پماد کلوتریمازول برای عفونت واژن

اگر به دنبال موارد مصرف و نحوه استفاده از پماد کلوتریمازول برای عفونت واژن هستید، این مطلب از آلامتو را تا انتها دنبال کنید.

پماد کلوتریمازول برای عفونت واژن و نحوه استفاده از آن

پماد کلوتریمازول که به کرم واژینال سه روزه نیز شناخته می‌شود در درمان عفونت های قارچی واژن تجویز می‌شود. این دارو به شکل پماد، شیاف واژینال، قرص واژینال ارائه می‌شود. علت تجویز این دارو برای بزرگسالان و کودکان 12 سال به بالا ابتلا به عفونت های مخمری یا قارچی در ناحیه واژن است. در ادامه این مطلب به معرفی پماد کلوتریمازول برای عفونت واژن و زمان و نحوخ استفاده از آن با اپلیکاتور می‌پردازیم. با ما همراه باشید.

همچنین بخوانید: طریقه مصرف قرص مترونیدازول 500 برای عفونت واژن

پماد کلوتریمازول برای عفونت واژن

پماد کلتریمازول یک کرم ضد قارچ است که برای عفونت قارچی قسمت درونی واژن یا پوست اطراف آن و برای درمان خارش واژن و سوزش ناشی از قارچ تجویز می‌شود. این دارو باید در دوره های درمانی 3 تا 7 روزه مصرف شود.

موارد مصرف پماد کلوتریمازول عبارتند از:

  • عفونت های قارچی واژن را درمان می کند
  • خارش و سوزش خارجی ناشی از عفونت قارچی واژن را تسکین می دهد.

نحوه عمل این دارو به این صورت است که با حمله به سلول‌های قارچی موجب کند شدن رشد آنها می‌شود. این پماد روی تشکیل غشای سلولی قوی سلول های قارچی تاثیر گذاشته و از آن جلوگیری می‌کند، به این ترتیب باعث از بین رفتن آنها می‌شود. علائمی که بر اثر ابتلا به عفونت قارچی ظاهر می‌شود در نتیجه ازدیاد سلول قارچی در محیط واژن است، در نتیجه پماد کلوتریمازول با کاهش سرعت رشد قارچ، علائم عفونت را تسکین می‌دهد.

زمان و نحوه استفاده از پماد کلوتریمازول با اپلیکاتور

برای استفاده از کرم واژینال باید به روش زیر عمل کرد:

1. کرم واژینال به صورت تیوپی ارائه می‌شود. برای وارد کردن کرم در واژن از اپلیکاتور استفاده خواهید کرد.

2. اپلیکاتور یک لوله پلاستیکی خالی شکل است. یک پیستون در یک طرف و یک دهانه در طرف دیگر وجود دارد.

3. قبل و بعد از مصرف این دارو دست های خود را بشویید.

4. درپوش را از انتهای تیوپ پماد لوله بردارید. انتهای باز اپلیکاتور را روی لوله کرم پیچ کنید.

5. لوله را فشار داده و اپلیکاتور را پر کنید تا پر شود یا پیستون متوقف شود.

6. پیچ اپلیکاتور را از لوله باز کرده و درپوش آن را روی لوله قرار دهید.

7. برای استفاده از اپلیکاتور: به پشت دراز بکشید و زانوها را به سمت قفسه سینه بکشید. اپلیکاتور را روی واژن گذاشته و به آرامی آن را تا جایی که راحت می‌رود داخل واژن قرار دهید. به آرامی پیستون اپلیکاتور را فشار دهید تا کرم داخل واژن آزاد شود و سپس به آرامی آن را بردارید.

8. پس از استفاده، پیستون را کاملاً از اپلیکاتور بیرون آورده و هر دو قطعه را با آب ولرم و صابون بشویید و کاملاً خشک کنید.

مهم: اگر دارو همراه با اپلیکاتورهای یکبار مصرف است، از هر اپلیکاتور فقط یک بار استفاده کنید و سپس آن را دور بیندازید.

همچنین بخوانید: خارش لبه های بیرونی واژن نشانه چیست؟ + روش های درمان آن

نحوه استفاده از پماد کلوتریمازول

نکته مهم برای استفاده از پماد کلوتریمازول

این دارو ممکن است در طول روز از واژن شما نشت کند. ممکن است برای محافظت از لباس خود نوار بهداشتی بپوشید، اما از تامپون استفاده نکنید. استفاده از این دارو را برای تمام مدت درمان ادامه دهید، حتی اگر علائم شما پس از چند دوز اول بهبود یابد. اگر دوره قاعدگی شما در طول دوره درمان شروع شد، مصرف دارو را قطع نکنید. به جای تامپون از نوار بهداشتی استفاده کنید.

زمان مصرف پماد کلوتریمازول برای عفونت واژن

زمان مصرف و دوز این دارو برای بیماران مختلف متفاوت خواهد بود. دستورات پزشک یا دستورالعمل های روی برچسب را دنبال کنید. اطلاعات زیر فقط شامل دوزهای متوسط این دارو است. اگر دوز شما متفاوت است، آن را تغییر ندهید، مگر اینکه پزشک به شما بگوید که این کار را انجام دهید.

مقدار دارویی که مصرف می کنید به قدرت دارو بستگی دارد. همچنین، تعداد دوزهایی که هر روز مصرف می‌کنید، زمان مجاز بین دوزها، و مدت زمانی که دارو را مصرف می‌کنید به مشکل پزشکی که دارو را برای آن استفاده می‌کنید بستگی دارد.

برای عفونت های قارچی واژن استفاده از فرم دوز واژینال (کرم):

  • بزرگسالان – طبق دستور پزشک، یک اپلیکاتور کامل (5 گرم) یک بار در روز هنگام خواب به مدت 3 یا 7 روز متوالی در واژن استفاده شود.
  • کودکان – مصرف و دوز باید توسط پزشک تعیین شود
همچنین بخوانید: نحوه مصرف کپسول داکسی سایکلین برای عفونت واژن

عوارض جانبی پماد کلوتریمازول برای عفونت واژن چیست؟

عوارض جانبی زیر ممکن است در طول زمان با عادت کردن بدن شما به دارو بهتر شوند. اگر همچنان این علائم را تجربه می‌کنید یا به مرور زمان بدتر می‌شوند، فوراً به پزشک خود اطلاع دهید.

عوارض جانبی رایج

  • احساس سوزش در واژن یا فرج (کمتر از 10%)

سایر عوارض جانبی

  • تحریک یا خارش پوست
  • درد، قرمزی یا تورم

سخن آخر

در این مطلب از آلامتو به معرفی پماد کلوتریمازول برای عفونت واژن و نحوه استفاده از آن پرداختیم. این دارو همچنین بدون نسخه نیز ارائه می‌شود، اما اگر از وجود قارچ اطمینان ندارید باید از مصرف خودسرانه آن پرهیز کنید، زیرا می‌تواند وضعیت شما را بدتر کند. امیدواریم این مطلب برای شما همراهان سایت مفید بوده باشد.