چگونه کودک خجالتی را اجتماعی کنیم؟ راهنمای رفتار موثر با کودکان خجالتی

منبع: فوت و فن

2

1402/6/22

11:14


یکی از مهم‌ترین مسئولیت‌هایی که پدر و مادرها برای تربیت فرزند خود بر عهده دارند، آموزش مهارت‌های اجتماعی به او است. تأثیر اجتماعی بودن بر رشد و توسعه کودکان را به‌هیچ‌عنوان نمی‌توان نادیده گرفت؛ بنابراین یکی از دغدغه‌های والدین کودکان خجالتی، این است که کودک خجالتی را چطور اجتماعی کنیم؟

چگونه کودک خجالتی را اجتماعی کنیم؟ راهنمای رفتار موثر با کودکان خجالتی

یکی از مهم‌ترین مسئولیت‌هایی که پدر و مادرها برای تربیت فرزند خود بر عهده دارند، آموزش مهارت‌های اجتماعی به او است. تأثیر اجتماعی بودن بر رشد و توسعه کودکان را به‌هیچ‌عنوان نمی‌توان نادیده گرفت؛ بنابراین یکی از دغدغه‌های والدین کودکان خجالتی، این است که کودک خجالتی را چطور اجتماعی کنیم؟ به همین دلیل در ادامه این مطلب قصد داریم راهکارهای موثر درمان کودک خجالتی را به شما آموزش دهیم.

علاوه‌بر این، چند قصه در مورد کودک خجالتی به شما معرفی می‌کنیم که تاثیر بسزایی بر اجتماعی شدن بچه های خجالتی و کمرو دارد. با خواندن این مطلب رفتار با کودک خجالتی و کمرو را به‌خوبی یاد می‌گیرید و خجالتی بودن کودک خود را به‌راحتی درمان خواهید کرد.

برای درمان کودک خجالتی به آن‌ها زمان بدهید

در مراحل خاصی از رشد و شکل‌گیری شخصیت کودکان، خصوصا از تولد تا ۶ سالگی، بچه‌ها ممکن است نشانه های کودک خجالتی را از خود نشان دهند؛ این نشانه‌ها را بیشتر زمانی می‌بینید که کودک در ارتباط با غریبه‌ها و دوستان جدید قرار می‌گیرد. در چنین مواقعی به فرزند خود زمان بدهید؛ بگذارید با شرایطی که در آن قرار گرفته است سازگار شود. بهترین کار این است که در کنار او باشید و او را آرام‌آرام به کنجکاوی تشویق کنید. علاوه‌بر این که باید به کودک خود برای سازگاری با محیط‌ها و افراد جدید زمان دهید، بد نیست از مزایای کتاب خواندن برای رفع خجالتی بودن کودک بهره ببرید.

یکی از کتاب‌هایی که به شما کمک می‌کند به پاسخ سوال «کودک خجالتی را چطور اجتماعی کنیم؟» برسید، کتاب جالی خجالتی از مجموعه کتاب فسقلی ها ۴۵ جلدی است. در کتاب جالی خجالتی، شخصیت اصلی داستان (جالی) بسیار خجالتی است، ولی در ادامه به‌عبارتی خجالتش می‌ریزد و دوست پیدا می‌کند. به جز جالی خجالتی که  قصه در مورد کودک خجالتی است، سایر جلدهای مجموعه کتاب فسقلی‌ها نیز داستان‌هایی بسیار شیرین دارند. هر جلد از کتاب درباره یک دختر یا پسر فسقلی با عادت بد است؛ مثلا یکی بیش‌ازحد غذا می‌خورد، یکی خجالتی است و یکی همیشه در حال تماشای تلویزیون است.

تاثیر بازی درمانی برای کودکان خجالتی را دست‌کم نگیرید

اگر نشانه های کودک خجالتی را در فرزند خود مشاهده می‌کنید، شاید بد نباشد بازی درمانی برای کودکان خجالتی را امتحان کنید. کودک خجالتی در مدرسه یا جمع افراد غریبه به‌سختی دوست پیدا می‌کند؛ به همین دلیل بد نیست رویه دوست پیدا کردن را از طریق بازی به او یاد بدهید. از طریق بازی به او یاد بدهید وقتی با افراد جدید آشنا می‌شود باید با آن‌ها تماس چشمی برقرار کند یا مستقیما بپرسد: «با من دوست می‌شوی یا می‌توانم با تو بازی کنم؟»

با به‌کارگیری بازی درمانی برای کودکان خجالتی، آن‌ها می‌توانند رفتارهای اجتماعی و زبان بدن را از شما الگوبرداری کنند. یک نمونه دیگر از قصه در مورد کودک خجالتی که در مدت بازی‌درمانی می‌توانید از آن استفاده کنید، مجموعه کتاب می می نی است. در جلد ۸ این مجموعه کتاب با نام «می می نی تو مهدکودک، دوسته با فیل و اردک»، می می نی به مهدکودک می‌رود و یاد می‌گیرد با محیط مهدکودک و دوستانش انس بگیرد.

خجالتی بودن کودک را با قرارهای تک‌نفره درمان کنید

برای کودک خجالتی بسیار راحت‌تر است که فقط برای ارتباط گرفتن با یک نفر تلاش کند تا این که در یک جمع ناشناس حرف بزند و دوست پیدا کند. به همین دلیل بهتر است قرارهای دوستانه یک‌نفره با یک دوست جدید را برای کودک خجالتی خود ترتیب دهید. این کار به فرزند شما کمک می‌کند تا مهارت‌های لازم برای ارتباط گرفتن در موقعیت‌های اجتماعی بزرگ‌تر را به‌مرور یاد بگیرد.

به جز مهارت ارتباط برقرار کردن، باید مهارت‌های دیگر را به فرزند خود آموزش دهید. مجموعه کتاب حواستو جمع کن، یکی از بهترین مجموعه کتاب‌ها برای آموزش مهارت‌های مختلف مانند تفکر و خلاقیت است. مجموعه کتاب حواستو جمع کن، به تقویت ریاضی و نوشتار نیز کمک می‌کند.

ایجاد فرصت‌های روزانه معاشرت با افراد جدید برای کودکان خجالتی و کمرو

یکی از مواردی که در پاسخ به سوال «با بچه خجالتی چگونه رفتار کنیم؟» باید به آن اشاره کنیم، ایجاد کردن فرصت‌های روزانه ارتباط گرفتن با آدم‌های جدید است. برای ایجاد کردن چنین موقعیت‌هایی می‌توانید کودک خجالتی خود را برای قدم زدن یا خرید کردن ببرید؛ در این مواقع از او بخواهید به فروشنده یا همسایه‌ها سلام کند (البته پافشاری نکنید). همین معاشرت‌های کوچک، اعتماد‌به‌نفس کودک خجالتی را برای ارتباط برقرار کردن بیشتر می‌کند.

در رفتار با کودک خجالتی و کمرو الگویی بااعتمادبه‌نفس باشید

کودکان آینه رفتار والدین هستند؛ یعنی بچه‌ها هر رفتاری را که از پدر و مادر خود ببینند، دقیقا آن را تکرار می‌کنند. به همین دلیل پدر و مادرها باید در موقعیت‌های اجتماعی رفتاری با اعتماد‌به‌نفس کامل از خود نشان دهند. به‌این‌ترتیب بچه های خجالتی و کمرو از پدر و مادر خود یاد می‌گیرند که چگونه اعتماد‌به‌نفس داشته باشند.

به‌هیچ‌عنوان به کودک خجالتی برچسب کم‌رویی نزنید

یکی از بدترین رفتارهایی که خجالتی بودن کودک دو ساله یا بزرگ‌تر را تشدید می‌کند، این است که به او برچسب خجالتی بودن بزنید. به‌هیچ‌عنوان خجالتی بودن کودک را به روی او نیاورید؛ این کار باعث می‌شود او بیشتر احساس ناراحتی کند و احساسات واقعی خود را کمتر بروز دهد.

اگر شخص دیگری هم از واژه «خجالتی» برای توصیف کودک شما استفاده کرد، جمله او را تصحیح کنید. مثلا بگویید: «او خجالتی نیست؛ فقط به کمی زمان نیاز دارد تا با افراد جدید احساس راحتی و صمیمیت پیدا کند.». تاثیر این رفتار با کودک خجالتی و کمرو را خودتان متوجه خواهید شد. این که فرزند شما احساس کند از او حمایت می‌کنید، اعتماد‌به‌نفسش را بیشتر می‌کند.

درمان کم‌رویی کودکان با خرید کتاب قصه در مورد کودک خجالتی از بادبادک

در کنار همه مواردی که در این متن به آن‌ها اشاره کردیم، از تاثیر خواندن قصه در مورد کودک خجالتی نمی‌توان چشم‌پوشی کرد. بچه‌ها به قصه‌خوانی و خواندن کتاب بسیار علاقه دارند و استفاده از این امتیاز برای درمان کم رویی بسیار کمک‌کننده خواهد بود.

با خواندن کتاب‌هایی با موضوع خجالت برای بچه های خجالتی و کمرو، آن‌ها به‌طورغیرمسقیم با این مشکل رفتاری آشنا می‌شوند؛ در نهایت تاثیر خواندن این کتاب‌ها بر رفتار کودکان را خواهید دید. شما عزیزان برای خرید کتاب‌های مربوط به رفع خجالتی بودن کودک، می‌توانید به سایت badbaddak.ir سر بزنید. کتاب‌هایی مانند: شجاع مثل خودت، پاپی گل خجالتی، من خجالتی ام، احساس های تو ۶ (من خجالتی ام) و ده‌ها کتاب دیگر فقط با موضوع قصه در مورد کودک خجالتی در این فروشگاه وجود دارند. در این فروشگاه کتاب کودک و نوجوان، با آرشیو کاملی از بهترین کتاب‌های کودکانه روبه‌رو خواهید شد که در مسیر تربیت کودک به شما کمک بزرگی خواهند کرد.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو