طرز تهیه شیرینی سپه سالاری، با طعم و عطر بازاری!

منبع: نکته چی

3

1402/8/24

02:59


طرز تهیه شیرینی سپه سالاری شیرینی سپه سالاری یکی از انواع شیرینی‌های خوشمزه و لذیذ است که بافتی سبک و لطیف دارد این …

طرز تهیه شیرینی سپه سالاری

طرز تهیه شیرینی سپه سالاری, شیرینی سپه سالاری با پیمانه , شیرینی سپهسالاری خانم گلاور , طرز تهیه کلوچه سپهسالاری دربه خانه برمی گردیم , شیرینی سپه سالاری تبریز , شیرینی سپهسالاری خانم احدی

شیرینی سپه سالاری یکی از انواع شیرینی‌های خوشمزه و لذیذ است که بافتی سبک و لطیف دارد این شیرینی که خیلی راحت درست می‌شود برای پذیرایی بسیار مناسب است شیرینی سپهسالاری را می‌توانید به روش‌های مختلف با مواد متنوعی درست کنید. برای آشنایی کامل و مرحله به مرحله با طرز تهیه شیرینی سپه سالاری در ادامه با سایت آموزشی نکته‌ چی همراه باشید.

مواد لازم برای شیرینی مقدار مواد
آرد قنادی ۱۷۰ گرم معادل ۱ پیمانه و ۴ قاشق سوپ خوری
آرد برنج ۵۰ گرم معادل ۵ قاشق سوپ خوری
روغن تمام جامد ۸۰ گرم معادل ۲/۱ پیمانه سر خالی
روغن مایع ۳۰ گرم معادل ۳ قاشق سوپ خوری
شکر ۸۰ گرم معادل ۴/۱ پیمانه و ۳ قاشق سوپ خوری
تخم مرغ ۲ عدد
وانیل ۴/۱ قاشق چای خوری
شربت بار ۱ قاشق سوپ خوری
ماست ۹۰ گرم معادل ۲/۱ پیمانه سر خالی
بکینگ پودر ۱ قاشق چای خوری
جوش شیرین ۱ قاشق چای خوری
مواد لازم برای رومال مقدار مواد
زرده تخم مرغ ۱ عدد
خامه صبحانه ۱ قاشق چای خوری
زعفران به مقدار لازم
شربت بار یا عسل برای تزئین به مقدار لازم
مغز آجیل ( پسته، گردو، بادام، فندق ) برای تزئین به مقدار لازم
کنجد و پودر نارگیل برای تزئین به مقدار لازم
شکلات چیپسی برای تزئین به مقدار لازم

طرز تهیه شیرینی سپه سالاری

مرحله ۱: الک کردن و ترکیب آرد

ابتدا آرد را الک کنید تا بافت آن سبک شود سپس آرد برنج را به آن اضافه کنید، با هم ترکیب کنید بعد دوباره ترکیب آرد و آرد برنج را با هم الک کنید تا خوب با هم مخلوط و یکدست شوند سپس مقداری روغن جامد به ترکیب آردها اضافه کنید. به جای روغن جامد از روغن صاف قنادی هم می‌توانید استفاده کنید اما روغن نیمه جامد برای این شیرینی قابل استفاده نیست.

مرحله ۲: مخلوط کردن روغن جامد با آرد

بعد با همزن برقی ترکیب روغن جامد و آردها را هم بزنید تا خوب با هم مخلوط شوند و روغن جامد به خورد آردها برود بافت مخلوط باید طوری باشد که وقتی مقداری از آن را در دست گرفتید و کمی فشار دادید به شکل خمیر سفت و منسجم درآید.

مرحله ۳: اضافه کردن روغن مایع

سپس مقداری روغن مایع را به ترکیب مواد اضافه کنید، دوباره با همزن برقی هم بزنید تا خوب با هم مخلوط و یکدست شوند در این مرحله مخلوط را به قدری هم بزنید که بافت خامه‌ای شکل، سبک، نرم و لطیفی تشکیل ‌شود، بعد مخلوط را کنار بگذارید.

مرحله ۴: هم زدن تخم مرغ‌ها و اضافه کردن شکر

بعد تخم مرغ‌ها را داخل یک ظرف دیگر بریزید با همزن برقی هم بزنید تا از حالت لختگی خارج شوند و بافت آن‌ها یکدست و کمی پف‌دار شود، سپس شکر را به تخم مرغ‌ها اضافه کنید، دوباره با همزن برقی خوب هم بزنید تا کاملاً با هم مخلوط و یکدست شوند‌.

مرحله ۵: اضافه کردن وانیل و هم زدن

وقتی که بافت مخلوط تشکیل شده کرم رنگ، حجیم و کش‌دار شد مقداری وانیل را به مخلوط اضافه کنید، دوباره با همزن برقی هم بزنید تا عطر وانیل در مواد پخش شود و بوی زهم تخم مرغ‌ها را بگیرد بعد با لیسک اطراف ظرف را تمیز دورگیری کنید.

مرحله ۶: اضافه کردن شربت بار و ماست

سپس مقداری شربت بار را به مخلوط اضافه کنید دوباره هم بزنید تا خوب با هم مخلوط شوند و شربت به خورد مواد برود بعد مقداری ماست سفت را که به دمای محیط رسیده است به مخلوط مواد اضافه کنید، هم بزنید تا کاملاً با هم ترکیب و یکدست شوند.

مرحله ۷: اضافه کردن بکینگ پودر و جوش شیرین

بعد مقداری بکینگ پودر و کمی جوش شیرین به مخلوط مواد اضافه کنید، دوباره هم بزنید تا با هم مخلوط شوند، وقتی ترکیب مواد کاملاً یکدست شد حالا آن‌ها را به مواد آردی اضافه کنید، با لیسک به آرامی هم بزنید تا با هم مخلوط و یکدست شوند.

مرحله ۸: مخلوط کردن مواد مایع و جامد

مخلوط مواد مایع و جامد را در یک جهت به شکل دورانی هم بزنید تا بافت مخلوط تشکیل شده کاملاً یکدست و لطیف شود، سپس مخلوط را داخل قیف مناسب با ماسوره ساده بریزید بعد داخل سینی فر یک کاغذ روغنی یا کاغذ نسوز قرار دهید.

مرحله ۹: پایپ کردن خمیر در سینی فر

سپس مخلوط را به وسیله قیف در سینی فر با فاصله از هم پایپ کنید بعد نوک انگشت خود را با آب خیس کنید روی شیرینی‌ها را کمی با انگشت فشار دهید تا حالت گنبدی شکل آن‌ها گرفته شود سپس با قالب دلخواه خودتان روی شیرینی‌ها طرح بیندازید. دقت کنید که قبل از این که روی شیرینی‌ها با قالب‌ طرح بیندازید قالب را به آرد آغشته کنید در غیر این صورت قالب به خمیر شیرینی‌ها می‌چسبد.

مرحله ۱۰: آماده‌سازی مخلوط تخم مرغ و خامه

بعد یک زرده تخم مرغ را داخل یک ظرف کوچک بریزید، با چنگال هم بزنید تا از حالت لختگی خارج شود و بافت آن یکدست شود سپس مقداری خامه صبحانه به آن اضافه کنید، خوب هم بزنید تا تخم مرغ و خامه کاملاً با هم ترکیب و یکدست شوند.

مرحله ۱۱: اضافه کردن زعفران و رومال کردن شیرینی‌ها

سپس مقداری زعفران را به مخلوط اضافه کنید، هم بزنید تا رنگ، عطر و طعم زعفران به خورد مواد برود بعد با یک فرچه روی شیرینی‌ها را با مخلوط تشکیل شده خوب رومال کنید بعد از آن سینی را در فر که از ۱۰ دقیقه قبل گرم شده است قرار دهید.

مرحله ۱۲: پخت شیرینی‌ها در فر

بعد دمای فر را روی ۲۰۰ درجه سانتیگراد تنظیم کنید و اجازه دهید تا شیرینی‌ها به مدت تقریباً ۲۰ دقیقه بپزند چون دمای فرهای مختلف با هم فرق می‌کنند حتماً دقت کنید که شیرینی‌ها نسوزند، بهتر است میزان پخت آن‌ها را بعد از ۱۰ دقیقه تست کنید.

مرحله ۱۳: خنک کردن شیرینی‌ها بعد از پخت

وقتی که شیرینی‌ها پختند و سطح آن‌ها طلایی رنگ شد سینی را از فر بیرون بیاورید و در دمای محیط قرار دهید تا شیرینی‌ها کمی خنک شوند سپس به آرامی آن‌ها را از کاغذ روغنی جدا کنید، بعد در ظرف دیگری قرار دهید تا کاملاً خنک شوند.

مرحله ۱۴: تزئین و سرو شیرینی‌ها

بعد از آن با سلیقه و به دلخواه خودتان می‌توانید روی شیرینی‌ها مقداری شربت بار یا عسل رقیق شده بمالید، سپس آن‌ها را با پودر یا خلال پسته، پودر نارگیل، مغز گردوی یا مغز فندق خرد شده، خلال بادام، کنجد یا شکلات چیپسی تزئین کنید. در آخر تعدادی شیرینی سپه سالاری را داخل ظرف مناسب بچینید و به عنوان یک دسر شیک یا یک میان وعده سالم و مقوی برای پذیرایی همراه با چای سرو کنید.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو