آیا تخمه کدو تنبل اختلال نعوظ را درمان می‌کند؟

منبع: خبرنما

2

1402/7/1

14:03


در این مقاله، ما نگاهی به مزایای افزودن دانه کدو تنبل به رژیم غذایی خواهیم داشت و اینکه چگونه می‌تواند سلامت جنسی را بهبود بخشد. همچنین نگاهی خواهیم داشت به درمان اختلال نعوظ با تخمه کدو. با خبرنامه همراه باشید…

آیا تخمه کدو تنبل اختلال نعوظ را درمان می‌کند؟

تخمه کدو تنبل یک میان وعده خوشمزه و پرطرفدار است که مواد مغذی فراوانی هم دارد. با این حال، آنچه جالب است این است که این دانه‌های ریز ممکن است سلامت جنسی را نیز بهبود بخشند. در این مقاله، ما نگاهی به مزایای افزودن دانه کدو تنبل به رژیم غذایی خواهیم داشت و اینکه چگونه می‌تواند سلامت جنسی را بهبود بخشد. همچنین نگاهی خواهیم داشت به درمان اختلال نعوظ با تخمه کدو. با خبرنامه همراه باشید!

آیا تخمه کدو تنبل برای مردان مبتلا به اختلال نعوظ مفید است؟

آیا تخمه کدو تنبل برای مردان مبتلا به اختلال نعوظ مفید است؟

دانه‌های کدو تنبل ممکن است برای مردان مبتلا به اختلال نعوظ مفید باشد زیرا این دانه‌ها دارای خواص زیادی هستند که به عملکرد پروستات کمک می‌کنند. آنها همچنین هیپرپلازی خوش خیم پروستات (BPH) را کاهش می‌دهند، اختلالی که در آن پروستات بدون وجود سرطان بزرگ می‌شود و بیشتر در مردان بالای 50 سال رخ می‌دهد.

تخمه کدو همچنین حاوی مقدار قابل توجهی روی یا زینک است که برای تولید تستوسترون و زنده ماندن سلول‌های اسپرم اهمیت زیادی دارد. دانه کدو حلوایی معمولاً در مردان مبتلا به اختلال نعوظ هیچ واکنش نامطلوبی ایجاد نمی‌کند.

تخمه کدو چگونه به اختلال نعوظ کمک می‌کند؟

برای ایجاد و حفظ نعوظ، آلت تناسلی به جریان خون کنترل شده متکی است. اول اینکه فرآیند انقباض عروق (تنگ شدن عروق خونی و انقباض ماهیچه‌های آلت تناسلی) وجود دارد که آلت تناسلی را شل نگه می‌دارد. هنگامی که فرد از نظر جنسی تحریک می‌شود، گشاد شدن عروق (گشاد شدن رگ‌های خونی و شل شدن ماهیچه‌های صاف) رخ می‌دهد تا خون به آلت تناسلی وارد شود و نعوظ رخ بدهد.

این گشاد شدن و باریک شدن رگ‌های خونی آلت تناسلی به شدت توسط مولکول‌های مختلف در بدن تنظیم می‌شود. داروهای خوراکی رایج برای اختلال نعوظ، مانند ویاگرا و سیالیس، با مهار یک مولکول مهم به نام فسفودی استراز 5a (PDE-5a)  تاثیر خود را می‌گذارند.

با مهار این مولکول، یک اثر آبشاری رخ می‌دهد که در نهایت منجر به شل شدن عضلات صاف در آلت تناسلی و گشاد شدن رگ‌های خونی آلت تناسلی شده و جریان خون به داخل بافت‌های اسفنجی افزایش می‌یابد. دانه‌های کدو تنبل ممکن است با تاثیر مثبت در همین مسیر در درمان اختلال نعوظ اثر امیدوارکننده ای داشته باشند.

در یک مطالعه جدید مشخص شد که مکمل رژیم غذایی حاوی دانه کدو تنبل چندین نشانگر بیوشیمیایی مرتبط با اختلال نعوظ را در موش‌ها بهبود می‌بخشد. جالب است که مطابق با مطالعات صورت گرفته دانه‌های بو داده اثرات قابل توجهی نسبت به دانه‌های خام دارند. اکسید نیتروژن رایج ترین گشادکننده عروق در بدن است. افزایش سطح اکسید نیتروژن به تنظیم جریان خون و بهبود عملکرد آلت تناسلی با افزایش جریان خون در آلت تناسلی کمک می‌کند.

پروستات برای سلامت جنسی مردان به ویژه در تولید سلول‌های اسپرم مهم است. اختلال نعوظ با BPH همراه است و 70% از مردان مبتلا به BPH اختلال نعوظ را تجربه می‌کنند. دانه کدو تنبل می‌تواند کاهش علائم ناشی از BPH کمک کند.

فواید تخمه کدو برای قوای جنسی مردان

فواید تخمه کدو برای قوای جنسی مردان - درمان اختلال نعوظ با تخمه کدو

آفرودیزیاک‌ها توسط بسیاری از فرهنگ‌ها در طول تاریخ مورد توجه قرار گرفته اند. هرچند ممکن است عجیب به نظر برسد، اما کدو تنبل می‌تواند بر سلامت جنسی تأثیر مثبتی بگذارد. در واقع، حتی بوی کدو تنبل می‌تواند بر میل جنسی مردان تأثیر بگذارد.

تخمه کدو تنبل از طرق مختلف می‌تواند سلامت جنسی را به ویژه در مردان بهبود بخشد. برخی از مهم‌ترین موارد را در زیر می‌بینید.

تخمه کدو می‌تواند سلامت پروستات را بهبود بخشد

ثابت شده است که روغن تخمه کدو علائم BPH را بهبود می‌بخشد. این روغن آنزیمی را که تستوسترون را به دی هیدروتستوسترون (DHT) تبدیل می‌کند، مهار می‌کند. DHT رشد سلول‌های پروستات را تحریک می‌کند و اگر بیش از حد باشد، ممکن است عامل بروز BPH در مردان مسن باشد. لازم به ذکر است که علی‌رغم اثبات چندین بهبودی قابل توجه در کیفیت کلی زندگی، جریان ادرار و برخی بیومارکرها، هیچ تغییری در حجم پروستات مشاهده نشد.

تخمه کدو حاوی مقدار فراوانی روی است

روی یک ماده معدنی مهم برای سلامت جنسی مردان است. در واقع، پروستات سطوح بالایی از روی را جمع می‌کند تا بتواند عملکرد خود را به درستی انجام دهد. کمبود روی در مردان مبتلا به BPH شایع است.

تخمه کدو تنبل می‌تواند به تولید تستوسترون کمک کند

دانه‌های کدو تنبل حاوی لوسین بالایی هستند که برای تولید تستوسترون مهم است. تستوسترون یک هورمون مهم برای عملکرد جنسی و میل جنسی است. برخی از مردان مبتلا به اختلال نعوظ تستوسترون پایینی دارند. با این حال، توجه به این نکته مهم است که هر مردی که تستوسترون پایینی دارد، لزوما اختلال نعوظ ندارد، و همه افراد مبتلا به اختلال نعوظ، تستوسترون پایین ندارند.

سایر فواید تخمه کدو تنبل

سایر فواید تخمه کدو تنبل

درمان اختلال نعوط با تخمه کدو تنها فایده قابل توجه نیست.  تخمه کدو جدا از فوایدی که برای سلامت جنسی دارد، به عنوان یک منبع غذایی سالم که در زمستان نیز به خوبی نگهداری می‌شود، می‌تواند بخشی از یک برنامه غذایی سالم باشد. تخمه کدو تنبل هم در حال حاضر به عنوان یک غذای سالم در نظر گرفته می‌شود و به عنوان یک ابر غذای کاربردی در نظر گرفته می‌شود. در اینجا سایر مزایای این ماده خوراکی را می‌بینید:

روغن تخمه کدو ممکن است سلامت مثانه را بهبود بخشد

این دانه‌های قدرتمند یک درمان طبیعی محبوب برای مثانه بیش فعال هستند و می‌توانند علائمی مانند تکرر ادرار و بی اختیاری را تسکین دهند.

روغن تخمه کدو تنبل ممکن است به رشد مو کمک کند

مصرف روغن تخمه کدو تنبل با کمک به رشد موهای جدید، اثرات مثبتی را در مردان مبتلا به آلوپسی (ریزش مو) نشان داده است.

روغن تخمه کدو می‌تواند به کنترل بیماری‌های قلبی عروقی کمک کند

اسیدهای چرب امگا 3 مانند آلفا لینولنیک اسید در غلظت بالایی در روغن تخمه کدو یافت می‌شود و به عنوان محافظ در برابر بیماری‌های قلبی عروقی شناخته شده است.

روغن تخمه کدو می‌تواند به بهبود زخم‌ها کمک کند

استفاده موضعی از روغن تخمه کدو تنبل به ارائه آنتی اکسیدان‌ها و عوامل ضد میکروبی کمک می‌کند و می‌تواند روند بهبود زخم را تسریع ببخشد.

مصرف تخمه کدو برای درمان اختلال نعوظ به چه صورت است؟

مصرف تخمه کدو برای درمان اختلال نعوظ به چه صورت است؟

در حالی که هیچ دوز توصیه شده روزانه‌ای برای بهبود سلامت جنسی توسط این دانه‌های مغذی وجود ندارد، شاید بد نباشد یک مشت دانه کدو تنبل باید هر روز بخورید. تخمه کدو را می‌توان به صورت خام یا بوداده مصرف کرد. برای اینکه طعم بهتری به آن‌ها بدهید، مقدار کمی روغن گیاهی اضافه کنید و با چاشنی‌های مورد علاقه تان مخلوط کنید. تخمه کدو تنبل بو داده در حمایت از سلامت جنسی و عملکرد پروستات موثرتر از تخمه کدو خام است.

اگر می‌خواهید فواید روغن تخمه کدو تنبل را امتحان کنید، می‌توانید آن را به کیک و کلوچه، اسموتی‌ها، ماست، هوموس و انواع سالاد اضافه کنید. حتما روعن تخمه کدو را در جای خنک و تاریک نگهداری کنید تا از فاسد شدن آن جلوگیری کنید.

آیا تخمه کدو عوارض جانبی هم دارد؟

دانه‌های کدو تنبل به طور کلی مشکلی ایجاد نمی‌کنند. با این حال، هنگام افزودن آنها به رژیم غذایی خود، باید چند مورد را مد نظر داشته باشید.

تخمه کدو می‌تواند منجر به مشکلات گوارشی شود

تخمه کدو تنبل سرشار از فیبر و روغن است. اگر بیش از حد مصرف شود می‌تواند باعث نفخ و گرفتگی عضلات شود. هرکسی که مشکلات گوارشی مانند سندرم روده تحریک پذیر یا بیماری کرون دارد باید مصرف تخمه کدو را محدود کند.

تخمه کدو اثر ادرارآور دارد

از آنجایی که دانه کدو تنبل می‌تواند ادرارآور باشد، هرکسی که داروهای ادرارآور (قرص‌های آب) مصرف می‌کند باید قبل از افزودن آن به رژیم غذایی خود با پزشک مشورت کند.

تخمه کدو می‌تواند به کاهش فشار خون کمک کند

تخمه کدو می‌تواند به کاهش فشار خون کمک کند

هر فردی که فشار خون پایینی دارد یا داروهای ضد فشار خون مصرف می‌کند، باید قبل از افزودن دانه کدو تنبل به رژیم غذایی خود با پزشک مشورت کند زیرا ممکن است عوارض جانبی ناخواسته ای داشته باشد.

تخمه کدو تنبل کالری بالایی دارد

از آنجایی که تخمه کدو تنبل یک غذای پرکالری است، خوردن آن در صورت زیاده‌روی می‌تواند منجر به افزایش وزن شود. هر کسی که رژیم غذایی محدودکننده کالری دارد باید مراقب باشد که زیاد از این دانه‌ها استفاده نکند.

ارزش غذایی تخمه کدو

ارزش غذایی تخمه کدو تنبل (یک اونس یا 28 گرم تخمه کدو تنبل):

  • چربی – 5 گرم
  • فیبر – 5 گرم
  • پروتئین – 5 گرم
  • پتاسیم – 260.5 میلی گرم
  • سدیم – 5.1 میلی گرم

کلام پایانی

تخمه کدو تنبل نه تنها یک میان وعده خوشمزه است، بلکه مواد مغذی فراوانی دارد و می‌تواند به بهبود سلامت جنسی و درمان اختلال نعوظ کمک کند. در حالی که می‌توان از دانه‌های کدو تنبل به طرق مختلف لذت برد، برشته کردن آنها اثرگذاری شان را افزایش می‌دهد.

با این حال، قبل از گنجاندن تخمه کدو تنبل در برنامه غذایی خود، توجه داشته باشید که آنها می‌توانند باعث ناراحتی دستگاه گوارش و افزایش وزن شوند و ممکن است برای کسانی که فشار خون پایین دارند یا از داروهای ادرار آور استفاده می‌کنند، مناسب نباشند

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو