طرز تهیه جوجه کباب خامه ای، غذای خوشمزه و رستورانی!

منبع: نکته چی

3

1402/10/2

09:31


طرز تهیه جوجه کباب خامه ای جوجه کباب خامه ای یکی از انواع جوجه کباب‌های خوشمزه و لذیذ است که به روشی متفاوت …

طرز تهیه جوجه کباب خامه ای

طرز تهیه جوجه کباب خامه‌ ای, دستور پخت جوجه کباب خامه‌ ای

جوجه کباب خامه ای یکی از انواع جوجه کباب‌های خوشمزه و لذیذ است که به روشی متفاوت با مواد متنوعی آماده می‌شود برای درست کردن این جوجه کباب از خامه استفاده می‌شود که طعمی لذیذ و دلچسب را به جوجه می‌دهد این غذای جذاب برای پذیرایی مناسب است. برای آشنایی کامل و مرحله به مرحله با طرز تهیه جوجه کباب خامه ای در ادامه با سایت آموزشی نکته چی  همراه باشید.

مواد لازم مقدار مواد
ران بدون استخوان یا سینه مرغ به مقدار لازم
ماست ۳ قاشق غذا خوری
خامه ۲ تا ۳ قاشق غذا خوری
روغن زیتون ۱ قاشق غذا خوری
لیمو ترش تازه ۱ تا ۲ عدد
فلفل قرمز و فلفل سیاه به مقدار لازم
پودر سیر و پودر پیاز به مقدار لازم
پولبیبر به مقدار لازم
پودر هل ( اختیاری) به مقدار دلخواه
زعفران دم‌کرده غلیظ به مقدار لازم
زرشک تفت داده شده برای تزئین به مقدار لازم
خلال پسته برای تزئین به مقدار لازم
فلفل شیرین برای تزئین ۲ عدد

طرز تهیه جوجه کباب خامه ای

مرحله ۱: دم کردن زعفران

ابتدا مقداری زعفران را داخل یک ظرف کوچک بریزید، کمی آب جوش به آن اضافه کنید، اجازه دهید تا زعفران دم بکشد و غلیظ شود، مقدار زعفران بستگی به ذائقه و سلیقه خودتان دارد و هرچه مقدار آن بیشتر باشد در نهایت طعم جوجه کباب بهتر می‌شود.

مرحله ۲: برش زدن مرغ‌ها و مخلوط کردن با زعفران دم‌کرده

سپس به دلخواه خودتان از ران یا سینه مرغ استخوان را جدا کنید، بعد در اندازه‌های مناسب برش بزنید، داخل یک ظرف بریزید سپس زعفران دم کرده غلیظ را روی مرغ‌های برش داده شده بریزید، و خوب با هم مخلوط کنید‌ تا زعفران دم کرده به خورد مرغ‌ها برود.

مرحله ۳: مخلوط کردن خامه و ماست و اضافه کردن کمی نمک

اجازه دهید تا رنگ، عطر و طعم زعفران کاملاً به خورد مرغ‌ها برود در این فاصله مقداری ماست را داخل یک ظرف بریزید، خامه را به آن اضافه کنید، هم بزنید تا کاملاً با هم مخلوط و یکدست شوند بعد کمی نمک روی ترکیب ماست و خامه بریزید، خوب هم بزنید.

مرحله ۴: اصافه کردن ادویه‌ها به مواد

سپس ادویه‌ها را که شامل پاپریکا، فلفل سیاه، فلفل قرمز، پودر سیر، پودر پیاز و کمی پودر هل است با توجه به ذائقه و به مقدار دلخواه خودتان به مواد اضافه کنید، هم بزنید تا کاملاً با بقیه مواد ترکیب شوند، عطر ادویه‌ها باید در مخلوط مواد پخش شود‌.

مرحله ۵: اضافه کردن روغن زیتون به مواد

بعد از آن مقداری روغن زیتون روی مواد بریزید دوباره هم بزنید تا روغن زیتون کاملاً به خورد مخلوط برود و بافت یکدستی تشکیل شود وقتی که مواد سس، خوب با هم مخلوط شدند یک لیمو ترش تازه را تمیز بشورید از وسط برش بزنید و آب آن را بگیرید.

مرحله ۶: اصافه کردن اب لیمو ترش تازه به مواد

سپس آب لیمو ترش را روی مخلوط مواد بریزید، هم بزنید تا عطر و طعم لیمو ترش به خورد مواد برود، اگر لیمو ترش تازه در دسترس نبود می‌توانید از آب لیمو آماده استفاده کنید، روی مواد بریزید سپس مخلوط سس آماده شده را روی جوجه‌ها بریزید و با هم ترکیب کنید.

مرحله ۷: قرار دادن جوجه‌های مزه دار شده در یخچال

جوجه‌ها را با سس خوب مخلوط کنید تا مواد در همه قسمت‌های جوجه‌ها پخش شود بعد روی ظرف را با سلفون یا نایلون بپوشانید و در یخچال قرار دهید، اجازه دهید تا جوجه‌ها با ادویه‌ها به مدت ۲ تا ۴ ساعت در یخچال استراحت کنند و کاملاً مزه‌دار شوند.

مرحله ۸: استراحت کردن جوجه‌ها

جوجه‌ها همراه با مواد سس هر چه بیشتر در یخچال بمانند، طعم آن‌ها بهتر می‌شود و مخلوط سس بیشتر به خورد آن‌ها می‌رود، پس سعی کنید حتماً حداقل برای یک ساعت جوجه‌ها را با مواد مرینیت در یخچال قرار دهید تا مزه‌دار شوند در این فاصله برنج را درست کنید.

مرحله ۹: جوشاندن آب و ریختن برنج‌ها در قابلمه

در یک قابلمه مقداری آب بریزید، روی حرارت متوسط قرار دهید تا آب شروع به جوشیدن کند کمی نمک به آن اضافه کنید، هم بزنید سپس برنج‌ها را که از شب قبل‌ یا از چند ساعت قبل در مقداری آب و نمک خیس کرده‌اید داخل قابلمه آب جوش بریزید.

مرحله ۱۰: جوشاندن برنج‌ها در آب و آبکش کردن آن‌ها

بعد مقداری روغن در قابلمه بریزید، اجازه دهید تا برنج‌ها به مدت تقریباً ۶ تا ۷ دقیقه در آب بجوشند، بافت آن‌ها کمی نرم شود و به حالت نیم پز درآیند، سپس قابلمه را از روی حرارت بردارید و برنج‌ها را آبکش کنید، بگذارید تا آب اضافی آن‌ها خارج شود.

مرحله ۱۱: درست کردن ته دیگ برنج

در یک قابلمه دیگر مقداری روغن بریزید، برای درست کردن ته دیگ، نان را به شکل دایره‌ای برش بزنید و کف قابلمه قرار دهید یا این که سیب زمینی را پوست بگیرید، بشورید، به شکل حلقه‌ای برش بزنید و کف قابلمه بچینید تا کف قابلمه را بپوشاند.

مرحله ۱۲: پختن و دم انداختن برنج

سپس برنج آبکش شده را در قابلمه روی سیب زمینی‌ها بریزید، چند برش کره را روی برنج قرار دهید تا در هنگام پخت کره ذوب شود و به خورد برنج‌ها برود، سپس در قابلمه را ببندید، اجازه دهید تا برنج به مدت تقریباً یک ساعت روی حرارت ملایم دم بکشد.

مرحله ۱۳: گریل کردن جوجه‌ها

سپس جوجه‌ها را از یخچال بیرون بیاورید، بعد آن‌ها را به سیخ چوبی بکشید، مقداری کره ذوب شده را روی صفحه گریل اسپری کنید، حالا سیخ جوجه‌ها را روی صفحه گریل بچینید، اجازه دهید تا جوجه‌ها بپزند، طوری که کاملاً طلایی رنگ و مغز پخت شوند.

مرحله ۱۴: سرخ کردن یا پختن جوجه‌ها به جای گریل کردن

بعد از این که یک طرف جوجه‌ها گریل شد، سیخ‌ها را برگردانید تا طرف دیگر آن‌ها هم طلایی رنگ و گریل شود، به جای گریل کردن جوجه‌ها می‌توانید آن‌ها را روی منقل کباب کنید یا این که در تابه مقداری روغن بریزید، روی حرارت متوسط قرار دهید تا داغ شود.

مرحله ۱۵: سرخ کردن جوجه‌ها

سپس جوجه‌ها را در تابه قرار دهید، اجازه دهید تا یک طرف آن‌ها کاملاً سرخ و طلایی رنگ شود بعد آن‌ها را برگردانید تا طرف دیگر هم طلایی شود سپس جوجه‌ها را از تابه بیرون بیاورید و در ظرف دیگری قرار دهید، همه جوجه‌ها را به همین شکل سرخ کنید.

مرحله ۱۶: ریختن برنج و جوجه‌ها به فرم دلخواه در ظرف مناسب

بعد برنج را داخل یک ظرف مناسب بریزید روی آن را با مقداری زعفران دم کرده غلیظ تزئین کنید سپس جوجه‌ها را به دلخواه و با سلیقه خودتان با سیخ یا بدون سیخ روی برنج بریزید و به شکل مناسب بچینید، یا جوجه‌ها را لا به لای برنج قرار دهید.

مرحله ۱۷: تزئین و سرو جوجه کباب خامه‌ای

برای تزئین غذا می‌توانید از زرشک تفت داده شده، خلال پسته و فلفل دلمه شیرین هم استفاده کنید در آخر جوجه کباب خامه‌ای را به عنوان یک غذای خوش طعم و پرطرفدار برای پذیرایی و مهمانی‌ها همراه با سالاد، ترشی، انواع دورچین و مخلفات سرو کنید.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو