بیوگرافی حسن یزدانی؛ نابغه کشتی آزاد ایرانی

بیوگرافی حسن یزدانی؛ نابغه کشتی آزاد ایرانی


منبع: پلازا

3

1402/6/28

11:22


بیوگرافی حسن یزدانی؛ نابغه کشتی آزاد ایرانی

حسن یزدانی از کشتی‌گیران ایرانی که در دستهٔ 86 کیلوگرم کشتی آزاد تاکنون به رقابت پرداخت است. وی از پرافتخارترین کشتی‌گیران تاریخ ایران به‌شمار می‌رود، از لحاظ تعداد مدال جهانی و المپیک بالاتر از جهان پهلوان غلامرضا تختی شد. در این مقاله از وب‌سایت پلازا با بیوگرافی حسن یزدانی این نابغه کشتی آزاد ایرانی همراه شما مخاطبان محترم هستیم.

حسن یزدانی در حال‌حاضر یکی از پرافتخارترین مدال‌آوران کشورمان محسوب می‌شود که در عرصه کشتی جهانی بسیار خوش درخشیده است. وی کشتی را از سن یازده سالگی و در سال 2006 میلادی آغاز نمود و در سال 2011 به عضویت تیم ملی نوجوانان ایران درآمد. یزدانی در همان اول سال ورودش در مسابقات قهرمانی نوجوانان آسیا، مدال برنز وزن 50 کیلوگرم را از ان خود نمود. در ادامه مقاله به زندگی‌نامه حسن یزدانی این کشتی‌گیر جوان و افتخارآفرین کشورمان می پردازیم.

فهرست مطالب:

اطلاعات شخصی حسن یزدانی

  • نام و نام خانوادگی: حسن یزدانی چراتی
  • تاریخ تولد: 5 دی 1373
  • محل تولد: روستای لپو صحرا در شهرستان جویبار استان مازندران
  • پیشه: کشتی‌گیر آزاد
  • تحصیلات: کاردانی تربیت بدنی- کارشناسی مدیریت
  • قد حسن یزدانی: 181 سانتی‌متر
  • وزن حسن یزدانی: 86 کیلوگرم
  • وضعیت تاهل: مجرد
  • صفحه اینستاگرام حسن یزدانی: @hasan_yazdani73

بیوگرافی حسن یزدانی

در این بخش از مقاله با زندگی نامه حسن یزدانی کشتی‌گیر نام‌آور ایرانی از زمان تولد تا تحصیلات وی همراه شما مخاطبان محترم وب‌سایت پلازا هستیم‌.

بیوگرافی حسن یزدانی

یزدانی در پنجمین روز از ماه دی سال 1373 و در زمستان این سال در روستای لپو صحرا در شهرستان جویبار استان مازندران به دنیا آمد. وی در یک خانواده 6 نفره بزرگ شد و 2 برادر بزرگتر و یک بردار کوچکتر از خودش دارد. پدرش حسین یزدانی به شغل کشاورز مشغول بود و در ایام جوانی برای مسابقات کشتی سنتی شرکت می‌کرد اما به‌صورت حرفه‌ای این ورزش را را دنبال نمی‌کرد.

حسن در دوران کودکی هنگامی که مسابقات در شهرستان جویبار برگزار می‌شد، برای تماشا در مسابقات حضور می‌یافت و بدین ترتیب، به ورزش کشتی علاقه‌مند شد. وی به‌صورت حرفه‌ای ورزش کشتی را از سال 1384 در سن 11 ساگی آغاز نمود و در روستایشان زیر نظر امید اسماعیل پور تمرین کرد تا اینکه سال بعد در جویبار زیر نظر همت مسلمی این ورزش را ادامه داد. حسن زمانی که کشتی را شروع کرد پس از شش ماه می‌خواست تا این ورزش را کنار بگذارد، ولی با اصرار پدرش در مسابقات استانی مازندران شرکت نمود و در آن‌جا مقام دوم را بدست آورد که به‌همین خاطر انگیزه‌اش بیشتر شد.

در ادامه با عکسی از حسن پزدانی در کنار پدرش به بررسی کارنامه ورزشی این نابغه کشتی آزاد می‌پردازیم.

زندگی نامه حسن یزدانی

زندگی ورزشی حسن یزدانی

در این بخش از مقاله به فعالیت حسن یزدانی در ورزش کشتی می‌پردازیم، پس در ادامه با پلازا همراه باشید.

2014–2011: قهرمانی رده‌های پایه، مدال طلای جوانان آسیا و جهان

حسن یزدانی در سال 2011 به عضویت تیم ملی نوجوانان کشتی ایران درآمد و در اوت سال 2011 به‌واسطه شرکت در مسابقات قهرمانی نوجوانان آسیا، مدال برنز وزن 50 کیلوگرم را به خود اختصاص داد. سپس در مسابقات کشتی قهرمانی نوجوانان جهان شرکت نمود و با کسب عنوان دوم، مدال نقره وزن 50 کیلوگرم کشتی آزاد قهرمانی نوجوانان جهان را بدست آورد.

حسن در سال 2013 برای رقابت‌های قهرمانی جوانان ایران به عنوان نمایندهٔ مازندران شرکت داشت و بعد از فرزاد کولیوند از کرمانشاه جایگاه دوم دسته 60 کیلوگرم را از آن خود کرد. او در سال 2014 هم برای وزن 66 کیلوگرم وارد میدان شد و توانست عنوان نخست رقابت‌ها نصیب خود نماید.

حسن یزدانی در ژوئن سال 2014 تحت عنوان نمایندهٔ وزن 66 کیلوگرم تیم ملی کشتی آزاد جوانان ایران در مسابقات قهرمانی آسیا در اولان باتور، مغولستان حاضر شد و به‌واسطه پیروزی در برابر تمام رقیبان به قهرمانی مدال طلا نائل گردید. حسن در رقابت‌های نهایی امتیازات زیر را بدست آورد:

  • اورازیلوف از ترکمنستان (18–8)
  • الیاس ژومایف از قزاقستان (10–0، ضربهٔ فنی)
  • یوهی فوجینامی از ژاپن را (18–3)

زندگی ورزشی حسن یزدانی

وی دو ماه پس از رقابت‌های آسیایی، برای مسابقات کشتی آزاد جوانان جهان در زاگرب، کرواسی در وزن 66 کیلوگرم حاضر شد و عنوان قهرمان جوانان جهان را بدست آورد. یزدانی در رقابت‌های نیمه‌نهایی و نهایی مدال طلا را از آن خود نمود.

حسن در رقابت‌های لیگ برتر 2014 برای تیم گاز مازندران، در دستهٔ 70 کیلوگرم رکورد 5 برد و 1 باخت را در کارنامه ورزشی خود به‌ثبت رساند. پیروزی او با امتیاز 19–10 در مقابل ختاگ تسابولوف یکی قهرمانتن جهان از نتایج قابل توجه این دوره از رقابت‌های لیگ برتر به‌شمار می‌رفت که مورد تحسین کارشناسان کشتی قرار گرفت. یزدانی در نوامبر 2014 برای نخستین دورهٔ جام باشگاه‌های جهان که در جویبار برگزار گردید، عضو تیم کفایتی در دستهٔ 70 کیلوگرم شد و با این تیم، جایگاه پنجم مسابقات را بدست آورد.

حسن یزدانی نائب قهرمان کشتی جهان در سال 2015

حسن یزدانی نائب قهرمان کشتی جهان در سال 2015

یزدانی در 31 ژانویه 2015 برای رقابت‌های گرند پریکس پاریس حاضر شد و با چهار پیروزی قهرمانی دسته 70 کیلوگرم را از آن خودش کرد. یزدانی چند روز بعد در سی‌وپنجمین دوره جام تختی شرکت نمود و طی این رقابت‌ها هم عنوان قهرمانی وزن 70 کیلوگرم را از ان خود نمود.

در 11 و 12 آوریل 2015 حسن در جام جهانی لس آنجلس حضور یافت و در پایان کنار دیگر ملی‌پوشان تیم ایران عنوان قهرمانی را بدست آورد. او در مسابفات جام جهانی سه کشتی انجام داد و در تمام آن‌ها پیروز شد.

ژوئن سال 2015 یزدانی برای مسابقات گزینشی تیم ملی ایران در مشهد شرکت داشت و به‌واسطه کسب سه پیروزی به‌دیدار نهایی راه یافت. او در 13 سپتامبر 2015 برای رقابت‌های دستهٔ 74 کیلوگرم قهرمانی جهان در لاس وگاس، ایالات متحده مدال نقره گرفت. یزدانی در رقابت نهایی مغلوب ماگومدرسول گازیماگومیدوف از روسیه شد و با برتری برابر یانگ هو، میروسلاو کایروف، دیوید تالاشادزه و جیمز گرین به رقابت نهایی رسید. یزدانی در رقابت دوم و سوم خود در این مسابقات موفق شد با فن سر و ته یکی از حریفان خودش امتیاز بگیرد و آن‌ها را ضربهٔ فنی نماید.

طلای المپیک در ثانیه‌های آخر

طلای المپیک در ثانیه‌های آخر

شاید بتوان اوج درخشش حسن یزدانی این نابغه کشتی ایرانی را برای مسابقات المپیک ریو 2016 در ۲۲ سالگی برشمرد. وی در حالی برای فینال بازی‌ها با امتیاز 6–0 عقب بود، موفق شد در ثانیه‌های پایانی مسابقه رابه مساوی بکشد و به‌دلیل گرفتن آخرین امتیاز مدال طلای المپیک را از آن خود نمود. درواقع این مدال حسن یزدانی برای کشتی ایران تاریخی شد، چراکه پس از 16 سال در رشته کشتی آزاد و در وزن 76+ ایران در المپیک طلا گرفت.

جالب است بدانید که در سریال پایتخت 3 به کارگردانی سیروس مقدم، محسن تنابنده در نقش نقی معمولی در مسابقات کشتی، از برد طلای المپیک حسن یزدانی در ثانیه‌های آخر الهام گرفتند.

قهرمانی حسن یزدانی در وزن 86 کیلوگرم

قهرمانی حسن یزدانی در وزن 86 کیلوگرم

حسن یزدانی یک سال بعد از المپیک ریو از وزن 74+ برای وزن 86+ حاضر شد و در نخستین مسابقات جهانی در پاریس، موفق شد تا مدال طلا را بدست آورد. وی به‌خاطر عملکرد درخشانش در مسابقات مختلف به ویژه قهرمانی جهان 2017، از طرف اتحادیهٔ جهانی کشتی (UWW) به عنوان یکی از سه کشتی‌گیر برتر سال و هم‌چنین بهترین مرد سال کشتی جهان انتخاب گردید. باتوجه به اعلام سایت اتحادیهٔ جهانی، حسن یزدانی در 16 وزن برگزار شدهٔ کشتی مردان در آزاد و فرنگی بهترین عملکرد را داشته است.

قهرمانی آسیا و نشان طلای بازی‌های آسیایی در سال 2018

حسن یزدانی 4 مارس 2018 در رقابت‌های دستهٔ 86 کیلوگرم قهرمانی آسیا در بیشکک، قرقیزستان شرکت کرد و با کسب سه پیروزی نشان طلای سال 2018 را از آن خود نمود. هم‌چنین وی در 6 فوریه از سوی کاربران سایت و صفحهٔ اینستاگرام فدراسیون کشتی ایران تحت عنوان بهترین و فنی‌ترین کشتی‌گیر آزادکار سال 2017 میلادی انتخاب گردید.[۵۰] علاوه بر این 19 مارس از سوی مخاطبین ورزش سه به عنوان برترین ورزشکار مرد ایران انتخاب شد.

قهرمانی آسیا و نشان طلای بازی‌های آسیایی در سال 2018

یزدانی به‌واسطه برتری مقابل حریفانش در رقابت‌های انتخابی تیم ایران جهت حضور در بازی‌های آسیایی و قهرمانی جهان 2018، در فهرست نهایی تیم کشتی آزاد ایران برای شرکت در این دو رویداد قرار گرفت. او در 19 اوت برای پیکارهای وزن 86 کیلوگرم کشتی آزاد بازی‌های آسیایی 2018 حضور یافت و با شکست دادن حریفان خود در رقابت‌ها، طلای این دوره از بازی‌های آسیایی را بدست آورد.

یزدانی در 20 اوت برای دور نخست رقابت‌های جهانی 2018 به مصاف دیوید تیلور رفت که در نهایت با نتیجهٔ 11 بر 6 از این کشتی‌گیر آمریکایی شکست خورد. یزدانی بعد از صعود نمایندهٔ ایالات متحده به رقابت نهایی، 21 اوت در دور شانس مجدد به مصاف حریفان خود راه یافت و به‌واسطه پیروزی در برابر حاج رجب‌اف و یوریسکی توریبلانکا به نشان برنز قهرمانی دنیا رسید.

حسن یزدانی بعد از کسب جایگاه سوم قهرمانی جهان، طی انتشار پیامی از سکوی سومی این مسابقات به عنوان یکی از تلخ‌ترین سکوهای دوران ورزشی خود یاد نمود. وی از طرفدارانش  به‌دلیل نگرفتن مدال طلا عذرخواهی نمود و اذعان کرد که میدان بوداپست را جبران می‌نماید.

حسن یزدانی دومین قهرمانی جهان در سال 2019

حسن یزدانی دومین قهرمانی جهان در سال 2019

یزدانی در 2 و 3 مارس طی رقابت‌های بین‌المللی نیکولا پتروف و دان کلوف 2019 به مصاف رقبای حاضر شد و به‌واسطه کسب شش پیروزی عنوان قهرمانی را نصیب خود نمود. او توانست در مرحله پایانی مسابقات انتخابی تیم ملی کشتی آزاد ایران در وزن 86 کیلوگرم تنها حریف خود، کامران قاسم‌پور را با نتیجهٔ 6 بر 3 مغلوب نماید و تحت عنوان نمایندهٔ کشتی ایران در مسابقات قهرمانی جهان در این رقابت‌ها راه یابد.

حسن یزدانی در سپتامبر 2019 توانست برای دومین بار عنوان قهرمانی وزن 86 کیلوگرم جهان را بدست آورد. او برای مسابقات جهانی 2019 در نورسلطان، قزاقستان موفق شد با شکست دادن حریفان خود به نیمه‌نهایی برسد. وی با حضور در دور نیمه‌نهایی توانست سهمیهٔ المپیک در این دسته را برای کشور ایران کسب نماید. یزدانی در نیمه‌پایانی بسیار پرقدرت ظاهر شد و در مدت زمان دو دقیقه مایلس امینی از سن مارینو را شکست داد. هم‌چنین این کشتی‌گیر نابغه در نبرد پایانی وزن 86 کیلوگرم باید به مصاف دیپاک پونیا از هند حاضر می‌شد، ولی حریف هندی وی به‌دلیل آسیب‌دیدگی پا از رقابت نهایی انصراف داد و یزدانی پیروز رقابت‌ها شد.

از دیگر افتخارات یزدانی می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • یزدانی در رقابت‌های لیگ برتر با دوبنده تیم تا ثبت جهانی توس در چهار رقابت حضور یافت و توانست در تمامی آن‌ها به پیروزی برسد.
  • وی در مسابقات جام باشگاه‌های جهان 2019 که قرار بود در ایران برگزار شود، برای تیم بازار بزرگ ایران قهرمان لیگ برتر حاضر شد.[ولی در روز 19 دسامبر، در جریان تمرینات، از ناحیهٔ پا دچار مصدومیت گردید و نتوانست در مسابقات حضور یابد.
  • قهرمانی لیگ برتر ایران در سال 2020
  • برنده نقره المپیک، طلای جهان 2021

جوایز و افتخارات حسن یزدانی در مسابقات کشتی

جوایز و افتخارات حسن یزدانی در مسابقات کشتی

در این بخش از مقاله به ترتین به دستاوردهای انفرادی و تیمی حسن یزدانی این پدیده کشتی ازاد ایران می‌پردازیم.

عنواندستاورد
بازی‌های المپیک تابستانیبرنده مدال طلای المپیک 2016 ریو در وزن 74 ک‌گ
بازی‌های المپیک تابستانیبرنده مدال نقره المپیک 2020 ریو در وزن 86 ک‌گ
قهرمانی کشتی جهانبرنده مدال نقره 2015 لاس وگاس در وزن 70 ک‌گ
قهرمانی کشتی جهانبرنده مدال طلا Gold 2017 پاریس در وزن 86 ک‌گ
قهرمانی کشتی جهانبرنده مدال برنز Bronze 2018 بوداپست در وزن 86 ک‌گ
قهرمانی کشتی جهانبرنده مدال طلا Gold 2018 نورسلطان در وزن 86 ک‌گ
قهرمانی کشتی جهانبرنده مدال طلا 2021 اسلو در وزن 86 ک‌گ
قهرمانی کشتی جهانبرنده مدال نقره 2022 بلگراد در وزن 86 ک‌گ
قهرمانی کشتی جهانبرنده مدال نقره 2023 بلگراد در وزن 86 ک‌گ
بازی‌های آسیاییبرنده مدال طلا 2018 جاکارتا در وزن 86 ک‌گ
قهرمانی کشتی آسیابرنده مدال طلا 2018 بیشکک در وزن 86 ک‌گ
قهرمانی کشتی آسیابرنده مدال طلا 2021 آلماتی در وزن 86 ک‌گ
بازی‌های کشورهای اسلامیبرنده مدال طلا بازی‌های کشورهای اسلامی 2017 در وزن 86 ک‌گ

دیگر مدال ها و افتخارات حسن یزدانی

عنواننتیجه
قهرمانی  نوجوانان آسیا 2011برنده مدال برنز در وزن 50 ک‌گ
قهرمانی نوجوانان جهان 2011برنده مدال نقره  در وزن 50 ک‌گ
قهرمانی جوانان آسیا 2014برنده مدال طلا  در وزن 66 ک‌گ
قهرمانی جوانان جهان 2015برنده مدال طلا  در وزن 66 ک‌گ
جام تختی 2015 کرمانشاهنفر اول در وزن 70 ک‌گ
جایزه بزرگ 2015 پاریسنفر اول در وزن 70 ک‌گ
جایزه بزرگ 2016 پاریسنفر دوم در وزن 74 ک‌گ
1 جام مدوید 2016–۷۴ ک‌گنفر اول در وزن 74 ک‌گ

افتخارات تیمی

عنوان
جام جهانی کشتی در سال‌های 2015، 2016 و 2017 (تیم ملی کشتی آزاد)
لیگ برتر کشتی ایران: 2020 (باشگاه ایران‌مال)

افتخارات شخصی

سالعنوان
1395بهترین ورزشکار مرد سال ایران
1396بهترین ورزشکار مرد سال ایران
2017 میلادیبهترین کشتی‌گیر مرد جهان
1395بهترین کشتی‌گیر آزادکار سال ایران
1395مرد سال ورزش مازندران
2020محبوب‌ترین کشتی‌گیر آزادکار جهان در نظرسنجی اینستاگرامی اتحادیه جهانی کشتی

شایعات و حواشی حسن یزدانی

از داغ‌ترین حواشی درباره حسن یزدانی می‌توان به حضور وی روی تشک کشتی رقابت‌های بین‌المللی کشتی آزاد جام تختی سال 2017 در مشهد با لباس آتش‌نشانی اشاره کرد. وی جهت زنده نگه‌داشتن یاد آتش‌نشان‌های حادثه تلخ پلاسکو، دست به انجام چنین کاری زد. هم‌چنین وی در پی شکست از تیلور چنین عنوان کرد: من تمام تلاشم را کردم که تلخی مسابقات قبلی را برطرف نمایم و از این به بعد نیز تمام تلاشم را می‌کنم تا دل مردم کشورم شاد شود. این حرف‌های یزدانی با واکنش‌های مثبتی از سوی طرفدارانش مواجه شد.

شایعات زیادی در فضای مجازی و رسانه های زرد مبنی بر خبر ازدواج حسن یزدانی وجود دارد، که جملگی اخباری کذب هستند. این کشتی‌گیر نابغه هنوز ازدواج نکرده و حداقل هنگام نگارش این مقاله در دوران مجردی به سر می‌برد.

حقایق پنهان در زندگی حسن یزدانی

حسن یزدانی یک مسلمان شیعه است که اصالتش به چرات سوادکوه می‌رسد. وی در اکثر مسابقاتروی دوبنده‌اش لفظ یاعلی درج شده‌ است. هم‌چنین یزدانی مدال طلای المپیک 2016 خودش را به موزه آستان قدس رضوی اهدا نمود و در اسفند سال 1395 به‌عنوان خادم در حرم امام رضا حضور یافت.

از فعالیت خیرخواهانه این کشتی‌گیر موفق می‌توان به حضور در جمع کودکان دارای سندروم داون و کمک به زلزله زدگان استان کرمانشاه اشاره کرد. در ادمه با عکس حسن یزدانی در کنار پدر و مادرش این بخش از مقاله را به اتمام می‌رسانیم.

حقایق پنهان در زندگی حسن یزدانی

آلبوم عکس های حسن یزدانی

کلام آخر

در این مقاله به بیوگرافی حسن یزدانی این نابغه جوان در کشتی ایران پرداختیم. وی تاکنون افتخارات زیادی را برای کشورمان به ارمغان آورده و یکی از محبوب‌ترین قرمانان کشتی در جهان است.

امیدواریم مقاله بیوگرافی حسن یزدانی، این کشتی‌گیر دوست‌داشتنی برای شما مخاطبین محترم مفید بوده باشد. لطفاً پس از مطالعه کامل این مقاله نظرات خود را درباره حسن یزدانی قهرمان کشتی ایران با ما در پلازا به اشتراک بگذارید.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو