هزینه ساخت کامپیوتری با قدرت PS5 در سال ۲۰۲۳ چقدر است؟

هزینه ساخت کامپیوتری با قدرت PS5 در سال ۲۰۲۳ چقدر است؟


منبع: گیمفا

3

1402/6/26

17:50


ما رایانه‌ای را روی هم می‌کنیم که عملکردی نزدیک به PS5 داشته و از نظر قیمت در مقابل کنسول نسل جدید سونی قرار می‌گیرد. با گیمفا همراه باشید.

هزینه ساخت کامپیوتری با قدرت PS5 در سال ۲۰۲۳ چقدر است؟

ما رایانه‌ای را روی هم می‌کنیم که عملکردی نزدیک به PS5 داشته و از نظر قیمت در مقابل کنسول نسل جدید سونی قرار می‌گیرد. با گیمفا همراه باشید.

بیش از ۲ سال از عرضه PS5 می‌گذرد و طرفداران، با تجربه‌های جذاب زیادی در این پلتفرم مواجه شده‌اند، از جمله Horizon Forbidden West که نمایش خوبی از قدرت سخت‌افزارهای نسل فعلی است.

سونی در زمینه پورت کردن بسیاری از انحصاری‌های خود به پلتفرم PC نیز اقدامات بزرگی انجام داده و به نظر می‌رسد که در آینده، تقریبا تمام انحصاری‌های پلی استیشن به PC بیایند.

به این ترتیب، بسیاری از طرفداران به درستی بین سرمایه‌گذاری روی PS5 یا رفتن به مسیر PC در این نسل سردرگم خواهند شد. البته که هر کدام از این گزینه‌ها مزایا و معایب خاص خود را دارند، اما در حال حاضر داشتن یک PC گیمینگ مناسب، هم از منظر عملکردی و هم از دیدگاه مالی نسبت به زمانی که PS5 تازه عرضه شده بود، بسیار منطقی‌تر به نظر می‌رسد.

به همین منظور، به سراغ سخت‌افزار مخصوص بازی‌های ویدیویی رفتیم که با سطح عملکرد کنسول فعلی سونی مطابقت داشته باشد و ببینیم برای مصرف کننده چقدر هزینه خواهد داشت.

قبل از شروع کار، ذکر این نکته مهم است که ما فقط از قیمت‌های اولیه برای قطعات کاملاً جدید استفاده کرده‌ایم و ساخت یک کامپیوتر با قطعات دست دوم بدون شک هزینه بسیار ارزان‌تری خواهد داشت. همچنین، سعی کرده‌ایم مولفه‌هایی را در نظر بگیریم که به سخت افزار PS5 نزدیک هستند، زیرا داشتن فهرستی از اجزای ۱ : ۱ امکان پذیر نیست. در نهایت، قیمت این قطعات ممکن است در آینده‌ای نزدیک تغییر کند.

با این حساب، بیایید شروع کنیم!

پردازنده (CPU)

هزینه ساخت کامپیوتری مانند PS5 در سال 2023 چقدر است؟

PS5 از یک پردازنده سفارشی مبتنی بر Zen 2 متشکل از ۸ هسته و ۱۶ رشته استفاده می‌کند و این تراشه می‌تواند در فرکانس‌هایی تا ۳.۵ گیگاهرتز کار کند. این پردازنده بسیار قدرتمند بوده و بسیاری از سازندگان فعلی از پتانسیل افزایش‌ یافته در نسل جدید برای افزایش نرخ فریم بازی‌ها تا ۱۲۰ فریم استفاده می‌کنند.

برای رایانه شخصی خود، Ryzen 5 5600 را انتخاب کردیم که یک پردازنده ۶ هسته‌ای ۱۲ رشته‌ای بر اساس معماری جدید AM4 است. مطمئناً در نبرد رو در رو با تراشه پلی استیشن ۵، چهار رشته کم داریم اما تراشه Ryzen، این مسئله را با فرکانس کاری بسیار بالاتر ۴.۴ گیگاهرتز جبران می‌کند.

همانطور که مشاهده می‌کنید، اکثر بازی‌های کنونی هنوز به درستی برای تقسیم بار کاری پردازنده در رشته‌های مختلف بهینه‌سازی نشده‌اند، بنابراین با این انتخاب، واقعا عملکرد بازی‌ها را از دست نمی‌دهیم. همچنین، دلیل برتری Ryzen 5600 نسبت به ۵۶۰۰G یا ۵۶۰۰X، اضافه شدن خنک‌کننده Wraith Stealth است که در جعبه قرار گرفته و به شرطی که به تنظیمات کارخانه پایبند باشید، می‎‌تواند سطح حرارت را به خوبی کنترل کند.

Ryzen 5 5600 را می‌توانید با قیمتی در حدود ۱۴۰ دلار در سایت‌های مختلف پیدا کنید.

پردازنده گرافیکی (GPU)

هزینه ساخت کامپیوتری مانند PS5 در سال 2023 چقدر است؟

بدون شک، پردازنده گرافیکی قلب و روح هر دستگاه اجراکننده بازی‌های ویدیویی محسوب می‌شود و این جایی است که اکثر هزینه‌های ما صرف آن خواهد شد. برای رقابت با پردازنده گرافیکی RDNA 2 در پلی استیشن ۵، از Nvidia RTX 4060 استفاده خواهیم کرد که جدیدترین کارت گرافیک در ردیف کارت‌های گرافیکی با بودجه متوسط بوده و بر اساس معماری جدید Ada Lovelace ساخته شده است.

۳۰۷۲ هسته CUDA که با فرکانس ۲۴۷۵ مگاهرتز کار می‌کنند، باید برای مطابقت با آمار عملکرد TFLOPS 10 که کنسول سونی در حال استفاده از آن است، کافی باشد.

پهنای باند حافظه در RTX 4060 قطعا کم‌تر بوده و همین مسئله ممکن است مشکلاتی برای رندر کردن در رزولوشن‌های بالا ایجاد کند، اما با توجه به اینکه گزینه‌های DLSS و FSR Upscaling در بازی‌های جدید AAA رایج هستند، این مسئله ممکن است با بهینه‌سازی‌ها و تنظیمات گرافیکی مناسب چندان به چشم نیاید.

علاوه بر این، معماری جدید، بهبودهای زیادی را نیز در عملکرد رهگیری پرتو با خود به همراه آورده که با چنین بودجه فشرده‌ای می‌تواند بسیار خوب باشد.

قیمت RTX 4060 معادل ۲۹۹ دلار است.

مادربرد (Motherboard)

هزینه ساخت کامپیوتری مانند PS5 در سال 2023 چقدر است؟

در حالی که می‌توان پول زیادی برای یک مادربرد AM4 به منظور ویژگی‌های بهتر یا فقط زیبایی‌ ساده صرف کرد، ما ارزان‌ترین گزینه را برای ساخت PC خود انتخاب می‌کنیم که با تمام ویژگی‌های ضروری‌ای که فرد از این مولفه می‌خواهد، همراه است.

انتخاب ما مادربرد Gigabyte B450 AORUS Elite خواهد بود که نه تنها پردازنده‌های Ryzen 5000 را بدون نیاز به به‌روزرسانی بایوس اجرا می‌کند، بلکه از حافظه‌‌های پرسرعت و SSD M.2 نیز پشتیبانی کرده که برای سایر اجزای سیستم بسیار مفید خواهد بود.

در حالی که مطمئناً زمینه‌هایی برای بهبود وجود دارد، زیبایی شناسی این مادربرد برای قیمت درخواستی ۱۳۰ دلار بد نیست.

حافظه SSD

هزینه ساخت کامپیوتری مانند PS5 در سال 2023 چقدر است؟

سونی با SSD پلی استیشن ۵ و اینکه پتانسیل اجرای بازی‌ها را تغییر می‌دهد، تبلیغات بزرگی به راه انداخت. اگرچه برخی از این ادعاها ممکن است بیش از حد اغراق‌آمیز باشند، اما زمان بارگذاری مطمئناً در مقایسه با بازی‌های نسل هشتم با حاشیه زیادی کاهش یافته است.

در حالی که می‌توانستیم یک SSD ارزان قیمت مبتنی بر SATA یا حتی یک HDD داشته باشیم، از یک SSD PCI e 4.0 برای مطابقت با تجربه بازی‌ها بر روی PS5 استفاده می‌کنیم.

برای این محصول به سراغ SSD یک ترابایتی SAMSUNG 980 PRO رفتیم که سرعت خواندن و نوشتن تا ۵,۰۰۰ مگابایت بر ثانیه را ارائه می‌دهد. با اینکه هنوز از سرعت چشمگیر دیسک ۷,۰۰۰ مگابایت بر ثانیه‌ای PS5 عقب است، اما می‌توانید مطمئن باشید که زمان بارگذاری بر روی سیستم شما بسیار سریع خواهد بود و بازی‌ها قادر هستند که از قابیلت API DirectStorage ویندوز ۱۱ نیز استفاده کنند.

SAMSUNG 980 PRO با قیمت ۶۰ دلار در دسترس است.

حافظه RAM

هزینه ساخت کامپیوتری مانند PS5 در سال 2023 چقدر است؟

پردازنده‌های Ryzen معمولاً وقتی با رم پرسرعت جفت می‌شوند، عملکرد خوبی دارند و این موضوع برای Ryzen 5 5600 ما نیز صادق است. به این ترتیب، ما از یک رم ۱۶ گیگابایتی Corsair Vengeance DDR4X با فرکانس ۳۶۰۰ مگاهرتز استفاده می‌کنیم.

انتخاب رم سریع‌تر با حافظۀ بیشتر منطقی نیست زیرا مادربرد انتخابی ما فقط از رم تا ۳۶۰۰ مگاهرتز پشتیبانی می‌کند و همچنین تضمین می‌دهد که پردازنده ما با پتانسیل کامل خود بدون هیچ‌گونه تنگنای مرتبط با حافظه کار خواهد کرد.

این کیت تنها ۴۰ دلار قیمت دارد.

منبع تغذیه (PSU)

هزینه ساخت کامپیوتری مانند PS5 در سال 2023 چقدر است؟

داشتن یک منبع تغذیه با کیفیت برای اطمینان از کنترل سطح پایداری سیستم و همچنین اینکه اجزای شما توان مصرفی بهینه‌ای را دریافت می‌کنند کاملاً ضروری است.

به این ترتیب، ما منبع تغذیه‌ای می‌خواهیم که دارای گواهینامه ۸۰+ بوده و از یک برند معتبر باشد. بنابراین برای ساخته خود از Thermaltake Smart 700W 80+ Certified بهره خواهیم برد. این محصول تمام ویژگی‌های مورد نیاز را داشته و تنها ۵۵ دلار قیمت دارد.

کیس (Case)

هنگام ساختن یک رایانه شخصی با بودجه محدود، تهیه یک کیس فانتزی از نظر مالی مقرون به صرفه‌ترین گزینه نیست. بنابراین گزینه‌ای را انتخاب می‌کنیم که هم کار ما را راه بیندازد و هم تا حد امکان ارزان باشد.

به این ترتیب، ما با Cooler Master MasterBox Q300L Micro-ATX Tower همراه می‌شویم که دارای یک قسمت شیشه‌ای گرم شده و فضای کافی برای مدیریت کابل‌ها است. باز هم، این یک جزء بسیار کاربردی به حساب آمده و قطعاً ارزش قیمت درخواستی ۴۰ دلار را دارد.

کل بودجه و نتیجه‌گیری

هزینه ساخت کامپیوتری مانند PS5 در سال 2023 چقدر است؟

با جمع زدن مواردی که در بالا ذکر کردیم، میزان هزینه ما به ۷۷۰ دلار می‌رسد.

بنابراین می‌توان متوجه این موضوع شد که قیمت ساخت یک رایانه شخصی در سال ۲۰۲۳، بیشتر از یک PS5 است که تنها ۵۰۰ دلار قیمت دارد.

همه چیز گفته شد. داشتن یک رایانه شخصی امری گران است، اما با ورود به سخت‌افزار مقرون‌ به‌ صرفه‌تر، مطمئناً ارزان‌تر خواهد شد و می‌تواند همگام با کنسول‌ها باشد.

جالب خواهد بود که ببینیم در چند سال آینده اوضاع در این زمینه چگونه تغییر خواهد کرد، پس منتظر آن باشید.


منبع: GamingBolt

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو