بهترین جاهای دیدنی همدان کدامند؟ | آشنایی با ۲۰ مکان دیدنی همدان

بهترین جاهای دیدنی همدان کدامند؟ | آشنایی با ۲۰ مکان دیدنی همدان


منبع: پلازا

3

1402/6/28

18:22


بهترین جاهای دیدنی همدان کدامند؟ | آشنایی با ۲۰ مکان دیدنی همدان

با شنیدن نام همدان تمام ذهن‌ها به سوی غار علیصدر می‌رود. اما جالب است که بدانید همدان از جمله شهرهای گردشگری در ایران است که دارای جاهای دیدنی بسیار زیادی می باشد. حتما می پرسید که بهترین جاهای دیدنی همدان کجاست؟ و چرا همدان را شهر تاریخ و تمدن ایران نامیده‌اند؟ از آنجایی که همدان همچون یک کتاب تاریخ می باشد و گوشه به گوشه آنرا تمدن‌ها و سلطنت‌های مختلف در دوران‌های مختلفی تشکیل داده اند باعث شده این شهر به یکی از شهرهای تاریخی ایران تبدیل شود.

شهر همدان دارای جاذبه‌های دیدنی بسیار زیادی است که بیشتر آنها ارزش تاریخی دارد و با طبیعت کوهستانی و هوای تمیز و گویش و لهجه همدانی خود توانسته به یکی از مقصدهای محبوب و پرطرفدار گردشگری در ایران تبدیل شود. در این این مطلب می‌خواهیم مروری بر جاهای طبیعی و تاریخی همدان داشته باشیم و در زمانی کوتاه بهترین آنها را به شما معرفی کنیم. گلچینی از جاهای دیدنی همدان که در این مطلب جمع آوری شده‌اند در دسته‌بندی‌های مختلف مرتب شدند و در رابطه با هر یک از آنها توضیحات مختصری ضمیمه‌شان شده است. اگر می‌خواهید سفری چند روزه به همدان داشته باشید اما اطلاعات چندان زیادی در رابطه با جاذبه‌های طبیعی همدان و بهترین جای همدان برای گشت و گذار را ندارید با ما تا انتهای این مطلب همراه باشید.

احتمالا این مطالب رو هم دوست داشته باشید

thumbnail

کاملترین راهنمای سفر به همدان | صفر تا صد سفر به شهر ...
محمد غیاثیان31 مرداد 1402 18:00

thumbnail

بهترین جاهای تفریحی همدان کدامند؟ | معرفی مکان های ...
fereshteh beheshti19 مرداد 1402 18:00

فهرست مطالب

راهنمای بازدید از بهترین جاهای دیدنی همدان

معرفی بهترین جاهای دیدنی همدان

همدان و دیدنی‌های آن

برای سفر به همدان لازم است بدانید که همدان اولین پایتخت ایران و خانه مادها برای زندگی در فلات ایران بوده است نام اولیه این شهر هگمتانه بود و بعدها توسط سلسله‌های دیگری به عنوان پایتخت انتخاب شد.

شهر همدان مرکز استان همدان است و در حقیقت پایتخت تمدن و تاریخ ایران به شمار می‌آید به همین خاطر است که از اهمیت بسیار خاصی در میان گردشگران و توریست‌های داخلی و خارجی برخوردار شده است.

این شهر دارای جاذبه‌های دیدنی و گردشگری بسیار زیبا و پرشوری است. با سفر به شهر همدان حتی لحظه‌ای حوصله‌تان سر نخواهد رفت، زیرا تمام ساعت‌ها و ثانیه‌های سفر را مشغول گشت و گذار و بازدید از جاهای دیدنی این شهر خواهید بود. امروز قصد داریم شما را با جاذبه های طبیعی همدان و جاهای دیدنی آن بیشتر آشنا کنیم.

1- برج قربان همدان

برج قربان همدان - از جاهای دیدنی تاریخی همدان

برج قربان همدان از زوایای مختلف

همدان از جمله قدیمی‌ترین شهرهای ایران است که در روزگار هخامنشیان، ساسانیان، اشکانیان، سلجوقیان و آل بویه پایتخت ایران بوده است این شهر دارای آثار کهن باستانی بسیار زیادی است . برج تاریخی قربان از جمله آثار قدیمی و ارزشمند در شهر همدان است که در محله زندها بین خیابان طالقانی و مدنی قرار گرفته است. در روزگاران گذشته قسمت‌های بسیار مهمی همچون مدرسه، کتابخانه، مسجد و خانقاه در این برج وجود داشته اما در عصر حاضر و امروزه این برج تنها یک بنای تاریخی در شهر همدان به حساب می‌آید.

برای اطلاع از تاریخچه برج تاریخی قربان باید بگوییم که متاسفانه هیچگونه کتیبه‌ای در این برج وجود ندارد و تنها کتیبه‌ای که قدمت برج را بازگو کند بر روی سنگ قبری معرفی شده است که در فضای داخلی این بنا قرار دارد.

  • ساعت بازدید: 8:00 تا 19:00
  • آدرس: همدان، بلوار مدنی، خیابان امیرکبیر، کوچه برج قربان

2- معبد لائودیسه

معبد افسانه‌ای لائودیسه

این معبد از برجسته‌ترین آثار تاریخی ایران و جاهای دیدنی همدان است که از آثار درخشان دوره سلوکیان به جای مانده است. معبد لائودیسیه امروز محل بازدید بسیاری از گردشگران داخلی و خارجی است.

  • ساعات بازدید: همه روزه، ۲۴ ساعته
  • آدرس: همدان، نهاوند، نزدیکی تپه دو خواهر

3- قلعه دختر 

از قدیمی ترین مکان های دیدنی همدان - قلعه دختر همدان

تاریخچه قلعه دختر همدان

یکی دیگر از جاهای تاریخی و دیدنی همدان، قلعه دختر می‌باشد که با وجود تخریب شدن آن هنوز هم بنا و دیواره‌هایی از آن باقی ماندند که زیبایی بسیار زیادی دارد.

برخی از سردرب‌ها و پله‌های سنگی این بنای تاریخی نشان از معماری زیبا زمان خود دارد. قلعه دختر در زمان خود از لحاظ نظامی دارای اهمیت بسیار زیادی بود و امروزه بر تمام شهر همدان و اطراف آن و گردنه معروف توسرکان و همدان تسلط کاملی دارد.

4- آرامگاه بوعلی‌سینا

آرامگاه بو علی سینا - از معروف ترین مکان های تاریخی همدان

هزینه بازدید از آرامگاه بوعلی‌سینا

تعداد مقبره‌ها و آرامگاه‌هایی که در شهر همدان وجود دارد به اندازه‌ای زیاد هستند که نمی‌توان آنها را به صورت خلاصه در یک دسته‌بندی جای داد. به همین خاطر در این بخش تنها به برخی از مقبره‌ها و آرامگاه‌های مشاهیر معروفی که در همدان به خاک سپرده شده‌اند اشاره کرده‌ایم.

از جمله مقبره‌ها و آرامگاه‌های تاریخی در شهر همدان آرامگاه بوعلی سینا است که از مهم‌ترین نمادهای شهر همدان به شمار می‌آید در ساختمان آرامگاه ویترین‌های بسیاری از گیاهان دارویی و خواص آنها به نمایش گذاشته شده است.

  • ساعت بازدید: 8:30 تا 20:30
  • آدرس: همدان، میدان امام خمینی، انتهای خیابان بوعلی سینا

5- آرامگاه باباطاهر

آرامگاه باباطاهر - بهترین جاهای دیدنی همدان

معرفی آرامگاه باباطاهر

بابا طاهر شاعر بزرگی است که عمری در همدان زندگی کرده و در همین شهر به دیار ابدی پیوسته و آرامگاه باباطاهر امروزه یکی از بهترین و مهمترین جاهای دیدنی همدان به شمار می‌آید. این آرامگاه در دل فضای سرسبز و دلنشینی به وسعت ۹۰۰۰ متر بنا شده است.

  • ساعت بازدید: 8:30  صبح تا اندکی پس از غروب
  • آدرس:  همدان، خیابان باباطاهر، بلوار فلسطین

6- حمام قلعه

دیدنی های همدان - حمام قلعه

نمایی از حمام قلعه

همدان که از جمله کهن‌ترین شهرهای تاریخی و باستانی ایران به شمار می‌آید که دارای حمام‌های قدیمی بسیار زیادی است که اکنون به بناهای تاریخی و دیدنی در این شهر تبدیل شدند.

از شناخته شده‌ترین جاهای دیدنی و حمام‌های قدیمی همدان می‌توان به حمام قلعه اشاره کرد که امروزه به یک سفره خانه سنتی تبدیل شده است.

در این حمام شاهد مجسمه‌هایی خواهید بود که از صحنه‌هایی از نظافت، حجامت، اجرای مراسم و استراحت مردمان روزگار قدیم به تصویر کشیده شدند. قدمت این حمام تاریخی به دوران قاجار برمی‌گردد و وسعت آن ۱۵۰۰ متر می‌باشد.

  • ساعت کاری: 8:00 تا 22:00
  • آدرس: همدان، میدان امام خمینی، خیابان شریعتی، کوچه مهر

7- حمام محله حاجی

معرفی بنای تاریخی حمام محله حاجی

یکی دیگر از بناهای بسیار زیبای تاریخی در شهر همدان که در دوره قاجار و در محله‌ای به نام حاجی‌ها ساخته شده است حمام محله حاجی نام دارد که به دو بخش حمام زنانه و مردانه با مساحتی بالغ بر ۱۰۰۰ متر مربع بنا شده است.

پی بنای این حمام از سنگ است و در ساخت بنا از آجر قوامی به ابعاد ۵ در ۵.۱۰ در ۲۲ سانتی‌متر و ملات ساروج استفاده شده است. این حمام قدیمی در فهرست آثار تاریخی به ثبت ملی رسیده است.

8- مسجد جامع 

دیدنی های مذهبی همدان - مسجد جامع

قدمت تاریخی مسجد جامع همدان

اغلب مسجدهایی که در شهر همدان ساخته شده‌اند مشتمل بر شبستان‌هایی با پایه‌های آجری و ستون‌ها می‌باشد که با چشم طاق‌های معمولی پوشیده شدند. در همدان به‌عنوان پایتخت ایران‌زمین قبل و پس از ظهور اسلام شاهد احداث مساجدی بودیم که ارزش معماری و تاریخی آنها قابل‌توجه است.

این مسجد در زمان قاجار بنا شده است و در کتیبه‌های آن اشاره به سال ۱۲۵۳ شده است. مسج جامع از جمله مساجد قدیمی در شهر همدان است که تقریباً ۲ متر پایین‌تر از سطح بازار قرار دارد.

کاشی‌کاری‌های رنگارنگ گنبد و دیواره‌های مسجد اولین چیزی است که نظر هر گردشگر را به خود جلب خواهد کرد.

  • ساعت بازدید: 8:00 تا چند ساعت پس از اذان مغرب
  • آدرس: همدان، میدان امام همدان، بین خیابان اکباتان و باباطاهر

9- مسجد بزرگ شریف الملک

بنای تاریخی و قدیمی مسجد بزرگ شریف الملک

این مسجد نیز مربوط به دوره قاجار است و در ضلع جنوبی میدان آرامگاه بوعلی و خیابان بین النهرین واقع شده است برای ساخت این بنا از سنگ و آجر و ملات خاک رس استفاده شده است و شکل هندسی و آجر چینی ساده‌ای دارد.

مسجد بزرگ شریف الملک دارای 2 شبستان است که شبستان اول مسجد، دارای چهار ستون به ارتفاع حدود سه متر است که چهار قوس طاق‌ها را به هم پیوسته است کف آن را فرش‌های دستباف پوشانده است.

10- کلیسای گریگوری استفان

ساعت بازدید از کلیسای گریگوری استفان

در بافت قدیمی شهر همدان دو کلیسا واقع شده‌اند که اولی یادگار دوره صفوی و دومی آثاری به جا مانده از دوره قاجار است.

کلیسای گریگوری استفان یکی از آثار به جامانده دوره صفویه و زمان سلطنت شاه سلیمان می‌باشد. در آن زمان مهاجران جنگ جهانی بعد از یک بحبوحه جنگی به شهر همدان پناه می‌آورند و با کمک تاجران روس این کلیسا را برپا می‌کنند.

کلیسای گریگوری استفان دارای معماری نسبتاً ساده‌ای است. در این کلیسا مقبره برخی از افراد مهم مسیحی ایران وجود دارد. نکته جالب در رابطه با این کلیسای قدیمی این است که بخشی از مجموعه باستانی هگمتانه نیز به شمار می‌آید.

  • ساعت بازدید: 8:00 تا 20:00
  • آدرس: همدان، بخش شرقی مجموعه باستانی هگمتانه

11- کلیسای حضرت مریم

قدمت کلیسای حضرت مریم چند سال است

از آنجایی که شهر همدان سرگذشت تمدن‌ها و ادیان مختلفی را به چشم دیده است و ارامنه بسیاری در این شهر زندگی و تردد می‌کردند موجب به ساخت این بنا شده است. کلیسای حضرت مریم از جمله آثار به جا مانده دوره قاجار است که اسفند ۱۳۷۷ به‌ عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسید.

  • آدرس: همدان خیابان اکباتان

12- امامزاده عبدالله همدان

آستان مقدس امامزاده عبدالله همدان

از جمله حرم‌ها و امامزاده‌های معروف در شهر همدان امامزاده عبدالله است که در میدان امامزاده عبدالله قبل از میدان امام به سمت شمال شهر همدان واقع شده است.

این امامزاده برادر ناتنی امام رضا بوده که در حرم ایشان گنبد طلایی رنگ به همراه دو شبستان زیبا به کار رفته است. میدانی که این امامزاده در آنجا واقع شده محل اصلی رفت و آمد و عبور و  مرور هیئت‌های عزاداری در ایام محرم است.

13- امامزاده یحیی در همدان

آشنایی با امامزاده یحیی در همدان

این امامزاده در منطقه آقاجانی بیک و محله امامزاده یحیی در بلوار مدنی شهر همدان واقع شده که دارای حیات بزرگی برای هیئت عزاداری نیز می‌باشد. نسبت این امامزاده با ۸ واسطه به امام حسن مجتبی می‌رسد.

14- موزه تاریخ طبیعی (موزه‌ جانورشناس)

موزه جانورشناسی همدان

موزه جانورشناسی همدان

از دیگر جاذبه‌های گردشگری اصلی در شهر همدان موزه‌های این شهر می‌باشد که همه سال مسافران زیادی برای تماشا جذب آنها می‌شود. همانطور که در پاراگراف‌های قبلی نیز اشاره کردیم همدان شهری تاریخی است که دارای آثار باستانی بسیار زیادی می‌باشد که در آنها اشیای نفیس و قیمتی از دوران تاریخی مختلف به دست آمده. در واقع می‌توان گفت: موزه‌های همدان نمایشگاهی است برای معرفی و نگهداری از آثار گران قیمت و غنیمتی.

موزه جانورشناسی که در دانشگاه بوعلی سینا راه اندازی شده است برای پژوهش دانشمندان و محققان علوم طبیعی است. در این موزه که بیش از ۲۰۰۰ متر مربع  وسعت دارد بانک زیستی غنی شامل انواع گونه‌های حیوانی،گیاهی، طبیعی و اقلیمی از سرتاسر ایران و جهان وجود دارد.

این موزه دارای سه سالن می‌باشد که هزاران نمونه زنده، سنگواره و تاکسیدرمی‌ شده در آن وجود دارد. تنوع گونه‌های زیستی این موزه انواع گونه‌های گیاهی و جانوری از گروه پستانداران، پرندگان، خزندگان، پرندگان، حشرات و آبزیان را در بر می‌گیرد.

اما، در بخش جانورشناسی این موزه انواه گونه‌های بی‌مهره و مهره‌دار گردآوری شده‌اند. این موزه با هدف ارتقای سطح علمی و آموزش و عینی‌ساختن علوم تئوری جانورشناسی، امکان بازدیدهای متعدد برای مؤسسات آموزشی، دانشگاه‌ها و مراکز علمی و تحقیقاتی را فراهم کرده است.

  • آدرس: همدان، میدان مدرس، انتهای بلوار آزادگان، جنب دانشکده کشاورزی
  • ساعت بازدید: 9:00 تا 17:30

15- باغ موزه نظری

باغ موزه نظری - از بهترین جاهای دیدنی همدان

معرفی باغ موزه نظری همدان

موزه مردم‌شناسی همدان، متشکل از یک باغ و یک ساختمان است که قدمتشان به اواخر دوره قاجار برمی‌گردد. ساختمان باغ موزه نظری در حال حاضر متعلق به سازمان میراث فرهنگی همدان می باشد.

در باغ موزه نظری، آثاری مهم از مراسم محلی مردم همدان به نمایش گذاشته شده است که شامل حدود 800 عکس می‌باشد.

  • آدرس: همدان، چهارراه نظری، خیابان عارف قزوینی
  • ساعت بازدید: 8:00 تا 15:00

16- موزه‌ صنایع دستی همدان (موزه هنر)

موزه هنری همدان

در سال 1388 موزه هنری و صنایع دستی همدان به دست سازمان میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان همدان تأسیس شده. در موزه صنایع دستی همدان بیش از 200 اثر ارزشمند از رشته‌های متنوع شامل صنایع سفال و سرامیک، نقاشی سرامیک، مصنوعات چرمی و چوبی، قلم‌زنی روی مس ونقره، سازهای سنتی، فرش و گلیم، پیکرتراشی، گیوه‌بافی، مرواربافی و… نگهداری می‌شوند.

  • آدرس: همدان، میدان باباطاهر، جنب آرامگاه باباطاهر

17- پارک مینی ورلد 

شبیه سازی آثار تاریخی در پارک مینی ورلد

جاذبه‌های دیدنی بسیاری در شهر همدان وجود دارند که هر یک در جایگاه خود خاص و بینظیر می‌باشند. شاید خیلی از شما دوستان شهر همدان را تنها به خاطر وجود غار علیصدر آن است که می‌شناسید و هیچ شناختی نسبت به جاذبه های طبیعی همدان ندارید.

مسافران که به شهر همدان سفر می کنند این دغدغه را دارند که بهترین جای همدان کجاست؟! همدان علاوه بر جاهای تاریخی دارای طبیعت بسیار زیبایی همچون: پارک‌ها، جنگل‌ها، غارها و…نیز می‌باشد.

مجموعه پارک‌های شهر همدان علاوه بر بهره‌مندی از چشم اندازهای زیبای طبیعی و فضای سرسبز از امکانات رفاهی و تفریحی زیادی نیز برخوردار می‌باشند. معماری سنتی ایرانی که در  ساخت و طراحی پارک‌ها و بوستان‌های همدان  مورد استفاده قرار گرفته‌انداز ویژگی مهمی است که نباید از آن غافل شد.

یکی از بهترین پارک‌های مینیاتوری خاور میانه در شهر همدان واقع شده است. پارک مینی ورلد دارای بیش از  130 اثر تاریخی معروف ایران و جهان می‌باشد که از مهم‌ترین آنها می‌توان به آرامگاه خیام، برج پیتزا، سی‌وسه پل و برج ایفل و اهرام مصر اشاره کرد.

پارک مینی ورلد در یک فضای بزرگ ساخته شده است و دارای امکانات رفاهی و گردشگری بسیار خوبی می‌باشد.

  • ساعت بازدید: 24 ساعته
  • آدرس: همدان، میدان قائم، بلوار مرزداران

18- پارک ارم

بوستان ارم همدان

از معروفترین و زیباترین پارک‌های همدان می توان به بوستان ارم اشاره کرد که در جنوب شهر همدان واقع شده است. این پارک همه روزه میزبان گردشگران و مسافران بسیار زیادی می‌باشد.

پارک ارم علاوه بر برخورداری از فضای سبز وسیع همچنین از یک شهربازی بزرگی هم برخوردار است.

19- باغ ایرانی همدان

آدرس باغ ایرانی همدان

از باغ های زیبای همدان که با روش باغ های سنتی ایرانی ساخته شده است باغ ایرانی نام دارد. معماری قدیمی و سنتی باغ در کنار گل ها و درختان سرسبز آن فضای بسیار زیبا و چشم نوازی را ایجاد کرده است.

مساحت باغ ایرانی همدان حدود ۳.۵ هکتار است و معماری آن طبق معماری سنتی ای که در باغ های ایرانی به کار رفته، ساخته شده است. این باغ زیبا از جاذبه‌های پرطرفدار همدان است که محیطی زیبا، سرسبز و جذاب را برای گردشگران داخلی و خارجی فراهم کرده است.

  • آدرس: همدان، بین بلوار فلسطین و خیابان ابوذر

20- درياچه سد اکباتان

اطلاعات درياچه سد اکباتان

تنها دریاچه‌ای که در شهر همدان وجود دارد درياچه سد اکباتان می‌باشد. تنها دریاچه‌ای که در شهر همدان وجود دارد درياچه سد اکباتان می‌باشد. این دریاچه در 9 کیلومتری جنوب شرقی همدان واقع شده است و وسعت آن حدود 60 هکتار می‌باشد و عمق آن ۳۲ و ۱۸ متر است. آب ذخیره شده در دریاچه در بدو امر صددرصد نياز آب شرب شهر همدان را تأمين مى‌کند. فضاى پيرامون و فاصلهٔ کوتاه آن با شهر همدان از جمله امتيازات اين درياچه است.

21- غار علیصدر ، از معروفترین جاهای دیدنی همدان

غار علیصدر - از بهترین و معروف ترین جاهای دیدنی همدان

بازدید از غار علیصدر

یکی از پرآوازه‌ترین جاهای دیدنی همدان غار علیصدر است. این غار در روستای علیصدر و از توابع روستای کبودرآهنگ است و با شهر همدان حدود 75 کیلومتر فاصله دارد.

سن غار علیصدر حدود 190 میلیون سال است و به دوران ژوراسیک دوم باز می‌گردد. در دوران صفوی مردم از این غار به عنوان آب‌انبار و پناهگاه استفاده می‌کردند.

با ورود به غار، پس از گذر از یک مسیر خشک سوار قایق می‌شوید و در یک راه آبی، از دل سنگ‌های بورین عبور می‌کنید. عمق دریاچه غار علیصدر از یک متر تا چهارده متر متغییر است.

دمای درون غار علیصدر، در 14 درجه سلسیوس ثابت است.

  • ساعت بازدید: 8:00 تا 17:00 (در فصول پربازدید حتی تا نیمه‌شب هم باز است)
  • آدرس: کبودترآهنگ، روستای علیصدر (70 کیلومتری شهر همدان)

22- آکواریوم گنجنامه همدان

آکواریوم گنجنامه همدان

این آکواریوم، بزرگ ترین آکواریوم دریاچه ای کشور است که در سال ۱۳۹۰ با هدف ایجاد محیطی منحصر به فرد و خاص برای جذب گردشگران بیشتر به همدان کار ساخت غار آکواریوم داخل این مجموعه آغاز شد.

طراحی این آکواریوم که به دل غار می‌باشد الهام گرفته از غار علیصدر است و با تلفیق صخره و آب های دریا انجام شده. مساحت این مجموعه به حدود ۱۰۰۰ مترمربع می‌رسد و در ۲ طبقه ساخته شده است و دارای ۲۱ آکواریوم آب شور و شیرین در ابعادهای مختلف است.

23- باغ وحش‌ همدان

بهترین جاهای دیدنی همدان برای کودکان

معرفی دهکده طبیعت علیصدر

این باغ وحش با فاصله ۵ دقیقه ای به غار علیصدر قرار گرفته و چندین گونه پستانداران، پرندگان و دوزیست در آنجا زندگی میکنند. وسعت این باغ وحش حدود ۴ هکتار می باشد و در اصل متعلق به مجموعه علیصدر می‌باشد.

سوالات متداول بهترین جاهای دیدنی همدان کدامند؟

علت معروف بودن غار علیصدر چیست؟

به دلیل قدمت زیادی که دارد و به دوره ژوراسیک بازمی‌گردد و همچنین طول آن معروف شده است.

آکواریوم معروف همدان کجاست؟

این آکواریوم در مجموعه گنجنامه قرار دارد.

معروفترین موزه‌های همدان کدامند؟

موزه تاریخ طبیعی یا جانورشناسی، موزه هنرهای دستی همدان و باغ موزه نظری

جمع بندی

در مطلب فوق شما را با جاهای دیدنی و  جاذبه‌های طبیعی همدان آشنا کردیم و به همراه آنها اطلاعاتی را نیز در اختیارتان قرار دادیم. هر یک از بهترین جاهای دیدنی همدان در دسته بندی‌های مختلفی قرار دارند که ما سعی کرده‌ایم تا به طور کلی اشاره‌ای به معروفترین آنها داشته باشیم. جاذبه‌های دیدنی و گردشگری در شهر همدان بسیار زیاد می‌باشد و ممکن است از میان هر یک از بناهای تاریخی، مذهبی، طبیعی و… مواردی از قلم افتاده باشند و ما به آنها اشاره نکرده باشیم.

احتمالا این مطالب رو هم دوست داشته باشید

thumbnail

معرفی ۸ بهترین هتل همدان برای اقامت + امکانات و آدرس
حدیثه یوسفی08 شهریور 1402 18:00

اما، سعی ما بر این بوده تا بارز‌ترین ویژگی و ماهیت هر یک از جاهای دیدنی همدان را در نظر گرفته و اطلاعات مربوط به آنها را در اختیار شما دوستان عزیز قرار دهیم. اگر شما هم از جاذبه‌های دیدنی همدان بازدید کرده‌اید  و شناختی نسبت به آنها دارد حتما تجربیات خود را با ما به اشتراک بگذارید.

به نظر شما بهترین زمان برای سفر به همدان و بازدید از جاهای دینی این شهر چه فصلی است؟

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو