آمریکا قیمتی را برای احیای برجام تعیین کرده است که ایران توان پرداخت آن را ندارد

آمریکا قیمتی را برای احیای برجام تعیین کرده است که ایران توان پرداخت آن را ندارد


منبع: ساعد نیوز

2

1402/7/5

12:05


امیرعلی ابوالفتح در گفتگویی اختصاصی با خبرنگار ساعدنیوز به تشریح احتمالات درباره گفتگوی مستقیم ایران و آمریکا بر سر احیای برجام پرداخت.

آمریکا قیمتی را برای احیای برجام تعیین کرده است که ایران توان پرداخت آن را ندارد

به گزارش پایگاه خبری-تحلیلی ساعدنیوز، امیرعلی ابوالفتح کارشناس مسائل آمریکا در گفتگویی اختصاصی با خبرنگار ما و در واکنش به خبرسازی درباره موافقت رهبر انقلاب اسلامی با مذاکرات مستقیم ایران و آمریکا درباره برجام که با تکذیب وزارت خارجه همراه بود گفت: مذاکرات مستقیم میان ایران و آمریکا چیز جدید نیست. در دوران اوباما، ماه ها مذاکرات بین دو طرف برای رسیدن به متن برجام در جریان بود و حتی آقای ظرف و جان کری حدود 17 ساعت با همدیگر مذاکرات دو نفره بر سر متن داشتند. حتی یادم هست که در دوره ترامپ نیز پیش از خروج دولت او از برجام، رکس تیلرسون وزیر امور خارجه اول دولت ترامپ با آقای ظریف دیدار داشتند و آقای عراقچی با برایان هوک گفتگوهایی را برگزار کردند. بعد از خروج آمریکا از برجام این مذاکرات به صورت مستقیم ادامه نیافت.

دیدار ظریف و رکس تیلرسون

ابوالفتح با اشاره به ادامه مذاکرات ایران و آمریکا حتی بعد از خروج ترامپ از برجام افزود: همین الان که ما در حال مصاحبه هستیم، ایران و آمریکا با همدیگر مذاکراتی دارند البته به صورتی غیرمستقیم. بنابراین خبرسازی درباره موافقت عالیترین مقام ایران با مذاکره ایران و آمریکا چیز خاصی نیست. مذاکرات مستقیم چیز محال و غیرممکنی نیست هرچند مستلزم پاره ای شرایط است. ایران و آمریکا نه فقط درباره برجام بلکه درباره موضوعاتی مثل افغانستان، سوریه و عراق با هم مذاکراتی داشته اند.

این کارشناس مسائل آمریکا تصریح کرد: من معتقدم که مذاکرات مستقیم برجامی با آمریکا در قالب سازوکارهای برجامی در حالی که آمریکا به برجام بازنگشته است به مصلحت ایران نیست. این نوع مذاکرات پیش از خروج آمریکا از برجام معنادار بود ولی این که آمریکا مثلاً در کمیسیون مشترک برجام حاضر شود در حالی که عضو برجام نیست غیرمنطقی است. مثلاً ایران عضو ناتو نیست ولی در جلسات ناتو شرکت کند به همان میزان بی معنی است. الان ایران مذاکرات 1+4 را دارد و اگر آمریکا به برجام بازگردد می شود 1+5. آن وقت می شود درباره مذاکرات مستقیم صحبت کرد. البته این موضع و تحلیل من است طبیعتاً تصمیم سازان شاید بنا به اقتضاء مصلحتی طور دیگری تصمیم بگیرند. من اطلاعات محرمانه یا پشت پرده ای از این موضوع ندارم و نمی توانم نظر بدهم.

مذاکرات برجامی

ابوالفتح در پاسخ به سؤالی درباره جایگاه احیای برجام در سیاست خارجی دولت بایدن در آستانه انتخابات ریاست جمهوری امریکا با توجه به چالش های مهم منطقه ای و جهانی از قفقاز جنوبی تا اوکراین گفت: دولت آمریکا به طور کلی اعم ترامپ یا بایدن به برجام نیاز دارد و این طور نبود که ترامپ با کلیت برجام مشکل داشته باشد و خارج شود. بلکه ترامپ به تعبیر خودش خواهان یک "برجام بهتر" بود. او معتقد بود که دولت اوباما برجام را مطابق با منافع آمریکا ننوشته است. دولت دموکرات و جمهوریخواه تفاوت شان فقط در فهم متفاوت از برجام است. الان هم دولت بایدن در پی احیای برجام به همراه مطالبات بیشتر از ایران است. آمریکا مطالباتی را روی میز مذاکره قرار می دهد که ایران تحمل برآورده ساختن آنها را ندارد.

این کارشناس مسائل بین الملل افزود: جمهوریخواهان معتقدند که باید یک بار با ایران دور میز مذاکره بنشینند و تمام مطالباتشان را از ایران بخواهند اعم از موشکی، منطقه ای و هسته ای. ولی دموکرات ها معتقدند که این موضوعات زمان بر است و باید به صورت مرحله به مرحله طی مذاکراتی حل و فصل شود. ایران در مقابل، هیچ نوع محدودیت دفاعی یا موشکی را در وضعیتی که کل منطقه پر است از تنش و سلاح نمی پذیرد. ایران نمی تواند اصلی ترین دستاورد نظامی اش یعنی موشک و پهپاد را کنار بگذارد و چشم امید به کمک آمریکا داشته باشد. بنابراین، من معتقدم آمریکا مطالبات و خواسته هایی را در قبال برجام از ایران دارد که به هیچ وجه در توان ایران نیست.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو