طرز تهیه کلوچه خرمایی، به روش سنتی تو خونه درستی کن!

منبع: نکته چی

2

1402/8/22

18:46


طرز تهیه کلوچه خرمایی کلوچه خرمایی یکی از انواع کلوچه‌های خوشمزه و لذیذ است که بافتی سبک و ترد دارد این کلوچه خوش …

طرز تهیه کلوچه خرمایی

کلوچه خرمایی نرم و لطیف , طرز تهیه کلوچه خرمایی ساده , طرز تهیه کلوچه خرمایی عربی , طرز تهیه کلوچه خرمایی در توستر , طرز تهیه کلوچه خرمایی زابلی , طرز تهیه کلوچه خرمایی دزفول , طرز تهیه کلوچه خرمایی با روغن مایع , طرز تهیه کلوچه خرمایی در قابلمه

کلوچه خرمایی یکی از انواع کلوچه‌های خوشمزه و لذیذ است که بافتی سبک و ترد دارد این کلوچه خوش طعم مغزدار که خیلی راحت درست می‌شود طرفداران زیادی به خصوص در میان کودکان دارد و یک میان وعده مقوی برای آن‌ها محسوب می‌شود. برای آشنایی کامل و مرحله به مرحله با طرز تهیه کلوچه خرمایی در ادامه با سایت آموزشی نکته‌چی همراه باشید.

مواد لازم برای کلوچه مقدار مواد
کره ۲۰۰ گرم
پنیر خامه‌ای ۱۰۵ گرم معادل ۲/۱ پیمانه
پودر قند ۱۲۰ گرم معادل ۴/۳ پیمانه
وانیل ۲/۱ قاشق چای خوری
آرد ۳۰۰ گرم معادل ۲ و ۴/۱ پیمانه
عسل رقیق شده برای تزئین به مقدار لازم
مغز آجیل ( پسته، گردو، بادام و فندق ) برای تزئین به مقدار لازم
پودر نارگیل و کنجد برای تزئین به مقدار لازم
مواد لازم برای قسمت میانی مقدار مواد
خرمای کبکاب ۴۵۰ گرم
پودر دارچین ۱ قاشق سوپ خوری
پودر هل ۱ قاشق سوپ خوری
کره نرم ۴۰ گرم معادل ۲ قاشق سوپ خوری
پودر نارگیل یا مغز دلخواه ۲۰ گرم

طرز تهیه کلوچه خرمایی

مرحله ۱: آماده‌سازی کره یا روغن

ابتدا مقداری کره را که از ۱۵ دقیقه‌ای قبل از یخچال بیرون آورده‌اید تا به دمای محیط برسد و بافت آن کمی نرم شود داخل یک ظرف بریزید، به جای کره از روغن صاف قنادی هم می‌توانید استفاده کنید اما روغن نیمه جامد برای کلوچه قابل استفاده نیست.

مرحله ۲: اضافه کردن پنیر و قند

سپس پنیر کیبی را هم که به دمای محیط رسیده به آن اضافه کنید، از پنیر خامه‌ای هم به جای پنیر کیبی می‌توانید استفاده کنید بعد مقداری قند را با میکسر کاملا پودر کنید، سپس آن را به ترکیب کره و پنیر اضافه کنید بعد مقداری وانیل روی مواد بریزید.

مرحله ۳: مخلوط کردن مواد

بعد با دور تند همزن برقی همه مواد را با هم خوب مخلوط کنید تا بافت کرم رنگ، سبک و یکدستی تشکیل شود سپس همزن را خاموش کنید و با لیسک دیواره‌های ظرف را تمیز دورگیری کنید دوباره با همزن برقی بزنید تا خوب با هم مخلوط شوند.

مرحله ۴: الک کردن و اضافه کردن آرد

سپس آرد را در یک ظرف دیگر الک کنید تا بافت آن سبک و یکدست شود بعد کم کم در چند مرحله به مخلوط مواد اضافه کنید بهتر است که آرد را روی مخلوط الک کنید، با لیسک به آرامی در یک جهت هم بزنید تا خوب با هم مخلوط شوند و خمیر جمع شود.

مرحله ۵: ورز دادن خمیر

با توجه به این که میزان آب‌خوری آردهای مختلف با هم فرق دارد حتماً آرد را کم کم اضافه کنید تا خمیر بیش از اندازه سفت نشود چون باعث می‌شود که در نهایت بافت کلوچه نرم و لطیف نباشد، بعد از آن خمیر تشکیل شده را با دست خوب ورز دهید.

مرحله ۶: استراحت خمیر در یخچال

وقتی که بافت خمیر صاف و یکدست شد به طوری که به دست نچسبید دیگر آرد اضافه نکنید تا بافت خمیر نرم و لطیف باقی بماند سپس خمیر را داخل یک نایلون قرار دهید، با دست پهن کنید و به مدت نیم ساعت اجازه دهید تا در یخچال استراحت کند.

مرحله ۷: آماده‌سازی مواد میانی خرمایی

در این فاصله برای درست کردن مواد میانی ابتدا هسته مقداری خرمای کبکاب را جدا کنید و خرماها را داخل میکسر یا مخلوط کن بریزید و کاملاً له کنید برای له کردن خرماها می‌توانید از چرخ گوشت استفاده کنید یا با گوشتکوب برقی آن‌ها را له کنید.

مرحله ۸: اضافه کردن ادویه به خرما

بعد خرماهای له شده را داخل یک ظرف بریزید مقداری پودر دارچین به آن‌ها اضافه کنید بعد با توجه به ذائقه و سلیقه خودتان می‌توانید کمی پودر هل هم روی آن‌ها بریزید، با ورز دادن همه را با هم کاملا مخلوط کنید تا عطر ادویه‌ها پخش شود.

مرحله ۹: اضافه کردن کره به مواد خرمایی

سپس مقداری کره را که به دمای محیط رسیده و بافت آن نرم شده است به خرماها اضافه کنید، دوباره با هم ورز دهید تا کره به خورد آن‌ها برود و بافت یکدستی تشکیل شود، حالا با توجه به سلیقه خودتان می‌توانید از مغزیجات دلخواه استفاده کنید.

مرحله ۱۰: تهیه بافت نهایی مواد خرمایی

به دلخواه و با سلیقه خودتان مقداری پودر نارگیل را روی خرماها بریزید بعد با هم ورز دهید تا کاملاً با هم مخلوط و یکدست شوند در نهایت خمیر باید بافت منسجم و لطیفی داشته باشد که به دست نمی‌چسبد طوری که خیلی راحت می‌توانید به آن فرم دهید.

مرحله ۱۱: آماده‌سازی خمیر برای پر کردن

اگر خرمای تشکیل شده کمی چسبندگی داشت دست خود را چرب کنید تا خمیر به دست نچسبد سپس خمیر مواد را که از قبل آماده کرده بودید از یخچال بیرون بیاورید مقداری از آن را تقریباً به اندازه ۳۰ گرم جدا کنید سپس با دست کمی ورز دهید.

مرحله ۱۲: پر کردن خمیر با مواد خرمایی

بعد خمیر را کمی با دست باز کنید سپس مقداری از مواد خرمایی به وزن تقریباً ۱۵ گرم را بردارید، داخل خمیر قرار دهید، اطراف خمیر را جمع کنید و به شکل یک گلوله در بیاورید تا مواد خرمایی به شکل مغز داخل آن قرار بگیرد و بیرون نریزید.

مرحله ۱۳: فرم دادن به کلوچه‌ها

سپس آن را کمی با فشار دست تخت کنید و به وسیله یک قالب با طرح مورد نظر روی آن طرح بیندازید اگر قالب در دسترس نبود می‌توانید خمیر را که از یخچال بیرون آوردید روی یک سطح صاف قرار دهید، با وردنه آن را به ضخامت ۴ میلیمتر پهن کنید.

مرحله ۱۴: ساخت رول خرمایی

بعد با مواد خرمایی یک رول درست کنید، داخل خمیر در وسط آن قرار دهید سپس یک طرف خمیر را روی رول خرمایی قرار دهید، اضافه‌های آن را برش بزنید بعد طرف دیگر خمیر را هم روی مواد خرمایی قرار دهید، دوباره لبه‌های اضافه را برش بزنید.

مرحله ۱۵: برش دادن و طراحی کلوچه‌ها

سپس با کمی فشار روی خمیرها لبه‌های خمیر را به هم فیکس کنید بعد به وسیله کاتر یا یک چاقوی تیز خمیر را در شکل و اندازه‌های دلخواه برش بزنید بعد از آن با کاتر یا هر وسیله دیگری روی برش‌های خمیر طرح دلخواه خودتان را بیندازید.

مرحله ۱۶: استراحت کلوچه‌ها قبل از پخت

اگر در این مرحله خمیرها کمی جمع شده بودند آن‌ها را داخل یک سینی بچینید، در یخچال قرار دهید تا به مدت ۱۵ دقیقه در یخچال استراحت کنند، طوری که بافت آن‌ها کمی منسجم شود و خودشان را بگیرند بعد از ۱۵ دقیقه سینی را از یخچال بیرون بیاورید.

مرحله ۱۷: پخت کلوچه‌ها در فر

بعد داخل سینی فر کاغذ روغنی یا کاغذ نسوز قرار دهید، برش‌های خمیر را با فاصله در سینی فر بچینید سپس سینی را در فر که از ۱۰ دقیقه قبل گرم شده است قرار دهید، دمای فر را روی ۱۷۰ درجه سانتیگراد تنظیم کنید و اجازه دهید تا کلوچه‌ها بپزند.

مرحله ۱۸: خنک کردن و جدا کردن کلوچه‌ها

کلوچه‌ها بعد از تقریباً ۱۵ تا ۲۰ دقیقه در فر می‌پزند بعد از این که سطح آن‌ها طلایی رنگ شد سینی را از فر بیرون بیاورید، در دمای محیط قرار دهید تا کلوچه‌ها خنک شوند سپس به آرامی آن‌ها را از کاغذ روغنی جدا کنید و در ظرف دیگری قرار دهید.

مرحله ۱۹: تزئین و سرو کلوچه خرمایی

سپس به دلخواه و با سلیقه خودتان می‌توانید روی کلوچه‌ها مقداری عسل رقیق شده بمالید بعد آن‌ها را با پودر یا خلال پسته، پودر نارگیل، مغز گردوی خرد شده، خلال بادام یا کنجد تزئین کنید بعد از آن تعدادی کلوچه خرمایی را داخل ظرف مناسب سرو بچینید. در آخر کلوچه خرمایی را به عنوان یک میان وعده سالم و مقوی یا یک دسر شیک و جذاب برای پذیرایی همراه با چای سرو کنید.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو