تفاوت افراد خجالتی و درونگرا چیست؟

تفاوت افراد خجالتی و درونگرا چیست؟


منبع: مینویسم

85

1399/8/18

15:21


ما در دنیای اطرافمان با تیپ های شخصیتی بسیاری مواجه میشویم و گاهی به دلیل تشابه نشانه ها تفاوت افراد خجالتی و درونگرا را تشخیص نداده و معمولا هر دو دسته را جزو افراد خجالتی طبقه بندی میکنیم، غافل از اینکه کم صحبتی و بروز ندادن هیجانات و عدم تمایل به حضور در جمع های شلوغ لزوما به خجالتی بودن و اعتمادبنفس پائین ارتباطی ندارد. قضاوت رفتار آدمها بسیار سخت بوده و مرز بسیار باریکی بین برداشت های درست و یا غلط از یک رفتار وجود دارد. برای تحلیل یک رفتار مسائل بسیار زیادی وجود دارند که باید مورد توجه قرار بگیرند، مثلا برای تشخیص تفاوت افراد خجالتی و درونگرا از طریق تحلیل رفتارهایشان باید به موقعیت بروز رفتار، زبان بدن، نحوه صحبت، تن صدا و… توجه کرد. برای تمایز خجالت از درونگرایی در ادامه با ما همراه باشید.

ویژگی افراد درونگرا

همانطور که اشاره کردیم برخی مواقع ما نمی‌توانیم تفاوت افراد خجالتی و درونگرا را تشخیص بدهیم و فکر میکنیم صرف اینکه فردی سکوت و خلوت را به جمع های شلوغ ترجیح دهد و حتی در صورت حضور در محفل های شلوغ ترجیح بدهد بیشتر شنونده باشد تا گوینده، نشان دهنده خجالتی بودن و پائین بودن اعتمادبنفس آن آدم است اما غافلیم از اینکه بسیارند افرادی که درونگرا با اعتمادبنفس بالا هستند و رفتارهای مشابه افراد خجالتی با اعتماد بنفس پائین دارند.

همچنین بخوانید: در ازدواج با افراد درونگرا به این نکات توجه کنید

همیشه قضاوت رفتار افراد کار بسیار سختی بوده و مرز بسیار باریکی بین برداشت درست و اشتباه از رفتار افراد وجود دارد و ما باید برای تشخیص تفاوت افراد خجالتی و درونگرا از طریق رفتارهایشان به عوامل زیادی از جمله شرایطی که آن رفتار در آن رخ داده، زبان بدن، تن صدا و…باید توجه کنیم. افراد درونگرا در یک کلام تنهایی و خلوت با خودشان را به جمع های شلوغ ترجیح میدهند و همینطور فعالیت های تک نفره را به فعالیت های گروهی ارجح میدانند.

ویژگی افراد خجالتی

برای تشخیص تفاوت افراد خجالتی و درونگرا لازم است تا بدانیم افراد خجالتی چه ویژگی های دارند. مثل همیشه که یکی از مهم ترین عوامل دخیل در مسائل روانشناختی اعتمادبنفس پایین است در مورد افراد خجالتی هم باید بگوییم مهم ترین دلیل خجالتی بودن این افراد اعتمادبنفس پایین آن هاست که باعث میشه همیشه ترس از مورد قضاوت قرار گرفتن داشته و مسخره شدن توسط دیگران داشته باشند. افراد خجالتی بدلیل اعتمادبنفس پائین در هر جمعی خود را با دیگران مقایسه کرده و دیگران را بالاتر و برتر از خودشان می یابند و به همین دلیل می‌ترسند عقاید و نظراتشان را در جمع اعلام کنند بخصوص اگر این عقاید مخالف عقاید دیگران باشد، و در نتیجه همیشه به تایید افکار و عقاید دیگران حتی اگر مخالف عقاید خودشان باشد میپردازند. در ادامه به بررسی تفاوت افراد خجالتی و درونگرا میپردازیم.

تفاوت افراد خجالتی و درونگرا

تفاوت خجالتی بودن و درونگرایی

تفاوت افراد خجالتی و درونگرا

در بررسی خصایص افراد درونگرا و خجالتی به اعلام برخی تمایزهای خجالت و درون گرایی پرداختیم اما اینجا میخواهیم به تفصیل تفاوت افراد خجالتی و درونگرا را بررسی کنیم تا بتوانیم افراد خجالتی را از افراد درون گرا تشخیص دهیم. اکثرا افراد خجالتی بخاطر ترس از برقراری ارتباط، رفتارهای یک فرد درونگرا را اتخاذ می‌کنند. اما باید بدانیم درون گرایی و خجالتی بودن با هم تفاوت دارند. و برخی درونگراها اتفاقا مهارت ارتباطی بالایی داشته و ترس از مورد ارزیابی واقع شدن ندارند اما از جمع دوری می‌کنند زیرا تمایل به بودن در جمع های شلوغ ندارند. تفاوت افراد خجالتی و درونگرا مثل وقتیست که دو نفر بخواهند یک مدل ماشین را تهیه کنند، یکی از این دو چون هزینه تهیه این مدل ماشین را ندارد از رویای تهیه آن دست کشیده و ممکن است اظهار کنند علاقه ای به آن ندارند. نفر دومی پول خرید آن مدل ماشین را دارد اما چون آن مدل را دوست ندارد آن را تهیه نمیکند. برعکس گاهی افراد خجالتی و بااعتمادبنفس پائین برای اینکه به خودشان و یا دیگران ثابت کنند خجالتی نیستند رفتارهای یک فرد برون گرا را پیش میگیرند. پس برای تشخیص تفاوت افراد درونگرا و خجالتی باید بدانیم برون گرایی و درون گرایی ملاک خجالتی یا اعتماد بنفس بالا یا پایین نیست و ممکن است در هر دو گروه از افراد وجود داشته باشد.

اگر خجالتی هستید بخوانید: راه های درمان سرخ شدن صورت از خجالت

از موارد دیگر تفاوت افراد خجالتی و درونگرا :

  • شاید بارزترین تفاوت افراد خجالتی و درونگرا در میزان اعتمادبنفس آن هاست. خجالتی بودن و اعتمادبنفس پایین قطعا هم آیندی دارند اما لزوما افراد درونگرا خجالتی یا با اعتمادبنفس پایین نیستند و درونگرایی لزوما هم آیندی با خجالتی بودن ندارد.
  • دیگر تفاوت افراد خجالتی و درونگرا در داشتن یا نداشتن قدرت انتخاب است. افراد درونگرا اگر می‌خواهند کم حرف باشند و یا تنها، خودشان با اختیار و اراده کامل این را انتخاب میکنند اما خجالتی ها از روی ترس و اجبار ممکن است تنهایی و کم حرفی را انتخاب کنند.
  • مورد بعدی در تفاوت افراد خجالتی و درونگرا در مهارت نه گفتن است. افراد خجالتی توانایی نه گفتن به خواسته های نامعقول دیگران را ندارند اما افراد درونگرا لزوما اینطور نیستند.
  • مساله بعد در تفاوت افراد خجالتی و درونگرا این است که درونگرایی قابل تغییر نیست اما خجالتی بودن قابلیت تغییر را دارد.
  • پنجمین تفاوت افراد خجالتی و درونگرا در تن صدای آنها  هنگام صحبت کردن است. افراد خجالتی غالبا با صدای آرام صحبت میکنند اما افراد درونگرا لزوما اینطور نیستند و افراد درونگرای با اعتمادبنفس بالا به صدای بلند و رسا صحبت میکنند.
  • راه دیگر تشخیص تفاوت افراد خجالتی و درونگرا زبان بدن آن هاست. افراد خجالتی و با اعتمادبنفس پایین حتی اگر سعی کنند مانند افراد درنگرای با اعتمادبنفس بالا رفتار کنند نشانه های زبان بدن در آن ها معلوم میکند که اعتمادبنفسشان پایین است اما افراد درونگرای با اعتمادبنفس نشانه های زبان بدن شبیه افراد با اعتمادبنفس بالا دارند.
  • دیگر تفاوت افراد خجالتی و درونگرا اینست که افراد خجالتی غالبا برای فرار از برقراری ارتباط و مرکز توجه نبودن، غالبا خودشان را با موبایلشان مشغول میکنند اما افراد درونگرا لزوما اینطور نیستند.

تفاوت افراد خجالتی و درونگرا

تفاوت خجالت و درونگرایی

همپوشانی میان افراد خجالتی و درونگرا

علاوه بر شباهت در برخی رفتارهای افراد خجالتی که دلایل متفاوتی دارند، ممکن است بین درونگرایی و خجالتی بودن مقداری همپوشانی و شباهت وجود داشته باشد. به این دلیل که ممکن است یک فرد خجالتی به مرور زمان تبدیل به یک فرد درونگرا هم بشود. از آنجا که فرد در برقراری تعامل با دیگران مشکل دارد به دنبال لذت هایی در تنهایی میگردد و این تنهایی و دوری از جمع برایش تبدیل به سبک شخصیت درونگرا میشود. و بالعکس ممکن است فرد درونگرا بعد از واکنش های دیگران مبنی بر اینکه رفتارش مشکل دارد اعتمادبنفسش را از دست داده و تبدیل به یک فرد خجالتی شود.

 

فروشگاه قطعات آسانسور

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو