۴ فرق مهم بلیط قطار شرکت های ریلی مختلف

منبع: پلازا

3

1402/7/11

11:19


۴ فرق مهم بلیط قطار شرکت های ریلی مختلف

افزایش روزانه هزینه سفرهای پروازی موجب شده است تا بسیاری از مسافران به سفر با قطار رو بیاوردند و سفرهای ریلی اقبال بیشتری نسبت به گذشته پیدا کرده‌اند. همزمان با افزایش تقاضا برای سفرهای ریلی تعداد شرکت‌های ریلی قطار نیز بیشتر از قبل شده‌اند و از این رو مسافران در زمان رزرو بلیط قطار گزینه‌های مختلفی پیش رو دارند. با این وجود بسیاری از مسافران تفاوت‌های میان بلیط قطار از شرکت‌های ریلی مختلف را نمی‌دانند و در زمان انتخاب از میان آنها دچار سردرگمی و تردید می‌شوند. از این رو این بار به سراغ بررسی این موضوع رفته‌ایم و می‌خواهیم در این مطلب ۴ فرق مهم بلیط قطار از شرکت‌های ریلی گوناگون را برایتان شرح دهیم.

قطارهای شرکت‌های ریلی با ویژگی‌های متفاوت

هر یک از شرکت‌های ریلی ناوگان ریلی مخصوص به خود را در اختیار دارند و این به معنای آن است که نوع قطارهایی که برای خدمات رسانی به مسافران بکار می‌گیرند متفاوت است. در نتیجه می‌توان گفت اولین تفاوت اساسی که میان بلیط قطار از شرکت‌های ریلی گوناگون وجود دارد تفاوت در سفر با قطارهای مختلف است. ممکن است این پرسش مطرح شود که منظور از قطارهای متفاوت چیست؟ در پاسخ باید گفت قطارها می‌توانند از منظر تخصصی از کیفیت‌های متفاوتی برخوردار باشند و از نظر فنی نیز ویژگی‌های خاصی داشته باشند.

مسلما این تفاوت‌ها می‌تواند تجربه متفاوتی از سفر با هر قطار برای مسافران رقم بزند. بطور مثال برخی شرکت‌ها از قطارهای قدیمی استفاده می‌کنند که موقع حرکت لرزش بیشتری دارند در حالی که با خرید بلیط قطار از شرکت‌هایی که از قطارهای جدیدتر استفاده می‌کنند با وجود قابلیت سیستم ضد لرزش در قطار مسافران در هنگام خواب و استراحت در طول مسیر احساس خوشایندتری دارند. بطور مثال شرکت‌هایی مانند قطار نورالرضا از واگن‌ها و قطعات خارجی در تجهیزات فنی قطارهای خود بهره گرفته‌اند و سیستم ترمز قطارهای آن نیز بسیار متفاوت است و به گونه‌ای است که خطر احتمالی حوادث و تصادفات را به شدت کم می‌کند. برای خرید بلیط قطار شرکت های ریلی معتبر می توانید به سایت سفرمارکت سر بزنید.

قیمت بلیط قطار شرکت های ریلی گوناگون

در مجموع سفر با قطار جزو سفرهای اقتصادی و کم هزینه محسوب می‌شود و بلیط قطار نیز معمولا نوسان قیمتی زیادی ندارد. با این وجود یکی از تفاوت‌های مهم دیگری که میان بلیط قطار از شرکت‌های ریلی گوناگون وجود دارد به قیمت بلیط آنها مربوط است. برخی شرکت‌های ریلی تنوع قیمتی بیشتری در مقایسه با دیگر شرکت‌ها دارند. بطور مثال بلیط قطار رجا را می‌توان در قیمت‌های متفاوتی تهیه کرد زیرا تنوع قطارهای این شرکت بیش از هر شرکت دیگری است و همین موجب می‌شود تا مسافران با بودجه‌های متفاوت بتوانند از میان گزینه‌های مختلف دست به انتخاب بزنند. در مقابل برخی از شرکت‌های ریلی دیگر هم وجود دارند که تنها چند گزینه مختلف برای رزرو در اختیار مسافران قرار می‌دهند و بلیط‌های آنها در محدوده قیمتی خاصی تعریف می‌شود. بطور مثال شرکت ریلی قطارهای فدک بیشتر قطارهای لوکس را مورد هدف قرار داده است و از این رو متقاضیان خرید بلیط قطار فدک علیرغم آنکه می‌توانند از میان کلاس‌های مختلف قطارهای فدک با قیمت متفاوت دست به انتخاب بزنند اما در نهایت از گزینه‌های قیمتی زیادی برخوردار نیستند. در حقیقت بلیط قطار این شرکت از نظر قیمتی بیشتر می‌تواند مسافران لوکس پسند را راضی کند.

خدمات و امکانات متفاوت در سفر با شرکت های ریلی مختلف

دیگر نوبت آن رسیده است تا به مهم‌ترین تفاوت میان رزرو بلیط قطار از شرکت‌های ریلی مختلف بپردازیم. این تفاوت به امکانات و خدمات ریلی که این شرکت‌ها در طول سفر برای مسافرانشان فراهم می‌کنند مربوط می‌شود و این همان چیزی است که اغلب مسافران به عنوان ملاکی برای انتخاب بلیط قطار از یک شرکت ریلی در مقابل بلیط یک شرکت دیگر مد نظر قرار می‌دهند. برای آن دسته از افرادی که هیچ ایده‌ای درباره این که امکانات و خدمات قطارها چه مواردی را در برمی‌گیرد ندارند باید گفت این موارد می‌توانند شامل وجود رستوران در قطار، ارائه خدمات به افراد ناتوان در سفر ریلی، ارائه خدمات میزبانی توسط مهمانداران در کوپه، سیستم صوتی تصویری در کوپه، بسته‌های ملزومات بهداشتی مسافران، ارائه وعده‌های غذایی رایگان به مسافران و اینترنت رایگان باشند.

هر کدام از این خدمات برای دسته‌ای از مسافران از اهمیت زیادی برخوردار است، برخی با افراد سالمند و ناتوان جسمی سفر می‌کنند بنابراین بهتر است در زمان رزرو بلیط قطار تنها از شرکت‌های ریلی که این خدمات را ارائه می‌دهند خرید کنند. مسافرانی که با اعضای خانواده سفر می‌کنند نیز اغلب به کیفیت خدمات پذیرایی و وجود رستوران در قطار اهمیت بیشتری می‌دهند و از این رو بهتر است به سراغ گزینه‌هایی مانند بلیط قطار فدک باشند زیرا در هنگام رزرو این بلیط امکان سفارش وعده غذایی نیز وجود دارد. علاوه بر اینها خدمات حمل خودرو با قطار نیز در شمار خدماتی ریلی قرار دارند که تنها تعداد معدودی از شرکت‌های ریلی آن را ارائه می‌کنند. بطور مثال آن دسته از مسافرانی که بلیط قطار رجا را برای سفر انتخاب می‌کنند می‌توانند با استفاده از این خدمات با خرید یک بلیط قطار جداگانه از این شرکت خودرو شخصی خود را در مقصد تحویل بگیرند.

امکان سفر به مسیرهای مختلف با بلیط قطار شرکت های ریلی

در این شکی نیست که شبکه ریلی قطار در سال‌های اخیر نسبت به گذشته گسترده‌تر شده است اما شرکت‌های ریلی مختلف از این منظر تعداد مسیرهایی که تحت پوشش قرار می‌دهند با یکدیگر تفاوت دارند. به عبارت ساده‌تر برخی از شرکت‌های قطار مسافربری صرفا در مسیرهای ریلی محدودی فعالیت دارند و امکان خرید بلیط قطار از این شرکت‌ها برای تمامی مسیرهای ریلی فراهم نیست. در حالی که برخی دیگر پوشش گسترده‌ای از مسیرهای ریلی را دارند. نمونه بارز آن را می‌توان بلیط قطار رجا دانست که به واسطه سابقه کاری طولانی مدت خود توانسته است در مسیرهای ریلی گوناگون خدمات رسانی کند. در حالی که شرکت‌های ریلی تازه تأسیس‌تر صرفا بلیط قطار را در مسیرهای خاصی ارائه می‌کنند. در این مورد هم می‌توان شرکت جوان نورالرضا را نام برد که در ابتدا صرفا با عرضه بلیط قطار مشهد کار خود را شروع کرد و هرچند در حال حاضر چندین مسیر ریلی دیگر را پوشش می دهد اما همچنان هم تنوع بلیط قطار این شرکت از منظر تنوع مسیر قابل مقایسه با تنوع بلیط قطار رجا نیست.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو