاشیکی جریان دارد که علی‌رغم برخورداری از همسر و فرزند اما هیچ اهمیت و ارزشی برای آن‌ها قائل نبوده و به سبب بیماری خاصی که به آن مبتلا شده، تنها ۳ ماه دیگر زنده است و این مسئله افسردگی شدیدی را برایش به همراه داشته است. با این حال حمله بیگانگان به زمین سبب می‌شود تا صاحب قدرت‌هایی فرابشری شده و بیماری‌اش درمان شود و به همین سبب نیز برای محافظت از بشریت به پا خواسته و نبرد خیر و شر حماسی‌ای را رقم می‌زند. در سال ۲۰۱۸ سر و کله کارگردانی به نام شینسوکه ساتو پیدا شد و وظیفه ساخت لایو اکشن سینمایی آن را بر عهده گرفت. لایو اکشنی که روایت آن حول محور آرمان‌های اخلاقی و ماهیت قهرمانش پا را فراتر از هر اثر ابرقهرمانی دیگر گذاشت و سکانس‌های حماسی نبردهای آن به چشمگیر ظاهر شد که نه تنها میانگین امتیاز قابل توجه ۹۲ را در راتن تومیتوز دریافت کرد، بلکه به عنوان سکوی پرتابی برای انیمه Inuyashiki نیز محسوب شد که پس از مدت‌ها بالاخره ارزش واقعی آن توسط مخاطبین درک گشته و تحویل گرفته شد.


آیا لایو اکشن سینمایی دیگری را نیز سراغ دارید که ارزشمند جلوه کرده و امتیاز قابل توجهی را در راتن تومیتوز دریافت کرده باشد؟ به نظر شما چرا با وجود چنین آثار ارزشمندی مخصوصاً ۳ گانه حماسی Rurouni Kenshin کمپانی‌های غربی در خلاف مسیر حرکت کرده و آثاری سخیف و توهین آمیز از دنیای انیمه را بعه ارمغان می‌آورند؟ دیدگاه خود نسبت به این مسائل را با ما به اشتراک بگذارید.

منبع: کولایدر

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو