بهترین جاهای دیدنی ارومیه کدامند؟ | آشنایی با 20 مکان دیدنی ارومیه

بهترین جاهای دیدنی ارومیه کدامند؟ | آشنایی با 20 مکان دیدنی ارومیه


منبع: پلازا

2

1402/6/26

18:40


بهترین جاهای دیدنی ارومیه کدامند؟ | آشنایی با 20 مکان دیدنی ارومیه

در سفر به ارومیه بازدید از کدام جاهای دیدنی را باید در اولویت قرار داد؟ جای خوب ارومیه کجاست؟ چطور می توان به جاهای دیدنی طبیعت ارومیه سفر کرد؟ بهترین جاهای دیدنی ارومیه کدامند؟ یکی از زیباترین شهرهای ایران که دارای جاهای دیدنی بسیار زیادی است شهر ارومیه است. شهری با جاذبه‌های تاریخی و طبیعی بسیار خاص و دیدنی که گردشگران بسیاری را جذب کرده است. درست است که ارومیه بیشتر به خاطر دریاچه معروف خود به شهرت زیادی رسیده است اما نباید از دیدنی‌های جذاب این شهر غافل شد.

فرهنگ زیبا و خاص مردم ارومیه و همینطور مکان‌های دیدنی این شهر باعث شده است که گردشگران بعد از سفر به این شهر خاطرات خوشی را برای خود به ارمغان آورند. در این مطلب می خواهیم معروف‌ترین جاهای دیدنی ارومیه از جاذبه‌های تاریخی این شهر گرفته تا دیدنی‌های طبیعی آن را به شما معرفی کنیم تا در سفر خود به ارومیه بهتر و راحت تر به بهترین جاهای دیدنی ارومیه دسترسی داشته باشید و با یک برنامه ریزی مدیریت شده بتوانید از تمامی آنها دیدن کنید.

فهرست مطلب

راهنمای بازدید از جاهای دیدنی ارومیه

ارومیه از جمله شهرهای بزرگ ایران است که مرکز استان آذربایجان غربی می باشد. به خاطر قدمت تاریخی که شهر ارومیه دارد و به دوران مادها برمیگردد، دارای دیدنی‌های تاریخی بسیار زیادی می‌باشد. شهر ارومیه دارای القاب بسیار زیادی همچون پاریس ایران، شهر آب، دارالنشاط و شهر ادیان، مذاهب و اقوام می‌باشد.

سفر به ارومیه در تابستان این امکان را برای شما فراهم می‌کند تا بتوانید درختان میوه‌ی پربار این شهر را ببینید. میوه‌هایی که بسیار خوش‌طعم و طبیعی هستد و اکثرا بدون استفاده از کودهای شیمیایی رشد کرده‌اند.

دیدنی‌های ارومیه

برای سفر به ارومیه و دیدن جای خوب ارومیه باید بدانید که مناسبترین زمان سفر به شهر کدامیک از فصل‌های سال می‌باشد. از آنجایی که ارومیه شهری سردسیری می‌‌باشد، پیشنهاد و توصیه ما به شما دوستان عزیز این است که اوایل تیر و یا اوایل شهریور به ارومیه سفر کنید.

البته ماه خرداد هم مناسبترین زمان برای سفر به ارومیه است زیرا در این ماه آب و هوای ارومیه بسیار معتدل و دلپذیر می‍‌باشد. در ادامه مقاله قصد داریم معروف‌ترین جاهای دیدنی ارومیه را به شما معرفی کنیم.

1- برج سه گنبد ارومیه

نمایی کلی از برج سه گنبد ارومیه

شهر ارومیه دارای قدمت 4 هزار ساله پیش از میلاد مسیح می‌باشد. این تایخ غنی نشان دهنده این موضوع است که دیدنی‌های تاریخی بسیاری در ارومیه وجود دارند. شهر ارومیه شهری است بسیار خوش آب و هوا و سرسبز و به همین خاطر جاهای دیدنی ارومیه علاوه بر اماکن تاریخی بی‌شمار، شامل دیدنی‌های طبیعی بسیاری نیز می‌شود.

یکی از جاهای تاریخی و دیدنی ارومیه، برج سه گنبد می‌باشد که در سال ۵۸۰ هجری قمری، در دوره سلجوقیان ساخته شده است. در داخل این بنا سه کتیبه به خط کوفی وجود دارد که از سنگ تراشیده‌اند و در پایان کتیبه، تاریخ محرم ۵۸۰ هجری ثبت شده است.

نمای ظاهری این برج به شکل استوانه می باشد که قطر آن 5 متر و ارتفاعش 13 متر می باشد. برج سه گنبد دارای دو طبقه است که در هر سمت آن دریچه‌هایی وجود دارد.

طبقه اول برج، سردابه نام دارد که دارای پوششی قوسی شکل می باشد که باعث جدا شدن آن از طبقه دوم شده است. برج سه گنبد ارومیه در سال 1314 در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

  • آدرس: ارومیه، خیابان جانبازان (استاد برزگر)

2- ساختمان شهرداری ارومیه

نمایی از ساختمان شهرداری ارومیه در شب

استان آذربایجان غربی و شهر ارومیه یکی از مناطق شمال غرب ایران به شمار می‌آید که جاذبه های گردشگری و تاریخی گوناگونی را در خود جای داده است. از جمله آثار تاریخی و دیدنی ارومیه ساختمان‌های قدیمی این شهر می باشند.

در سال 1307 ساختمانی تحت عنوان ساختمان شهرداری ارومیه به دستور رضا شاه پهلوی ساخته شد. این بنا توسط یک معمار آلمانی با الهام گرفتن از ساختمان بلدیه تبریز ساخته شده است. بنای اصلی ساختمان شهرداری در میدانی قرار دارد که در مرکز آن آبنماهای بلندی نصب شده اند و جلوه ویژه ای را به ساختمان داده‌اند.

  • آدرس: خیابان امام ارومیه، میدان ایالت (انقلاب کنونی)

3- ساختمان شهربانی ارومیه

جاهای تاریخی ارومیه

از دیگر جاهای تاریخی و دیدنی ارومیه، ساختمام شهربانی این شهر می باشد که در کنار لذت بردن از معماری خاص و زیبای ساختمان، می‌توانید از موزه مردم شناسی آن هم بازدید کنید.

در داخل ساختمان شهربانی ارومیه غرفه‌هایی برای معرفی فرهنگ و اصالت مردم ارومیه و سنت‌های کهن آن‌ها وجود دارد. ساخت این بنا نیز همراه با ساخت شهرداری این شهر در سال ۱۳۰۷ هجری شمسی و به دستور رضا شاه انجام گرفته است.

  • آدرس: میدان ایالت، در کنار ساختمان شهرداری

4- قلعه هولاکوخان

قلعه‌های تاریخی ارومیه

به طور کلی می‌توان جاذبه‌های دیدنی و گردشگری ارومیه را به دو دسته جاذبه‌های طبیعی و جاذبه های تاریخی تقسیم کرد. ارومیه از جمله شهرهای تاریخی ایران است که دارای قلعه های تاریخی بسیاری می‌باشد که نشانگر تاریخ غنی آن هستند و داستان های بسیاری پشت آنها نهفته است.

قلعه هولاکوخان از جمله قلعه‌های تاریخی در ارومیه می باشد. این قلعه در بلندی‌های روستای آق گنبد، در اسکله منتهی بین ارومیه و تبریز قرار دارد.

در مسیر قلعه هولاکوخان آب‌انبارهای بسیاری وجود دارند که در دل کوه به شکل بسیار عجیبی ساخته شده‌اند. دیواره‌های قلعه هولاکوخان به طور کلی از سنگ ساخته شده است. این قلعه از نظر استحکامات، موقعیت و استقرار، شبیه قلعه‌های بابک، قهقهه و جوشون است.

  • آدرس: شرق دریاچه ارومیه، شهرستان اسکو، جزیره‌ی اسلامی، نزدیکی روستای آق گنبد

5- قلعه بردوک

تاریخچه قلعه بردوک ارومیه

این قلعه یادگاری از دوران صفویه می باشد که در 96 کیلومتری شهر ارومیه و 6 کیلومتری روستایی به نام بردوک واقع شده است. در قسمت ورودی این قلعه روی دو سنگ مرمر کتیبه‌ای وجود دارد که نشان دهنده قدمت قلعه بردوک می‌باشد.

این بنا شامل سه قسمت قلعه، مسجد و مقبره می‌شود. قلعه‌ی اصلی رو به روی مسجد قرار گرفته بوده، که بیشتر قسمتهایش ویران شده اند.

6- حمام قراچه

حمام‌های قدیمی ارومیه

از دیگر بناهای تاریخی و دیدنی شهر ارومیه می توان به حمام‌های این شهر اشاره کرد. بناهای قدیمی که گنجینه‌ای از غبار فراموشی هستند. این حما‌مهای تاریخی در بازار قدیمی شهر ارومیه واقع شده اند و قدمتشان به دوران قاجاریه می‌رسد.

اين حمام مانند ساير حمام‌های قديمی پايين‌تر از كف كوچه ساخته شده است. بنای تاریخی و دیدنی حمام قراچه اروميه در حال حاضر به نسبت سالم است و هنوز هم مورد استفاده قرار میگيرد.

این حمام تاریخی و قدیمی فاقد تزئينات و آرايش بوده و تمام بدنه داخلی آن با اندود گچ و آهک و كاشی‌های جديد پوشانيده شده است.

  • آدرس: ارومیه، بازار قدیم ارومیه بین راسته ی کوزه فروشان و خیابان عسگرآبادی

7- حمام یا گرمابه آخوند

نمای داخلی گرمابه آخوند ارومیه

این حمام تاریخی در بازار ارومیه، در راسته حاج ميرزا حسين آقا قرار دارد و قدمت آن به دوران قاجاریه باز می‌گردد. كف حمام دو متر و ۸۰ سانتی‌متر از كف بازار پايين‌تر است.

حمام آخوند اروميه دو گنبد مركزی دارد كه يكی از گنبدها برای گرمخانه و ديگری برای رختكن طراحی شده‌اند. این حمام نیز همچنان در حال استفاده است و محل خزينه آب سرد قديم آن را امروزه به محل دوش تبديل کرده‌اند.

  • آدرس: ارومیه، بازار قدیمی ارومیه، راسته حاج میرزا حسین آقا

8- مسجد جامع ارومیه

نمای مسجد جامع ارومیه

علاوه بر جاذبه‌های تاریخی و دیدنی شهر ارومیه که در پاراگراف‌های قبلی به آنها اشاره کردیم این شهر دارای جاهای مذهبی بسیار زیادی نیز می باشد که از میان آنها می خواهیم به چند مورد از مساجد، کلیساها و حرم‌های دیدنی شهر ارومیه اشاره کرده و درباره آنها اطلاعاتی را با شما به اشتراک بگذاریم.

مسجد جامع ارومیه که از آثار کهن در ارومیه به حساب می‌‌آید در خیابان اقبال و در بازار قدیمی ارومیه قرار دارد. قدمت مسجد جامع ارومیه به دوره ایلخانان باز می‌گردد.

گچ بری‌های محراب این مسجد که از ارکان اصلی بافت قدیمی شهر ارومیه است، زبانزد است و جز زیباترین آثار هنر معماری دوره مغول است.

شبستان مسجد قدیمی‌ترین بخش آن به حساب می‌آید. این مسجد در سال ۱۳۱۴، به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

  • آدرس: ارومیه، خیابان بعثت 2، خیابان اقبال

9- مسجد سردار

تاریخچه مسجد سردار ارومیه

یکی ار مساجد تاریخی که از دوران قاجار در شهر ارومیه بنا شده است، مسجد سردار می باشد که امروزه متعلق به خیابان امام است. این مسجد توسط عبد الصمد خان آقا خان ساخته شده است و در سال 1330  توسط نوه او، عظیم السلطنه سردار،  مرمت شده است. طاق و گنبد های آجری و سردر مسجد سردار قوسی شکل است و کاشی های کتیبه دار این سردر، از کاشی های هفت رنگ دوره قاجار است.

  • آدرس: محله حافظ ارومیه و در خیابان برق،خیابان امام

10- کلیسای ننه مریم، از معروف ترین جاهای دیدنی ارومیه

معرفی کلیسای ننه مریم ارومیه

آنچه درباره استان آذربایجان غربی و شهر ارومیه نیاز است بدانید این است که، این استان برای ادیان، باور ها و آئین های گوناگون احترام خاصی قائل است.

از آنجایی که برای اولین بار دین زرتشت که نخستین دین یکتاپرستی بود در این استان رواج پیدا کرد و بعد از آن دین مسیحیت و اسلام از این شهر آغاز شد باعث شده تا بناهای مذهبی و تاریخی بسیاری همچون کلیساها در این استان وجود داشته باشند و امروزه کلیساهای ارامنه به عنوان یکی از جاهای دیدنی به شمار آیند.

کلیسای ننه مریم ارومیه یکی از قدیمی‌ترین کلیساهای ایران و جهان است که طبق برخی روایات، دومین کلیسای بزرگ جهان، بعد از کلیسای بیت لحم فلسطین شناخته شده است.

کلیسای ننه مریم در سال 32 میلادی ساخته شده است و قرن‌های بسیاری محل دفن اموات بوده است. در تاریخ آمده است که این کلیسا قبلا آتشکده و از جمله معابد مشهور زرتشتیان بوده است

نمای داخلی کلیسا شبیه آنچه که تصور می کنید و شبیه به سایر کلیساها نمی باشد. این کلیسا با قالی‌های دست‌بافت فرش شده، سقف آن کوتاه است و دالان‌های تو در تو و محرابی در گوشه‌ای از آن قرار دارد.

  • آدرس: ارومیه و در خیابان خیام جنوبی

11- کلیسای مارسرگیز

کلیسای تاریخی مارسرگیز

این کلیسا در دوران ساسانی و به دستور همسر پادشاه ساسانی که مسیحی بود، ساخته شد و از نظر مذهبی برای ارامنه و آشوری‌ها دارای ارزش بسیار زیادی می‌باشد.

کلیسای مارسرگیز از معدود بناهای تاریخی ارومیه است که پس از گذشت چندین قرن هنوز هم ظاهر اولیه خود را حفظ کرده است. این کلیسای تاریخی شامل دو سالن می باشند که به وسیله دخمه ای بهم متصل شده اند از این دو سالن یکی محل وعظ و دیگری محل دعا و نیایش می باشد.

  • آدرس: کیلومتر ۱۲ ارومیه، روستای کوهپایه‌ای سیر، دامنه کوه سیر، کلیسای مارسرگیز یا کلیسای سیر

12- موزه تاریخی جام جم

آشنایی با موزه تاریخی جام جم

از جمله تفریحاتی که در سفر به ارومیه می‌توانید جذابیت خاصی برای شما داشته باشد بازدید از موزه‌های این شهر می باشد که نشان از فرهنگ یک جامعه و مردم آن می‌باشد.

موزه تاریخی جام جم که در واقع ساختمان سابق صدا و سیما در ارومیه می باشد امروزه تبدیل به یک موزه تاریخی شده است. موزه تاریخی جام جم از جمله موزه های تازه تاسیس در ارومیه است که در آن می توانید به بازدید از اشیای قیمتی و جذاب همچون: 16 سکه نقره‌ای، مسی و برنجی متعلق به دوره‌های صفویه، افشاریه و قاجاریه، 4 سکه عثمانی و 2 النگوی برنزی بپردازید. همچنین تعدادی ظروف سفال تاریخی و اشیای دیگر هم در این موزه قرار دارند.

  • آدرس: ارومیه، اتوبان خاتم الانبیا، خیابان لطفی

13- موزه تاریخ طبیعی ارومیه

نمایی از موزه تاریخ طبیعی ارومیه

همانطور که از نام این موزه مشخص است، سیر رشد و تاریخ حیات طبیعی این منطقه را به بازدیدکنندگان نشان می‌دهد. موزه تاریخ طبیعی ارومیه دارای 5 هزار متر مربع مساحت می باشد و در سه طبقه ساخته شده است.

این موزه از جمله بزرگترین موزه‌های تاریخ طبیعی در ایران می باشد. بخش‌های جذاب و دیدنی این موزه عبارتند از: بخش پستانداران، پرندگان، خزندگان، اکوسیستم‌های آبی و هفت اقليم کشور.

همچنین ساختمان موزه دارای امکاناتی مانند سالن‌های جانبی همایش، کتابخانه و نمايشگاه عکس است.

  • آدرس: ارومیه، فلکه آذربایجان، انتهای پارک ائللر باغی
  • شماره تماس: 04432380732

14- پارک دانشجو

زیبایی طبیعی پارک دانشجو ارومیه

یکی از جاهای دیدنی محبوب و پربازدید در ارومیه پارک‌های این شهر می باشند. پارک‌هایی که هر کدام به دلیل وسعت زیاد، باغات گل، شهربازی مجهز و امکانات تفریحی معروف هستند.

پارک دانشجو یکی زیبا ترین و چشم اندازترین پارک‌های شهرارومیه است که برخی آنرا با نام گوللر باغی و پارک گل‌ها می شناسند. این پارک زیبا 6 هکتار مساحت دارد و در آن بیش از 100 نوع گل و 500 هزار بوته گل همچون: لاله، بنفشه، پامچال، مینا چمنی، میمونی، قرنفل و بومادرانه کشت می‌شود.

پارک دانشجو ارومیه در فصل بهار میزبان جشنواره گل‌ها می‌باشد و بهترین زمان برای بازدید از این جای دیدنی ارومیه همین فصل است.

15- پارک ساعت

قدیمی‌ترین پارک ارومیه

یکی از قدیمی‌ترین پارک‌های ارومیه، پارک ساعت است. این پارک به لحاظ موقعیتی نیز در امتداد بلوار باهنر، فلکه مجسمه ارومیه واقع شده است. محیطی سرسبز، با محوطه‌های گل کاری شده و فضایی دنج برای استراحت.

علت اصلی نامگذاری این پارک به خاطر وجود یک ساعت بیضی شکل است که در قسمت جنوبی پارک قرار دارد. در این پارک زیبا بیش از 50 هزار عدد بوته گل کاشته شده است.

16- دریاچه مارمیشو

دریاچه مارمیشو از زوایای مختلف

یکی از جذاب ترین بخش های سفر به آذربایجان غربی و بهترین جاهای دیدنی ارومیه دیدن دریاچه های این منطقه است. دریاچه‌ای زیبا و کوچک در یک دره که آب آن از آبشار مارمیشو و چشمه‌ها و رودخانه‌ای به نام نازلی چای تامین می‌شود. طبیعت بسیار زیبای دریاچه مارمیشو، کوهستان‌های اطراف، درختان و رودهای خروشان) لذت گردش در این دریاچه طبیعی و دیدنی را چندین برابر می‌کند.

اگر علاقه‌مند به ماهیگیری هستید باید بگوییم که با رفتن به این دریاچه می توانید تجربه شیرینی از ماهیگیری را بدست آورید.

  • آدرس: روستای مارمیشو در ۴۵ کیلومتری شهر ارومیه

17- دریاچه دالامپر

دریاچه کوهستانی دالامپر

این دریاچه کوهستانی در کوه دالامپر که یکی از بهترین نقاط ارومیه است قرار دارد. در منطقه کوهستانی دالامپر 3 دریاچه مشهور همچون: دالامپر، دیمهک و مامه شیخ وجود دارد. بهترین زمان سفر به این دریاچه کوهستانی فصل بهار و تابستان می باشد زیرا آب و هوای این دریاچه در این دو فصل سال بسیار مساعد می‌باشد.

محبوبیت این دریاچه در طی چند سال اخیر در میان گردشگران باعث شده است تا تورهای پردشگری بسیاری به این منطقه بیایند و از آنجا بازدید کنند.

دریاچه دالامپر حدودا ۲,۷۰۰ متر از سطح دریا ارتفاع دارد و قطر آن نیز حدود ۴۵۰ متر با عمق ۵۰ متر است.

  • آدرس: استان آذربایجان غربی، ارومیه، ۴۵ کیلومتری ارومیه و ۳۵ کیلومتری شهر اشنویه

18- جزیره اشک

دیدنی‌های طبیعی ارومیه

یکی از جزایر زیبا در شهر ارومیه جزیره اشک است که وسعتی معادل 1هزار و 250 هکتار دارد. جزیره اشک دارای آب‌و‌هوای معتدلی است و زیستگاه مناسبی برای گونه‌های در حال احياست.

در حال حاضر حدود 450 رأس گوزن زرد ایرانی در کشورمان شناسایی شده که بیش از 250 رأس آن در همین جزیره قرار دارند.

پوشش این جزیره از گیاهان متنوعی تشکیل شده و مجموعاً 198 گونه گياهی در جزیره اشک شناسایی شده است.

  • آدرس: قسمت جنوبی کبودان، در ۴۰ کيلومتری بندر گلمانخانه

19- جزیره کبودان

گونه‌های مختلف جانوری در جزیره کبودان

جزیره کبودان یکی از بزرگترین جزیره‌های دریاچه ارومیه است و مانند بیشتر جزایر این دریاچه به پارک ملی تبدیل شده است. این جزیره به علت داشتن گونه‌های کمیاب گیاهان و جانوران از طرف یونسکو به یکی از ۵۹ منطقه حفاظت شده تبدیل شده است. در جزیره کبودان یکی از نادرترین گوزن‌های جهان وجود دارد.

  • آدرس: ارومیه، محدوده پارک ملی دریاچه ارومیه، جزیره کبودان

20- باغ وحش‌ ارومیه، از بهترین جهای دیدنی ارومیه برای کودکان

باغ وحش درنا

بزرگترین و اولین باغ وحش ارومیه، باغ وحش درنا است که در 20 کيلومتری جاده شهيد کلانتری قرار دارد. در وسط این باغ وحش یک تالاب کوچک وجود دارد که در تمام فصل‌های سال ماهی‌های مختلفی در آن وجود دارند.

مجموعه حیواناتی که در این باغ وحش نگهداری می‌شوند عبارتند از: شیر، گرگ، میمون، سگهای فانتزی، شتر، گوزن، آهو و برخی پرندگان شکاری.

سوالات متداول بهترین جاهای دیدنی ارومیه کدامند؟

بهترین زمان سفر به دریاچه دالامپر چه فصلی است؟

فصول بهار یا تابستان را می‌توان بهترین زمان بازدید از دریاچه دانست.

آیا ‌می‌توان شب را در کنار دریاچه دالامپر کمپ زد و اقامت داشت؟

بله. فقط برای شب‌مانی در کنار دریاچه حتما تجهیزات مناسب طبیعت‌گردی و شب‌مانی همراه داشته باشید.

بهترین جاهای دیدنی ارومیه کدامند؟

دریاچه مارمیشو، موزه ارومیه، پارک دانشجو، مسجد جامع ارومیه، کلیسای ننه مریم

جمع بندی

با توجه به اینکه ارومیه از شهرهای زیبا و کهن در ایران می‌باشد و سلطنت‌های مختلفی را به خود دیده است پر از جاهای دیدنی و گردشگری می‌باشد و همین موضوع باعث شده که هر ساله بر تعداد گردشگران ارومیه افزوده شود. برای سفر به این شهر و بازدید از بهترین جاهای دیدنی ارومیه یک برنامه ریزی دقیق داشته باشید و برای اینکه بتوانید از تمامی جاهای دیدنی این شهر در زمانی کوتاه دیدن کنید یک لیست از مکانهای تاریخی، طبیعی، مذهبی و دیدنی شهر ارومیه تهیه کنید تا با اولویت بندی که انجام می‌دهید بتوانید از جای خوب ارومیه همچون: پارک‌ها، جزایر، دریاچه‌های ارومیه دیدن کنید.

ما در این مقاله سعی داشتیم معروف‌ترین جاهای دیدنی ارومیه را به شما معرفی کنیم تا در سفر به ارومیه از آنها بازدید کنید. اگر دفعات زیادی به ارومیه سفر کرده‌اید و جاهای دیدنی زیادی را دیده‌اید که در این مطلب به آنها اشاره نشده است آنها را معرفی کرده و برایمان بگویید که از دیدن کدامیک از جاهای دیدنی ارومیه بیشتر لذت بردید.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو