درمان خانگی سوزش قسمت بیرونی واژن

درمان خانگی سوزش قسمت بیرونی واژن

بیشتر زنان در مقطعی از زندگی خود خارش واژن، احساس سوزش یا سوزش را تجربه می کنند. این سوزش که اغلب با خارش همراه است می تواند در قسمت بیرونی واژن، قسمت درونی یا هر دو باشد. در حالی که می تواند دلایل زیادی برای این وجود داشته باشد (از جمله عفونت های باکتریایی یا قارچی، بیماری های مقاربتی (STDs)، سندرم پیش از قاعدگی (PMS) و بهداشت نامناسب)، می‌توان در خانه و به سادگی اقدام به درمان سوزش ناحیه بیرونی واژن کرد. در ادامه به این موضوع می‌پردازیم.

درمان خانگی سوزش قسمت بیرونی واژن

عفونت‌ها، آلرژی‌ها، محرک‌ها و آسیب‌ها همگی می‌توانند باعث سوزش قسمت بیرونی واژن و التهاب در این ناحیه شوند. هر یک از موارد زیر می تواند باعث سوزش در بخش خارجی واژن شود: دستمال توالت رنگ شده یا معطر. پدها، جوراب شلواری یا تامپون هایی که معطر هستند یا حاوی مواد خشن هستند.

همچنین اگر مشکوک به عفونت قارچی هستید، بهتر است برای درمان مناسب با پزشک خود مشورت کنید. قارچ‌ها عموما مسری نیستند و به راحتی با داروهای ضد قارچ و برخی درمان های خانگی قابل درمان هستند. در ادامه به درمان خانگی سوزش قسمت بیرونی واژن اشاره می کنیم:

1. درمان خانگی سوزش قسمت بیرون واژن با مخلوط عسل و ماست

ماست بدون قند یکی از درمان‌های خانگی برای خارش واژن ناشی از عفونت است. ماست حاوی خواص ضد باکتریایی، ضد قارچی و ضد میکروبی است که به مبارزه با عفونت های قارچی کمک می کند. دو تا سه قطره عسل را با ماست تازه مخلوط کنید. مخلوط را روی نواحی دچار سوزش بمالید.

عسل به دلیل خاصیت ضدالتهابی که دارد اثر تسکین دهنده دارد. سوزش ناشی از خارش واژن را آرام می کند. با این حال، هیچ مدرکی برای حمایت از این درمان وجود ندارد.

همچنین بخوانید: خارش لبه های بیرونی واژن نشانه چیست

درمان خانگی سوزش قسمت بیرونی واژن

2. روغن درخت چای

روغن‌های ضروری مانند روغن درخت چای و پونه کوهی در درمان مشکلات واژن از جمله سوزش قسمت بیرونی موثر هستند. درخت چای بسیار موثر است زیرا دارای خواص ضد قارچی، ضد ویروسی و ضد باکتریایی است.

2-3 قطره از روغن را روی پوست بیرونی واژن بمالید. ممکن است به کشتن مخمر موجود در واژن کمک کند.

3. جوش شیرین

بی کربنات سدیم یا جوش شیرین یکی از درمان های خانگی سوزش قسمت بیرونی واژن است. جوش شیرین هنگامی که در آب حل می شود، یک محلول قلیایی تشکیل می دهد. این به ایجاد یک محیط غیر مساعد برای قارچ کمک می کند و از تکثیر آن جلوگیری می کند. به عنوان دارویی برای تسکین و تسکین خارش، تورم و احساس سوزش عمل می کند.

یک چهارم فنجان جوش شیرین را در یک وان حمام حاوی دو سطل آب اضافه کنید. اجازه دهید مخلوط کاملا حل شود. حالا دراز بکشید و چند دقیقه استراحت کنید.

4. حمام بلغور جو دو سر کلوئیدی

به کاهش التهاب پوست کمک می کند و خارش و سوزش قسمت خارجی واژن را تسکین می دهد. بلغور جو دوسر را در وان حمام حاوی آب گرم حل کنید. به مدت 20 دقیقه خود را در آن خیس کنید. خواص ضد التهابی بلغور جو دوسر کلوئیدی تسکین دهنده است.

5. شستشو با سرکه سیب

سرکه سیب به آرامش احساس سوزش واژن و خارش کمک می کند. حتی دارای خواص ضد قارچی و ضد باکتریایی قوی است که سطح pH واژن را متعادل می‌کند و در نتیجه به بازیابی فلور واژن کمک می‌کند.

برای درمان سوزش قسمت بیرونی واژن می توانید یک قاشق غذاخوری سرکه سیب را با یک فنجان آب ولرم بنوشید یا به طور مرتب اندام تناسلی را بشویید تا عفونت های مکرر کاهش یابد.

همچنین بخوانید: پماد خارش واژن

درمان خانگی سوزش واژن با سرکه

6. درمان خانگی سوزش قست بیرونی واژن با برگ های ریحان

ریحان یک گیاه دارویی محبوب حاوی اوژنول است. به رفع حساسیت انتهای عصبی که منجر به خارش می شود کمک می کند. برگ ریحان دارای خواص ضد باکتری، ضد التهابی و ضد قارچی می‌باشد که به رفع سوزش و خارش ناحیه واژن کمک می کند.

20-30 برگ ریحان تازه را بردارید و در آب بجوشانید. مخلوط را در ظرفی بریزید و بگذارید خنک شود. پس از خنک شدن، 2 تا 3 بار در روز واژن خود را با این مخلوط شستشو دهید.

درمان سوزش ناحیه بیرونی واژن در خانه

سوزش ناحیه بیرونی واژن علل مختلفی دارد که مهمترین آنها می‌تواند تحریک شدن پوست این ناحیه بر اثر عوامل مختلف و ایجاد التهاب باشد. در این صورت برای درمان سوزش ناحیه بیرونی واژن در خانه می‌توان موارد زیر را رعایت کرد:

1. برای درمان سوزش ناحیه بیرونی وتژن لباس زیر را مرتباً عوض کنید

تعویض لباس زیر و حمام کردن یا دوش گرفتن یک بار در روز به تمیز نگه داشتن واژن و ناحیه تناسلی کمک می کند و احتمال تحریک کمتری دارد. حمام کردن یا دوش گرفتن مکرر ممکن است باعث خشکی و سوزش بیش از حد شود که می تواند خارش را افزایش دهد.

2. اطراف واژن را خشک نگه دارید

استفاده از پودر بدن بدون عطر مبتنی بر نشاسته ذرت می تواند به خشک نگه داشتن ناحیه تناسلی کمک کند. خانم ها نباید از پودرهای پایه تالک استفاده کنند. شستشوی محل با آب گرم ساده توصیه می شود.

3. بهداشت خوب را تمرین کنید

تمیز نگه داشتن ناحیه واژن بسیار مهم است. رعایت بهداشت واژن به پیشگیری و تکسین سوزش و خارش واژن کمک می کند. گاهی اوقات، شستشوی ساده بهترین راه حل برای “چگونه خارش را متوقف کنیم” است.

فرج یا قسمت خصوصی بیرونی را با آب ولرم تمیز کنید. از استفاده از پاک کننده های صمیمی و ژل ها یا صابون های معطر خودداری کنید. محتوای شیمیایی موجود در آنها ممکن است واژن را تحریک کند که بیشتر باعث واکنش های آلرژیک می شود.

اما در صورت نیاز به صابون باید از صابون غیر حساسیت زا استفاده کرد. سایر محصولات (مانند کرم ها، اسپری های بهداشتی زنانه یا دوش ها) نباید در ناحیه واژن استفاده شود. این اقدامات کلی ممکن است قرار گرفتن در معرض محرک هایی که باعث خارش می شوند را به حداقل برساند.

همچنین بخوانید: طریقه مصرف قرص مترونیدازول 500 برای عفونت واژن

درمان سوزش ناحیه بیرونی واژن در خانه

4. کمپرس سرد کنید

اگر سوزش غیرقابل تحمل است و از حد تحمل فراتر می رود، کمپرس سرد یکی از بهترین درمان های خانگی برای خارش واژن است. باعث تسکین سریع احساس سوزش در اطراف ناحیه واژن می شود.

کمپرس سرد ناحیه را غیرحساس می کند و به کاهش احساس سوزش، تورم و التهاب کمک می کند. از چند تکه یخ برای کمپرس سرد استفاده کنید. اما چگونه از آن استفاده کنیم؟

چند تکه یخ را در یک کیسه بریزید و آنها را با یک پارچه نخی تمیز بپیچید. اکنون کیسه یخ را برای یک دقیقه روی فرج و نزدیک ناحیه واژن قرار دهید. برای تسکین سریع خارش، این روش را ۲ تا ۳ بار در روز تکرار کنید.

5. لباس زیر نخی بپوشید

پنبه پارچه ای قابل تنفس است که جریان مناسب هوا را تضمین می کند. این به کاهش سوزش پوست و کاهش احساس سوزش واژن کمک می کند. همیشه لباس زیر نخی را به لباس های مصنوعی ترجیح دهید.

همچنین بخوانید: بهترین پماد برای سوزش واژن

درمان سوزش ناحیه بیرونی واژن

6. صابون ها و محصولات بهداشتی را تغییر دهید

پوست واژن یکی از حساس ترین قسمت های بدن است و به راحتی می تواند توسط برخی محصولات تحریک شود. برای جلوگیری از سوزش بیشتر واژن ناشی از تحریک یا واکنش های آلرژیک، صابون ها و مواد شوینده معطر را به نسخه های بدون عطر تغییر دهید. و برای درمان و آبرسانی مجدد پوست تحریک شده از مرطوب کننده ولو یا واژن استفاده کنید.

همچنین ممکن است بخواهید از استفاده از تامپون های معطر یا محصولات بهداشت شخصی مانند دوش ها یا اسپری های واژینال خودداری کنید. همه اینها می تواند تعادل pH طبیعی واژن را تغییر دهد و زنان را مستعد ابتلا به عفونت های واژن کند که بسیاری از آنها باعث سوزش واژن می شوند. برای تمیز نگه داشتن واژن، کافی است اندام تناسلی را روزانه با آب گرم و یک دستمال تمیز بشویید.

7. آنتی هیستامین مصرف کنید

برای سوزش و خارش شدید، آنتی هیستامین خوراکی ممکن است به طور موقت کمک کند.

سخن آخر

امیدواریم این مطلب از آلامتو با موضوع درمان خانگی سوزش قسمت بیرونی واژن برای شما همراهان مفید بوده باشد.