بهترین فیلم های آکیرا کوروساوا ؛ تأثیرگذارترین کارگردان سینمای مدرن ژاپن

بهترین فیلم های آکیرا کوروساوا ؛ تأثیرگذارترین کارگردان سینمای مدرن ژاپن


منبع: فیگار

3

1402/6/27

12:00


آکیراکوروساوا ،بدون شک از مهم‌ترین و تأثیرگذارترین کارگردانان تاریح سینما ژاپن است که در ادامه این نوشتار، به بهترین فیلم های آکیرا کوروساوا خواهیم پرداخت.

بهترین فیلم های آکیرا کوروساوا ؛ تأثیرگذارترین کارگردان سینمای مدرن ژاپن

آکیراکوروساوا ،بدون شک از مهم‌ترین و تأثیرگذارترین کارگردانان تاریح سینما ژاپن است که در ادامه این نوشتار، به بهترین فیلم های آکیرا کوروساوا خواهیم پرداخت.

فیلم های برتر آکیرا کوروساوا ، از فیلم‌های شاخصی مانند هفت سامورایی و یوجیمبو گرفته تا فیلم‌های کمتر شناخته شده‌ای مانند ران و ریش قرمز، سینمای مدرن را در ژاپن تعریف می‌کنند. اغراق نیست اگر بگوییم برترین فیلم ها به کارگردانی Akira Kurosawa ثابت می‌کنند که او یکی از بزرگترین و تأثیرگذارترین فیلمسازان تمام دوران است. این داستان‌نویس پیشرو ژاپنی، به تثبیت زبان سینما و تعریف اصول فیلم‌سازی که بیش از هشت دهه ادامه داشته‌اند، کمک کرد.

به این ترتیب، مورد احترام‌ترین اثر کوروساوا، دارای برخی از بالاترین تحسین منتقدان را به همراه داشت. کوروساوا کار کارگردانی خود را در سال 1943 و در طول جنگ جهانی دوم آغاز کرد؛ اما پس از پایان جنگ بود که کوروساوا از فاجعه‌ای که بر کشورش رخ داد، به عنوان تأثیری در خلق برخی از بهترین فیلم های تاریخ سینما استفاده کرد.

بیشتر بخوانید: بهترین انیمه های سامورایی تاریخ سینمای ژاپن

بهترین فیلم های آکیرا کوروساوا

تأثیرگذارترین کارگردان سینمای مدرن ژاپن

شما می‌توانید فهرست بهترین فیلم های آکیرا کوروساوا را در یک نگاه در لیست زیر مشاهده کنید:

مقالات مکمل:

بهترین فیلم های آکیرا کوروساوا

بهترین فیلم های آکیرا کوروساوا

سطح کیفیتی که از آن زمان به ندرت تحت الشعاع قرار گرفته، به این کارگردان اجازه پیشرفت داده است. جورج لوکاس، او را تأثیرگذار بر جنگ ستارگان می‌داند. همچنین ظهور ژانر وسترن به شدت تحت تأثیر بسیاری از داستان‌های سامورایی او قرار گرفته است.

Dersu Uzala

بهترین فیلم های آکیرا کوروساوا

فیلم های برتر آکیرا کوروساوا

کوروساوا تنها پس از درسو اوزالا که کمتر شناخته شده بود، برنده جایزه اسکار بهترین فیلم خارجی در سال 1976 شد و سپس پنج فیلم ساخت. داستان فردی را دنبال می‌کند، که توسط نیروهای مسلح روسیه فرستاده می‌شود تا منطقه ناشناخته سیخوت-آلین سیبری را کشف کند.

در راه، درسو با شکارچی گریزلی به نام آرسنف، دوستی غیرمحتملی برقرار می‌کند. درسو آزالا که در گرگ و میش زندگی حرفه‌ای درخشان خود ساخته شده است، کوروساوا را در متفکرانه‌ترین و با روحیه‌ترین حالت خود می‌بیند. این فیلم، یکی از بهترین تلاش‌های اواخر دوران حرفه‌ای آکیرا کوروساوا است.

The Hidden Fortress

بهترین فیلم های آکیرا کوروساوا

بهترین فیلم های آکیرا کوروساوا

فیلمی که جورج لوکاس در طرح جنگ ستارگان در سال 1977 از آن به عنوان تأثیر مهمی یاد کرد، قلعه پنهان بود که داستان دو دهقان در ژاپن فئودالی را دنبال می‌کند که به آنها دستور داده شده تا یک شاهزاده خانم و یک ژنرال را در یک قلمرو خطرناک همراهی کنند تا دشمنان به داخل آن نزدیک نشوند.

این دو دهقان، با طمع خود برای طلا به عنوان پاداش، هیچ سرنخی از اهمیت اتهامات خود ندارند که منجر به نبرد شدید عقل و سلاح، و خیانت و رستگاری می‌شود. قلعه پنهان که به عنوان یکی از اصلی‌ترین فیلم‌های کوروساوا است که در هر زمان مورد ستایش قرار می‌گیرد. این فیلم، اولین اثر کوروساوا است که در صفحه عریض فیلمبرداری شده و یک بار دیگر ثابت می‌کند که این کارگردان، پیشگام در پیشبرد فناوری سینمایی پیشرو بوده است.

Red Beard

بهترین فیلم های آکیرا کوروساوا

برترین فیلم ها به کارگردانی Akira Kurosawa

کوروساوا در آخرین همکاری خود با توشیرو میفونه، یکی از مرتبط‌ترین داستان‌های انسانی‌اش را به نمایش گذاشت.این فیلم، به مطالعه سه ساعته کاراکتر مگنوم اپوس، می‌پردازد. داستان درباره کیوجو نیاید، یک پزشک خشمگین در یک شهر کوچک ژاپنی است که با کارآموز جدید پزشکی خود، دکتر یاسوموتو پیوند شخصی و حرفه‌ای برقرار می‌کند.

این اثر، به عنوان آخرین فیلم سیاه و سفید کوروساوا، پایان دوره‌ای را برای داستان‌نویس چیره دست نشان می‌دهد که در 28 سال آینده، 9 فیلم دیگر را کارگردانی خواهد کرد. این فیلم نامزد گلدن گلوب شد و برای کوروساوا، جایزه بهترین کارگردانی در جشنواره فیلم ونیز را به همراه داشت و این فیلم را به یکی از بهترین فیلم‌های او تبدیل کرد.

بیشتر بخوانید:

بهترین فیلم‌های پزشکی جدید 2023 و تمام دوران

بهترین برنامه های تلویزیونی پزشکی

Throne Of Blood

بهترین فیلم های آکیرا کوروساوا

بهترین فیلم های آکیرا کوروساوا

Throne Of Blood فیلمی جنگی و اقتباسی آزاد از مکبث ویلیام شکسپیر است که در ژاپن فئودالی می‌گذرد. توشیرو میفونه در نقش یک ژنرال جنگی به نام واشیزو بازی می‌کند که تمام تلاش‌های خائنانه‌ای را انجام می‌دهد تا دیدگاه همسرش برای تبدیل شدن به یک حاکم برتر را به ثمر برساند.

تمام مضامین سنگین شکسپیر از خیانت تراژیک، جاه طلبی و انتقام اجتناب ناپذیر به نمایش گذاشته شده است. جنگل و دخمه پرپیچ و خم که به عنوان صحنه اصلی در فیلم عمل می‌کند، یکی از به یاد ماندنی‌ترین و ناراحت کننده‌ترین سکانس‌های تاریخ سینما را نشان می‌دهد. ترکیب داستان جاودانه شکسپیر و کارگردانی پیشگامانه کوروساوا به سادگی قابل سرزنش است و این فیلم یکی از بهترین اقتباس‌های مکبث به شمار می‌آید.

High And Low

بهترین فیلم های آکیرا کوروساوا

بهترین فیلم های آکیرا کوروساوا

یک داستان جنایی و مطالعه شخصیت کامل که در سه عمل دقیق روایت می‌شود، نشان می‌دهد که فیلم High And Low به خوبی فیلم‌سازی است. فیلم درباره کینگو گوندو، یکی از مدیران ارشد شرکت کفش یوکوهوما که در شرف بستن یک معامله تجاری بسیار مهم است، روایت می‌شود. پس از اینکه پسر او را می‌دزدند، او می‌پذیرد که از این پول برای پرداخت باج استفاده کند؛ اما متوجه می‌شود که این دوستِ پسرش بوده که ربوده شده است.

حالا گوندو در یک بند اخلاقی ناممکن رها شده است. اگر برای نجات فرزند یکی از دوستانش پول بدهد، پول معاملات تجاری خود را از دست می‌دهد و اگر از این پول برای معامله استفاده کند، آن پسر آسیب می‌بیند. این یکی از موثرترین نمایشنامه‌های اخلاقی سینمایی است.

Ran

بهترین فیلم های آکیرا کوروساوا

بهترین فیلم های آکیرا کوروساوا

Ran با الهام از شاه لیر شکسپیر، یکی از شخصی‌ترین پروژه‌های پرشور کوروساوا را تشکیل می‌دهد که داستان آن مربوط به جنگ سالار هیدتورا ایچیمونجی است. هیدتورا قدرت امپراتوری را به سه پسرش می‌بخشد، که کاملاً در فساد بی رحمانه، فریب مرگبار و خیانت هوس‌ناک غرق شده‌اند.

Ran در کمال تعجب، تنها باری است که کوروساوا در آن نامزد اسکار بهترین کارگردانی شد. او برای این فیلم، جایزه اسکار بهترین طراحی لباس را نیز دریافت کرد. کوروساوا تنها سه فیلم دیگر پس از Ran ساخت و این آخرین اکران عالی از بهترین فیلم‌های آکیرا کوروساوا است.

Ikiru

بهترین فیلم های آکیرا کوروساوا

بهترین فیلم های آکیرا کوروساوا

ایکیرو، مسلماً از نظر عاطفی پرطنین‌ترین فیلم او در ژانر عاشقانه است. کانجی واتانابه، یک مددکار اجتماعی حرفه‌ای است که به طور ناگهانی به سرطان مبتلا می‌شود، که او را مجبور می‌کند زندگی خود را بررسی کند و معنای وجودی بیابد و در مواجهه با ترس غیرقابل درک، ادامه دهد.

در کمتر از یک سال زندگی، چیزی که داستان را به شدت دردناک می‌کند، تکرار پیش پا افتاده زندگی روزمره کانجی در محل کارش است که او 30 سال از زندگی خود را به آن اختصاص داده است. سفر روحانی کانجی که از مردن می‌ترسد؛ اما برای زندگی کردن بسیار بدبخت است، فقط کوروساوا می‌تواند انجام دهد. فیلم هم دل‌گرم‌کننده و هم روح‌شکن است.

Yojimbo

بهترین فیلم های آکیرا کوروساوا

بهترین فیلم های آکیرا کوروساوا

در حالی که توشیرو میفونه یک سال بعد نقش نمادین خود یعنی سانجورو را تکرار می‌کند، یوجیمبو به عنوان یکی از بهترین فیلم‌های آکیرا کوروساوا که تا کنون ساخته شده است، حضور پیدا می‌کند. یوجیمبو، که بادیگارد نیز معنی می‌دهد، به سامورایی عشایری حیله‌گری اشاره دارد که دو گانگستر بی‌رحم را که در قرن نوزدهم با یکدیگر در تضاد با یکدیگر هستند، را پیدا می‌کند.

این فیلم، یکی از بزرگترین موفقیت‌های تجاری کوروساوا در ژاپن بود. فیلم یوجیمبو بر چندین وسترن دوست داشتنی دیگر، از جمله فیلم A Fistful of Dollars اثر سرجیو لئون تأثیر گذاشت. یوجیمبو خشونت‌آمیز، فلسفی و متعالی، است و پس از انتشار خود، به یک کلاسیک عالی تبدیل شد که درست در اواسط دوران اوج او ساخته شده است.

Rashomon

بهترین فیلم های آکیرا کوروساوا

بهترین فیلم های آکیرا کوروساوا

Rashomon که به دلیل تغییر دیدگاه شخصیت‌ها و بازگویی وقایع داستانی مشابه از دیدگاه‌های مختلف بدنام است، یکی از مبتکرانه‌ترین و اغلب تقلید شده‌ترین شاهکار کوروساوا است. با پایبندی به ضرب المثل قدیمی که می‌گوید هر داستان سه جنبه دارد، فیلم‌ راشومون کوروساوا، این معنی را درک می‌کنیم.

هنگامی که به یک عروس، به طرز وحشیانه‌ای تجاوز می‌شود و شوهرش در تلاش برای محافظت از او به قتل می‌رسد، همه دست اندرکاران، مجبور به شهادت در دادگاه می‌شوند. هر روایت از جنایات، وحشیانه و اندکی متفاوت نسبت به یکدیگر است و ماهیت حقیقت، حافظه، ادراک و دستکاری حیله‌گرانه در آن را زیر سوال می‌برد. این فیلم در سال 1952 جایزه اسکار افتخاری را دریافت کرد.

Seven Samurai

بهترین فیلم های آکیرا کوروساوا

بهترین فیلم های آکیرا کوروساوا

داستان فیلم هفت سامورائی او، اهالی یک روستای دورافتاده را بررسی می‌کند که پس از آنکه بارها از سوی راهزن‌ها مورد سرقت قرار می‌گیرند، از هفت سامورایی درخواست کمک می‌کنند تا به آن‌ها کمک کنند. هفت سامورایی، با اکشن احشایی و شخصیت‌های جذاب، کوروساوا را در بهترین حالت خود قرار می‌دهد.

پیش‌فرض اصلی داستان، دستاورد فیلم‌سازی شاخص و سبک منحصربه‌فرد کوروساوا را رعایت نمی‌کند. این فیلم با استفاده از دوربین‌های متعدد، برای اولین بار در دوران حرفه‌ای او رخ می‌دهد. این فیلم در لیست بهترین فیلم‌های تمام دوران قرار دارد.

بیشتر بخوانید:

از همراهی شما تا انتهای نوشتار بهترین فیلم های آکیرا کوروساوا سپاس‌گزار هستیم. حتما ما را با نظرات خود در رابطه با این نوشتار، آگاه کنید. شما می‌توانید به عنوان نویسنده مهمان در سایت فیگار عضو شوید و علاوه بر اشتراک نظرات خود در رابطه با مقاله‌ها، نقد فیلم ، نقد سریال ، اخبار سینما و مطالب خودتان را نیز انتشار دهید. برای مطالعه فراخوان مرتبط با آن بر روی لینک نویسنده مهمان کلیک نمایید. در ضمن شما همراهان عزیز می‌توانید به اینستاگرام فیگار جهتِ شناختِ مهمترین فیلم های ژانرهای مختلف و خلاصه نقد و بررسی‌های فیلم‌های روز دنیا مراجعه کنید.

منبع مقاله: Screenrant

پرسش های متداول

آکیرا کوروساوا، متولد چه کشوری است و برای چه کشوری فیلم می‌ساخت؟

او یکی از مهم‌ترین کارگردانان سینمای ژاپن بود که در همین کشور به دنیا آمد.

بهترین فیلم کوروساوا که در آن، او جایزه افتخاری اسکار را کسب کرد، چه نام داشت؟

او برای فیلم سینمایی Rashomon، برنده جایزه افتخاری اسکار شد.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو