درمان سردرد ساعقه ای و نحوه تشخیص این نوع سردرد

درمان سردرد ساعقه ای و نحوه تشخیص این نوع سردرد


منبع: آرگا

2

1402/6/21

21:37


یکی از انواع سردر که شدت درد در آن بسیار زیاد است و در یک دقیقه به اوج درد می رسد، سردرد ساعقه ای یا تاندر کلاب است. این نوع از سردرد ثانویه می باشد و نشان دهنده یک بیماری خطرناک است پس به محض داشتن سردرد شدید بهتر است به پزشک مراجعه کنید تا پس از بررسی درمان سردرد ساعقه ای را آغاز کنید.

یکی از انواع سردرد که که از بدترین نوع سردرد های نا گهانی به شمار می رود، سردرد صاعقه ای می باشد. این نوع از سردرد معمولا رایج نمی باشد آمار ها نشان می دهد در هر صد هزار نفر کمتر از پنجاه مورد به آن مبتلا می شوند. سردرد های صاعقه ای یا تاندرکلاب با نام اختصاری TCH شناخته می شوند. وقوع این نوع از سردرد نشان دهنده یک آسیب جدی می باشد و به محض وقوع آن باید به دنبال درمان سردرد ساعقه ای بود.

سردرد ساعقه ای معمولا نشانه یک آسیب بسیار جدی مانند خونریزی در بیرون و داخل مغز می باشد. علائم آن درد ناگهانی و بسیار شدید است که عموما بعد از یک دقیقه به اوج خود می رسد و تا پنج دقیقه ادامه خواهد داشت، این نوع از سردرد نشانه یک بیماری می باشد و به محض وقوع آن باید به پزشک مراجعه شود تا بررسی های لازم انجام گیرد.

درمان سردرد ساعقه ای

در سردرد های تاندرکلاب برخلاف سردرد میگرنی درد ناگهانی ایجاد می کند و ممکن است در نقاط دیگر سر یا حتی گردن نیز احساس شود. در پی وقوع آن ممکن است علائمی چون تغییرات بینایی، تشنج، گیجی، تب، حالت تهوع ، استفراغ، ضعف و بی حسی را تجربه کنید. افرادی که به این نوع از سردرد دچار شده اند آن را بدترین نوع سردرد در تمام عمر خود دانسته اند و از تجربه درد بی سابقه خود سخن گفته اند.

روش های تشخیص بیماری سردرد ساعقه ای

سردرد های رعد آسا ثانویه می باشند، به این معنا که نشانگر یک بیماری هستند پس برای درمان آن ابتدا باید مشکل ایجاد کننده آن رفع گردد، انتخاب روش درمان توسط پزشک انجام می شود. در صورتی که عامل پاتولوژیکی مهمی در آن دخیل نباشد پزشک می تواند با دارو های ضدالتهابی غیراستروئیدی یا NSAID تورم عروق را کاهش داده و باعث تسکین شرایط بیمار شود.

گاهی استفاده از داروهایی که فشار خون را در درون مغز کم می کنند استفاده می شود تا بیمار درمان شود. بسته به منشا سردرد درمان متفاوت خواهد بود، اگر اسپاسم یا گرفتگی رگ های مغزی موجب این سردرد باشد از نیمودیپین استفاده می شود تا انسداد کلسیم اسپاسم از بین برود. در برخی موارد نیز پزشک باید جراحی انجام دهد تا رگ پاره شده را ترمیم نماید، یا رگ مسدود شده را باز کند. تمام این موارد به صلاحدید پزشک و در صورت لزوم انجام خواهد گرفت.

دلیل ایجاد سردرد رعد آسا

علت های متفاوتی می تواند منجر به بروز این سردرد شود، خونریزی عنکبوتیه از موارد شایع آن می باشد. با خونریزی شریان ها یا همان عروقی که خون را به مغز می رسانند خونریزی در اطراف مغز ایجاد می شود که به آن خونریزی عنکبوتیه می گویند.

گرفتگی رگ های مغز دلیل سردرد ساعقه ای

پارگی های کوچک در شریان های سر یا گردن، ترکیدگی شریان یا آنوریسم، مسدود شدن رگ های سر، نشست مایع نخاعی، تغییرات سریع فشار خون، امکان ایجاد عفونت مغز، آسیب به سر ، سکته هموراژیک، سکته مغز ایسکمیک به دلیل لخته شدن خون، تنگ شدن عروق خونی مغز، رگ های خونی ملتهب و فشار خون بالا در اواخر بارداری می تواند در بروز این سردرد ها دخیل باشند.

تشخیص بیماری

همانطور که پیش از این گفته شد به محض وقوع سردرد باید به پزشک مراجعه شود تا با انجام بررسی های لازم تشخیص داده شود دلیل سردرد چیست و پس از آن درمان سردرد ساعقه ای آغاز شود تا خطرات دیگری در پی نداشته باشد و عوارضی از آن بر جسم انسان باقی نماند.

سی تی اسکن، طب سوزنی و ام آر آی معمولا تست های تشخیصی برای این بیماری هستند. با سی تی اسکن مغز توسط اشعه ایکس ری، یک تصویر کامل از مغز به دست می آید تا تشخیص آسان تر شود. در طب سوزنی ستون فقرات، تلاش می شود تا مقداری نمونه از مایع نخاعی گرفته شود و در آزمایشگاه بررسی گردد تا در صورت عفونت و خونریزی بتوان آن را تشخیص داد. در استفاده از MRI جریان خون داخل مغز مورد بررسی قرار می گیرد و امواج رادیویی تصویری از ساختار مغز در اختیار پزشک قرار می دهند.

راهکار های کاهش درد

هنگامی که سردرد به دلیل خونریزی یا بیماری باشد با تجویز دارو توسط پزشک از درد آن کاسته می شود. اما سردرد صاعقه ای ناشی از خستگی باید با استراحت در یک مکان ساکت و تاریک بهتر شود. نوشیدن آب و مایعات روزانه ۸ لیوان می تواند به کاهش شدت سردرد کمک کند. کم بود آب بدن می تواند بسیار درد سر ساز باشد علائم کم آبی بدن و روش های درمان آن را فرا بگیرید تا دچار کم آبی نشوید.

عوامل موثر در ایجاد سردرد ساعقه ای

استفاده از کمپرس گرم،ماساژ و گرمای موضعی در نیز می تواند موثر باشد. تمرینات تنفسی به کاهش فشار خون منجر می شود و درد را کاهش می دهد. لازم به ذکر است که با کاهش درد باید سریعا به پزشک مراجعه کنید تا به درمان سردرد ساعقه ای توسط پزشک رسیدگی شود.

تفاوت سردرد ساعقه ای و میگرن

افرادی که دچار میگرن می شوند درد به آرامی در سر افزایش پیدا می کند و کمی گسترده می شود و ممکن است تا نواحی دیگر سر کشیده شود، اما در سردرد ساعقه ای درد خیلی سریع با گذشت تقریبی ۶۰ ثانیه شدت می یابد و میزان درد آن بسیار بیشتر است.

می توانید برای پیشگیری از میگرن، تکنیک های جلوگیری از میگرن را امتحان کنید. اصولا افرادی که دچار سردرد های میگرنی شده اند سردرد ساعقه ای را نیز تجربه کرده اند. برای تشخیص و تمییز این دو بیماری باید به پزشک مراجعه کنید تا بعد از انجام معاینات و تست های لازم نوع سردرد تشخیص داده شود.

پیشگیری

این نوع از سردر به شکلی ناگهانی در فرد ایجاد می شود و معمولا سابقه این چنینی در او دیده نمی شود، بنابراین باید ابتدا با  انجام فعالیت هایی ریسک ابتلا به آن را کاهش داد و در صورت دچار شدن درمان سردرد ساعقه ای را آغاز کرد، امکان وقوع سردرد صاعقه ای در افرادی که سابقه خانوادگی در این بیماری دارند شایع تر می باشد بیماری های ارثی مانند تشکیل لخته یا دیواره عروق ضعیف به احتمال وقوع این بیماری دامن می زند.

روش درمان سردرد ساعقه ای

داشتن رژیم غذایی سالم می تواند در کاهش ریسک ابتلا به ما کمک بسیاری کند، سعی کنید در کنار یک رژیم غذایی سالم و مغذی از یک برنامه ورزشی مناسب کمک بگیرید تا فعالیت فیزیکی منظم داشته باشید، فشار خون بالا خطر ابتلا را افزایش می دهد لذا منطقی است در کنترل فشار خون و کلسترول خون خود نظارت دقیقی داشته باشید، ترک سیگار و دخانیات بسیار تاثیر گذار می باشد.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو