طرز تهیه ته چین طبری، غذای جذاب و مجلسی مازندرانی!

منبع: نکته چی

1

1402/9/27

05:41


طرز تهیه ته چین طبری ته ‌چین طبری یکی از انواع غذاهای خوشمزه، لذیذ و اصیل مازندرانی است که به روش‌های مختلف با …

طرز تهیه ته چین طبری

طرز تهیه ته چین طبری

ته ‌چین طبری یکی از انواع غذاهای خوشمزه، لذیذ و اصیل مازندرانی است که به روش‌های مختلف با مواد متنوعی درست می‌شود ته‌چین طبری از چند لایه مختلف تشکیل شده است که طعمی فوق العاده دارد، این غذای شیک برای پذیرایی بسیار مناسب است. برای آشنایی کامل و مرحله به مرحله با طرز تهیه ته چین طبری در ادامه با سایت آموزشی نکته‌چی همراه باشید.

مواد لازم برای طبخ مرغ مقدار مواد
تکه‌های مرغ به مقدار لازم
پیاز کوچک ۱ عدد
سیر ۱ حبه
برگ بو و چوب دارچین به مقدار لازم
نمک و فلفل سیاه به مقدار لازم
مواد لازم برای مایه ته چین مقدار مواد
زرده تخم مرغ ۲ عدد
تخم مرغ کامل ۱ عدد
ماست ۲ قاشق غذا خوری
گلاب ۱ قاشق غذا خوری
کره آب شده به مقدار لازم
زعفران دم‌کرده غلیظ به مقدار لازم
برنج آب‌کش شده ۲/۳ از برنج
مواد لازم برای ته چین طبری مقدار مواد
مرغ پخته خرد شده به مقدار لازم
پیاز بزرگ ۱ عدد
نمک و زردچوبه به مقدار لازم
فلفل سیاه و زیره به مقدار لازم
رب انار به مقدار دلخواه
آلو به مقدار دلخواه
آب مرغ نصف پیمانه
برنج ۲ و نیم پیمانه
سبزی پلویی ( شوید، تره، گشنیز، جعفری، سیر تازه و پیازچه) ۱ پیمانه
نعنا و ریحان و شوید تازه برای تزئین به مقدار لازم
زرشک تفت داده شده برای تزئین به مقدار لازم
خلال پسته برای تزئین به مقدار لازم

طرز تهیه ته چین طبری

مرحله ۱: ریختن مرغ، پیاز و سیر در قابلمه

برای طرز تهیه ته چین طبری ابتدا برای درست کردن مرغ، ته‌ چین یک پیاز را پوست بگیرید، بشورید، آن را به ۴ قسمت تقسیم کنید، داخل قابلمه بریزید سپس چند حبه سیر را هم پوست بگیرید، بدون این که خرد کنید داخل قابلمه بریزید بعد تکه‌های مرغ‌ را روی آن‌ها قرار دهید.

مرحله ۲: اصافه کردن روغن، برگ بو و چوب دارچین

به دلخواه خودتان می‌توانید از ران یا سینه مرغ استفاده کنید بعد از آن مقداری روغن در قابلمه بریزید کمی برگ بو هم به مواد اضافه کنید سپس یک تکه چوب دارچین همه روی مرغ‌ها بریزید در تا هنگام پخت عطر دارچین در مواد پخش شود.

مرحله ۳: اضافه کردن ادویه‌ها و سرخ کردن مرغ‌ها

سپس مقداری فلفل سیاه و نمک به مواد اضافه کنید بعد مرغ‌ها را با همه مواد داخل آن کمی تفت دهید تا رنگ آن‌ها تغییر کند وقتی یک طرف تکه های مرغ‌ سرخ شد آن‌ها را برگردانید تا طرف دیگر هم طلایی رنگ شود، سپس مقداری آب روی مرغ‌ها بریزید.

مرحله ۴: پختن مرغ‌ها و شستن سبزی پلویی

بعد در قابلمه را محکم ببندید، اجازه دهید تا مرغ‌ها روی حرارت ملایم خوب بپزند و بوی زهم آن‌ها گرفته شود در همین فاصله سبزی پلویی را که شامل تره، گشنیز، شوید و جعفری است تمیز بشورید، بعد داخل سبد بریزید تا آب اضافی آن‌ها خارج شود.

مرحله ۵: خرد کردن سبزی پلویی

مقداری پیازچه و سیر تازه را هم تمیز بشورید، بگذارید تا آب آن‌ها برود سپس سبزی را خرد کنید دقت کنید که سبزی پلویی کمی درشت‌تر از سبزی خورشتی خرد می‌شود، سبزی پلویی باید به اندازه‌ای باشد که داخل برنج به خوبی دیده شود و طعم آن مشخص باشد.

مرحله ۶: خرد کردن پیازچه و سیر تازه و اضافه کردن به سبزی پلویی

پیازچه‌ها را هم ریز خرد کنید، سپس به سبزی‌های خرد شده اضافه کنید، با هم مخلوط کنید بعد مقداری سیر تازه را هم خرد کنید، به سبزی‌ها اضافه کنید و هم بزنید تا با هم ترکیب شوند، در این حالت عطر همه سبزی‌ها به خصوص سیر تازه با هم مخلوط می‌شود.

مرحله ۷: خرد کردن گوشت مرغ و رد کردن آب مرغ از صافی

سپس مرغ‌ها را که در این فاصله پخته شده‌اند، از داخل قابلمه خارج کنید بگذارید تا کمی خنک شوند سپس گوشت آن‌ها را در اندازه‌های دلخواه خودتان خرد کنید یا ریش ریش کنید، بعد داخل ظرفی قرار دهید، آب اضافی مرغ را هم از صافی رد کنید و کنار بگذارید.

مرحله ۸: خرد کردن و تفت دادن پیازها

سپس پیاز را پوست بگیرید، بشورید، به شکل خلالی و نازک خرد کنید سپس یک تابه را روی حرارت ملایم قرار دهید پیازها را در آن بریزید و کمی تفت دهید تا آب آن‌ها کشیده و سبک شوند بعد از آن مقداری روغن به پیازها اضافه کنید تا روغن داغ شود.

مرحله ۹: اضافه کردن ادویه‌ها

پیازها را در روغن داغ تفت دهید تا شیشه‌ای شوند، سپس مقداری زرد چوبه به پیازها اضافه کنید، کمی تفت دهید تا رنگ زردچوبه باز شود و پیازها طلایی رنگ شوند بعد از آن مقداری فلفل سیاه، نمک و زیره به مواد اضافه کنید، سپس آن‌ها را تفت دهید.

مرحله ۱۰: اضافه کردن آلو بخارا و رب انار

وقتی عطر ادویه‌ها در مواد پخش شد مقداری آلو بخارا را که از قبل تمیز شسته‌اید، به مواد اضافه کنید، کمی تفت دهید بعد از آن با توجه به ذائقه و به دلخواه خودتان مقداری رب انار به مواد اضافه کنید و کمی تفت دهید تا طعم آن به خورد مواد برود.

مرحله ۱۱: اضافه کردن تکه‌های مرغ و آب مرغ

سپس تکه‌های مرغ را که از قبل آماده کرده اید داخل تابه بریزید با بقیه مواد کمی تفت دهید، مخلوط کنید تا عطر و طعم همه مواد به خورد مرغ‌ها برود آب مرغ‌ها را هم که از صافی رد کردید به مواد داخل تابه اضافه کنید، هم بزنید و با هم مخلوط کنید.

مرحله ۱۲: ریختن تخم مرغ‌ها در ظرف و هم زدن آن‌ها

بعد از آن تابه را از روی حرارت بردارید و کنار بگذارید در این فاصله برای درست کردن مایه ته چین تخم مرغ‌ها را بشکنید دو عدد زرده تخم مرغ را جدا کنید، داخل یک ظرف بریزید سپس یک تخم مرغ کامل را هم به آن اضافه کنید و خوب هم بزنید.

مرحله ۱۳: اضافه کردن ماست به تخم مرغ‌ها و مخلوط کردن آن‌ها

تخم مرغ‌ها را هم بزنید تا کاملاً از حالت لختگی خارج شوند و بافت آن‌ها یکدست و صاف شود، بعد ماست را به تخم مرغ‌های زده شده اضافه کنید دوباره هم بزنید تا خوب با هم مخلوط شوند و بافت یک دستی تشکیل شود بهتر است که ماست هم‌دمای محیط باشد.

مرحله ۱۴: اضافه کردن گلاب به مواد و ذوب کردن کره

بعد از آن با توجه به ذائقه و به دلخواه خودتان می‌توانید مقداری گلاب به مواد اضافه کنید، هم بزنید تا عطر گلاب در مواد پخش شود، سپس مقداری کره را داخل یک ظرف کوچک بریزید، ظرف را روی حرارت غیر مستقیم نگه دارید تا کره آب شود.

مرحله ۱۵: اضافه کردن کره به مواد و دم کردن زعفران

کره آب شده را به مواد ته‌چین اضافه کنید، هم بزنید تا کاملاً با هم مخلوط شوند و طعم کره به خورد مواد برود، مقداری زعفران را داخل یک ظرف کوچک بریزید کمی آب جوش به آن اضافه کنید، سپس بگذارید تا زعفران دم بکشد و غلیظ شود.

مرحله ۱۶: اضاف کردن زعفران دم کرده و جوشاندن آب

بعد زعفران دم کرده غلیظ را به مواد اضافه کنید هم بزنید تا رنگ زعفران در مواد پخش شود، عطر و طعم زعفران باید به خورد مواد برود سپس مواد ته چین را کنار بگذارید بعد در یک قابلمه مقداری آب بریزید، روی حرارت متوسط قرار دهید تا آب به جوش آید.

مرحله ۱۷: جوشاندن و آبکش کردن برنج‌ها

سپس برنج‌ها را که از شب قبل خیس کرده‌اید داخل قابلمه آب جوش بریزید، اجازه دهید تا به مدت ۵ تا ۶ دقیقه با هم بجوشند، طوری که برنج‌ها کمی نرم شوند اما هنوز حالت نیم پخته دارند سپس برنج‌ها را آبکش کنید، در سبد بریزید تا آب اضافی آن‌ها خارج شود.

مرحله ۱۸: مخلوط کردن مایه ته چین با برنج

وقتی که آب برنج آبکش شده، خارج شد، دو سوم از مقدار برنج را داخل یک ظرف بریزید، مایه ته چین را به آن اضافه کنید، هم بزنید تا کاملاً با هم مخلوط شوند و مایه ته چین به خورد برنج برود حالا برنج مخلوط با مایه ته چین را به دو قسمت تقسیم کنید.

مرحله ۱۹: اضافه کردن سبزی پلویی به یک قسمت از برنج

یک قسمت از برنج مخلوط شده با مایه ته چین را به شکل ساده نگه دارید و به قسمت دیگر آن سبزی پلویی را اضافه کنید، هم بزنید تا با هم مخلوط شوند سپس در یک قالب مناسب که ضخامت کافی داشته باشد مقداری روغن بریزید و کف آن را کاملا چرب کنید.

مرحله ۲۰: ریختن لایه‌های برنج در قالب

سپس قسمتی از برنج را که با مایه ته چین به تنهایی مخلوط کرده بودید و رنگ آن زرد و ساده بود کف قالب بریزید با لیسک روی سطح آن را صاف کنید بعد یک لایه از برنج را که با سبزی پلویی ترکیب شده بود، روی آن بریزید، دوباره سطح آن را صاف کنید.

مرحله ۲۱: ریختن مواد گوشتی روی برنج

بعد از آن مخلوط مواد را که با مرغ و رب انار درست شده بود روی برنج‌ها بریزید، پخش کنید به طوری که کاملاً سطح برنج را بپوشانند سپس دوباره مقداری از برنج ته‌چینی که با سبزی پلویی مخلوط شده بود روی مایه گوشتی بریزید و سطح آن را صاف کنید.

مرحله ۲۲: ریختن زعفران دم‌کرده روی برنج

سپس باقیمانده برنج ساده را با مقداری از سبزی‌های پلویی مخلوط کنید و روی لایه آخر برنج ته چینی بریزید، سطح آن را صاف کنید سپس به دلخواه و با سلیقه خودتان مقداری زعفران دم کرده را که از قبل آماده کرده‌اید و خوب غلیظ شده است روی برنج بریزید.

مرحله ۲۳: پختن ته چین روی حرارت

بعد با پشت یک قاشق برنج‌ها را فشار دهید تا به هم فشرده شوند سپس با یک فویل سطح قالب را کاملا بپوشانید با یک چاقوی تیز روی فویل چند سوراخ ایجاد کنید تا بخار از آن خارج شود سپس قالب را روی حرارت متوسط قرار دهید تا غذا بپزد و آماده شود.

مرحله ۲۴: پختن ته چین در فر و تنظیم دمای فر

می‌توانید قالب را در فر قرار دهید، دمای فر را روی ۲۰۰ درجه سانتیگراد تنظیم کنید و اجازه دهید تا غذا به مدت تقریباً نیم ساعت در فر بپزد با توجه به این که دما و میزان حرارت فرهای مختلف با هم فرق می‌کند دقت کنید که غذا نسوزد یا خشک نشود.

مرحله ۲۵: بیرون آوردن قالب از فر

وقتی ته چین طبری آماده شد قالب را از داخل فر بیرون بیاورید یا از روی حرارت بردارید و کنار بگذارید فویل روی آن را جدا کنید اجازه دهید تا در دمای محیط کمی از حرارت اولیه آن کم شود سپس ته چین را در شکل و اندازه‌های دلخواه برش بزنید.

مرحله ۲۶: تزئین ته چین طبری

بعد از آن ته‌ چین را داخل ظرف مناسب بچینید روی آن را با چند برگ نعنا، ریحان و شوید تازه تزئین کنید به دلخواه خودتان می‌توانید برای تزئین ته‌ چین طبری از مقداری زرشک تفت داده شده و خلال پسته هم استفاده کنید و روی ته چین بریزید. در آخر ته‌ چین طبری را به عنوان یک غذای خوش طعم و شیک برای پذیرایی و مهمانی‌ها همراه با سالاد، ترشی، انواع دورچین و مخلفات سرو کنید.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو