نحوه تشخیص عینک با کیفیت

منبع: تاپ ناز

4

1402/6/30

00:48


از آن جایی که تنوع مدل عینک در بازار بسیار زیاد است، گاهی انتخاب یک محصول با کیفیت و کاربردی می‌ تواند کمی سخت و دشوار باشد. گاهی اوقات برخی از مراکز فروش عینک از عدم آگاهی مشتریان سوء استفاده کرده و محصولات بی کیفیت و تقلبی را در قالب محصولات برند و اصل به آن ها ارائه می‌کنند و در مقابل از آن ها مبالغ هنگفتی را درخواست می ‌نمایند. این موضوع یکی از مهم ‌ترین دلایل نارضایتی افراد در زمان خرید عینک است. برای اینکه شما با چنین مشکلی روبرو نشوید، لازم است با ویژگی ‌های یک عینک با کیفیت آشنا باشید. در این مطلب قصد داریم با ارائه یک سری توضیحات مفید و کاربردی شما را با نحوه تشخیص عینک با کیفیت آشنا کنیم.

نحوه تشخیص عینک با کیفیت

عوامل اثرگذار بر کیفیت عینک

یکی از فاکتورهای بسیار مهم در زمان خرید عینک توجه به کیفیت ساخت آن است. افراد تمایل دارند محصولی را انتخاب کنند که از نظر دوام و استحکام شرایط مطلوبی داشته و از طول عمر بالایی برخوردار باشد. در واقع آن ها به همان میزان که برای خرید عینک هزینه ‌ای می ‌پردازند انتظار دارند که محصول نیز کارایی قابل قبولی برایشان داشته باشد.

در خصوص کیفیت عینک بایستی محصول را از جهات گوناگون مورد بررسی قرار دهید تا از استانداردهای به کار رفته در آن اطمینان حاصل کنید. عوامل زیادی هستند که بر کیفیت عینک تاثیرگذارند. از جمله این عوامل می ‌توانیم به جنس لنز یا عدسی عینک، مواد به کار رفته در ساخت عینک، جنس فریم عینک، میزان استحکام و مقاومت فریم عینک، ضخامت فریم و برند سازنده آن اشاره کنیم.

البته که برند سازنده یکی از مهم ‌ترین فاکتورهای تاثیرگذار بر کیفیت عینک است. شرکت‌ های تولید کننده که در زمینه ساخت عینک به تجربه و تخصص بالایی دست یافته ‌اند معمولاً محصولات با کیفیت ‌تر و استانداردتری را به بازار عرضه می‌کنند. به همین جهت زمانی که شما برای خرید عینک به سراغ برندهای معتبر و شناخته شده می ‌روید تا حد زیادی از کیفیت محصول و دوام آن اطمینان خواهید داشت.

نحوه تشخیص عینک با کیفیت

حال که با عوامل تاثیرگذار روی کیفیت عینک آشنا شدیم می ‌خواهیم ببینیم چگونه می ‌توانیم یک عینک درجه یک و استاندارد را از عینکی نامرغوب و بی‌کیفیت تشخیص دهیم؟ قطعاً و بدون شک یکی از مهم ‌ترین فاکتورهایی که بر روی کیفیت عینک تاثیر می‌گذارد متریال به کار رفته در ساخت آن است. اما شاید این سوال در ذهن شما نیز ایجاد شود که یک خریدار معمولی که آشنایی زیادی با مواد به کار رفته در ساخت عینک ندارد چگونه می ‌تواند این موضوع را تشخیص دهد؟

در قدم نخست همانطور که پیش از این اشاره کردیم بهترین راهکار برای اطمینان از کیفیت محصول مراجعه به مطمئن ‌ترین و بهترین عینک فروشی است. اما جدا از این موضوع، راهکارهای دیگری نیز وجود دارند که به شما کمک می‌کنند تا یک عینک با کیفیت و استاندارد را به راحتی تشخیص دهید. در ادامه به چند اصل اساسی برای تشخیص عینک با کیفیت اشاره می‌کنیم.

توجه به لوگو و برچسب عینک

تمامی محصولات اصل و درجه یکی که به بازار عرضه می ‌شوند دارای نشان یا علامتی هستند که استاندارد بودن محصول را به خریداران ثابت می‌کند. این موضوع در خصوص عینک نیز کاملاً  صحت دارد. اگر فروشنده عینک ادعا داشت که محصول ارائه شده به شما کاملاً اصل، مرغوب و با کیفیت است می توانید خودتان با یک بررسی ساده از صحت این ادعا اطمینان حاصل کنید.

عینک‌ هایی که از کیفیت بالایی برخوردارند معمولاً بر روی دسته خود و یا در قسمت داخلی شیشه سمت راست دارای یک نشان یا لوگوی مخصوص هستند. اما نباید تنها به وجود این لوگو بر روی عینک بسنده کنید. در برخی موارد عینک ‌های تقلبی نیز همراه با لوگو به مشتریان ارائه می ‌شوند که این موضوع ممکن است تشخیص عینک اصل از غیر اصل را کمی سخت کند.

برای اطمینان خاطر از کیفیت عینک لازم است حتماً اطلاعات درج شده روی لوگو را با دقت مطالعه کنید. هرگونه غلط یا اشتباه تایپی نشان دهنده غیر اصل بودن عینک است. پس حتماً برای تشخیص  با کیفیت بودن عینک از صحت اطلاعات درج شده روی برچسب آن اطمینان حاصل کنید.

همراه داشتن برگه ضمانت

یکی دیگر از مواردی که می ‌تواند به شما در تشخیص کیفیت عینک کمک کند، برگه ضمانت آن است. اصولاً تمامی عینک‌ های اصل و با کیفیت در جعبه خود علاوه بر دفترچه راهنما به یک برگه ضمانت نیز مجهز هستند. برگه ضمانت کالا به شما اطمینان خاطر می ‌دهد که عینک عرضه شده از کیفیت ساخت بالایی برخوردار است و اگر برای خرید چنین عینکی هزینه کنید قطعاً ارزشش را خواهد داشت.

توجه به شماره مدل ثبت شده روی عینک

معمولا در زمان خرید عینک بر روی دسته آن یک سری اعداد و ارقام مشاهده خواهید کرد که این اعداد بیان کننده شماره مدل عینک و کد رنگ آن هستند. این اطلاعات نیز برای تشخیص با کیفیت بودن محصول به شما کمک خواهند کرد. البته که امروزه محصولات تقلبی آنچنان از نظر ویژگی ‌های ظاهری مشابه محصولات اصل ساخته می شوند که گاهی تشخیص این موضوع برای خریداران سخت می ‌شود.

اما اگر جزء آن دسته از افرادی هستید که به اصطلاح تمایل دارید مو را از ماست بیرون بکشید می توانید با یک استعلام ساده از صحت این اعداد و شماره‌ های ثبت شده نیز اطمینان حاصل کنید. تمامی شرکت ‌های سازنده عینک موظف هستند طبق قوانین بین ‌المللی عمل کنند. درج شماره مدل عینک بر روی دسته آن یکی از مهم‌ ترین قوانینی است که بایستی حتماً رعایت شود.

برای تشخیص درست بودن شماره عینک می ‌توانید به سایت کارخانه سازنده آن مراجعه کنید. شماره مدل عینک را در سایت مربوطه وارد کرده و آن را جستجو نمایید. در صورتی که اطلاعاتی برای این شماره وجود نداشت این موضوع بیان کننده تقلبی بودن محصول است.

بررسی ویژگی ‌های ظاهری عینک

تا اینجا بیشتر در رابطه با لوازم جانبی، علائم و نشانه ‌هایی که می ‌توانند به شما در تشخیص کیفیت عینک کمک کنند صحبت کردیم. اما شما باید عینک را از نظر ظاهری نیز کاملاً مورد بررسی قرار دهید و از سلامت و کیفیت آن اطمینان حاصل کنید. از مهم ترین مواردی که بایستی در این بررسی به آن ها توجه داشته باشید عبارتند از:

  • اطمینان از عدم وجود خط و خش بر روی لنز عینک و دسته آن
  • اطمینان از کیفیت بدنه یا فریم عینک
  • تست و امتحان عینک بر روی چشم‌ ها و اطمینان از مقاوم بودن فریم آن
  • بررسی وزن عینک و اطمینان از سبک و راحت بودن آن
  • اطمینان از استحکام لولای عینک و عدم شکنندگی آن
  • اطمینان از کیفیت جنس لنز و دوام آن

باید در خصوص جنس لنز و فریم عینک به یک سری موارد مهم اشاره کنیم. لنزها و فریم ‌ها در جنس ‌ها و مدل ‌های متنوعی موجود هستند و هر کدام ویژگی ‌های مخصوص به خود را دارند. از انواع لنز در جنس ‌های مختلف می ‌توانیم به لنز پلی کربنات، لنز پلاریزه، لنز شیشه ای، لنز پلاستیکی، لنز پلاستیکی شاخص بالا و لنز تریوکس اشاره کنیم.

همچنین باید بدانید که لنزها با پوشش‌ های مختلفی به بازار عرضه می ‌شوند که رایج‌ ترین آن ها عبارتند از: پوشش فتوکرومیک، پوشش ضد خش و پوشش آنتی رفلکس. فریم ‌ها نیز در جنس ‌های متنوعی همچون پلاستیکی، فلزی، آلومینیومی، تیتانیومی، چوبی، طلایی، نایلونی، بریلیومی و… به بازار عرضه می ‌شوند. آشنایی با مزایا و معایب این محصولات می ‌تواند به شما در انتخاب یک عینک با کیفیت و کاربردی بسیار کمک کند.

به عنوان مثال عدسی ‌های پلاریزه و پلی کربنات جزء پرفروش‌ ترین و بهترین عدسی ‌های موجود در بازار هستند و فریم ‌های تیتانیومی در عین سبک وزن بودن از استحکام و کیفیت بسیار بالایی برخوردارند و می توانند خیال شما را تا حد زیادی از کیفیت محصول آسوده کنند.

عینک با کیفیت و گران بخریم یا کم کیفیت و ارزان؟

در زمان خرید عینک هر فردی معیارهای خاص خود را دارد. برخی از افراد بدون هیچ چون و چرایی به سراغ محصولات درجه یک، با کیفیت و اصل می‌ روند و برخی نیز به دلیل محدودیت بودجه‌ تمایل دارند تا هزینه کمتری بپردازند. به هر صورت همه چیز بسته به شرایط شماست. اما به طور کل اگر بخواهیم در خصوص ارزش خرید عینک ‌های با کیفیت و کم کیفیت صحبت کنیم، باید بگوییم قطعاً خرید یک عینک با کیفیت و اصل انتخاب معقولانه ‌تری خواهد بود.

شاید در نگاه اول شما با پرداخت هزینه کمتر صاحب یک عینک تقریبا کاربردی شوید. اما در صورتی که عینک مورد نظر از کیفیت مطلوبی برخوردار نباشد قطعاً مدت زمان زیادی نخواهد گذشت که به دلیل شکنندگی، ترک خوردگی و عوامل این چنینی شما را ناچار به خرید عینک جدید خواهد کرد. بنابراین شما ناگزیر خواهید بود که مجدداً برای خرید عینک هزینه کنید. اما در صورتی که از همان ابتدا تصمیم بگیرید عینکی با کیفیت و تضمین شده خریداری کنید می توانید برای مدت‌ های طولانی از آن نهایت استفاده را داشته باشید.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو