گوگل متحم شد | باز شدن پای گوگل به دادگاه

3

1402/6/20

10:50


گوگل متحم شد | باز شدن پای گوگل به دادگاه

پایگاه خبری تحلیلی پیشنهاد ویژه :

تقریباً از یک دهه قبل، رقبای گوگل استدلال می‌کنند که استراتژی‌های این شرکت باعث تثبیت قدرت آن در بازار موتورهای جستجو شده است. با وجود چنین اتهاماتی، وزارت دادگستری سرانجام روز سه‌شنبه گو‌گل را به دادگاه خواهد برد تا برای اولین‌بار در بیش از 20 سال گذشته، شاهد دعوی ضدانحصار این وزارتخانه علیه یکی از غول‌های فناوری باشیم. این دادگاه احتمالاً 10 هفته طول می‌کشد.

شکایت وزارت دادگستری در سال 2020 ثبت شده است و روی موتور جستجوی محبوب گوگل تمرکز دارد و ادعا می‌کند که غول فناوری از 90 درصد سهم بازار خود برای کنترل غیرقانونی رقابت درزمینه جستجو و تبلیغات مربوط به آن استفاده کرده است. اکنون همان‌طور که واشنگتن پست توضیح می‌دهد، گوگل روز سه‌شنبه تلاش خواهد کرد تا قاضی فدرال را متقاعد کند که پرونده ارائه‌شده توسط وزارت دادگستری نادرست است.

اتهامات وزارت دادگستری به گوگل

در شکایت وزارت دادگستری گفته شده که گوگل با امضاکردن قراردادهای انحصاری با سازندگان دستگاه‌ها، اپراتورهای تلفن همراه و سایر شرکت‌ها، به‌طور غیرقانونی تلاش کرده است سلطه خود بر بازار جستجوی آنلاین را حفظ کند و این موضوع فرصت رقابت را سلب کرده است. در پرونده وزارت دادگستری آمده:

«دو دهه پیش، گوگل به‌عنوان یک استارتاپ سخت‌کوش با روشی نوآورانه برای جستجو در اینترنت که درحال ظهور بود، به شرکت محبوب سیلیکون ولی تبدیل شد. اما این گوگل مدت‌هاست که از بین رفته است.»

وزارت دادگستری ادعا کرده که بزرگ‌ترین قربانیان استراتژی‌های گوگل، سایر موتورهای جستجو مانند بینگ مایکروسافت و DuckDuckGo هستند که هنوز نتوانسته‌اند سهم بازار معناداری در برابر گو‌گل به‌دست بیاورند.

گوگل همچنان برجسته‌ترین موتور جستجوی جهان است و 90 درصد این بازار را در ایالات‌متحده و سراسر جهان در اختیار دارد. بیشتر کاربران از طریق گوشی‌های آیفون یا دستگاه‌های اندرویدی به موتور جستجوی گوگل دسترسی دارند.

وزارت دادگستری آمریکا بیش از دو دهه پیش نیز از مایکروسافت به‌دلیل تسلط بر بازار سیستم‌عامل با ویندوز شکایت کرده بود؛ اما اکنون این بزرگ‌ترین شکایت ضدانحصار این وزارتخانه علیه یک شرکت بزرگ فناوری محسوب می‌شود./دیجیاتو

 

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو