کارخانه های تولید کننده لوله مانیسمان

کارخانه های تولید کننده لوله مانیسمان


منبع: ترنجی

4

1402/7/6

18:03


آهن‌آلات نقش اساسی در صنایع مختلف دارند و در انواع مختلفی تولید می‌شوند. لوله مانیسمان یکی از این محصولات است که در ابعاد و رده‌های متفاوت تولید می‌شود و هرکدام از آنها دارای کاربرد خاصی هستند.

کارخانه های تولید کننده لوله مانیسمان

آهن‌آلات نقش اساسی در صنایع مختلف دارند و در انواع مختلفی تولید می‌شوند. لوله مانیسمان یکی از این محصولات است که در ابعاد و رده‌های متفاوت تولید می‌شود و هرکدام از آنها دارای کاربرد خاصی هستند.

کارخانه­های معتبر و باتجربه­ای در ایران این لوله­ها را براساس استانداردهای روز دنیا و با بالاترین میزان کیفیت تولید می­کنند.

در ادامه درباره فرایند تولید، مشخصات، رده‌ها و کاربردهای این لوله توضیح می‌دهیم.

لوله مانیسمان چیست؟

لوله‌های مانیسمان فاقد درز بوده و از محصولات مهم و ضروری صنعتی هستند که با روش‌های مختلف و براساس استاندارد‌های متعدد تولید می‌شوند.

کارخانه‌های تولیدکننده این نوع لوله‌ها، محصولات خود را با طول، قطر و ضخامت معینی ساخته و به بازار عرضه می‌کنند. بنابراین، لوله‌های تولیدشده باید مطابق با ابعاد و مشخصاتی باشند که کارخانه آن تعیین کرده است.

لوله­های مانیسمان چگونه تولید می‌شود؟

برای تولید لوله مانیسمان یا لوله بدون درز، درون شمش توپر فولادی (Bilt) را به‌وسیله سمبه حفره‌ای درون میله سرخ شده از حرارت خالی می‌کنند.

برروی این لوله‌ها، هیچ‌گونه درز جوشی وجود ندارد. عدم جوشکاری این لوله‌ها باعث افزایش قابل توجه استحکام و مقاومت آنها به‌ویژه در برابر خوردگی شده است.

جنس لوله‌های مانیسمان از فولاد آلیاژی، کرین استیل (فولادی) و استنلس استیل (فولاد ضدزنگ) است.

مشهورترین کارخانه‌های تولیدکننده لوله­های مانیسمان

انواع لوله­های مانیسمان را باید از کارخانه‌های معتبری که دارای تجهیزات مدرن و مهندسان خبره هستند، تهیه کرد. این لوله پرکاربرد، توسط کارخانه‌های مختلفی در ایران تولید می‌شود.

در ادامه، کارخانه­های برتر تولیدکننده لوله‌های مانیسمان را معرفی می‌کنیم.

گروه ملی صنعتی فولاد ایران

کارخانه لوله مانیسمان اهواز که به گروه ملی صنعتی فولاد ایران نیز شهرت دارد، با بیش از ۵۰ سال سابقه، یکی از تولیدکنندگان برتر و معتبر این لوله‌ها است.

این کارخانه محصولات خود را برترین تجهیزات و تکنولوژی روز دنیا و براساس استاندارد‌های بین‌المللی تولید می‌کند.

کارخانه لوله­های دقیق کاوه ایرانیان

شرکت لوله‌های دقیق کاوه ایرانیان، انواع لوله فولادی بدون درز را با روش نورد گرم و نورد سرد تولید می‌کند. محصولات این کارخانه، شامل لوله‌ و تیوب‌های فولادی بدون درز، با رعایت استانداردهای روز آمریکا، انگلستان، آلمان، اتحادیه اروپا و ژاپن و عمدتا با رده‌های ۲۰ و ۴۰ ساخته می‌شوند.

کارخانه لوله و پروفیل ساوه

این کارخانه با بیش از ۴۰ سال سابقه، از تولیدکنندگان مهم و معتبر لوله‌های‌ مانیسمان شناخته می‌شود. محصولات این کارخانه کیفیت قابل توجهی دارند و دارای گواهینامه فنی هستند.

انواع لوله API گازی، لوله گالوانیزه، لوله شوفاژی، لوله گاز و لوله مبلی را می‌توان از این شرکت خریداری کرد.

شرکت فولاد صنعت قوام

این شرکت از تولیدکنندگان مشهور و معتبر انواع آهن‌آلات صنعتی و ساختمانی است. انواع لوله‌های فولادی بدون درز با بیشترین میزان کیفیت و دوام در این کارخانه تولید می‌شوند.

شرکت گستر اسفراین

این شرکت از تولیدکنندگان مهم لوله مانیسمان است که محصولات خود را براساس استاندارد API 5CT در ابعاد و رده‌های مختلف تولید می‌کند.

شرکت پروفیل فولادی اصفهان

این شرکت مشهور و پرافتخار در زمینه تولید محصولات فلزی بیش از ۴۰ سال سابقه دارد‌. محصولات این کارخانه توسط متخصصین و تکنسین‌های خبره و با استفاده از دقیق‌ترین و جدیدترین تجهیزات ساخته می‌شود.

انواع لوله بدون درز با توجه به روش تولید

تکنیک و تجهیزات مورد استفاده برای ساخت انواع لوله‌ بدون درز با یکدیگر متفاوت است. به همین دلیل در هر روش تولید، لوله‌ای با خاصیت‌های اختصاصی ساخته می‌شود. انواع لوله بدون درز با توجه به روش تولید آنها، عبارت‌اند از:

  • • لوله فولادی فاقد درز نورد گرم: لوله‌هایی که با روش نورد گرم ساخته می‌شوند، دارای استحکام زیاد، خاصیت مکانیکی مطلوب، کالیبر بزرگ‌تر و دیواره ضخیم هستند.
  • • لوله بدون درز مانیسمان نورد سرد: این لوله‌ها ساختار کربنی و دیواره نازکی دارند. لوله‌های مانیسمان با روش‌های کشش سرد و خمش سرد ساخته می‌شوند. لوله‌های نورد سرد دارای دقت، ظرافت، ابعاد دقیق و پرداخت سطح بسیار خوبی هستند‌.

استانداردهای انواع لوله مانیسمان

کارخانه‌ها برای ساخت این نوع لوله، 2 استاندارد زیر را رعایت می‌کنند:

  • • استاندارد ASME B36.10 برای لوله فولادی
  • • استاندارد ASME B36.19 برای لوله‌ استیلی

لوله‌های مانیسمان چگونه رده‌بندی می‌شوند؟

لوله­­­های مانیسمان براساس ضخامت و ابعادی که دارد، رده‌بندی می‌شود، به همین دلیل لوله‌های بدون درز دارای رده‌های مختلفی دارند‌. لوله‌های مانیسمان را با 3 روش زیر رده‌بندی می‌کنند:

  • • روش اول: براساس استاندارد ANSO B36 APL5L، لوله‌های فاقد درز بر پایه میزان ضخامتی که دارند، رده‌بندی می‌شوند .
  • • روش دوم: لوله‌های بدون درز فولادی را براساس استاندارد ANSI، در 8 گروه دسته‌بندی می‌کنند.
  • • روش سوم: لوله‌ها با توجه به وزنی که دارند، در 3 گروه XS (سنگین)، XXS (فوق سنگین) و STD (استاندارد) قرار می‌گیرند.

رده‌بندی لوله­ های مانیسمان چگونه است؟

لوله‌های مانیسمان دارای ۶ رده هستند. هر لوله مطابق با ضخامت، قطر و وزنی ‌که دارد، رده‌بندی می‌شود. رده، نشان‌دهنده قطر داخلی حدودی لوله است.

در ادامه درباره رایج‌ترین رده‌های این لوله توضیح می‌دهیم.

لوله رده 20 چیست؟

سایز لوله­های مانیسمان رده 20، 8 الی 36 اینچ و ضخامت آن، 6.35 الی 12.70 میلی‌متر است. لوله مانیسمان رده 20 به‌دلیل ضخامت کمی که دارد، در صنایع کم‌فشار کاربرد دارد.

این لوله، کاربردهای متعددی داشته و از آن در پالایش نفت و گاز، تأسیسات ساختمان، سیستم‌ ایمنی آتش‌نشانی، صنایع برق و انرژی، سیستم‌های تصفیه فاضلاب زیرزمینی، سیستم‌های زهکشی، سیستم‌های آبیاری استفاده می‌شود.

کاربرد لوله ­های مانیسمان رده 40 چیست؟

لوله بدون درز رده 40 در سایز 1.8 الی 32 اینچ ساخته می‌شود. ضخامت لوله مانیسمان رده 40 در بازه 1.73 الی 17.48 میلی‌متر قرار دارد.

این لوله مقاومت بالایی دارد اما به‌طور کلی، برای استفاده در سیستم‌های با فشار کم، بهتر خواهند بود. از ویژگی‌های دیگر آن، انعطاف‌پذیری بالا، برخورداری از قابلیت جوش‌پذیری و ماشین‌کاری است.

قیمت لوله مانیسمان رده 40 کاوه به سایز، ضخامت و گرید آن بستگی دارد. از این لوله‌‌ اغلب برای تأسیسات ساختمانی، خطوط انتقال گاز، لوله‌کشی برج و خطوط انتقال آب‌های آتش‌نشانی استفاده می‌کنند.

ویژگی‌ لوله‌های مانیسمان رده 60 چیست؟

این لوله با فولاد کربنی و در سایزهای 8 الی 24 اینچ تولید می‌شود. برخورداری از دیواره مستحکم و منسجم، دوام بالا، مقاومت در در برابر خوردگی، تحمل فشار عالی از ویژگی‌های این لوله هستند.

لوله‌های رده 60 کاربرد وسیعی در صنایع دارند، ازجمله:

  • • صنایع هسته‌ای
  • • گاز طبیعی
  • • پتروشیمی
  • • بویلرسازی
  • • لوله‌های انتقال آب جوش

معرفی لوله­ های مانیسمان رده 80

لوله بدون درز رده 80 مقاومت بسیار زیادی دارد، به همین دلیل از آنها در صنایعی که کرنش مکانیکی، دما و فشار بالایی وجود دارد، مانند خطوط فشار قوی، مبدل‌های حرارتی و نیروگاه‌ها استفاده می‌کنند. این لوله‌ها برای پروژه‌های عمرانی که در فضای باز و بدون سقف انجام می‌شوند نیز، بسیار مناسب هستند.

لوله‌ بدون درز رده 120 چه مشخصاتی دارد؟

لوله رده 120 یا لوله گوشت‌دار از فولاد، گالوانیزه و استنلس استیل با روش نورد گرم تولید می‌شود. برروی این لوله هیچ درز جوش و خط جوشکاری وجود ندارد.

این لوله مقاومت فوق‌العاده‌ای دارد، به همین دلیل به‌خوبی می‌توانند فشار، دما و حرارت بالا را تحمل کرده و آسیب نبینند. علاوه‌بر این، لوله بدون درز رده 120 در برابر پوسیدگی و ضربه نیز مقاوم است.

یکی دیگر از ویژگی‌های این لوله، خاصیت ضد خورندگی است که باعث می‌شود در برابر اسیدها، آلیفاتیک‌ها، بازها، نمک‌ها،هالوژن‌ها و اکسیدان‌ها تخریب‌ناپذیر باشد.

از این لوله در صنایع پتروشیمی، نفت و گاز، صنایع کشاورزی، کشتی‌سازی، فاضلاب و تصفیه آب، لوله‌کشی‌های بین خطی و انتقال مایع و گاز، انتقال سیالات صنعتی استفاده می­شود.

از لوله بدون درز مانیسمان رده 160 در چه صنایعی استفاده می‌شود؟

لوله مانیسمان رده 160 وزن سنگین و ضخامت بسیار بالایی دارد. این لوله با فولاد کم‌کربن تولید می‌شود، استحکام فوق‌العاده و خاصیت ضدخوردگی و زنگ‌زدگی دارد.

در ساخت این لوله‌های فولادیف استاندارد ASME B36.10 و در تولید لوله‌های استیلی استاندارد ASME B36.19 رعایت می‌شود.

کاربرد اصلی این لوله‌ها، انتقال سیالات خطرناک، پرفشار و با حرارت بالا بوده و از آنها در پالایشگاه‌ها، سیستم لوله‌کشی موتورخانه‌ها، انتقال مواد شیمیایی خاص، نیروگاه‌های وسیع و سیستم‌های بزرگ آب‌رسانی نیز استفاده می‌کنند‌.

نحوه خرید لوله‌های مانیسمان

هرکدام از لوله‌های بدون درز کاربرد متفاوتی دارند، به همین دلیل هنگام خرید لوله مانیسمان باید به سایز و رده آن دقت داشته باشید تا بتوانید مناسب‌ترین مدل آن را تهیه کنید.

قیمت لوله مانیسمان براساس رده، روش تولید، مواد اولیه مصرفی و سایز آن تعیین می‌شود. برای خرید لوله مانیسمان ارزان، باید روزانه سایت‌ کارخانه‌های فروشنده را بررسی کنید، زیرا قیمت این محصولات هر روز به‌روزرسانی می‌شود.

جمع‌بندی

لوله مانیسمان از محصولات بسیار مهم صنعتی است که در سایز، طول، ضخامت، رده و گرید متفاوت تولید شده و به‌صورت بسیار گسترده استفاده می‌شوند. این لوله‌های بدون درز، دارای استحکام فوق‌العاده و مقاومت در برابر فشار، حرارت و پوسیدگی هستند.

در صنایع مختلفی مانند پالایشگاه‌ها، نیروگاه‌ها، موتورخانه‌ها، مبدل‌های حرارتی، دیگ‌های بخار، بویلرسازی، صنایع کشاورزی و ساخت فاضلاب‌ها از انواع این لوله استفاده گسترده می‌کنند.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو