طرز تهیه نان سوئیسی، بافت پنبه‌ای مناسب عصرانه!

طرز تهیه نان سوئیسی، بافت پنبه‌ای مناسب عصرانه!


منبع: نکته چی

3

1402/7/4

12:49


طرز تهیه نان سوئیسی نان سوئیسی یا نان کریسمس یکی از انواع نان‌های خوشمزه و لذیذ فانتزی است که اصالت آن به کشور …

طرز تهیه نان سوئیسی

طرز تهیه نان سوئیسی, دستور پخت نان سوئیسی

نان سوئیسی یا نان کریسمس یکی از انواع نان‌های خوشمزه و لذیذ فانتزی است که اصالت آن به کشور سوئیس برمی‌گردد، نان سوئیسی بافتی سبک و ترد دارد و خیلی راحت درست می‌شود این نان خوشمزه را می‌توانید در وعده صبحانه استفاده کنید. برای آشنایی کامل و مرحله به مرحله با طرز تهیه نان سوئیسی در ادامه با سایت آموزشی نکته چی همراه باشید.

مواد لازم مقدار مواد
مخمر ۱ قاشق چای خوری
آب گرم ۴/۱ پیمانه
شکر ۴۰ گرم
تخم مرغ ۱ عدد
شیر ۴/۱ پیمانه
وانیل ۲/۱ قاشق چای خوری
آرد ۵۲۰ گرم
کره ۳۰ گرم

طرز تهیه نان سوئیسی

مرحله ۱: تهیه مخلوط مخمر و شکر

ابتدا مقداری آب داخل یک ظرف بریزید سپس مخمر را به آن اضافه کنید و هم بزنید تا کاملاً با هم مخلوط شوند بعد به اندازه یک قاشق چایخوری شکر را هم به مخلوط اضافه کنید و هم بزنید تا شکر در آب حل شود و بافت یکدستی تشکیل شود.

مرحله ۲: عملکرد مخمر و اضافه کردن تخم‌مرغ

سپس اجازه دهید تا مخلوط به مدت ۱۰ دقیقه استراحت کند و مخمر عمل بیاید وقتی در کناره‌های مخلوط حباب‌هایی تشکیل شد یعنی مخمر آماده است بعد از آن تخم مرغ را به مخلوط اضافه کنید و خوب هم بزنید تا از حالت لختگی خارج شود.

مرحله ۳: اضافه کردن شیر و وانیل به مخلوط

حالا باقیمانده شکر را هم به مخلوط مواد اضافه کنید و با هم ترکیب کنید سپس مقداری شیر را به مخلوط اضافه کنید بعد خوب هم بزنید تا کاملا با هم ترکیب و یکدست شوند بعد از آن کمی وانیل به مخلوط مواد اضافه کنید و یک تا دو دقیقه هم بزنید.

مرحله ۴: الک کردن آرد و ترکیب با مخلوط اصلی

وقتی که عطر وانیل در مواد پخش شد و بوی زهم تخم مرغ‌ها را از بین برد در یک ظرف دیگر مقداری آرد را الک کنید تا بافت آن سبک و یکدست شود بعد آرد را به مخلوط اضافه کنید و با لیسک خوب هم بزنید تا ترکیب شوند و خمیر جمع شود.

مرحله ۵: ورزدن خمیر

بعد از آن خمیر را داخل میکسر قرار دهید و خمیر را حسابی ورز دهید تا بافت آن کاملاً صاف و یکدست شود خمیر را تقریباً به مدت ۳ تا ۴ دقیقه با میکسر ورز دهید بعد از آن اجازه دهید تا خمیر به مدت ۱۰ تا ۱۵ دقیقه در دمای محیط استراحت کند.

مرحله ۶: اضافه کردن کره به خمیر

سپس مقداری کره هم دمای محیط را به خمیر اضافه کنید و دوباره با میکسر حسابی ورز دهید تا کره با مواد مخلوط شود، وقتی کره کاملاً به خورد خمیر رفت و بافت آن نرم و لطیف شود بعد از آن خمیر را با دست فرم دهید و به شکل یک گلوله درآورید.

مرحله ۷: استراحت خمیر در یخچال

بعد داخل یک ظرف را با روغن چرب کنید و خمیر ورز داده شده را در آن قرار دهید سپس روی ظرف را با سلفون یا نایلون بپوشانید بعد ظرف را از شب تا صبح در یخچال قرار دهید تا خمیر کاملاً خودش را بگیرد و بافت آن منسجم شود.

مرحله ۸: زمان استراحت خمیر

اگر برای استراحت دادن خمیر در یخچال زمان کافی ندارید می‌توانید آن را به مدت ۶۰ دقیقه در دمای محیط قرار دهید تا خمیر جا بیفتد و بعد از آن به مدت ۳ ساعت خمیر را در یخچال قرار دهید تا خودش را بگیرد، خمیر در یخچال منسجم می‌شود.

مرحله ۹: شکل‌دهی اولیه به خمیر

بعد از این زمان خمیر را ورز دهید سپس روی یک سطح صاف بگذارید، خمیر را با وردنه به شکل مستطیل و در ابعاد ۲۵ در ۱۲ پهن کنید، سعی کنید که همه قسمت‌های خمیر ضخامت یکسانی داشته باشند تا در هنگام پخت به یک اندازه بپزند.

مرحله ۱۰: رومال کردن با سفیده تخم‌مرغ

سپس یک سفیده تخم مرغ را داخل یک ظرف بریزید و هم بزنید تا از لختگی خارج شود و بافت آن یکدست شود بعد با یک فرچه روی خمیر را با سفیده تخم مرغ رومال کنید سپس مقداری چیپس شکلاتی را روی خمیر بریزید و همه جا پخش کنید.

مرحله ۱۱: پوشاندن سطح خمیر با چیپس شکلاتی

بهتر است که چیپس شکلاتی تمام سطح خمیر را بپوشاند بعد از آن خمیر را از وسط تا بزنید و روی قسمت دیگر قرار دهید سپس در سینی فر یا قالب مورد نظر کاغذ روغنی یا کاغذ نسوز قرار دهید به طوری که کاملاً سطح سینی را بپوشاند.

مرحله ۱۲: قرار دادن خمیر در سینی فر

سپس خمیر را در شکل و اندازه دلخواه برش بزنید بعد برش‌های خمی را با فاصله در سینی فر روی کاغذ روغنی بچینید سپس با یک پارچه روی خمیرها را بپوشانید و اجازه دهید تا در دمای محیط استراحت کنند و حجم آن‌ها تقریبا دو برابر شود.

مرحله ۱۳: رومال کردن با زرده تخم‌مرغ

بعد زرده تخم مرغ را داخل یک ظرف بریزید و با چنگال هم بزنید تا از لختگی خارج شود سپس با فرچه روی برش‌های خمیر را رومال کنید بعد مقداری شکر دانه درشت روی برش‌های خمیر بپاشید تا بعد از پخت آب شوند و به خورد خمیرها بروند.

مرحله ۱۴: پخت نان سوئیسی

بعد از آن سینی را در فر که از ۱۰ دقیقه قبل گرم شده است قرار دهید سپس دمای فر را روی ۱۸۰ درجه سانتیگراد تنظیم کنید و اجازه دهید تا خمیرها به مدت ۲۰ دقیقه در فر بپزند، وقتی سطح خمیرها طلایی رنگ شد سینی را از فر بیرون بیاورید.

مرحله ۱۵: تزیین و سرو نان سوئیسی

سپس سینی را در دمای محیط قرار دهید تا کمی خنک شوند بعد برش‌های نان را به آرامی از کاغذ روغنی جدا کنید و در ظرف دیگری قرار دهید حالا نان‌های سوئیسی را با سلیقه و دلخواه خودتان با مقداری شکلات ذوب شده یا عسل تزئین کنید. در آخر نان سوئیسی را در ظرف مناسب قرار دهید و در وعده صبحانه یا به عنوان یک میان وعده سالم و مقوی همراه با عسل، مربا، خامه و کره سرو کنید.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو