لیست انواع غذای خوشمزه محلی و سنتی ایرانی با طعم های مختلف برای ناهار و شام

لیست انواع غذای خوشمزه محلی و سنتی ایرانی با طعم های مختلف برای ناهار و شام


منبع: ردمگ

5

1402/7/2

16:28


غذاهای محلی ایرانی لیست انواع غذای محلی ایرانی به این دلیل تهیه شده تا بتونید با ذائقه خوراکی مردم ایران

غذاهای محلی ایرانی

غذاهای محلی ایرانی

لیست انواع غذای محلی ایرانی به این دلیل تهیه شده تا بتونید با ذائقه خوراکی مردم ایران تو مناطق مختلف آشنا بشید و با استفاده از دستور غذایی، به غذاهای هفتگی تنوع بدید و با خوردن غذاهای متنوع محلی از خواص بیشماری که دارن بهره ببرید.

ایران یکی از سه  مکتب خوراک جهانیه و به عنوان قطب گردشگری غذایی هم شناخته میشه. تنوع غذایی ایران از شمال تا جنوب و از شرق تا غرب به حدی زیاده که نمیشه همه‌ی این غذاها رو تو یه مقاله جمع آوری کرد.

برای آشنایی بیشتر با انواع غذاهای محلی ایرانی با بخش آشپزی مجله قرمز همراه باشید تا شما رو به یه سفر غذایی و مملو از عطر و طعم‌های گوناگون ببریم و بیشتر با فرهنگ غذایی مردم در نقاط مختلف آشنا بشیم.


کوفته تبریزی

لیست انواع غذای محلی، نحوه درست کردن کوفته تبریزی اصیل و خوشمزه

لیست انواع غذای محلی رو با مشهور‌ترین کوفته ایرانی، یعنی کوفته تبریزی شروع می‌کنیم. این کوفته خوشمزه با استفاده از برنج و گوشت چرخ کرده تهیه میشه و برای ماده میانی اون از انواع مواد مثل گردو، آلو و تخم مرغ استفاده میشه و در نهایت با سس مخصوص طبخ میشه. کوفته تبریزی به خاطر داشتن مواد مغذی، ارزش غذایی زیادی داره.


آش ترخینه

آش خوشمزه‌ای که خواستگاهش به یه شهر کوهستانی، یعنی ایلام برمیگرده. این آش که از ترخینه جامد به دست میاد، تو فصل سرما خورده میشه و مردم ایلام از ترخینه به عنوان درمان سرماخوردگی یاد میکنن. ترخینه از انواع حبوبات به دست میاد که به واسطه طبع گرمی که داره، به راحتی میتونه از بدن در برابر حجوم سرما، محافظت کنه.


قلیه ماهی

لیست انواع غذای محلی، نحوه درست کردن قلیه ماهی جنوبی با طعم بی نظیر

یکی از خوشمزه ترین غذاهای جنوب ایران قلیه ماهی معروف و شناخته شده‌اس که تو هر منطقه از جنوب کشور، به شیوه‌های مختلفی طبخ میشه که هر کدوم طعم خاصی دارن. این غذای دریاییی لذیذ خیلی راحت و ساده درست میشه و نیاز به مواد اولیه خاص نداره. دلیل طعم متفاوت این ماهی اینه که از تمبر هندی و سبزیجات برای طبخ این غذا استفاده میشه.


کباب بختیاری

کباب بختیاری یکی از کباب‌های معروف ایرانیه که خواستگاهش به استان چهارمحال بختیاری برمیگرده. برای درست کردن این کباب میتونید از گوشت گوسفند، مرغ، و حتی ماهی هم استفاده کنید. البته این کباب به صورت محلی با گوشت بره به همراه دنبه تهیه میشه که طعم به شدت لذیذ باعث شده تا کباب بختیاری به شهرت جهانی برسه.


بلغور پلو

لیست انواع غذای محلی، نحوه درست کردن بلغور پلو مشهدی با طعم عالی

یه غذی گیاهی محلی که تو لیست انواع غذای محلی جا داره چیزی نیست جز بلغور پلوی مخصوص استان خراسان جنوبی. این غذای ساده و گیاهی به شدت مقویه و میتونه ساعت‌ها شما رو سیر نگه داره. واسه درست کردن بلغور پلو به بلغور گندم، پیاز، روغن، آب، زردچوبه، نمک و گوجه و ادویه نیاز دارید.


قابلی پلو

یکی دیگه از غذاهای مخصوص تو لیست انواع غذای محلی که به خاطر استفاده از مواد‌های اولیه با طبع گرم، بیشتر تو فصل سرما طبخ میشه. قابلی پلو از شهر بجنورد میاد که برای درست کردنش از گوشت چرخ کرده، خرما، رشته پلویی، لوبیا چیتی، برنج و ادویه استفاده میشه. طعم لذیذ و خوشمزه این غذا رو هیچوقت فراموش نمی‌کنید.


خورشت بامیه

خورشت بامیه یکی از لعابدار‌ترین خورشت‌های ایرانیه که خواستگاهش به جنوب ایران برمیگرده. بامیه گیاهیه که علاقه مندان خاص خودش رو داره. درست کردن خورشت بامیه نیاز به مهارت آشپزی نداره و شما میتونید با سلیقه خودتون این خورشت پر خاصیت رو با گوشت گوسفند یا مرغ طبخ کنید و از خواص بیشمار بامیه به همراه طعم بی نطیری که داره لذت ببرید.


جغور بغور

برای علاقه مندان به دل جگر گوسفندی این غذای زنجانی میتونه به شدت راضی کننده باشه. جغور بغور یکی از معروف‌ترین روش‌های پخت جگر گوسفندیه که با استفاده از جگر و قلوه و انواع ادویه و پیاز و سیب‌زمینی باعث میشه تا یه طعم لذیذ به دست بیاد. این خوراک معمولا به عنوان صبحانه خورده میشه و طرفداران زیادی داره.


تباهگ

لیست انواع غذای محلی، نحوه درست کردن تباهگ بلوچی با طعم مخصوص

یه پلو مخصوص استان سیستان وبلوچستان که هم خیلی خنوشمزه‌اس و هم شیوه پخت خیلی مخصوص داره که باعث شده این غذا طعم بی نظیری داشته باشه و شهرتش حتی به کشورهای عربی هم برسه. تباهگ یه نوع روش برای خشک کردن گوشت گوسفند یا بز هست که به همراه نمک و پودر انار و فلفل با برنج پخته و سرو میشه. طعم مخصوص این غذا ور هچوقت فراموش نمی‌کنید.


کلم پلو

یکی از معروف‌ترین پلوهای ایرانی که تو تمام شهر‌ها به شیوه‌های مختلف و با طعم‌های گوناگون پخته میشه، اما خواستگاه اصلی این غذا به شهر شیراز برمیگزده. این غذا از کلم، برنج و سبزی و ادویه تهیه میشه. بهتره بدونید که تو شیراز از کلم قمری برای درست کردن این پلوی لذیذ گیاهی استفاده میکنن و با کلم پلو تهرانی فرق داره.


خورش ریواس

علاقه مندان به غذاهای ترش و پر خاصیت بهتره برای خوردن این غذا تو فصل بهار به استان کردستان سفر کنن یا با تهیه ریواس، که یه گیاه بومی مناطق کوهستانی کردستانه، و با استفاده از دستور پخت، طعم ترش و متفاوت این خورش رو از دست ندن. ریواس یه نوع گیاهه که خواص دارویی بی شماری داره و تو فصل بهار، همه خونواده‌ها این خورشت رو طبخ میکنن.


میرزا قاسمی

لیست انواع غذای محلی، نحوه درست کردن میرزا قاسمی با بادمجان کبابی

این غذای گیاهی که اصالتش به استان گیلان برمیگرده، یکی از خوشمزه‌ترین غذاهای گیاهی لیست انواع غذای محلیه که با استفاده از بادمجان کبابی و گوجه، سیر و تخم مرغ و انواع ادویه طبخ میشه. تهیه میرزا قاسمی خیلی راحته و شما میتونید به راحتی این غذا رو تو خونه درست کنید. یکی از بهترین گزینه ها برای خوردن یه شام سبک و زود هضم که بدن رو سالم نگه میداره.


سخن آخر

استفاده از دستور غذایی برای درست کردن غذاهای محلی به معنی بهره بردن از انواع خواص بیشمار این غذاهای خوشمزه‌اس که هر کدوم با توجه به پیشینه مردم و سبک زندگی و نوع طبیعت منطقه به وجود اومدن. همونطور که مشاهده کردید، تو این لیست سعی شده از هر استان یه غذا معرفی بشه تا بتونید با نحوه خورد و خوراک مردم مناطق مختلف آشنا بشید.

شما میتونید با استفاده از دستور غذایی و البته عشق و علاقه، هرنوع غذای محلی مخصوص به هر شهری که دوست دارید رو درست کنید، و باچشیدن طعم‌های مختلف، بیشتر با مردم و نحوه زندگی‌ای که دارن آشنا بشید. فهرست انواع غذای محلی به مرور زمان کاملتر میشه و میتونید با بوکمارک کردن این صفحه، بازم به ما سر بزنید غذاهای جدید رو مشاهده کنید.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو