طرز تهیه نان استروسل خوشمزه و خانگی مرحله به مرحله

طرز تهیه نان استروسل خوشمزه و خانگی مرحله به مرحله


منبع: نکته چی

9

1402/2/2

02:39


طرز تهیه نان استروسل نان استروسل یکی از انواع نان‌های فانتزی و فوق‌العاده خوشمزه آلمانی است که بافتی نرم و سبک دارد، این …

طرز تهیه نان استروسل

طرز تهیه نان استروسل , دستور پخت نان استروسل

نان استروسل یکی از انواع نان‌های فانتزی و فوق‌العاده خوشمزه آلمانی است که بافتی نرم و سبک دارد، این نان خوش طعم، طرفداران زیادی دارد و در ماه رمضان برای پذیرایی از روزه‌داران در زمان افطار بسیار مناسب و شیک و مقوی است. برای آشنایی کامل و مرحله به مرحله طرز تهیه نان استروسل در ادامه با سایت آموزشی نکته‌چی همراه باشید.

مواد لازم برای خمیر نان
آرد ۳۰۰ گرم معادل ۲ پیمانه و ۳/۱ پیمانه
شکر ۴۰ گرم معادل ۴ قاشق سوپ خوری
مایه خمیر ۵ گرم معادل ۱ قاشق چای خوری
کره ۳۰ گرم
تخم مرغ ۳۰ گرم معادل نصف یک عدد
نمک ۲/۱ قاشق چای خوری
بهبود دهنده ۲/۱ قاشق چای خوری
وانیل ۲/۱ قاشق چای خوری
شیر ولرم ۸۵ گرم معادل ۴/۱ پیمانه و ۸/۱ پیمانه
آب خنک ۸۵ گرم معادل ۴/۱ پیمانه و ۸/۱ پیمانه
مواد لازم برای کرم میانی
کره ۷۰ گرم
پودر قند ۳۰ گرم معادل ۲ قاشق سوپ خوری
تخم مرغ ۲۵ گرم معادل نصف یک تخم مرغ
شیر خشک ۷۰ گرم معادل ۲/۱ پیمانه سر خالی
نشاسته ذرت ۵ گرم معادل ۱ قاشق چای خوری

طرز تهیه نان استروسل

مرحله اول

ابتدا شیر ولرم را در یک ظرف کوچک بریزید و مایه خمیر را به آن اضافه کنید و هم بزنید تا با هم ترکیب شوند، سپس شکر را هم روی مواد بریزید و هم بزنید و با هم مخلوط کنید، بعد روی ظرف را بپوشانید و کنار بگذارید تا مایه خمیر عمل بیاید.

مرحله دوم

سپس آرد را که از قبل الک کرده‌اید و بافت آن سبک و یکدست شده است در ظرفی بریزید و بعد نمک، بهبود دهنده و وانیل را به آن اضافه کنید و هم بزنید تا با هم ترکیب شوند و سپس شکر را هم روی مواد بریزید و همه مواد را با هم ترکیب کنید.

مرحله سوم

بعد تخم مرغ را روی مواد بریزید و هم بزنید و سپس مایه خمیر عمل آمده را اضافه کنید و هم بزنید و با دستگاه یا با دست شروع به ورز دادن خمیر کنید، بعد باقیمانده آب را کم‌کم و کنترل شده به مواد اضافه کنید و ورز دهید تا خمیر جمع شود.

مرحله چهارم

وقتی خمیر جمع شد روی آن را با پلاستیک بپوشانید و به مدت ۲۰ دقیقه اجازه دهید تا در دمای محیط استراحت کند، بعد از این زمان پلاستیک را از روی خمیر بردارید و کره را که به دمای محیط رسیده و نرم شده است به خمیر اضافه کنید و ورز دهید.

مرحله پنجم

وقتی بافت خمیر نرم و لطیف و یکدست شد، به طوری که دیگر به دست نچسبید آن را داخل یک ظرف قرار دهید و اجازه دهید تا در دمای محیط به مدت ۱ ساعت استراحت کند و بافت آن کاملا منسجم شود و عطر و طعم همه مواد کاملا با هم مخلوط شوند.

مرحله ششم

سپس برای درست کردن مواد میانی، کره را که به دمای محیط رسیده و نرم شده است در یک ظرف بریزید و پودر قند را به آن اضافه کنید و با قاشق یا لیسک کاملا با هم مخلوط کنید، بعد تخم مرغ را کم‌کم به آن‌ها اضافه کنید و هم بزنید تا یکدست شوند.

مرحله هفتم

بعد نشاسته ذرت و شیر خشک را روی مواد الک کنید و با لیسک کاملا با هم مخلوط کنید تا مواد به شکل مخلوط کرمی شکل دربیاید و یکدست و صاف شود، سپس روی ظرف را بپوشانید و در دمای محیط قرار دهید و اجازه دهید تا استراحت کند.

مرحله هشتم

حالا بعد از استراحت کردن خمیر، پف خمیر را با فشار دادن انگشت روی آن بگیرید و سپس روی یک سطح صاف قرار دهید و با وردنه آن را پهن و باز کنید، بعد خمیر به همان شکل باز در ظرفی قرار دهید و روی آن را با پلاستیک بپوشانید.

مرحله نهم

سپس خمیر را داخل یخچال قرار دهید و به مدت ۲۰ دقیقه اجازه دهید تا استراحت کند و قوام بیاید، بعد از این زمان روی سطح صاف مقداری آرد بپاشید و خمیر را روی آن قرار دهید و روی آن هم آرد بپاشید و با وردنه به قطر ۱ میلی متر باز کنید.

مرحله دهم

سپس مواد میانی را روی خمیر بریزید و دو سوم خمیر را با مواد میانی پوشش دهید و با پالت صاف کنید و ابتدا یک سوم خمیر که بدون مایه میانی است را روی خمیر تا بزنید و بعد یک سوم دیگر را هم روی آن تا بزنید و داخل یک ظرف قرار دهید.

مرحله یازدهم

بعد مجدد روی خمیر را با پلاستیک بپوشانید و به مدت ۲۰ دقیقه در یخچال قرار دهید تا استراحت کند، سپس از یخچال بیرون بیاورید و روی سطح کار کمی آرد بپاشید و خمیر را روی آن قرار دهید و با وردنه به طول ۳۰ و عرض ۲۵ سانتیمتر باز کنید.

مرحله دوازدهم

سپس اطراف خمیر را با کاتر برش بزنید و مرتب کنید و خمیر را برش‌های افقی به عرض ۶ سانتیمتر دهید، تا نوارهایی به عرض ۶ و طول ۲۵ سانتیمتر داشته باشید، بعد هر خمیر نواری را به ۳ قسمت با برش طولی تقسیم کنید تا ۳ نوار بلند داشته باشید.

مرحله سیزدهم

بعد نوارها را به هم ببافید و ابتدا و انتهای آن را کمی فشار دهید تا سفت شود و بعد خمیر را از پائین به طرف بالا رول کنید و به شکل گل درآورید، سپس داخل قالب‌های کوچک، کاغذ روغنی یا مافین قرار دهید و خمیرها را داخل کاغذها بگذارید.

مرحله چهاردهم

بعد با پلاستیک روی خمیرها را بپوشانید و به مدت یک ساعت در دمای محیط قرار دهید و اجازه دهید تا خمیرها استراحت کنند، سپس با شیر روی خمیرها را رومال کنید و بعد قالب‌های کیک را در فر که از ده دقیقه قبل گرم شده است قرار دهید.

مرحله پانزدهم

سپس دمای فر را روی ۱۸۰ درجه سانتیگراد تنظیم کنید و به مدت تقریبا ۲۰ دقیقه اجازه دهید تا خمیرها بپزند و بعد از آن قالب‌ها را از فر بیرون بیاورید و در دمای محیط قرار دهید و اجازه دهید تا نان‌ها خنک شوند بعد با شربت روی آن‌ها را رومال کنید.

مرحله شانزدهم

بعد به دلخواه خودتان می‌توانید روی شیرینی‌ها مقداری پودر پسته بریزید و تزئین کنید و سپس تعدادی نان استروسل را در ظرف مناسب بچینید و به عنوان یک میان وعده مناسب و یا برای پذیرایی در سفره‌های افطار ماه رمضان همراه با چای سرو کنید.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو