بیوگرافی مه لقا باقری؛ زندگی شخصی، کارنامه کاری و حواشی

بیوگرافی مه لقا باقری؛ زندگی شخصی، کارنامه کاری و حواشی


منبع: پلازا

2

1402/7/4

11:55


بیوگرافی مه لقا باقری؛ زندگی شخصی، کارنامه کاری و حواشی

مه لقا باقری از بازیگران باسابقه تئاتر، تلویزیون و سینمای ایران است که تاکنون در آثار زیادی نقش‌آفرینی داشته است. در این مقاله از وب‌سایت پلازا قصد داریم تا به بیوگرافی مه لقا باقری این بازیگر بپردازیم.

مه لقا باقری علاوه‌بر بازیگری در مقام کارگردانی آثار درخشانی در عرصه نمایش را تاکنون روی صحنه برده است. هم‌چنین وی بیش از 12 سال به‌طور حرفه‌ای در حوزه کارگردانی و بازیگری تئاتر فعالیت داشت و در جشنواره‌های داخلی و خارجی برای کشورهایی مثل فرانسه، روسیه، اسپانیا حضور یافته‌است. مه لقا در حوزه طراحی حرکات موزون و دستیار کارگردانی تئاتر هم فعالیت دارد. او همسر جواد عزتی بازیگر مستعد ایرانی است که در سال 1385 باهم ازدواج نمودند. در این مقاله به بیوگرافی مه لقا باقری بازیگر سینما، تلویزیون و تئاتر ایران می‌پردازیم.

فهرست مطالب:

اطلاعات شخصی مه لقا باقری

  • نام و نام خانوداگی: مه‌لقا باقری
  • تاریخ تولد: 25 خرداد 1360
  • متولد: تهران
  • قد مه لقا باقری: 168 سانتی‌متر
  • پیشه: بازیگر، کارگردان تئاتر، دستیارکارگردان و طراح خرکات موزون در تئاتر
  • شروع فعالیت: 1381 تئاتر میمون میمون است
  • وضعیت تاهل: متاهل (ازدواج …-1384)
  • همسر مه لقا باقری: جواد عزتی بازیگر سینما، تئاتر و تلویزیون
  • تحصیلات: کارشناسی کارگردانی تئاتر از دانشگاه سوره تهران؛ فوق لیسانس کارگردانی تئاتر از دانشگاه تربیت مدرس، تخصص تئاتر از آلمان
  • صفحه اینستاگرام مه لقا باقری: @mahlaghabagheri

زندگی خصوصی مه لقا باقری

در این بخش از مقاله زندگی نامه مه لقا باقری این بازیگر سینما، تلویزیون و تئاتر از زمان تولد تا ازدواجش با جواد عزتی و روابط کاری او همراه شما مخاطبان محترم پلازا هستیم.

از کودکی تا جوانی مه‌لقا باقری

زندگی خصوصی مه لقا باقری

مه لقا باقری (Mahlagha Bagheri) در بسیت‌و‌پنجمین روز از ماه خرداد سال 1360 در فصل زیبای بهار در تهران به دنیا آمد. در مورد زندگی این بازیگر اطلاع زیادی در فضای مجازی وجود ندارد. وی یک بردار به نام پوریا داراد، از نظر چهره بسیار شبیه به مه‌لقا است. وی تئاتر را از سال 1375 در سن 15 سالگی و از مدرسه شروع کرد. او در سال 1378 برای تحصیل در رشته کارگردانی تئاتر وارد دانشگاه سوره شد و به‌صورت حرفه‌ای خود در سال سوم دانشگاه با کارگردانی و بازیگری نمایش میمون میمون است، فعالیتش را آغاز نمود. مه لقا باقری کارشناسی ارشد رشته تئاتر را از دانشگاه تربیت مدرس تهران گرفت.

مه‌لقا و جواد عزتی در تئاتر با هم آشنا شدند و در نهایت سال 1384 ازدواج نمودند. او در سال 1388 از طرف بزرگ‌ترین مرکز بورسیه آلمان به نام DAAD جهت تحصیل در تئاتر بورسیه گرفت و به آنجا سفر کرد. در ادامه با عکسی از این وی در کنار برادرش پوریا، به زندگی شغلی مه لقا باقری می‌پردازیم.

از کودکی تا جوانی مه‌لقا باقری

زندگی شغلی مه لقا باقری

همان‌طور که در مطالب بالا عنوان شد، مه لقا باقری در دوران دانشجوی سال 1381 نمایش میمون میمون است  را به کارگردانی و بازی خود در پلاتوی مرکزی دانشگاه سینما تئاتر تهران  روی صحنه برد. نخشتین کار تصویری وی در سال 1384 با بازی در مجموعه نمایشی حوض فيروز کاری از لاله صبوری رقم خورد. او در این سریال با بازیگرانی چون رسول نجفيان، جواد عزتی، مرحوم صديقه كيانفر، سوده شرحی و مهوش وقاری همکاری داشت.

در سال 1385 با نقشی فرعی در مقابل دوربین مهران مدیری برای سریال باغ مظفر حاضر شد. در این سریال تلویزیونی علاوه‌بر مه‌لقا بازیگرانی چون مهران مدیری، سیامک انصاری، رضا شفیعی‌جم، محمدرضا هدایتی، نادر سلیمانی، شقایق دهقان، سحر جعفری جوزانی، بهنوش بختیاری، هادی کاظمی، سعید پیردوست، الیکا عبدالرزاقی، جواد عزتی، علی لک‌پوریان و نصرالله رادش به نقش‌آفرینی پرداختند.

مه لقا باقری در سال 1396 بافیلم آینه بغل به کارگردانی منوچهر هادی بازیگری در حوزه سنما را تجربه نمود. در این اثر سینمایی طنز علاوه‌بر وی همسرش جواد عزتی در کنار بازیگرانی مانند محمدرضا گلزار، یکتا ناصر، نازنین بیاتی و غلامرضا نیکخواه به ایفای نقش پرداختند.

زندگی شغلی مه لقا باقری

سریال های مه لقا باقری

مه‌لقا سال 1384 کارش در قاب تلویزیون را با بازی در مجموعه نمایشی حوض فيروز شروع کرد. او بعدها در سریال‌های موفقی چون قهوه تلخ و دردسرهای عظیم 2 بازیگری در این حوزه را ادامه داد. وی در مجموعه تلویزیونی دردسرهای عظیم 2، نقش سهیلا افشار همسر منصور را برعهده داشت. از دیگر بازیگران این سریال تلویزیونی می‌توان به مهدی هاشمی، جواد عزتی،الناز حبیبی، مریم سعادت، مرحوم حسین محب‌اهری، مهران رجبی، امیر غفارمنش، شهین تسلیمی، بهشاد شریفیان، اشکان اشتیاق، صفا آقاجانی، پرستو گلستانی و زنده‌یاد زهره فکورصبور اشاره کرد.

در ادامه با عکسی از این بازیگر کنار مرحوم حسین محب‌اهری در سریال دردسرهای عظیم 2 کاری از برزو نیک‌نژاد به بررسی کارنامه تلویزیونی مه لقا باقری می‌پردازیم.

سریال های مه لقا باقری

سالنام سریالکارگردان
1384حوض فيروزلاله صبوری
1385باغ مظفرمهران مدیری
1390راه درروسعید آقاخانی
1391سیر و سرکهغلامرضا رمضانی
1394دردسرهای عظیم 2برزو نیک‌نژاد
1395برنامه تلویزیونی کتاب‌باز (میهمان)محمد رضا رضائیان
1401حکم رشدحسن لفافیان

فیلم های تلویزیونی مه لقا باقری

سالنام فیلمکارگردان
1390فیلم تلویزیونی اشک انارفیاض موسوی
1392فیلم تلویزیونی وقت بزرگ شدنهژرژ هاشم زاده
1397فیلم کوتاه پیادهشکوفا کریمی

فیلم های مه لقا باقری

همان‌طور که در مطالب بالا اشاره شد، مه لقا باقری بازیگری در حوزه سینما را با فیلم آینه بغل کاری از منوچهر های شروع کرد. از دیگر آثار موفق این بازیگر در حوزه سبنما باید به فیلم پرمخاطب شنای پروانه اثری از محمد کارت اشاره کرد. این فیلم پس از اکران بسیار مورد توجه مخاطبان سینما قرار گرفت. در فیلم شنای پروانه علاوه بر مه لقا باقری بازیگرانی چون جواد عزتی، طناز طباطبایی، امیر آقایی، علی شادمان، ایمان صفا، مهدی حسینی‌نیا، ناهید مسلمی، نادر شهسواری، آبان عسکری و پانته‌آ بهرام به ایقای نقش پرداختند.

فیلم های مه لقا باقری

سالنام فیلمکارگردان
1396آینه بغلمنوچهر هادی
1398شنای پروانهمحمد کارت
1398شهربانو  (صداپیشه)مریم بحرالعلومی
1398بزرگراهفرناز امینی
1399شیشلیکمحمدحسین مهدویان
1401پرونده باز استزنده‌یاد کیومرث ‌پوراحمد

مه لقا باقری در شبکه نمایش خانگی

مه لقا باقری کارش در حوزه نمایش خانگی را با بازی در سریال قهوه تلخ اثری از مهران مدیری آغاز نمود. وی در این سریال پرمخاطب در نقش زیبا همسایه درباریان در آینده ظاهر شد. از دیگر کارهای این بازیگر در حوزه نمایش خانگی می‌توان به نقش مهناز برای سریال زخم کاری به کارگردانی محمدحسین مهدویان اشاره کرد. در این مجموعه نمایش خانگی بازیگرانی دیگری چون جواد عزتی، رعنا آزادی‌ور، سعید چنگیزیان، هانیه توسلی، عباس جمشیدی فر، کاظم هژیر آزاد، سیدجواد هاشمی، منوچهر علیپور، کیومرث مرادی و سیاوش طهمورث حضور داشتند. باتوجه به مخاطبان بالای این مجموعه نمایش خانگی در سال 1402 محمدحسین مهدویان ادامه ایرن اثر را به نام زخم کاری:بازگشت ساخت.

مه لقا باقری در شبکه نمایش خانگی

سالنام برنامهکارگردان
1390-91سریال قهوه تلخمهران مدیری
1396برنامه دورهمی  (بازیگر بخش نمایش در کنار محمد نادری و سروش جمشیدی)مهران مدیری
1400سریال زخم کاریمحمدحسین مهدویان
1401سریال یاغیمحمدکارت
1402سریال زخم کاری:بازگشتمحمدحسین مهدویان

تئاترهای مه لقا باقری

همان‌طور که در مطالب بالا اشاره شد مه لقا باقری در دوران دانشجوی سال 1381 نخستین کار نمایشی خود به نام میمون میمون است به کارگردانی و بازی خود روی صحنه برد. وی تاکنون حضوری پررنگ در عرصه نمایش داشته که از موفق‌ترین آثار این هنرمند می‌توان به کارگردانی نمایش زندانی خیابان دوم اشاره کرد، که با استقبال بالایی مواجه شد. در این نمایش علاوه‌بر خودش بازیگرانی چون جواد عزتی، عباس ‌جمشیدی فر، امیر کاظمی (ویدیو لایو) و رویا ‌میرعلمی حضور داشتند.

تئاترهای مه لقا باقری

سالنام نمایشکارگردان
1381میمون میمون استبه کارگردانی خود
1381مرثیه‌ای برای یک خانمبه کارگردانی خود
1381آرشروح‌الله صدیقی
1381ربات‌های مین یابمحسن حسینی
1387زندانی خیابان دوممهدی گلیج
1392نمایشنامه خوانی من میخوام حقیقتو بگممریم بیدختی
1394بوقلمونخیراله ‌تقیانی ‌پور
1394دو روی روایت نادری (سی‌وچهارمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر)جواد نوری
1395خروس می‌خواندشهرام مکری
1395ننه دلاور و فرزندانشامیر دژاکام
1396زندانی خیابان دومبه کارگردانی خود
1398هوس و هفت دقیقهعلیرضا مهران
1398بوقلمونخیرالله تقیانی پور
1400شتر مرغمحمد لهراسبی
1401نمایشنامه خوانی زندگی کارگری زنانالهام ‌شعبانی
1402ط…مجید ‌رحمتی

علاوه‌بر موارد مذکور مه لقا در سال 1384 مدتی به عنوان دبیر کمیته هنر شورای اسلامی شهر تهران و دفتر کمیسیون فرهنگی شورا فعالیت داشت.

جوایز و افتخارات مه لقا باقری

مه‌لقا باقری تاکنون توانسته در حوزه تئاتر افتخارات متعددی بدست بیاورد که در جدول زیر می‌توانید جوایز و افتخارات این بازیگر و کارگردان را در کنار  اطلاعات مربوط به آن‌ها را مشاهده نمایید.

سالعنوان جایزهجشنواره
1381کسب جایزه سوم کارگردانی برای نمایش ساحره سوزانجشنواره تئاتر دانشجویی فجر
1382کسب جایزه دوم بازیگری برای نمایش مارونجشنواره تئاتر دانشجویی
1387جایزه اول بازیگری زن برای نمایش خواستگاری به کارگردانی اسماعیل شفیعیدر کشور روسیه (مسکو)
1393کسب جایزه بهترین بازیگر زن برای بازی در نمایش بوقلمونجشنواره تئاتر فجر

در ادامه با عکسی از جواد عزتی همسر مه لقا باقری این بخش از مقاله را به اتمام می‌رسانیم.

جوایز و افتخارات مه لقا باقری

شایعات و حواشی مه لقا باقری

در فضای مجازای و رسانه های زرد همواره هنرمندان و چهره‌های مشهور با شایعات و حواشی زیادی مواجه هستند که مه‌لقا باقری نیز از این قاعده مستثنی نیست. از داغ‌ترین شایعات درباره این هنرمند، می‌توان به جدایی جواد عزتی از همسرش مه لقا باقری اشاره کرد، که خوشبختانه کذب بودن این خبر خیلی زود مشخص شد. بدون‌شک مه لقا یکی از کم حاشیه‌ترین بازیگرانی ایرانی است که تا جای ممکن خود را از شایعات و حواشی دور می‌کند.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو