علت و عوارض خواب دیدن زیاد

علت و عوارض خواب دیدن زیاد


منبع: آویژه

2

1402/7/1

12:13


علت و عوارض خواب دیدن زیاد

لطفا به این مقاله امتیاز دهید

چرا زیاد خواب می بینیم؟

آیا خواب دیدنِ زیاد یک مشکل روانی است؟

رویاها یکی از جذاب ترین و اسرارآمیزترین جنبه های خواب در زندگی هر فرد هستند. از اواخر قرن نوزده تاکنون، تحقیقات قابل توجهی برای کشف حقایق مربوط به علوم اعصاب شناختی رویاها انجام گرفته است. با این وجود هنوز هم چیزهای زیادی در مورد خواب و رویا ناشناخته باقی مانده است.

حتی پیشرفت گسترده دانش بشر هم نتوانسته به برخی از سوالات در رابطه با علت خواب دیدن پاسخ دهد و هنوز پاسخ کاملی برای دلیل رویا دیدن های زیاد افراد در خواب پیدا نشده است. در این مقاله سعی می شود تا علت خواب دیدن زیاد و راه های جلوگیری از آن، عوارضی که رویا دیدن زیاد می تواند بر سلامت بدن داشته باشد، مورد بررسی قرار بگیرد.

علت و عوارض خواب دیدن زیاد

همه افراد رویا می بینند اما محتوای رویای آنها و تاثیراتی که می تواند بر کیفیت روند خواب افراد داشته باشد از فردی به فرد دیگر متفاوت بوده و به طور چشمگیری فرق می کند.

علت و عوارض خواب دیدن زیاد

جالب است بدانید که هنوز هم هیچ توضیح ساده ای برای درک معنا و مفهوم رویاها وجود ندارد. با این حال درک اصول اولیه رویاها، تاثیرات بالقوه کابوس هایی که می بینیم و اقداماتی که می توانیم برای برخورداری از یک خواب بهتر با رویاهای شیرین انجام دهیم، می‌تواند برای سلامت جسم و روان ما بسیار مفید باشد.

مشاوران مرکز مشاوره روانشناسی آویژه به بررسی علل خواب دیدین، عوارضی که خواب دیدن می تواند برای فرد به همراه داشته باشد و … پرداخته اند. آنها بعد از بررسی های همه جانبه خواب و رویا، مقاله کامل و جامع زیر را نگارش کرده اند. اگر شما نیز به دنبال آشنایی بیشتر با رویاها و علت خواب دیدن و … هستید، مطالعه این مقاله را از دست ندهید.

رویا چیست؟

رویاها همه تصاویر ذهنی، افکار و احساساتی هستند که در طول خواب افراد رخ می دهند و می توانند تمامی حواس فرد را درگیر سازند. برخی از مردم خواب های رنگی می بینند در حالی که خواب های بعضی دیگر کاملا سیاه و سفید هستند.

جالب است بدانید که حتی افراد نابینا هم زیاد خواب می بینند، با این تفاوت که بیشتر خواب و رویاهای آنها مربوط به حس شنوایی، چشایی و بویایی شان می شود.

مطالعات بسیاری ضمن توجه به علل اصلی رویا دیدن زیاد افراد، آنها را از نظر محتوایی بررسی کرده و چند ویژگی معمول و متداول را برای تمام خواب هایی که می بینیم، عنوان می کند:

تمامی خواب های ما دید اول شخص دارند.

رویا دیدن زیاد امری کاملا غیر ارادی است.

محتوای خواب های ما می تواند غیرمنطقی و حتی نامنسجم باشد.

محتوای بعضی از خواب های ما شامل افراد دیگری که با آنها تعامل داریم، می شود.

خواب دیدن می تواند احساسات افراد را قویا تحریک کند.

بسیاری از عناصر زندگی افراد در رویاهایی که می بینند، گنجانده می شوند.

دنیای رویاها و خواب هایی که می بینید به قدری عجیب و ناشناخته است که حتی ویژگی های عنوان شده در سطوح بالاتر نیز در سطح جهانی کلیت نداشته و چندان ثابت نیستند؛ اما برخی از این موارد تا حدودی در بیشتر رویاها و خواب های معمولی افراد وجود دارند.

چرا خواب میبینیم؟

علت خواب دیدن زیاد چیست؟ چرا زیاد رویا می بینیم؟!

به طور متوسط اکثر مردم حدود دو ساعت در شب ها را خواب می بینند و در این مدت رویاپردازی اتفاق می افتد.

خواب دیدن می تواند در هر مرحله از زمان خواب شما اتفاق بیفتد، اما بیشترین میزان خواب هایی که شما می بینید درست در زمانی اتفاق می افتند که در مرحله خواب رم”REM” یا همان خوابیدن همراه با حرکت سریع چشم هستید.

جالب است بدانید که فعالیت مغز به طور قابل توجهی در مرحله خواب رم افزایش پیدا کرده است و همین موضوع موجب می شود تا خواب دیدن های شما زیاد از حد شود. به طور کلی خواب هایی در این مرحله از خواب می بینید، بسیار واضح تر، خارق العاده تر و عجیب تر و حتی غیر واقعی هستند و شاید در برخی موارد عناصر موجود در زندگی بیداری را هم شامل شوند.

با این حال رویاهایی که در مرحله غیر رم دیده می شوند، محتوای منسجم تری داشته و مربوط به افکار و خاطرات فرد مبتنی بر زمان و مکان خاصی می شوند.

پردازش ذهن

یکی از روش هایی که ذهن شما احساسات را پردازش می کند، به واسطه خواب دیدن است. این موضوع در مورد احساسات شدیدتر بسیار بیشتر است به همین خاطر طبیعی است اگر زمانی که تحت استرس هستید و یا از موضوعی عمیقا ناراحت هستید، کابوس ببینید.

حتی به اعتقاد بسیاری از کارشناسان، رویاهای شما با از بین رفتن استرس و یا فشارهای عصبی در زندگی تان به دلیل موضوعات مختلفی که فکرتان را درگیر کرده اند از بین رفته و یا حتی بسیار کمرنگ می شوند. باید بدانید که خواب هایی که می بینید، اغلب بازتابی از ضمیر ناخودآگاه شما هستند و از این رو اضطراب نقش بسیار مهمی در رویاهای آزاردهنده ای که می بینید، دارد.

اضطراب شدید

نگرانی های شما از موضوعات مختلفی که خارج از کنترل شما هستند، می تواند عاملی برای خواب دیدن‌های زیاد باشد. این اعتقاد وجود دارد که اگر شما فردی بیکار باشید که زمان بیشتری برای تامل در مورد هر آنچه در اطرافتان رخ می دهد، داشته باشید، بدون شک تحت تاثیر افکار بسیار زیاد، خواب های بیشتری نسبت به سایر افرادی که شاغل هستند و ذهن پرمشغله ای دارند، می بینید.

بنابراین فراموش نکنید گاهی فکر آزاد و رها می تواند عامل اصلی خواب دیدن زیاد شما باشد. به طور کلی می توان برخی موارد را علت اصلی در خواب دیدن زیاد دانست:

بی خوابی و یا بدخوابی

هر چه زمان خوابیدن شما کمتر باشد، خواب دیدن های شما زیادتر و شدیدتر می شود.

مصرف الکل

مصرف الکل می تواند کیفیت خواب شما در مرحله رم را کاملا به هم ریخته و همین موجب خواهد شد تا زیاد خواب بینید. در این شرایط خواب های غیرمعمول و پیچیده بیشتر به سراغ شما می آیند.

مصرف مواد مخدر

استفاده از برخی مواد مخدر مانند ماری جوانا، کوکائین، کتامین می تواند بر روند و میزان رویادیدن شما تاثیر گذاشته و موجب دیدن خواب های خوشایند و حتی ناخوشایندی شود.

حتی اگر شما قصد ترک و کنار گذاشتن مواد را داشته باشید، رویاهایی را خواهید دید که در آنها در حال استعمال مواد مخدر هستید. امری که به اعتقاد کارشناسان به دلیل تاثیراتی است که مصرف مواد روی مغز شما گذاشته است.

مصرف داروها

تمامی داروها دارای عوارض جانبی بالقوه ای روی مغز و روان افراد هستند. برای برخی از افراد این عوارض جانبی می تواند شامل دیدن رویاهای بد و خوب باشد.

داروهای ضد افسردگی، تنظیم کننده فشار خون، داروهایی که برای بیماری پارکینسون تجویز می شوند، همگی میزان رویا دیدن های شما را به شدت افزایش می دهند.

استرس

استرس و تمامی رویدادهای آسیب زای دیگر می تواند یکی از علت های اصلی در دیدن رویاهای زیاد شما در هنگام خواب باشد. به اعتقاد محققان این موضوع به خاطر نقشی است که رویا در حافظه و پردازش احساسات شما بازی می کند.

در این رابطه گفته می شود، اگر شما جز افرادی هستید که اختلال پس از سانحه خاصی را تجربه می کنید، احتمال دیدن رویاهای بد و ناراحت کننده در خوابتان بیشتر است.

بارداری

اگر باردار هستید و خواب های زیادی می بینید، اصلا نگران نباشید، این موضوع کاملا طبیعی است. گاهی اوقات استرس آماده شدن برای زایمان و به دنیا آوردن فرزند می تواند به افزایش روندِ خواب دیدن های شما کمک کند و در این زمینه نوسانات هورمونی بسیار تاثیرگذار هستند.

نارکولپسی

نارکولپسی یا حمله خواب، یک اختلال پزشکی بسیار شدید مربوط به خواب شما است که مرز بین خواب و بیداری را از بین می برد. افراد مبتلا به این بیماری در طی روز احساس خواب آلودگی و خستگی شدیدی دارند. این افراد حتی در زمانی که در حال چرت زدن هستند، هم خواب های کاملا واضحی می بینند و تجربه شان از دیدن رویاهای تلخ و شیرین بسیار بیشتر از دیگر افراد است.

راه های جلوگیری از خواب دیدن زیاد

علت خواب دیدن زیاد از نظر روانشناسی چیست؟

در حالی که برخی از روانشناسان استدلال می کنند که رویاها بینش خاصی را در مورد روان یا زندگی روزمره فرد ارائه می دهند، برخی دیگر محتوای خواب افراد را بیش از حد متناقض و گیج کننده دانسته و معتقدند، رویا نمی تواند به طور قابل اعتماد معنی خاصی دهد.

با این حال متخصصان همگی در این زمینه متفق القول هستند که علت رویا دیدن‌های زیاد شما مربوط به تجربیات فردی‌تان در بیداری می شود. حتی اگر محتوای رویای شما کاملا متفاوت با آن چیزی باشد که در واقعیت رخ داده و یا حتی خلاف آن در خواب به سراغتان بیاید.

عوارض خواب دیدن زیاد چیست؟

تاکنون عوارض خاصی برای خواب دیدن های زیاد عنوان نشده است. به اعتقاد روانشناسان در بیشتر موارد خواب های زیادی که می بینید بر کیفیت کلی خواب شما تاثیر منفی نمی گذارند. ضمن اینکه گفته می شود خواب دیدن امری کاملا طبیعی و بدون اثرات منفی بر کیفیت خواب هر فرد است.

با این حال زمانی که بحث کابوس ها مطرح می شود، قضیه به کلی فرق می کند. این موضوع به خاطر آن است که کابوس ها در مرحله خواب رم اتفاق افتاده و در صورت وقوع مکرر می توانند برای افراد مشکل ساز شوند.

کابوس ها رویاهایی ناراحت کننده هستند که ممکن است موجب آن شوند تا فرد حتی از خواب اجتناب کند و در نهایت بدن با خواب ناکافی مواجه شود.

اگر شما جز آن دسته از افرادی هستید که به جز دیدن خواب های زیاد در هفته بیش از یک بار کابوس می بینید و به خاطر آن در طی روز دچار خواب آلودگی و تغییر در تفکر و خلق و خو می شوید، حتما به پزشک مراجعه کنید. پزشک علائم را بررسی کرده و راهکاری برای حل مشکل خواب بی کیفیتی که دارید، پیشنهاد می کند.

راه های جلوگیری از خواب دیدن زیاد

شاید خواب دیدن زیاد مشکل چندانی را برای شما در خواب ایجاد نکند با این حال برخی از رویاهای عجیب و غریبی که نتیجه رویدادهای استرس زا در زندگی تان است، می توانند کیفیت خواب شما را به میزان زیادی کاهش دهند. اگرچه رویا دیدن گاهی هم با اتفاقات خوشایند و بسیار خوشحال کننده همراه است با این حال اگر شما جز آن دسته از افرادی هستید که زیاد از خواب بیدار می شوید و هر بار گمان می کنید خواب های عجیبی می بینید، باید بدانید که این روند تحت تاثیر استرس شما ناشی از رویدادهای جاری در زندگی تان است.

برای اینکه کیفیت خوابتان را بالا برده و تا حد قابل توجهی از دیدن خواب زیاد جلوگیری کنید موارد زیر را در طی روز خود حتما رعایت کنید:

برای خود هدف گذاری کنید تا هر روز در ساعت مشخصی خوابیده و ساعت مشخصی هم از خواب بیدار شوید.

سعی کنید 20 تا 30 دقیقه در روز حتما ورزش کنید. اما حواستان باشد که این کار را دقیقا قبل از زمان خوابتان انجام ندهید.

از مصرف کوکائین و نیکوتین بلافاصله پیش از خواب خودداری کنید.

قبل از خواب استراحت کنید، دوش آب گرم بگیرید و در صورت امکان مطالعه ای مختصر داشته باشید.

اتاق محل خوابتان را برای داشتن خوابی مناسب و با کیفیت آماده کنید. سعی کنید از به کار بردن نور بسیار زیاد و روشن، صداهای بلند خودداری کرده و دمای اتاق را در حالت بسیار مطلوبی قرار دهید.

هرگز زمانی که بیدار هستید در رختخواب خود دراز نکشید. به جای آن بلند شوید و کار دیگری انجام دهید. مانند خواندن، گوش دادن به موسیقی آرامش بخش. این روند را تا زمانی ادامه دهید که خسته شده و بتوانید راحت بخوابید.

در صورتی که کابوس های زیادی می بینید و به طور مرتب رویاهای نارحت کننده ای را در خوابتان تجربه می کنید حتما به پزشک یا مشاوره روانشناسی مراجعه کنید و از تجربیات ناراحت کننده خود در این زمینه صحبت کنید تا پزشکتان بتواند آنها را برطرف سازد.

رویا چیست؟

سخنی از مشاوران آویژه

فراموش نکنید که همه افراد رویاهای زیادی در زمان خواب خود می بینند. اگر شما بتوانید عادات خواب و سبک زندگی تان را تغییر دهید با اتخاذ عادت های سالم می توانید مانع از دیدن رویاهای زیادی شوید که خواب شما را آشفته کرده و به شما حس نامطلوبی در زمان استراحتتان می دهند.

فراموش نکنید که دیدن رویاهای زیاد در خواب، هرگز یک مشکل و معضل برای سلامتی شما نبوده و تمامی افراد زمانی که به خواب می روند بسته به شرایط روحی، جسمی خاصی که دارند، رویای خاص خود را تجربه می کنند که حتی گاهی این رویاها وارد زندگی‌تان شده و به واقعیت تبدیل می‌شوند، گاهی هم به محض بیدار شدن از خواب فراموش شده و به طور کامل از ذهنتان پاک می‌شوند.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو