مراسم پایانی هفته گردشگری در سالن همایش های برج میلاد برگزار شد

منبع: همگردی

3

1402/7/10

15:07


ایلنا/ براساس آخرین خبر و گزارش های بدست رسیده، مراسم پایانی هفته گردشگری در سالن همایش های برج میلاد برگزار شد.

مراسم پایانی هفته گردشگری و گرامیداشت شصت و پنجمین سالگرد تاسیس انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرتی و جهانگردی ایران با تقدیر از فعالان حوزه گردشگری امروز در سالن همایش های برج میلاد برگزار شد.

داوود فرزانه (نایب رئیس انجمن صنفی خدمات مسافرت ایرانگردی و جهانگردی) با اشاره به 65 سال فعالیت انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرتی گفت: در زمان افتتاح 30 آژانس بودیم که سندیکا را فعال کردیم. امسال از دو قرارداد رونمایی خواهیم کرد که برای ادامه فعالیت آژانس ها مفید خواهد بود.

شمس الدین فرزادی پور (مدیر عامل شرکت هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران) گفت: صنعت گردشگری سهم مناسبی از اقتصاد دنیا را در دست دارد و بیش از 10 درصد سهم اقتصاد کشورها از آن گردشگری است و پیش بینی شده که تا 30 درصد افزایش یابد.

او ادامه داد: ایران سرشار از جاذبه های گردشگری است و چه سهمی از این دارایی ها خواهد داشت آیا توانستیم بهره لازم را ببریم؟ پاسخ آن است که فاصله ما تا بهره بری از این صنعت زیاد است، چرا که پیچیدگی های زیادی دارد. گردشگری زنجیره ای متشکل از حلقه های مختلف است که هماهنگی آن در تقویت این صنعت موثر است.

او تصریح کرد: یکی از حلقه های این زنجیره حمل و نقل است و حمل و نقل ارزان می تواند کمک کننده به توسعه آن باشد. حمل و نقل هوایی به واسطه سهولت در استفاده یکی از مهمترین هاست. زمان و هزینه در این میان اهمیت دارد.

مدیر عامل شرکت هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران گفت: امنیت، ارزانی و سرعت صنعت هوایی سبب شده تا مورد استقبال قرار گیرد. گردشگری و صنعت هوایی به یکدیگر وابسته هستند. تعامل مورد نیاز است تا بتوانیم جذب حداکثری گردشگر را داشته باشیم. نیازمند برنامه ریزی و کارهای میان مدت و بلند مدت هستیم. بین دستگاه های مرتبط با گردشگری هم باید تعامل برقرار شود.

علی اصغر شالبافیان (معاون گردشگری کشور) با اشاره به برنامه های اجرا شده در دو سال گذشته گفت: هماهنگی و هم افزایی بین دستگاه ها و حمایت از بخش خصوصی را مد نظر قرار دادیم. بازگشایی مرزها بعد از 20 ماه نخستین بخش اجرا شده در حوزه حمایت از بخش خصوصی بود. در رفع موانع پیش روی دفاتر خدمات مسافرتی بحث هزینه مالیاتی و تبلیغات ایران را اجرا کردیم. دفاتر دیگر واکاوی و ممیزی را نداشتند. همچنین مجوز فعالیت دفاتر 3 ساله شد.

او ادامه داد: در حوزه مالیات نیز معافیت دو ساله دوران کرونا را امیدواریم که بتوانیم ادامه دهیم. در حوزه صدور روادید که فرآیندی طولانی بود و تا 20 روز طول می کشید را به حدود یک هفته رساندیم. سیاست تسهیل ورود گردشگران از طریق لغو روادید را داریم و کشورهای زیادی را برای لغو روادید گروهی پیشنهاد داده ایم.

شالبافیان ادامه داد: تسهیل حمل و نقل گردشگران را نیز در دست بررسی و اجرا داریم. تسهیل حمل و نقل هوایی را نیز خواستاریم. یکی از این مدلها آسمان باز است. اگر بخواهیم کشورهای همسایه را دو قسمت کنیم برخی دارای بالاترین امکانات حمل و نقل هوایی هستند که با توجه به فعالیت 150 دستگاه هواپیما در کشور فعلا نمی توانیم از امکانات آنها استفاده کنیم. تعداد بلیت های قابل عرضه و تقاضا همخوانی ندارد. باید چاره اندیشید.

او تصریح کرد: بحث سیاست آسمان باز می تواند ما را در این حوزه یاری دهد. در حوزه حمل و نقل پیشنهاد دادیم تا تسهیل حمل و نقل هوایی را داشته باشیم. همچنین در سایر حوزه های حمل و نقل ورود کردیم و واردات را در بخش های مختلف تسهیل کردیم. گردشگری باید در اولویت سیاست گذاری ها قرار گیرد.

محمدرضا دشتی اردکانی (رئیس فراکسیون گردشگری و میراث فرهنگی و رئیس مجمع نمایندگان استان یزد) نیز گفت: 10 حکم خوب در برنامه هفتم توسعه برای گردشگری در نظر گرفته شد. گردشگری باید دیده شود.

حرمت الله رفیعی (رئیس انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرتی و جهانگردی ایران) با اشاره به آنکه میهمانانی از 20 سفارتخانه داریم، گفت: در شرایط بحرانی فعالیت می کنیم. همه می دانند که بنزما و نیمار و رونالدو نمی توانند بله نصب کنند اما وزیر به زیبایی این محدودیت ها را مطرح کرد. صنعا گردشگری قطب اول اقتصاد آمریکاست و ما هنوز نتوانسته ایم جایگاه خود را در این صنعت مشخص کنیم.

او ادامه داد: وقتی 54 کاروانسرا را ثبت می کنیم و الواح را رئیس جمهور باز می گرداند یعنی مهم است اما همه باید پای کار بیایند و وزیر به تنهایی نیاید خود را خرج سرویس های بهداشتی کند بلکه باید معاونان و مدیران او هم پای کار بیایند. اینترنت، سرویس بهداشتی، دارایی و مالیات و...مشکلات گردشگری هستند.

رفیعی گفت: ممیز دارایی وقتی در دفاتر حاضر می شوند لیلة القدر ماست، چون نمی دانیم می خواهد چه کند. دفاتر مالیاتی به گردشگری آشنایی ندارند و حاضر به یادگیری هم نیستند. از این رو ناچار به پرداخت پاداش به آنها هستیم.

او با اشاره به صحبتهای شهید قاسم سلیمانی تصریح کرد: حاج قاسم میگفت میدان باز کننده راه دیپلماسی است و ما بخش خصوصی همان میدان در گردشگری و دیپلماسی هستیم.

عزت الله ضرغامی (وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی) با ادای احترام به فعالان بخش گردشگری گفت: گردشگری حق همه مردم دنیاست. همه باید سود ببرند و باید تلاش ها برای رونق گردشگری را بیشتر کنیم، چرا که گردشگری کلید حل مشکلات کشور است.

او ادامه داد: اگر امروز تنگناها و مشکلات مطرح است، گردشگری را کلید رفع آن می دانیم. تلاش داریم تا مسئولان متوجه این مهم شوند. بزرگان کشور واقف شدند و طرحی در دولت و مطالبه ای نداریم که پاسخ منفی بشنویم. حتی رئیس قوه قضاییه آمد و بالاتر از خواسته های ما را گفت. اینکه زمانی تاسیسات گردشگری پلمپ می شود و ضرر می رساند و رئیس قوه قضاییه به این مهم واقف است نشان از توجه مسئولان به این امر دارد. ضمن آنکه برنامه هفتم توسعه در حوزه گردشگری و میراث بسیار غنی است.

ضرغامی خاطرنشان کرد: دولت و رئیس جمهور بیش از هر زمان دیگری پشتیبان گردشگری هستند و 20 مصوبه گردشگری داشتیم. در حوزه گردشگری سبز نیز با نهادهای مهم تفاهم بستیم هر چند هنوز راه زیاد داریم، چرا که گردشگری باید جای نفت بنشیند. مزیت های آن را داریم فقط باید سرمایه گذاری شود که فعلا سرمایه گذاری دولت و بخش خصوصی در این حوزه خوب نیست.

وزیر میراث فرهنگی و گردشگری تاکید کرد: هنوز نتوانسته ایم 1 درصد از بودجه عمومی را برای گردشگری جذب کنیم. هر کاری برای این حوزه انجام دهیم کم است. سرویس بهداشتی، جمع آوری زباله و پسماند، فعال سازی مساجد در طول روز و...چالش های گردشگری هستند. برای دفاع از گردشگری هر کاری می کنیم و مردم را مدنظر داریم.

او تاکید کرد: فعالان گردشگری وحدت را حفظ کنند. صنوف باهم تعامل داشته باشند. اختلافات را کنار بگذارید. ما با همه اصناف گردشگری تعامل داریم.

در پایان این مراسم از فعالان گردشگری تقدیر شد.

مراسم پایانی هفته گردشگری در سالن همایش های برج میلاد برگزار شد

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو