چگونه خارش اگزما را کنترل و پوست خود را آرام کنیم

منبع: فوت و فن

2

1402/6/26

12:22


اغلب افرادی که با اگزما مبارزه می‌کنند، می‌دانند که خارش این بیماری می‌تواند بسیار مزاحم و ناراحت‌کننده باشد.

چگونه خارش اگزما را کنترل و پوست خود را آرام کنیم

اغلب افرادی که با اگزما مبارزه می‌کنند، می‌دانند که خارش این بیماری می‌تواند بسیار مزاحم و ناراحت‌کننده باشد. خارش نه تنها باعث ناراحتی جسمی می‌شود، بلکه می‌تواند به تشدید علائم اگزما و حتی عفونت پوستی منجر شود. اما چگونه می‌توانید خارش اگزمای خود را کنترل کرده و پوست خود را آرام کنید؟ در این مقاله، ما به شما راهکارهایی ارائه می‌دهیم که به شما کمک می‌کنند تا از خارش اگزما خود پیروی کنید و پوست خود را بهترین حالت ممکن حفظ کنید.

‎1‎- جایگزین‌های ایمن

تسلیم شدن به این نیاز ممکن است به نوعی لذت بخش باشد. اما وقتی خارش دارید یا حتی ماساژ می‌دهید، می‌تواند خارش و اگزمای شما را بدتر کند. برخی افراد تا جایی خراش می‌زنند که خون می‌آید و این موجب احتمال عفونت می‌شود. این راه‌ها را امتحان کنید تا به سرعت از خارش رهایی پیدا کنید و پوست خود را آرام کنید.

2- یخ بزنید

برای خنک کردن پوست خود به سرعت، یک کمپرس سریع با استفاده از یک دستمال یا پارچه‌ای را با آب سرد خیس کنید. برای تسکین شدیدتر، یک پک یخ یا یک کیسه از سبزیجات منجمد مانند نخود یا دانه‌های ذرت بردارید، یا فقط یک یا دو قطعه یخ را در یک کیسه پلاستیکی کوچک بگذارید (تا آب شدن یخ را نگه دارد). سرما به کاهش حس خارش کمک می‌کند، اما ممکن است تا 10 دقیقه طول بکشد تا این عملکرد انجام شود.

3- خراشی آینه

وقتی خارش به یک طرف بدن شما محدود است، این را امتحان کنید. این ممکن است مثل یک جادو به نظر بیاید، اما از یک القای بصری بیشتر است. به عنوان مثال، اگر بازوی چپ شما خارش دارد، به آینه نگاه کنید و روی بازتاب بازوی چپ خود تمرکز کنید که در واقع بازوی راست شماست. همانجا را بخراشید در حالی که تماشا می‌کنید و مغز شما پیام می‌گیرد که خارش اگزمای شما درمان شده است.

4- فشار انگشتی

یک مطالعه در دانشگاه نورث‌وسترن نشان داد که فشار دادن به یک نقطه خاص در بازوی شما ممکن است به کاهش خارش اگزما در هر نقطه‌ای از بدن کمک کند. برای پیدا کردن آن، بازوی چپ خود را خم کنید، دست راست خود را در خارج از بازوی خمیده قرار دهید و به دنبال بالای عضله دست بازویی بگردید. با انگشتان خود به ملایمی ماساژ دهید و به مدت 3 دقیقه نفس عمیق بکشید.

5- مرطوب‌کننده غلیظ

از لوسیون‌های نازک چشم‌پوشی کنید و یک کرم یا وازلین اگزما انتخاب کنید. وقتی خرید می‌کنید، به کلماتی مانند “کرم محافظ” و “تعمیر پوست” روی برچسب توجه کنید. برخی کرم‌ها که برای اگزمای خارشی عالی عمل می‌کنند دارای ماده‌ای به نام سرامید هستند.

با بودجه محدود؟ وازلین هم می‌تواند موثر باشد مانند محصولات گران‌قیمت.

6- روغن‌های خوراکی

یک مطالعه نشان داد که روغن دانه آفتاب بیشتر از یک کرم معروف به نرمی پوست کمک می‌کند – و همچنین ارزان‌تر است. روغن نارگیل تغذیه می‌کند و به کاهش التهاب کمک می‌کند. به دنبال کلمه “ویرجین” در برچسب بگردید: این به معنای پردازش شده بدون از دست دادن ویژگی‌های طبیعی درمانی خود است. اما هر چقدر که روغن زیتون برای آشپزی خوب است، برای پوست خارشی شما مناسب نیست.

7- هیدروکورتیزون

اگر این را اعمال کنید همان لحظه که احساس می‌کنید خارش شروع می‌شود، می‌توانید از چسبندگی و سوزش جلوگیری کنید. اما زیاده‌روی نکنید. همانطور که همه استروئیدها، هیدروکورتیزون ممکن است عوارض جانبی داشته باشد. دستورالعمل‌های بسته‌های دارویی بدون نسخه را دنبال کنید یا دستورات پزشک را اگر نسخه دارید.

8- سایر موارد موضعی

منتول اثر خنک‌کننده‌ای دارد که خارش را از بین می‌برد، اما غلظت بیشتر از 1% تا 3% ممکن است تحریک کند. ژل، لوسیون یا اسپری با 5% لیدوکائین یا 1% پراموکسین ممکن است منطقه را بی‌حس کنند. یا می‌توانید خارش را با تندی فلفل‌های قرمز برطرف کنید، که حرارت آنها را به آن می‌دهد. با یک غلظت 0.025% شروع کنید. برای یک تأثیر دوگانه، لیدوکائین را اعمال کنید، 20 دقیقه صبر کنید، سپس با فلفل قرمز پوست را بپوشانید. نکته حرفه‌ای: مواد موضعی خود را در یخچال نگه دارید.

9- خیس کردن و مهر و موم کردن

ابتدا به مدت 15 دقیقه در حمامی گرم فرو رویید تا پوست خود را مجدداً آبده کنید. سپس پوست خود را به آرامی خشک کنید و بدون از دست دادن این موقعیت، مرطوب‌کننده شدید خود را بمالید یا کرم کورتیزون را بزنید و پس از آن مرطوب‌کننده ادامه دهید.

10- پوشاندن مرطوب

برای اگزمای شدید یا به عنوان یک درمان گاه به گاه برای خارش شدید، پس از حمام این مرحله را اضافه کنید. یک لایه تکی از گاز استریل یا پارچه را بر روی پوست درمانی خود قرار دهید. بالای آن یک لایه خشک قرار دهید – دستکش و جوراب پنبه‌ای عالی برای دست‌ها و پاها هستند. این لایه‌ها را برای چند ساعت یا شبانه روز بگذارید تا پوست شما رطوبت داشته باشد، کرم را جذب کند و خنک بماند. با پزشک خود در مورد اینکه آیا، چگونه و کی باید این کار را انجام دهید مشورت کنید.

11- مهارکننده‌های هیستامین

پزشکان اغلب این داروها را پیشنهاد می‌کنند چرا که یکی از عوارض جانبی آنها می‌تواند دچار خواب‌آلودگی شوید – و به عبارت دیگر کمتر تمایل به خراشیدن داشته باشید. اما این ممکن است در طول روز مفید نباشد، به ویژه اگر در حال رانندگی هستید. و برای کودکان ایمن نیست. با این حال، مصرف هیستامین‌های تولید شده برای نوزادان یا کودکان ممکن است باعث خوابی کمتر در بزرگ‌ترها شود.

12- ملاتونین

یک چیز دیگری که می‌توانید در زمان خارش شدید در شب انجام دهید، مصرف مکملی با این هورمونی که بدن شما برای ایجاد خواب استفاده می‌کند، است. اگر ناخن‌هایتان هنوز هنگام خواب “پرسه” می‌زنند (اگزمای خود را میخارانید)، آنها را کوتاه نگه دارید تا پوستتان را حفاظت کنید، یا دستکش‌های پنبه‌ای بپوشانید.

13- تکنیک‌های آرامش

مدیتیشن کردن برای مقابله با استرس، یک محرک قوی برای خارش اگزما است: روی یک کلمه یا صدای خاص تمرکز کنید در حالی که تمرین تنفس عمیق انجام می‌دهید. ریختن و پس از آن تخلیه کردن گروه‌های ماهیچه‌ای را در نظر بگیرید، از پاها شروع کنید و به گردن بروید. یا از یک اپلیکیشن مدیریت استرس استفاده کنید.

14- دستانتان را مشغول نگه دارید

خراشیدن ممکن است به عنوان یک عادت مانند جویدن ناخن باشد. حتی ممکن است خودتان را وقتی پوستتان خارش ندارد انجام دهید. برای شکستن این چرخه، هنگامی که تمایل به خراشیدن دارید، چیز دیگری با دست‌هایتان انجام دهید. خودتان را با بازی ویدئویی یا کار دستی مشغول کنید.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو